Hop til indhold

Hundeverdenen er fuldstændigt sindssyg....


Museklik
 Share

Recommended Posts

Ja, undskyld overskriften, men jeg er frustreret og ked af det.

 

Jeg fik i december et upskuld på min han og min hunlöwchen. Men hele oplevelsen gav os så meget at jeg har taget DKKs opdrætteruddannelse og søgt om kennelmærke.

 

Så vil jeg gerne finde en fremmed han til min tæve, så jeg kan få nyt blod ind. Men så starter balladen.... For jeg har en hund fra opdrætter A og så vil B,C og D ikke lægge han til... Og da jeg ikke taler med opdrætter A, så er jeg lige som bare tvunget til at kigge i udlandet. Hvis det overhovedet gør en forskel, for racen er lille og grupperingerne er stærkt optegnede. Og da jeg oven i købet er så sær at jeg ikke går på udstilling, så er virkelig op ad bakke.

 

Nu ved jeg ikke, om dette opslag giver mig endnu større problemer... Men omvendt ved jeg da ikke, om det kan blive værre :roll: Jeg har lige smidt 4000 efter noget, som virker nærmest håbløst :vinken::megaked:

 

Og om ikke andet, kan du da sende mig en PM, hvis du har en DKK han, som er sund og rask. Min tæve har basisstamtavle, men jeg vil have hende undersøgt for patella og øjnsygdom, så sundhedsdelen er i orden. Men hun udstilles ikke, og det har jeg heller ikke planer om. Stamtavle, info og fotos kan fås ved henvendelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kender jo frustrationen, jeg har jo lige været igennem stort set det samme, hvilket også var en af grundene til at jeg valgte at fravælge mine nuværende tæver til avl.

 

Det er mange penge at miste, specielt når man ikke gør det for andet end hygge.... Jeg er sikker på du nok skal finde en han, og jeg skal nok hjælpe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville som hanhunde-ejer nok også vælge dig fra. Ikke fordi at du har fra en bestemt opdrætter, men fordi du ikke vil udstille din tæve og dermed ikke umiddelbart har en hund af en passende eksteriørmæssig kvalitet. Det giver i min verden ikke nogen mening at bruge en ikke-præmieret tæve på en hanhund som fx er eksteriør champion.

Hvis du valgte at udstille din tæve og/eller brugte din tæve i en hundesport eller ligende, så ville det nok være lettere at finde en hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville som hanhunde-ejer nok også vælge dig fra. Ikke fordi at du har fra en bestemt opdrætter, men fordi du ikke vil udstille din tæve og dermed ikke umiddelbart har en hund af en passende eksteriørmæssig kvalitet. Det giver i min verden ikke nogen mening at bruge en ikke-præmieret tæve på en hanhund som fx er eksteriør champion.

Hvis du valgte at udstille din tæve og/eller brugte din tæve i en hundesport eller ligende, så ville det nok være lettere at finde en hanhund.

.

at man ikke gider udstille behøver jo ikke at betyde, at hunden ikke er af "passende eksteriørmæssig kvalitet".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det siger jeg heller ikke, men er man seriøs omkring opdræt, så bør man minimum udstille sin hund en gang med et tilfredsstillende resultat. Der er jo egentlig ikke nogen ko på isen, hvis man har en hund som er af en god kvalitet?

 

.

at man ikke gider udstille behøver jo ikke at betyde, at hunden ikke er af "passende eksteriørmæssig kvalitet".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det siger jeg heller ikke, men er man seriøs omkring opdræt, så bør man minimum udstille sin hund en gang med et tilfredsstillende resultat. Der er jo egentlig ikke nogen ko på isen, hvis man har en hund som er af en god kvalitet?

 

Hvorfor dælan skulle man dog det? Er seriøs opdræt nødvendigvis tæt knyttet til eksteriør? Ville der ikke være langt merecrelevant at kræve alle hunde der indgår i opdræt mentaltestet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det siger jeg heller ikke, men er man seriøs omkring opdræt, så bør man minimum udstille sin hund en gang med et tilfredsstillende resultat. Der er jo egentlig ikke nogen ko på isen, hvis man har en hund som er af en god kvalitet?

 

 

Den tæve som er nævnt her har været udstillet, men bliver det ikke af nuværende ejer. Tæven har altså opnået fint resultat på udstillingen, dog er den ikke udstillet til champion.

 

 

Problemet i dette nævnte tilfælde (Og i mit!) er at (stort set) ingen ønsker at udlåne en han, til en tæve fra det opdræt. Jeg har selv en tæve som er dobbelt champion fra det opdræt, som jeg ikke har kunne finde en han til, og alle de hanner jeg fandt interessante blev jeg nægtet adgang til. Alternativt kunne jeg vælge en han jeg ikke synes komplimenterede min tæve, og betale 21.000 kr for den parring... Ikke optimalt! Derfor har jeg fravalgt tæverne fra det opdræt, da det også betød at bestemte opdrættere ikke ønskede at sælge mig hunde.

 

 

F.eks. har jeg selv en hanhund, som jeg måske vil tilbyde til parringer, men der vil da bestemt også være krav om tævens kvalitet og sundhed; Netop fordi hvalpene reflektere min hanhund, såvel som tæven. Derfor vil jeg da også forvente en tæve af samme, eller højere kvalitet end min hanhund.

 

 

Jeg forstår godt at disse opdrættere værner om deres navne, og deres mange årig avl, og ikke ønsker at blande det med noget de finder usikkert/useriøst eller lignende, men derfor kan jeg sagtens sætte mig ind i hvor frustrerende det er at have købt sine hunde det forkerte sted (Også selvom hundene faktisk er ganske fin kvalitet, gør det at de bærer et bestemt opdrætternavn bare hunden mindre værd i visse opdrætters øjne, ja det gør faktisk hundene værdiløse!)

 

 

Når man tænker på hvordan der bliver bedømt på udstillinger, så vil jeg ikke ha noget problem med en tæve der ikke var udstillet, synes ikke rigtig udstilling siger noget om en given hund, til gengæld ville jeg blive være glad hvis tæven blev brugt til noget.

 

 

Det siger dog noget om hunden. Jeg har f.eks. udstillet Victor siden han var 4 måneder, han er blevet bedømt af 13 forskellige dommere, som alle har givet en identisk bedømmelse, på trods af at han er i vokse alderen.

Det er klart at det at hunden LIGNER det den skal ligne, betyder ikke at hunden nødvendigvis er en god avlshund, det siger intet om sundhed, hvilket i mine øjne kommer foran alt andet! Men det siger noget om hundens temperament og dens eksteriør, som trods alt også er vigtigt, hvis man ønsker at bevarer enslignende hunde og egenskaber.

 

 

Hvorfor dælan skulle man dog det? Er seriøs opdræt nødvendigvis tæt knyttet til eksteriør? Ville der ikke være langt merecrelevant at kræve alle hunde der indgår i opdræt mentaltestet?

Der findes bare ikke mental test der er påregnet hygge-hunde. Det ville være fantastisk hvis man kunne lave en test der viste om hunden var en god selskabshund.

Dog skal man være opmærksom på at en hund jo kun kan mental testes (brugbart), hvis der er lavet en raceønskeprofil for racen. Det vil sige f.eks. Lowchen, som i dette tilfælde, der findes dette ikke, og derfor vil testen kun kunne bruges som individuel fortolkning og dermed bruges som man selv ønsker det (F.eks. skal en Lowchen jo ikke nødvendigvis lege på samme måde som en jagthund, eller reagere overfor en fremmede, på samme måde som en vagthund).

De racer hvor en raceønskeprofil findes, synes jeg bestemt at det er et vigtigt redskab i udvælgelsen af en avlshund.... Men ved en Lowchen kan den ikke rigtig bruges til andet end personlige/individuelle præferancer, i princippet kan den ikke fortælle om hunden reagere som det ønskes af racen, for dette er ikke beskrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg slet ikke bekendt med udstillingsverdenen eller opdrætterverdenen, men det virker ærligt talt sørgeligt, at udstillere/opdrættere vælger hunde fra fordi de kommer fra et bestemt sted. Hvis alle kun havde det bedste for racen i øje kunne vi komme langt.
Men det er netop begrundelsen for at fravælge hunde fra den opdrættere. Af begrundelser jeg har fået har været at de ikke stoler på at forældrene på stamtavlen er korrekt, at de ikke stoler på at de sundheds test der forelægger er korrekt.

Desværre er der rigtig mange ting, som giver en god begrundelse for denne mistanke, så man kan ikke helt fortænke folk I at tænke sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig at hunden også skal bruges til noget! Nu skrev TS bare at det med udstilling.

Jeg synes selv at det er dødssygt at udstille og har kun gjort det fordi at jeg har en hanhund som er rigtig godt skruet sammen og som er af en race som ikke findes mange af, så derfor er det vigtigt at vise dem frem som har kvaliteteten, især når det er planen at han skal indgå i avl. At den hiver præmier hjem på udstillingerne er kun en lille del af hvad som gør den egnet til avl, men det er ikke desto mindre en uvæsentlig del.

 

Når man tænker på hvordan der bliver bedømt på udstillinger, så vil jeg ikke ha noget problem med en tæve der ikke var udstillet, synes ikke rigtig udstilling siger noget om en given hund, til gengæld ville jeg blive være glad hvis tæven blev brugt til noget.
Link til indlæg
Del på andre sites

Godt eksteriør, godt temperament/god psyke, kan arbejde, sundhed som er i orden. Det er for mig alle vigtige faktorer når man diskuterer avl :) Jeg har allerede sagt nej til en tæve som ikke havde sundheden i orden i linjerne og hvor der kunne sættes spg-tegn ved temperamentet.

Hvorfor dælan skulle man dog det? Er seriøs opdræt nødvendigvis tæt knyttet til eksteriør? Ville der ikke være langt merecrelevant at kræve alle hunde der indgår i opdræt mentaltestet?
Link til indlæg
Del på andre sites

Godt eksteriør, godt temperament/god psyke, kan arbejde, sundhed som er i orden. Det er for mig alle vigtige faktorer når man diskuterer avl :) Jeg har allerede sagt nej til en tæve som ikke havde sundheden i orden i linjerne og hvor der kunne sættes spg-tegn ved temperamentet.

 

 

 

Hvis godt eksteriør var ensbetydende med sund og god bygning ville jeg være enig, men sådan er det jo altså overhovedet ikke på hundeudstillinger.

 

Ikke engang for racer, som skal kunne arbejde meget. Fx labrador. Dem der vinder udstillinger, kunne ikke klare halvt så meget arbejde, som en god F1 Labrador, som ikke ville have en chance på udstilling. Så jeg tror du lever i en fiktion (en forestilling om hvordan det burde være) - realiteten er at udstillinger trækker ned, når det kommer til hundenes mentale og fysiske sundhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt eksteriør, godt temperament/god psyke, kan arbejde, sundhed som er i orden. Det er for mig alle vigtige faktorer når man diskuterer avl :) Jeg har allerede sagt nej til en tæve som ikke havde sundheden i orden i linjerne og hvor der kunne sættes spg-tegn ved temperamentet.

 

Enig, dog er godt temperament/god psyke og arbejds egenskaber min 1. Prioritet. Jeg har set hunde med adfærdsproblemer få super bedømmelse med cert (tror jeg det hed) det samme med hunde der havde fået fikset ørestilling mm. Jeg må indrømme at jeg giver ikke ret meget for dommernes bedømmelse, har endda hørt fra udstiller at det handler om at være den bedste til at snyde dommeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man ser på hvad udstillinger har ført til:

 

Bunkevis af arbejds-racer som er blevet ødelagte - hyrdehunde, spidshunde og jagthunde

Bunkevis af racer der avles så man lige så godt kan tegne en sygeforsikring med det samme. Det er lidelsesopdræt.

 

Hvordan pokker kan man så overhovedet argumentere for at udstilling gør noget godt for hundene. Jeg forstår ikke at, men tror det.

 

Man kan have sundt og godt opdræt på trods af udstillinger (det er der mange eksempler på) - men aldrig som følge af udstillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis godt eksteriør var ensbetydende med sund og god bygning ville jeg være enig, men sådan er det jo altså overhovedet ikke på hundeudstillinger.

 

Ikke engang for racer, som skal kunne arbejde meget. Fx labrador. Dem der vinder udstillinger, kunne ikke klare halvt så meget arbejde, som en god F1 Labrador, som ikke ville have en chance på udstilling. Så jeg tror du lever i en fiktion (en forestilling om hvordan det burde være) - realiteten er at udstillinger trækker ned, når det kommer til hundenes mentale og fysiske sundhed.

 

Nu er selskabsracerne jo - af gode grunde - ikke delt op i arbejds- og udstillingslinjer.

 

Jeg må erklære mig helt enig med Hoppebolden. Hvorfor i alverden skulle man som ejer af en hanhund i en meget lille race, vælge en tæve fra et opdræt med blakket ry, og som så oven i købet ikke udmærker sig på udstilling? Tæven har jo ret beset intet at bidrage med, ikke på papiret, ihvertfald.

 

En helt anden ting er, at jeg synes man som potentiel opdrætter skal være lidt påpasselig med hvordan man opfører sig. I denne tråd er der lige et svirp til alle andre opdrættere af samme race, og hvis man som potentiel hanhundeejer tænker at det måske er en enlig svale, og tjekker TS's tidligere indlæg, er det ikke nødvendigvis det mest positive indtryk der gives. Blot en tanke:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig :) Min race som fx så lille er der især fokus på temperament. Desværre så oplever jeg tit på udstillinger at dommeren netop ikke kender racen, så at de ikke kommenterer på en sky/bange Mudi (hvilket vi ikke vil have) og netop alligevel giver den en høj præmiering som du selv nævner. Men der er dog nogle "krav" til typen (som spænder bredt) og det synes jeg nu alligvel at er vigtigt at få bedømt især da racen ikke er opdelt i udstillings og brugslinjer, men nok mere i linjer af hunde med godt sind kontra dårligt sind.

Enig, dog er godt temperament/god psyke og arbejds egenskaber min 1. Prioritet. Jeg har set hunde med adfærdsproblemer få super bedømmelse med cert (tror jeg det hed) det samme med hunde der havde fået fikset ørestilling mm. Jeg må indrømme at jeg giver ikke ret meget for dommernes bedømmelse, har endda hørt fra udstiller at det handler om at være den bedste til at snyde dommeren.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler på baggrund af min egen race :)

Hvis godt eksteriør var ensbetydende med sund og god bygning ville jeg være enig, men sådan er det jo altså overhovedet ikke på hundeudstillinger.

 

Ikke engang for racer, som skal kunne arbejde meget. Fx labrador. Dem der vinder udstillinger, kunne ikke klare halvt så meget arbejde, som en god F1 Labrador, som ikke ville have en chance på udstilling. Så jeg tror du lever i en fiktion (en forestilling om hvordan det burde være) - realiteten er at udstillinger trækker ned, når det kommer til hundenes mentale og fysiske sundhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler helt generelt. Udstillinger har medført lidelsesopdræt og ødelagt mange racer. Racer som man har fundet, som arbejdshunde et eller andet sted som pragtfulde, sunde, robuste hunde med super temperament - 15 år senere er racen spoleret af udstillingsfolk som har taget racen til sig og avlet med al for stor vægt på eksteriør/udstillingsresultater.

 

Kan faktisk ikke lige komme i tanke om en race udstillinger har gjort noget godt for. Men det er en herlig og sjov sport, som jeg selv har dyrket og jeg går stadig på udstilling 2-4 gange årligt. Herligt at se hundene og tale med folkene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler helt generelt. Udstillinger har medført lidelsesopdræt og ødelagt mange racer. Racer som man har fundet, som arbejdshunde et eller andet sted som pragtfulde, sunde, robuste hunde med super temperament - 15 år senere er racen spoleret af udstillingsfolk som har taget racen til sig og avlet med al for stor vægt på eksteriør/udstillingsresultater.

 

Kan faktisk ikke lige komme i tanke om en race udstillinger har gjort noget godt for. Men det er en herlig og sjov sport, som jeg selv har dyrket og jeg går stadig på udstilling 2-4 gange årligt. Herligt at se hundene og tale med folkene.

 

Men når tråden nu engang omhandler løver, så var det måske der udgangspunktet burde være:vedikke: Ellers kunne du måske nævne i en sidebemærkning når du bevæger dig uden for trådens emne, bare så alle ved hvad du egentlig diskuterer:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler helt generelt. Udstillinger har medført lidelsesopdræt og ødelagt mange racer. Racer som man har fundet, som arbejdshunde et eller andet sted som pragtfulde, sunde, robuste hunde med super temperament - 15 år senere er racen spoleret af udstillingsfolk som har taget racen til sig og avlet med al for stor vægt på eksteriør/udstillingsresultater.

Jeg vil nu mene at det ikke kun er udstillingsfolket der er problemet. Man opdrætter hunde af brugslinjer der bevæger sig lige så meget væk fra det oprindelige udseende som udstillingslinjerne, og fremavler en mentalitet der tilsidesætter selvopholdelsesdriften. Det er da også lidt perverst.

 

Kan faktisk ikke lige komme i tanke om en race udstillinger har gjort noget godt for. Men det er en herlig og sjov sport, som jeg selv har dyrket og jeg går stadig på udstilling 2-4 gange årligt. Herligt at se hundene og tale med folkene.

Hvis det ikke var for udstillingers skyld, ville der f.eks. ikke være noget der hed broholmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu mene at det ikke kun er udstillingsfolket der er problemet. Man opdrætter hunde af brugslinjer der bevæger sig lige så meget væk fra det oprindelige udseende som udstillingslinjerne, og fremavler en mentalitet der tilsidesætter selvopholdelsesdriften. Det er da også lidt perverst.

 

 

Hvis det ikke var for udstillingers skyld, ville der f.eks. ikke være noget der hed broholmer.

 

Enig i det første. Det er ikke kun udstillinger, der kan have negativ indflydelse på racer.

 

Der var Broholmere før der var udstillinger, så jo, der ville være en stor dansk dogge-type som hed Broholmer, tror jeg. Der var mange racer før der var udstillinger, men man avlede mindre målrettet på et helt bestemt eksteriør - og der var mere frit slav i de retninger og typer man valgte at avle. Spaniels er et fantastisk godt eksempel på hvordan man avlede flere typer af Spaniel helt uden udstillinger til at ensrette. man kunne således have mere lavbenede Springere i dele af landet hvor det var relevant og nogle lidt mere højtstillede der hvor bevoksning mv. gjorde det relevant. Man kunne indrette sig på det der gav mening i forskellige områder og til lidt forskellige opgaver - helt uden udstillinger :-)

 

Du kan sikker let finde samme tendens indenfor hyrdehunde og vagthunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når tråden nu engang omhandler løver, så var det måske der udgangspunktet burde være:vedikke: Ellers kunne du måske nævne i en sidebemærkning når du bevæger dig uden for trådens emne, bare så alle ved hvad du egentlig diskuterer:-)

 

Overskriften - er hundeverdenen fuldstændig sindsyg, mener giver ret vide rammer for hvad der er inden for trådens emne. Og ellers er det mere snævre emne om udstillinger er relevante for hundeavl - og det mener jeg også jeg holder mig indenfor. at andre tolker det mere snæver til en bestemt race, kan vi jo så klare med en smule kommunikation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler helt generelt. Udstillinger har medført lidelsesopdræt og ødelagt mange racer. Racer som man har fundet, som arbejdshunde et eller andet sted som pragtfulde, sunde, robuste hunde med super temperament - 15 år senere er racen spoleret af udstillingsfolk som har taget racen til sig og avlet med al for stor vægt på eksteriør/udstillingsresultater.

 

Kan faktisk ikke lige komme i tanke om en race udstillinger har gjort noget godt for. Men det er en herlig og sjov sport, som jeg selv har dyrket og jeg går stadig på udstilling 2-4 gange årligt. Herligt at se hundene og tale med folkene.

Ej, det er da på ingen måde UDSTILLINGENS skyld at det er sket. Det er da OPDRÆTTERNES skyld!

 

Hvis folk vælger at følge deres racebeskrivelse, og avler på sunde hunde, så har udstilling da ingen indflydelse. At de forkerte hunde gives placeringer ses ofte, og der må man som opdrætter tage et valg; Vil man bevæge sig hen imod den forkerte type, eller stå fast ved sin holdning og risikere at det ikke bliver belønnet på en udstiling?

 

Det ses indenfor Lowchen, at folk f.eks. er begyndt at glatte hundens pels, så den ser super smuk ud, ligner en lhaso apso i pelsen.... Det gør den spændende og tiltrækkkende for mange dommere som ikke rigtig kender racen, de tænker den er smuk og belønner den. MEN faktisk skal en Lowchen have bølger i pelsen; Dermed er en glattet pels altså forkert, og det er noget man bestemt skal tage afstand fra, så pelsstrukturen fortsat er korrekt.

 

Det er selvfølgelig ikke noget der ændre hundens helbred, men det ses jo ved andre racer f.eks. hvor dens kranie er avlet for lille osv. Det er ikke standarden, men opdrætteren der har besluttet at det er sådan de ønsker at opdrætte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu mene at udstillingerne/dommerne bærer en del af skylden. Dommere er jo ikke dumme - De kan jo godt se hvis folk har snydt med pelsen, se/høre hvis en hunds næseparti er så kort at de har vejrtrækningsproblemer, se at en schæfers bagparti er fuldstændig fucked. Men disse hunde bliver jo stadig placeret.

Jeg er helt enig i at opdrætterne bærer en stor del - hvis ikke den største del - af skylden, men helt at frasige udstillingerne/dommerne ansvaret, det mener jeg ikke at man kan.

 

Jeg har som sådan ikke noget i mod udstillinger - Jeg synes at det er en vigtig del af opdræt (for de fleste racer). Jeg synes den individuelle bedømmelse er rigtig fin, hvor man kan få en objektiv bedømmelse af sin hund, da der er mange som ikke kan præstere at gøre dette selv. Det er konkurrencedelen af udstillingerne som jeg er mindre begejstret for, da jeg ser denne som en stor faktor til hvorfor vi har fået så ekstreme udseender på vores hunde og hvorfor mange af de såkaldte brugs- og arbejdehunde ikke længere kan det arbejde som de er beregnet til.

 

--------------------------------------------

Men altså, kan man virkelig bebrejde andre opdrættere af löwchen at de ikke vil lægge hanhunde til en tæve fra den kennel?

 

Det er selvfølgelig rigtig ærgerlig for TS, men hvis det var mig med en drøm om opdræt, så ville jeg anskaffe mig en anden tæve :-) Men igen, det ser ud som om at Shii gerne vil hjælpe, så det er jo dejligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...