Hop til indhold

Sig hej til Chut


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Det var nu heller ikke specifikt møntet på dig :mrgreen:

 

Men rigtig mange tamhunde udviser en type adfærd der kan minde om hyrdning i en eller anden for, simpelthen fordi vi har avlet aggression og drab ud af dem, men store dele af jagtadfærden har de stadig.

 

Der findes jo også mange typer af hyrdehunde.

Bc'en er unik og der findes ingen som den. Faktisk kan rigtig mange bc'er slet ikke hyrde længere, de laver bare noget jagt-agtigt og render lidt rundt om fårene, hvis man er heldig, fordi det kræver meget målrettet avl at vedligeholde og udvikle instinktet. Så snart det ikke er det primære avlsredskab, så mister de utrolig hurtigt mange af de egenskaber der gør en god hyrdehund.

 

Dertil er der de forskellige typer af hunde der går under "hyrde begrebet" eye-hunde, heelere, kvæghunde og så vogterhundene, som rotten vist egentlig høre under.

Så "hyrdning" er et voldsomt vidt begreb der dækker over mange forskellige adfærd, der ligger til de forskellige racer.

Men vældig interessant!

 

Ja rotten udspringer fra de romerske legioner der havde kvæg med på felttog. Efter sigende en stockhåret drivhund der så blev blandet med berner sennen og vist en mere. De blev brugt som vogtere og drivhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

iihh bliver så glad langt nede i maven når du skriver om smukke Chut, hvor er hun heldig at lande hos dig og NØJ hvor du fortjener den tillid avler viser dig!

Tillykke med hinanden:lun:

 

Tak :kys:

Det er virkelig en fantastisk opdrætter og har haft en super god dialog med hende hele vejen igennem. Det er så skønt, at hun tror på, at jeg kan give Chut et godt hjem og skal gøre mit til at leve op til den tillid hun viser mig.

 

Stort tillykke med Chut. Lyder som i et det perfekte match. God mavefornemmelse opdrætter havde. Jeg er sikker på at Chut er himmelhenrykt over, at lande lige midt i jeres lille flok.

 

Hvordan udtaler du Chut?

 

Takker!!

 

Hun er fantastisk! Hunden jeg ikke vidste jeg manglede :lun:

 

Hun hedder egentlig Chutney, men det er for bøvlet at udtale i hyrdningen. Så det er forkortet til Chut - Som bare udtales Tjåt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kæmpe tillidserklæring og jeg er virkelig glad for, at opdrætters mavefornemmelse fik ret :5up:

 

I det hele taget er det en fantastisk opdrætter, der virkelig er sit ansvar bevidst og hun er nok en af de ærligste og mest reelle opdrættere jeg nogensinde har mødt.

Så at få Chut derfra er skønt. For ved jeg har backup resten af Chut's liv.

 

Og kommer jo vældig meget rundt i landet, så mon ikke der skulle være en chance for du kan agere fodermaskine for Chutten en dag :mrgreen:

 

Lyder som en rigtig god opdrætter, som er sig sit ansvar bevidst :hjerte:

 

Du siger bare til når du kommer en tur til Københavnsområdet, så jeg kan være fodermaskine og ikke mindst hilse på dig IRL :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som en rigtig god opdrætter, som er sig sit ansvar bevidst :hjerte:

 

Du siger bare til når du kommer en tur til Københavnsområdet, så jeg kan være fodermaskine og ikke mindst hilse på dig IRL :-D

 

Det er hun også, er virkelig glad for, at det er fra hende jeg har fået Chut.

 

Og skal nok sige til næste gang jeg er på øen :mrgreen:

 

Tillykke til både dig og Chutney :hjerte:

 

Takker :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal jeg huske :mrgreen:

Nu er jeg nu ikke så nervøs for drager, labber og løver - det er nok mere dig og brandmanden hun skal møde :blink:

 

 

Vi har lommerne fulde af lækre ting, så du siger bare til. Faktisk er Peter fantastisk god til hunde der kan være usikre på mennesker :5up: Hvad han gør ved jeg ikke, men noget kan han.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...