Hop til indhold

Første hund til familie på 5 (som voksen)


Camillasry
 Share

Recommended Posts

Som andre nævner, så er indendørs pladsen fuldstændig ligegyldig for hunden, så længe I kan komme rundt, uden at falde over den, så er det fint :mrgreen:

 

Mht. race, vil jeg nok også foreslå DSG, jeg skal gerne indrømme at det ikke er en race jeg har dybt indgående kendskab til, men mit indtryk er at det er en rimelig nem, kvik, glad og tilpasningsdygtig lille sag, i en super praktisk størrelse. Og det ene eksemplar af racen jeg selv kender godt, gør stortset aldrig, og det tiltrods for at man ikke ligefrem kan kalde hende velstimuleret, men hun gør i hvert fald ikke mere end min naboens labrador, sååå :mrgreen::lol:

-gøen er selvfølgelig individuelt fra hund til hund. Min første sheltie, for 20 år siden, gøede så godt som aldrig (ret usædvanligt for racen), hvor ham jeg har nu, er noget mere tilbøjelig til at skrue op for volumen, det er svært at spå om, men man kan gøre meget selv for at dæmpe det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Både beaglen og dalmatineren har vi selv overvejet, men jeg har været lidt nervøs for beaglens hyl og for dalmatinerens størrelse og for om den er for snu og ville løbe om hjørner med os.

 

Med hensyn til beaglens "hyl" - så er der ingen af mine der gør det. Det kan man nemlig kontrollere. Det er klart at når der går fært i næsen på dem så har nogle af dem den der syngende sirene. Det gælder mine to yngste beagler - den ældste gør det ikke. Ellers gør de normalt som alle andre hunde.

Grunden til at jeg nævner beaglen er at den er ret unik som familie hund. Jeg har haft med en del hunde at gøre gennem mit liv og aldrig mødt så unik en hunde type som beaglen er. Det er IKKE for at fremhæve den eller pådutte en masse, at jeg skriver det. Beaglen er desuden en samarbejdende race som elsker sin flok overalt på jorden.

 

Med hensyn til dalmatineren - så har jeg selv ejet sådan en og det er en ret selvstændig race - nem at træne - men selvstændig. Udover det er de ikke altid glade for andre hunde - specielt eget køn - Det er en stor hund og hvis den skal bæres op og ned - så bliver det hurtigt en større opgave i takt med at den vokser til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna gøede, når det ringede på døren (når jeg var hjemme). Hun sagde ikke et pip, hvis jeg ikke var hjemme og det ringede på (havde en hjemmegående overbo/underbo, der lyttede efter). Og så har hun en enkelt gang gøet af snevejr, da hun så det for første gang ud af havedøren, da vi var flyttet ned i den et-værelses:lol:

 

Men jeg fik hende aldrig lært at halse på kommando til træning, trods ihærdig træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke kigge efter en terrier, eller en D/S gårdhund. Synes de bliver for aktive, og jeg ville kigge mere over i selskabsracerne, som oftest er rigtig gode familiehunde, da de jo er lavet til netop det formål; At være sammen med deres ejere.

 

De små hunde er ikke mere arrige end de store, de gør heller ikke mere, det handler nok mest om opdragelse. Det sagt er der racer der er kendt for at gø rigtig meget f.eks. chihuahua, det er virkelig en skinger lille fyr, eller tibetansk spaniel f.eks. :lol:

 

Jeg ville anbefale jer at kigge i retningen af f.eks. puddel eller indenfor bichon racerne, jovist er der pelspleje men det er hver 2-3 måned til en klipper og så kan den klarer sig fint igen; Og de fælder jo nærmest ikke! De er bløde i sindet, nemme at træne, elsker at være aktive og hvis man finder en god opdrætter får man en hvalp der elsker børn og andre mennesker! Bichon racerne er selvfølgelig en anelse små i størrelsen, så måske det bliver for lille for jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Retrieverne er gode bud..... men det er ABSOLUT IKKE en agilityhund for en ung teenager. SLET ikke, hvis det "bare er hjemme i haven".

Agility skal for alt i verden indlæres under opsyn af en erfaren træner. Uanset race. Men især med de større hunde.

 

Der er forfærdelig mange børn med større hunde, der "træner agility" hjemme i haven. Og det kan næsten ikke undgås at det går galt: enten udvikler hunden tidlig gigt, eller også sprænger den et ledbånd. Begge dele er nok til at hunden må holde sig i nederste etage i jeres hus....

 

Hvis det er vigtigt med agility for jeres store pige, så er de små hunde meget bedre at arbejde med. Men det kræver stadig en erfaren træner når føreren er meget ung.. og forældreopsyn hjemme i haven.....

 

 

Er det en racehund, I vil have? Den koster mindst omkring 10.000 kr.

Men der er ingen mening i at rådgive om racer, hvis I alligevel hellere vil have en blanding..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke kigge efter en terrier, eller en D/S gårdhund. Synes de bliver for aktive, og jeg ville kigge mere over i selskabsracerne, som oftest er rigtig gode familiehunde, da de jo er lavet til netop det formål; At være sammen med deres ejere.

 

De små hunde er ikke mere arrige end de store, de gør heller ikke mere, det handler nok mest om opdragelse. Det sagt er der racer der er kendt for at gø rigtig meget f.eks. chihuahua, det er virkelig en skinger lille fyr, eller tibetansk spaniel f.eks. :lol:

 

Jeg ville anbefale jer at kigge i retningen af f.eks. puddel eller indenfor bichon racerne, jovist er der pelspleje men det er hver 2-3 måned til en klipper og så kan den klarer sig fint igen; Og de fælder jo nærmest ikke! De er bløde i sindet, nemme at træne, elsker at være aktive og hvis man finder en god opdrætter får man en hvalp der elsker børn og andre mennesker! Bichon racerne er selvfølgelig en anelse små i størrelsen, så måske det bliver for lille for jer?

 

jeg tænkte faktisk også på pudlen. Den fåes i flere størrelser, fælder ikke (men skal klippes en 4 gange om året), intelligent og så vidt jeg ved, god sammen med andre hunde . Var det mon et bud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er en golden af jagtlinier. Ikke noget særlig bemærkelsesværdigt i stambogen. Og ikke nogen stor anerkendt kennel, men et lille privat stueopdræt.. . Men begge forældre var jagthunde. Skønne, aktive og kloge hunde..

Hun kostede 7500. For snart 15 år siden...... Jeg syntes at det var billigt dengang. - Jeg havde købt en berner sennen til 10.000 få år før.

 

Og hvis/når gamle Silke dør, så forventer jeg da ikke, at jeg kan få en sund goldenhvalp til mindre end de 10.000

 

Det duer i hvert fald ikke, hvis man shopper hvalpe med en forventning om at prisen nok er lavere i den næste kennel.. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er en golden af jagtlinier. Ikke noget særlig bemærkelsesværdigt i stambogen. Og ikke nogen stor anerkendt kennel, men et lille privat stueopdræt.. . Men begge forældre var jagthunde. Skønne, aktive og kloge hunde..

Hun kostede 7500. For snart 15 år siden...... Jeg syntes at det var billigt dengang. - Jeg havde købt en berner sennen til 10.000 få år før.

 

Og hvis/når gamle Silke dør, så forventer jeg da ikke, at jeg kan få en sund goldenhvalp til mindre end de 10.000

 

Det duer i hvert fald ikke, hvis man shopper hvalpe med en forventning om at prisen nok er lavere i den næste kennel.. :shock:

.

Synes måske nok at du lige tillægger TS nogle temmelig ubegrundede antagelser her. De har slet ikke nævnt noget om prise på hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er en golden af jagtlinier. Ikke noget særlig bemærkelsesværdigt i stambogen. Og ikke nogen stor anerkendt kennel, men et lille privat stueopdræt.. . Men begge forældre var jagthunde. Skønne, aktive og kloge hunde..

Hun kostede 7500. For snart 15 år siden...... Jeg syntes at det var billigt dengang. - Jeg havde købt en berner sennen til 10.000 få år før.

 

Og hvis/når gamle Silke dør, så forventer jeg da ikke, at jeg kan få en sund goldenhvalp til mindre end de 10.000

 

Det duer i hvert fald ikke, hvis man shopper hvalpe med en forventning om at prisen nok er lavere i den næste kennel.. :shock:

Man kan jo også "shoppe" ægte, bogførte omplacerings hunde til en langt lavere pris. Det har jeg selv gjort adskillige gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske @Missing kan svare bedre omkring pudlen?

 

Jeg er jo helt sikker på jeg skal have en stor puddel en dag, fordi deres sind simpelthen er fantastisk!!! Og I bamse/hvalpeklip er de jo super dejlige at have med at gøre pelsmæssigt!

 

 

Hvis der kun er mulighed for lufteture i kvarteret de 5 dage om ugen, vil jeg ikke anbefale en pudel.

 

Mine pudler ville vist blive ret triste af kun lufteture i snor i hverdagen. De løber fri på egnede områder hver dag med enkelte undtagelser (sygdom og lign)

 

Jeg er ikke i tvivl om, at de nok skulle tilpasse sig, for det er de eminente til. Jeg vil bare hellere se dem løbe glade fjederspring i fri leg til hverdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Debatten om prisen på en hvalp synes jeg ikke hører til i denne tråd. TS virker både seriøs og vidende og beder bare om input til racevalg. Men jeg tager den meget gerne i en seperat tråd :-)

 

Jeg tror stadig at en retriver af arbejdslinjer vil være det rette valg udfra hvad jeg læser. Jeg vil heller ikke være det mindste bekymret for at børn på 9 og 11 træner agility oa med hvalpen når blot der er klare aftaler om hvordan og især hvor meget - og det er ikke ret meget med en hvalp. Men en masse små øvelser der på længere sigt kan bruges i agility er fine til at skabe kontakt og samarbejde med en hvalp og ung hund. Personligt ville jeg hellere sigte mod jagt og apporteringstræning, men det er jo en smagssag.

 

under alle omstændighere skriver TS jo at de vil gå til hvalpetræning, hvilket opbygger billedet af en ansvarlig og seriøs hunde-køber-ejer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der kun er mulighed for lufteture i kvarteret de 5 dage om ugen, vil jeg ikke anbefale en pudel.

 

Mine pudler ville vist blive ret triste af kun lufteture i snor i hverdagen. De løber fri på egnede områder hver dag med enkelte undtagelser (sygdom og lign)

 

Jeg er ikke i tvivl om, at de nok skulle tilpasse sig, for det er de eminente til. Jeg vil bare hellere se dem løbe glade fjederspring i fri leg til hverdag.

 

Men det gælder vel stort set alle racer med lyst til fysisk udfoldelse. At løbe frit og folde sig ud et par gange dagligt er absolut at foretrække, for alle aktive hunde - uanset race. Jeg tror ikke at en Pudel har større behov for dette end Labrador, Golden, DGS eller de fleste andre foreslåede racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Debatten om prisen på en hvalp synes jeg ikke hører til i denne tråd. TS virker både seriøs og vidende og beder bare om input til racevalg. Men jeg tager den meget gerne i en seperat tråd :-)

 

Jeg tror stadig at en retriver af arbejdslinjer vil være det rette valg udfra hvad jeg læser. Jeg vil heller ikke være det mindste bekymret for at børn på 9 og 11 træner agility oa med hvalpen når blot der er klare aftaler om hvordan og især hvor meget - og det er ikke ret meget med en hvalp. Men en masse små øvelser der på længere sigt kan bruges i agility er fine til at skabe kontakt og samarbejde med en hvalp og ung hund. Personligt ville jeg hellere sigte mod jagt og apporteringstræning, men det er jo en smagssag.

 

under alle omstændighere skriver TS jo at de vil gå til hvalpetræning, hvilket opbygger billedet af en ansvarlig og seriøs hunde-køber-ejer.

.

Helt enig i det øverste!

Men ikke enig i at agility er noget der skal leges med hjemme i haven, af mennesker som endnu ikke har erfaring med agilitytræning. Jeg synes stadig det største problem er at der ikke kan luftes "ordentligt" 5 dage om ugen, der for mit spørgsml længere oppe, om man ikke kunne køre hunden til et bedre luftested på daglig basis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det gælder vel stort set alle racer med lyst til fysisk udfoldelse. At løbe frit og folde sig ud et par gange dagligt er absolut at foretrække, for alle aktive hunde - uanset race. Jeg tror ikke at en Pudel har større behov for dette end Labrador, Golden, DGS eller de fleste andre foreslåede racer.

 

Ganske enig. Men jeg blev spurgt om pudlen og svarede ud fra det. Jeg anbefalede heller ikke en golden/lab/dsg eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Helt enig i det øverste!

Men ikke enig i at agility er noget der skal leges med hjemme i haven, af mennesker som endnu ikke har erfaring med agilitytræning. Jeg synes stadig det største problem er at der ikke kan luftes "ordentligt" 5 dage om ugen, der for mit spørgsml længere oppe, om man ikke kunne køre hunden til et bedre luftested på daglig basis.

 

Man kan sagtens lave et sæt øvelser som passer fint til hvalpe og fører frem mod Agility, men man skal holde det på fx 2 x 5 min om dagen og det skal være de helt rigtige øvelser.

 

Jeg er enig i at det er en kæmpe fordel at have daglig adgang til et fritløbsområde. For mig er det et must. Når jeg ikke siger det er et must for andre er det fordi jeg antager at hunden kan udfolde sig frit i haven og kommer ud og gå. Faktisk skulle man måske advare imod de der gåture med en lille hvalp på under ca 5 måneder. Det kunne godt være for meget.

 

Og så tænker jeg hvis hunden ikke er vant til at løbe løs, vil den ikke savne det? Og i week-enderne er der jo lagt op til at komme ud hvor den må løbe løs. Det er godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Motionsmæssigt vil den hver dag gå to gange 3 km, morgen og eftermiddag, når børnene skal afleveres og hentes. Og så skal den selvfølgelig ud på en lidt længere aftentur også. Den kan også komme med, når jeg løber, 3 gange om ugen, men det er ikke noget krav, at den skal kunne det. Og så daglig leg i haven med børnene.

Der er desværre ikke de store områder til frit løb, lige der hvor vi bor, men i weekenden kan vi køre til både hundeskov og strand, så weekendmotionen kan være varieret.

 

Du er formentlig klar over at er alt for meget for en hvalp. For en voksen Retriver er det fint, dog ville jævnlig træning - altså noget som kræver at hunden bruger hoved og næse være godt. Hvis hunden er lydig og stopper og kommer på signal - er der så slet ikke et sted, hvor den kunne løbe lidt frit og fx apportere eller søge - bare 5 minutter?

 

Jeg ville uden problemer kunne træne søg og apportering med mine 2 FT Springer Spaniels på bare 20x20 m med lidt forvokset græs eller lignende. Et lille krat eller hegn. Lydighed er vejen til frihed for hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg kender godt nok mange mange hunde der ikke er løs hver dag, hvis nogensinde. Ud over hjemme i haven.

 

Med det motion skema der lægges op til og at hunden oveni købet kan komme med på løbetur senere når den er voksen, så er jeg helt sikker på at ingen af de foreslåede racer kommer til at savne at løbe løs til hver dag.

 

Sheila har levet rigtig meget af sit liv i snor grundet et ustyrligt jagt behov. Og hun var en meget aktiv hund. Til gengæld kom hun med på cykel og rideture og fik masser af motion på den måde

 

Jeg havde ikke engang have dengang. Men fandt mulighed for at have hende lidt løs hver uge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo vil så mene at familien motionsmæssigt kan klare alle hunde, måske lige med undtagelse af hardcore slædehunde. Særligt hvis der puttes en times træning ind hver uge.

 

Hvis vi ser bort fra unghundetiden med Bella, så er 2x3 km ganske fint. Mine hunde får en kort morgentur på 2 km, og så en aftentur på 4-5 km. Bella er som regel i snor (7 m flex), mens Dorit er fri det meste af tiden. Dorit kunne sagtens nøjes med mindre end hun får. Hun ville i virkeligheden hellere bare ligge og putte i sofaen:hjerte:

 

Jeg synes også det skal tages med i regnestykket, at der er børn i familien, som givetvis vil lege med hunden flere gange om dagen.

 

Så alt i alt tror jeg at enhver hund vil passe fint ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...