Hop til indhold

Hvalpetræning


cirke00
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen,

mig og min familie venter vores første hund. Men vi er dog lidt usikre på hvor lang tid vi skal bruge på at lære den at være alene hjemme. Vi har alle job og går i skole, så vi tænkte om vi kunne bruge en ferie på det eller om det er for kort tid? Hvad har i gjort?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer meget an på hunden og nogle racer kan også have svære/lettere ved det.

De fleste jeg kender bruger ferie og så holder eksempelvis mand og kone hver sin uge/uger. Nogle arbejder forskudt, nogle har mulighed for at lufte.

 

Jeg ville helt klart bruge ferie til det og give mig god tid.

 

Hvad hund skal I have og hvornår .... nå ja og velkommen til ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :vinken: Det er altid spændende med hundehvalp!

 

Jeg har altid brugt ca. 3 uger, hvor alt går meget langsomt, men vi har arbejdet hen mod nogle timer. Derefter har jeg haft hundesitter efter de ca. 4 timer - det er så langsomt rykket, indtil det gik smertefrit med en hel dag.

Men hunde er forskellige, nogle lærer det hurtigt andre lærer det aldrig....

 

Held og lykke med hvalp!

Hvad er det for en I skal have? Husk vi elsker hvalpespam-billeder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til:vinken:

 

Lige med de mindre selskabsracer kan det godt være lidt svært at få styr på alenetiden. Det er en hel normal følge af at vælge sådan en hund. Den er jo lavet til selskab:-)

 

Jeg ville sørge for evt. at tage lidt ekstra ferie/flex forskudt af hinanden. Har børnene (går jeg ud fra det er) mulighed for at komme hjem lige efter skole og være sammen med hvalpen? Og kan I skaffe en plan B? Fx en nabo eller lign. der kan komme hjem til jer og være hos hvalpen nogle timer? Eller have hvalpen hjemme hos dem selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

En uges påske ferie er nok lidt kort tid. Hvalpen kan jo heller ikke holde sig. Så måske holde ferie forskudt og efter hinanden. Og husk at købe et ordentligt sted og ikke bare der hvor det passer med jeres ferie. En coton er en mode hund og der laves meget avl på dem der ikke skulle have været lavet. Så pas på hunde handlere og folk der vil tjene lette penge. I skal kunne møde moder rsammen med hvalpene og se mindst billeder af faren .

 

Det skal siges at det sjældent er i starten i vil opleve de store alene hjemme problem. Men hvis ikke fundamentet bliver skabt så hunden er tryg ved det, så kommer det senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til

 

Som Luckyluna siger, kan det se helt godt ud i starten, mest fordi hvalpen er træt pga. alle de nye indtryk og ser ud til bare at æde situationen, men omkring kønsmodningen viser aleneproblemerne sig så for fuld udblæsning.

 

Bomuldshunden er næsten kendt for at have vanskeligheder ved at blive forladt, så træningen skal virkelig sidde i skabet.

 

En uge er for lidt, den uge bruger hvalpen på at finde ud af sin nye verden og den lærer en masse. At regne med at den også kan lære at være alene hjemme på denne uge er at skyde over målet.

3 uger mindst og gerne flere, så træningen kan foregå i ro og uden nerver grundet tidspres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar alle sammen :)

Ja vi har børn der kan komme hjem efter skole og passe den. Er det meget vigtigt at hunden har en stambog?

 

Jeg ville personlig ikke købe en racehund uden stambog - og det skal for mig være en DKK-stambog. Grunden til det er såre simpel, nemlig at alle mulige oplysninger om hvalpens forældre, forfædre, søskende, halvsøskende etc. ligger tilgængeligt på nettet. Jeg kan se hvilke hunde min kommende hvalp er i familie med, og jeg kan tjekke hvad der er registreret omkring sundhed på hver eneste hund. I meget korte træk. Der er også andre ting der gør at jeg personlig vil ha' en hund med DKK-stambog, men ovenstående er noget der er helt specifikt for DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, et tillæg. Som luckyluna skriver har cotonen virkelig været et modefænomen, og når efterspørgslen på en race pludselig bliver meget stor er det uundgåeligt at der også bliver lavet dårlig avl. Der er med garanti flere opdrættere der har avlet på hunde man normalt ikke villet ha' avlet på, fordi hvalpekøberne har stået i kø. Så især med en race som cotonen ville jeg absolut gå efter en med DKK-stambog, så jeg selv kunne tjekke sundheden på beslægtede hunde. Med en hund uden stambog har du kun opdrætters ord for hvem der er mor og far til hunden, og hvem der i øvrigt er beslægtet har du ikke en chance for at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja okay, vi sørger for at købe en med en stambog:)

Nogle der kender et godt sted at købe en coton hund?;-)

 

Lige endnu en advarsel. Der er ufatteligt mange der angiveligt vil sælge ægte hvalpe med stambog og det hele på nettet. Typisk med en pris på ca. 3000,- Hunden tilbydes fløjet ind fra udlandet og leveret til døren. Der skal betales via et internationalt penge bureau. Hop ikke i fælden, det er svindel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar alle sammen :)

Ja vi har børn der kan komme hjem efter skole og passe den. Er det meget vigtigt at hunden har en stambog?

 

 

I princippet er stambogen ikke vigtig. Men en moderace kan være avlet rigtig skidt, og derfor ville jeg vælge hvor du kan tjekke sygdomshistorikken på forældrene, og eventuelle tidligere søskende.

 

Jeg kender desværre ikke til nogle opdrættere i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige endnu en advarsel. Der er ufatteligt mange der angiveligt vil sælge ægte hvalpe med stambog og det hele på nettet. Typisk med en pris på ca. 3000,- Hunden tilbydes fløjet ind fra udlandet og leveret til døren. Der skal betales via et internationalt penge bureau. Hop ikke i fælden, det er svindel.

 

Uden at være helt sikker, ville jeg forvente en pris på 8-12.000 kr for en hvalp af den race, hos en seriøs opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...