Hop til indhold

Hvordan står man i henhold til hundeloven vedr. opdrætter.


sachamusen
 Share

Recommended Posts

Hejsa forum.

 

Har en schæfer på ca 7 mdr. som "måske" har problemer med sine hofter. Med DDK stamtavle og købt hos opdrætter som medlem af Dansk Kennel Klub)

 

Vores hun er pt. på smertestillende medicin "kan tænkes det er vokseværk" Som han skal have i en periode på 14 dage. Han skal ligeledes holdes i ro (sgu svært med en schæfer) i denne periode.

 

Hvis der ikke er bedring at se efter en 14 dags periode, har dyrlægen foreslået et billede af hans hofter. (han er fuld forsikret).

 

Nu går spørgsmålet så på:

 

1. Har vi nogen rettigheder (købeloven) over for opdrætter. (pris 8.000.-)

 

2. I så fald, og hvis det viser sig han har "dårlige" hofter, kan vi annullere handlen over for opdrætter, ihenhold til købeloven.

 

3. Opdrætter har været informeret vedr. alle tiltag til vores hund lige fra starten.

 

Vi agter at gøre ALT hvad der står i vores magt for vores hund. Lægebesøg - kiropraktor - hundesvømning m.m Men hvis det viser sig at konklusionen fra dyrlægen ikke er et hunde liv værdigt, hvordan er vi så stillet.

 

Håber på gode seriøse svar, da vi simpelthen er rigtige glade for ham allerede.

 

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bestilt billeder allerede d.d kl 15.00

 

Far: HD: A AD: 0 S/B

 

Mor: HD: A AD: 0 S/B

 

Bedsteforældre:

 

På fars side:

 

Han: HD: A AD: 0

hun: HD: A AD: 1

 

På mors side:

 

Han: HD: B AD: 0 S/B

Hun: HD: A AD: 0 S/B

 

Det ser jo fint ud. :x:'er for det bare er vokseværk! Jeg ved desværre ikke hvordan reglerne er vedr. opdrætters ansvar..

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kan du finde ud af lidt ved at læse dette link fra DKK vedr. købeloven samt evt. erstatning:

 

http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2777

 

Men sagt meget kort er det sådan, at de første 6 mdr. efter købet, er det sælger, der skal bevise, at fejlen eller manglen ikke var tilstede ved salget. Derefter er det køber, der har bevisbyrden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt, at du får hunden røntgentjekket, Saschamusen. HD vil normalt udløse en portion penge fra opdrætter p.gr.af arveligheden - alternativt at opdrætter tilbagekøber hunden.

 

Jeg lavede, for nogle år siden, en hvalp som viste sig at have B/E hofter. Dette til trods for, at forældre, bedsteforældre og oldeforældre havde perfekte/fine hofter. Hunden havde ingen symptomer på hofteproblemer overhovedet. Jeg tilbød tilbagekøb, men familien ville absolut ikke af med deres Barko (på 1½ år). De fik så halvdelen af købsprisen tilbage. Som 3-4 årig fik Barko problemer med den dårlige hofte. Han blev opereret og har siden været symptomfri. Han er tæt på syv år nu.

 

PS. Jeg VED ikke, om E-hofte skyldtes arv (familien havde cyklet med Barko, fra han var et halvt år), men jeg ved heller ikke, om den dårlige hofte IKKE var arveligt betinget - derfor erstatningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle respons.

 

Nu har vi siddet og google emnet (HD-AD) og må desværre meddele at vi nu kan se en "rød" tråd gennem hans hundeliv.

 

Rigtig mange af de symptomer der beskrives vedr. ovenstående ser vi desværre i vores hund.

 

Vi håber nu bare at billederne senere i dag vil vise, at der blot er tale om vokseværk.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Det er forresten ikke hundeloven men købeloven, I kan henholde jer til :-)

 

Selvfølgelig...Kan desværre ikke "edit" min tråd. :damn:

 

For at være "lidt" på forkant....Kan hunde få et dejligt liv, med dårlige hofter m.m eller har hunden sådanne smerter at det ikke er et hunde liv værdigt. ?

 

For nu vi sidder og tænker hans liv igennem, dukker den "røde" tråd frem vedr. hans adfærd i forskellige situtationer.

 

1. Vil ikke gerne gå som helt lille.

2. løber "til tider" som en kinguro.

3. Kan ikke løbe med andre hunde særlig lang tid "bla. hvalpe træf med sine søskende" stopper op og blot kigger på dem.

4. Bliver hurtigt forpustet.

5. Falder ud til "siden" bagparti" når han går.

6. Har svært ved at falde til ro. (piver)

7. For poterne forbliver ikke fra an ham, når han sidder i "sit" position. Falder forover.

8. Vil helst ligge...Sidder sjældent oppe.

 

Alle disse ting kan vi nu se han har haft siden vi fik ham.

 

Kiropraktor sagde ligeledes han "faldt" ud til siden når han gik. Blev behandlet for det.

 

Han var den største i sit kuld...Ja så stor, at han var dobbelt så stor som de andre hvalpe. Han vejer ca 37kg (7 mdr.) har fået sit fodder (hvalpe fodder) gennem opdrætter. Har dog i samråd med hende bestilt "adult" foder, så vi går i gang med at blande 50/50.

 

Kæft det er trist det her.......Mange tak for jeres råd m.m

Redigeret af sachamusen
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig svært at svare på, Sachamusen. En husky fx, der ikke kunne få lov til at løbe frit p.gr.af dårlige hofter ville ikke kunne få et ordentlig liv, synes jeg, men "min" Barko har et dejligt og frit liv, hvor han bare skånes for vilde lege og timers lufteture.

HVIS din hund har HD, må du nok lige tage en snak med opdrætter og/eller garvede schæferfolk, der kan rådgive.

Jeg håber det bedste - at det er noget forbigående og ikke HD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo sådan med HD, at nogen hunde er voldsomt generet af det, andre viser ingen problemer i hvert fald som unge, men som du beskriver din hund, lyder det ikke godt. Hvis der har været problemer hele vejen, og opdrætter har været inde over hele tiden, så tænker jeg at erstatning må være en selvfølge, hvis det viser sig at være HD. Det her lyder ikke som forkert fodring, skader eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

en af vores faste hundekunder har både dårlige hofter og albuer. Han er en stor schæfer, nok lige under 50 kg og de fandt ud af det, på vores opfrordring, lige inden han fyldte 1 år. Han har et godt liv, men de har også penge nok til at gøre alt for ham. Han svømmer en gang om ugen fast, og går hos en osteopat fast hver 3. uge. Derudover bliver hans motion styret af min kæreste, som lufter ham mindst 3 gange om ugen, og han fortæller dem så hvor lidt eller hvor meget de selv må med ham i mellemtiden. Ejerne er førstegangshundeejere, så hat ikke rigtig erfaringen til at se hvornår han er lidt værre eller bedre end normalt. Han er regelmæssigt hos dyrlægen til blodprøver, da han er medicineret dagligt for smerter/inflamation. Han kommer også rigtig ofte her hos os, vi er lidt hans andet hjem (eller aflastningsfamilie, som jeg gerne omtaler os som :lol: ). Jeg synes han har masser af livskvalitet, og han er en glad og dejlig hund langt det meste af tiden. Han er 4 og et halvt år gammel nu.

 

Anne Runs Tails & Trails! May 2015 (9) Windswept Java.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Status:

 

Vi er netop hjem vendt fra dyrlæge, hvor vi fik taget billeder.....2 forskellige læger tog bestik af billeder og begge lægers konklusion var. "intet unormal i hofter i hans alder".

 

Det blev endnu mere en bekræftelse på at vores hund lider rigtig meget af vokse værk.

 

Han skal fortsat være på smerte stillende medicin - samt undgå vilde lege med andre hunde m.m

 

Så det var dejligt endelig at få en rigtig god nyhed hos dyr lægen.

 

Han er jo også en rigtig "stor" hvalp på kun 7 mdr....Men ligner faktisk en fuld voksen udover lige på hans hoved, hvor man sagtens kan se han er en hvalp endnu.

 

paw.jpg

 

Tak for alle tilkendegivelser i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Status:

 

Vi er netop hjem vendt fra dyrlæge, hvor vi fik taget billeder.....2 forskellige læger tog bestik af billeder og begge lægers konklusion var. "intet unormal i hofter i hans alder".

 

Det blev endnu mere en bekræftelse på at vores hund lider rigtig meget af vokse værk.

 

Han skal fortsat være på smerte stillende medicin - samt undgå vilde lege med andre hunde m.m

 

Så det var dejligt endelig at få en rigtig god nyhed hos dyr lægen.

 

Han er jo også en rigtig "stor" hvalp på kun 7 mdr....Men ligner faktisk en fuld voksen udover lige på hans hoved, hvor man sagtens kan se han er en hvalp endnu.

 

[ATTACH=CONFIG]131790[/ATTACH]

 

Tak for alle tilkendegivelser i denne tråd.

 

Dejlige nyheder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig rigtig godt at høre, Sachamusen :genert:

 

Hvorfor har schæferen grime på, Pinpoynter?

fordi han er stærkere end en bryggerhest. Der er ingen der har magtet at lære ham at gå pænt hvis han bliver for ivrig, han trækker simpelthen bare igennem, kontinuerligt. Han går pænt hvis man tager ham ud alene, men han er, true to stereotype :rolleyes:, reaktiv i nogle situationer overfor andre hunde. Vi bruger derfor både en mekuti-sele og en grime til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...