Hop til indhold

Hvor mange hunde skal man have for, at de trives?


Niels M
 Share

Recommended Posts

Men en anden ejer kunne muligvis sagtens have haft ham med en anden. Der er jo f.eks. hundejere herinde som jeg anser for at være nogle af de bedste og mest engagerede, f.eks. Siri, Menilli og Anne, de har alle flere hunde, og klarer deres hunde med fuldtidsarbejde og træning på højt niveau. Jeg ville aldrig tøve med at tænke at deres hunde får "100%".

 

Jeg tror virkelig det også kommer an på den enkelte person. En af de ting jeg dog mener er virkelig forkert er at antage at hvis ens hund keder sig, skal man anskaffe sig en hund mere for så kan de underholde hinanden. Nej! Eller at fordi ens hund ikke kan være alene hjemme, så skal man bare have en til; Nej!

 

Det kan godt være en løsning, men det er mere symptombehandling end at finde ud af hvorfor problemet er der.

 

Jeg ville såmænd også godt om et års tid, når han er blevet voksen og har fået lidt mere træning og ro i kroppen, kunne have en mere. For nuværende er det bare ikke optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at for enhver hvalp er det klart at foretrække at vokse op med mindst en anden voksen og fornuftig hund. Men det er jo fordi det er helt unaturligt at vi lader en hvalp skille fra sin mor og i realiteten også far og søskende, når den er alt for lille.

 

Den tilknytning den har til sin mor og søskende skulle den så gerne få til sin nye familie, hvad enten der bor en anden hund eller ej.

 

Men voksne hunde foretrækker langt fra altid at bo flere hunde sammen.

Min egen Sheila ville klart foretrække ikke at have fået en lillesøster og synes slet ikke det er nemmere at være alene hjemme med en anden end uden.

 

Mysla synes så klart det er bedst at bo med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde 1 hund i to år og hun trivedes fantastisk. Så havde vi to de næste 8år. Her brugte vi tid på de kunne være alene. Så nogle gange var kun den ene med. Nogle sagde det var synd, men der var en mening med det. Så mister vi den gamle og den tilbageværende fungerede slet ikke alene! Heller ikke efter 2 md. og efter ny hund, er hun glad igen.

Min pointe er nok bare. Hvad er de vant til?

Mine racer er retrievere og derfor synes jeg det er vigtigt de ikke bare ligger og venter på noget der aldrig kommer hele livet. Og derfor skal de have et liv, der opfylder dette krav. Både 1 hund som 2. Man skal også passe på med 2 hunde at de ikke bare passer sig selv for de hygger sig jo sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror derfor at antal hunde for at de skal trives, og for at ejer kan give hunden nok, er vidt forskelligt. Det kommer så meget an på ens livsstil, og hvor god man er til f.eks. at multitaske. Jeg elsker at træne to hunde samtidig, men jeg har også fundet ud af at ved tre hunde kan jeg ikke fokusere og belønne hurtigt nok til at det ikke giver frustration hos hundene. Sådan lærer man jo hen af vejen, og jeg tror de er røv ligeglade med at dele opmærksomheden så længe de får :lun:

 

jeg bruger netop det at have 2-3 hunde med ud at den eller de der ikke lige er i fokus bare skal sidde og slappe af indtil jeg tager kontakt. Det er super god træning af tænd og sluk. Er hundene vant til at sidde stille mens andre hunde apportere eller søger,mkan den også finde ro på jagter i pauser mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg bruger netop det at have 2-3 hunde med ud at den eller de der ikke lige er i fokus bare skal sidde og slappe af indtil jeg tager kontakt. Det er super god træning af tænd og sluk. Er hundene vant til at sidde stille mens andre hunde apportere eller søger,mkan den også finde ro på jagter i pauser mv.

 

Lige præcist! Jeg tror det er godt for impuls kontrol, samt netop at lærer at de ikke er i fokus konstant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke man kan generalisere, mange hunde trives som enehunde, andre bedst når de er i flok. Jeg tror også der er forskel på de enkelte racer.

 

Vores nuværende gravhund ville trives helt fint som enehund, hun har ikke det store fællesskab med whipperne, ligger gerne alene og søger hellere menneskeligt selskab end artsfællers.

Hun har ikke haft ubehagelige oplevelser med andre hunde, men er bare sig selv nok. Det har jeg oplevet med flere af vore gravhunde.

 

Whipperne til gengæld er udprægede flokdyr, de trives helt klart bedst, når de bor sammen med mindst en artsfælle, de følges ad, når de er løse på tur og de sover sammen i bunke, en 3-persones sofa kan snildt rumme 10 whipper, de ligger bare i lag ;-)

 

De kan trives som enehunde, men mange bliver aldrig rigtig gode til at være alene. Ved de fleste andre racer ville jeg fraråde at købe en hund mere, hvis hund nummer et har alene hjemme problemer, hos whipperne forsvinder problemet næsten altid som dug for solen, hvis de får selskab af en artsfælle.

Det er så heller ikke en race, der kræver det store på træningsfronten, så der går ikke noget fra nogen ved at have flere sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Nu har jeg ikke læst alle indlæg men jeg tror det er meget individuelt.

Nu har jeg to labber men jeg tror hvis man spurgte Walther så kunne han sagtens undvære banditten Zeus men det har måske noget med aldersforskellen at gøre.

Selvfølgelig har de glæde af hinanden men det kræver også at ejeren har tid til to eller flere hunde.

Når man er alene hjemme 8 timer om dagen så er det nok også dejligt at være to eller flere (altså hvis de kan enes;-))

Tager vi Zeus er han utrolig selvstændig i forhold til Walther som elsker kontakt hele tiden Zeus han kan sagtens ligge alene hvis han er træt. Og kan sagtens lege selv mv ;-)

Zeus har så aldrig været alene altså han har jo altid haft Walther dog kan Zeus sagtens være alene hjemme.

Men jeg tænker da af og til på om Zeus vil kunne trives som ene hund den dag Walther må herfra :vedikke:

 

For lige at svare på spørgsmålet så tror jeg sagtens en hund kan trives ved at være ene hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver dig helt ret i, at de har stor glæde af hinanden. Jeg har selv haft 4 på en gang for en del år tilbage. Det var dog store hunde, 2 dobere, 1 lab blanding og 1 grand danois. Det ville jeg ikke have overskud til idag, 25 år efter. Derfor mener jeg det er bedre, at jeg kan give Aslan min fulde opmærksomhed og tilfredsstille hans behov.

Vi havde heller ikke 4 hunde hvis det var store eller meget aktive hunde. Det ville mit overskud ikke være til, og så er det selvfølgelig ikke nogen gevinst for dem at være i flok, hvis overskuddet ikke er til det. Så er det klart bedre kun at have to eller endda bare en enkelt hvis det er dét overskuddet er til. Hunden skal i langt de fleste tilfælde jo nok trives som alenehund.

 

Nu går der jo forhåbentligt rigtig mange år før vi skal have en ny hund igen - først når vores tøser ikke er her mere, og der går jo heldigvis mindst 100år!! - men jeg vil rigtig gerne have en Beagle. Og så ved jeg også at vi ikke skal have 4. Så bliver det 2. Mit overskud vil ikke være til at aktivere 4 Beagler. De tøser vi har nu kræver jo ikke helt så meget. Michael vil dog rigtig gerne have at vi får en Yorkshire terrier igen, og bliver det dér vi ender (han er ikke meget for fældende racer, og vil helst have en race der ikke fælder - og så er han fuldstændig smaskforelsket i Liva, derfor vil han gerne have den race igen) så skal vi have 3 eller 4! Vi har jo heldigvis mange år til at blive enige om race og så må vi se hvordan tingene ser ud til den tid og vælge det der passer bedst ind i vores liv. Jeg ved bare at jeg ikke kommer til at have kun en enkelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror at Loui ville elske at der var en hund mere - når vi passer en lab/spaniel tæve hygger de sig med vilde løbelege osv og kan også slappe af sammen

 

vi har talt meget om nr 2 hund, men tiden skal altså også være der, og det er den ikke pt.

 

desuden er det også sværere at få afsat 2 hunde, hvis vi har behov for pasning en enkelt dag

 

jeg synes ikke hun lider under at være alene, for vi møder hver dag andre hunde, men det er selvfølgelig ikke det samme som at leve i en hundeflok derhjemme

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo ikke flere hunde ad gangen for hundenes skyld, men for min egen.

 

Jeg elsker at få en ny hund/hvalp når den tidligere er "færdigtrænet" og det er de jo i 2-3 års alderen - efter den første sæson, hvor de får lov at "arbejde igennem" på jagterne og før de gør det skulle de gerne være igennen Working test og evt. markprøver.

 

Det betyder at der skal en ny hvalp ind hver 3. - 4. år. Gerne egen avl, hvis jeg har en tæve med høj nok kvalitet til det. Det betyder også at jeg oftest vil have 3 hunde - og jeg undgår helst at komme op på 4 for det har jeg sådan set ikke plads til hverken i hunderum eller bil.

 

Hvis jeg ser tilbage på de 5 FT Spaniels jeg har haft er der nok en som næsten lige så gerne havde være alene hund, mens de 4 andre bestemt har haft stor fornøjelse af hinanden.

 

Men skal man have flere hunde skal det nok primært være for en egen skyld. Det kan jeg så til gengæld anbefale for det er bare fantastisk at håndtere 3-4 hunde samtidig, hvis de er trænet til det og man kan styre hver enkelt uafhængig af de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar er alene hund pt for anden gang. Først da han var 2 år og den gamle hund døde, da var Oskar alenehund i ca et år. Blev alenehund igen i januar i år, da Victor blev aflivet pga kræft.

 

Jeg oplever stor forskel fra den første gang og til den anden gang, hvor Oskar er blevet alenehund. Tænker alderen måske har noget at sige. Oskar har hvor han er blevet gammel ikke den samme behov for at være sammen med andre hunde, som da han var ung. Men jeg savner at have to hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også helt overbevist om at det er individiuelt, men tænker at mange vil trives med flere hunde i husstanden.

 

Den der holdning med at hunde bare SKAL bo flere sammen kan jeg slet ikke følge - for det første er hunde forskellige og der kan være mange grunde til at en hund foretrækker at bo alene og, mindst lige så vigtigt i min optik, der er mange måder at have (en alenehund) på. Hvis jeg tager mig selv som eksempel så skulle jeg så da jeg fik Ozzie samme dag hun kom hjem have stået klar med en anden hund... det er da helt sikkert at det havde jeg ikke hverken haft lyst eller overskud til.

 

Men der er som sagt mange måder at have hund på - Ozzie var næsten aldrig alene hjemme de første mange år af hendes liv, og når hun var, så var det i ganske kort tid af gangen. Hun havde (da hun var yngre og gad den slags) en hel masse hundevenner, som hun brugte timer med dagligt. Desuden har vi altid passet andre hunde ret ofte. I øvrigt så har Ozzie altid, siden hun var helt bette, villet især mit selskab mindst lige så meget som andre hundes - det har ikke ændret sig heller ikke efter at hun har fået en "lillesøster", som hun er meget, meget glad for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo faktisk også forkert at kalde hunde flok dyr. De er semisolitare og alle steder der lever forvildet tam hunde, lever de i nærheden af hinanden men ikke som egentlig flok.

 

Og de er slet slet ikke så flok orienteret som heste. Det kan slet ikke sammenlignes.

 

Ahhhh..... Hvordan definerer man lige et flokdyr? Nogle dey er mere flokdyr end andre menbderfra og så til at ennhund ikke er et flokdyr tror jeg der er et stykke. måske skulle man bare sige dyr med storecsociale behov, jeg ved det ikke. Hunde er i høj grad indrettet til at kunne leve tæt sammen i teams eller flokke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahhhh..... Hvordan definerer man lige et flokdyr? Nogle dey er mere flokdyr end andre menbderfra og så til at ennhund ikke er et flokdyr tror jeg der er et stykke. måske skulle man bare sige dyr med storecsociale behov, jeg ved det ikke. Hunde er i høj grad indrettet til at kunne leve tæt sammen i teams eller flokke.

 

Helt klart enormt sociale. Men de er ikke afhængige af en flok for at overleve. Sådan som de har udviklet sig.

 

Man kan måske sige at det er en helt anden slags flok dyr end et bytte dyr, som hesten eller for eksempel et rensdyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig det er enormt egoistisk hvis man får to hunde bare fordi en hund ikke skal gå alene. For det kræver først og fremmest at man har energi, og overskud til at kunne give begge hunde den mængde opmærksomhed (også individuel opmærksomhed) som de kræver. Det er alt for nemt at have to hunde der så "bare" har hinanden. Samtidig så er det ikke alle hunde der har et behov for at være sammen med andre hunde, så hvis man vælger en ekstra hund (eller flere) så skal det i min optik være fordi man selv ønsker en ekstra hund, og ved man kan tilbyde begge hunde et optimalt hjem, også selv hvis det skulle vise sig at det var to individer der egentlig ikke havde et behov for hinanden, og egentlig kun ønsker din opmærksomhed.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tre hunde - på hhv. 11, 8 og 2 - mormor, mor og datter. Hvis mormor og mor havde fået lov til at bestemme, var datter flyttet hjemmefra som sine søskende. De to store var enige om, at sådan en vildbassehvalp havde vi slet ikke brug for :blink: De accepterer, at hun er her - og det sker da også, at de leger med hende, men behov for, at hun er her, har de ikke. Til gengæld har de to store haft uendelig meget glæde af hinanden - og jeg er ret sikker på, at de alle tre er glade for, at de ikke er enehunde - og JEG er super glad for at kunne gå hjemmefra med god samvittighed, fordi de har hinanden - har en flok.

 

 

a6.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...