Hop til indhold

Klage over min hund


Rico2014
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 3. årig gul labrador som gør lige i overkanten. 

Vi bor på en hjørne grund uden stakit ud til villavejen men ellers med hæk. Vi har opdraget vores hunde (har haft 1 før ham) til at blive på matriklen.  Vi har et hul i hækken på den ene side hvor vores 1. hund lavede et kighul - og den har vore nye overtaget. Han står bare og kigger, og gør af nogen og andre gør han ikke af. Udfra hækken er der en elkasse, som andre hunde tisser op af - så vi har opdaget han kan finde på at gå derover og snuse og tisse - men ikke andet. Jeg holder øje med ham igennem vinduet ind imellem, men ikke hele tiden, og gør han henter jeg ham eller fløjter efter ham. 

 

Nu her til aften stod han og gøet, og jeg banker på ruden - det stoppede ham ikke så jeg gik ud til ham. Her kunne jeg se en mand stå i modsat side, samtidig med han kiggede længere nede af vejen hvor der stod en dame, som var utryg ved ham. Sagde jeg godt kunne forstå det - men at han ikke gik ud på vejen. Kaldte ham ind - hvor så manden kom hen til mig. Mente jeg var uansvarlig da jeg ikke havde stakit oppe, en hund hørte til bag et stakit. Forklarede ham at han ikke gik udenfor sin matrikel, men var fuldt forståelig over man bliver bange for en hund der gør - og det arbejder vi meget på at få stoppet. Nu kom damen op til mig og forklarede at min hund jo altid selv gik rundt ude foran huset når jeg ikke var hjemme, og min hund strejfede. Nu havde hun boet i området i 2 år og havde aldrig set mig før - okay så 😡 jeg forklarede mig med at vi holdt øje med ham i vinduer mv og enten hentede ham eller fløjtede efter ham hvis han stod og gøet. De lukkede fuldstændig ørerne. 

Jeg spurgte: 

 Hvornår har du set min hund strejfe?  Jo... det havde hun sidste sommer hvor den stod 20 m væk fra mit hus. Måtte fortælle at han i en kort periode var gået ned for at se om den sorte labrador var der - men at det for længst var overstået kapitel.

Når..... men så havde hun set den på græsset udenfor vores hæk. Det kunne jeg godt bekræfte, at han var gået ud af hullet og bevæget sig 2m hen til el kassen, og det var af samme årsag vi holdt øje med ham - men er det at strejfe?

Har talt med flere naboer som ikke syntes han gør meget, men som er vældig imponeret af at han bliver på matriklen selvom der kommer en anden hund.

De kørte i ring og måtte til sidst sige, at så længe min hund blev på matriklen, blev der ikke sat stakit op. Jeg tror vores eneste problem i bund og grund er han gøen, som gør folk nervøse - og kan jeg godt forstå, så det skal der virkelig sættes på.

Det kunne være interessant at høre andres mening, for igennem de 15 år vi har haft hund har det ikke været et problem. Ingen tvivl - det er ikke rimeligt nogen skal være bange for at gå forbi vores hus, så den gøen skal stoppe. Har været inde på hundeloven og kan ikke se jeg gør noget forkert - eller?..

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt, hvis du bliver irriteret over anklager om strejfende hund, hvis der ikke helt er hold i det. Men jeg synes nu også, at du skal sætte hegn op. Mange kan blive utrygge ved en hund, som går alene rundt eller står og kigger ud af hækken, mens den gøer - man kender jo ikke hunden og hvis man heller ikke kender til hundesprog, kan man ikke helt gennemskue om hunden er venlig nok og bare larmer lidt eller om den kan finde på at bide. 

Så jeg ville som sagt sætte hegn op - eller på en anden måde forhindre hunden i at smutte ud af haven. 

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så uenig med de andre. Jeg har haft to hunde der ikke forlod matriklen, men som din kunne finde på at stikke hovedet ud af et hul i hækken og også gø af visse forbipasserende. Jeg satte kun hegn fordi en ny hund ikke kunne finde ud af at blive inde.

Dog er det upraktisk at hunden smutter ud gennem hækken, omend det kun er et par meter. Så jeg ville sætte noget hønsetråd eller lignende for hullet, og stoppe muligheden for at den smutter den vej ud.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Om din hund strejfer er jo svært at sige og vil jo være påstand mod påstand;), men jo samtidig noget du nemt vil kunne komme udover, hvis du sætter et lille hegn op.

Uanset hvad synes jeg, at det ville være en god ide med hegnet, da man jo som forbipasserende jo ikke kan vide om han "kun" gøer og at han med stor sandsynlighed bliver på matriklen og på den måde undgår du i hvert fald ballade i fremtiden :).

V.H. Sille

 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Sæt nu bare et hegn op. Du ved aldrig hvilken hund der går forbi på den anden side. Din hund gør måske intet, men kommer jeg med min i snor, så kan det være han gør. Så hegnet beskytter også DIN hund. Strejfe eller ej - hvis folk er utrygge så må du lytte. Desuden bør du træne ham i ikke at gø. Keder han sig? Eller hvorfor står han og gør så meget? Det du beskriver her er ikke et ret indholdsrigt liv for en hund.

 

 

  • Like 5
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
1 time siden, Hofferne skrev:

Helt klart, op med noget hegn! Det holder din egen hund inde, og andre hunde ude.... win/win :D

Enig mest for at holde andre hunde ude af haven ;-) vi har hele haven samt indkørsel hegnet ind. Og har lært den lille af mine labber at vi gøer kun hvis der kommer nogen, det virker næsten han kan gø af forbipasserende men der er bedring !

Link til indlæg
Del på andre sites

8 timer siden, Lenschow skrev:

Sæt nu bare et hegn op. Du ved aldrig hvilken hund der går forbi på den anden side. Din hund gør måske intet, men kommer jeg med min i snor, så kan det være han gør. Så hegnet beskytter også DIN hund. Strejfe eller ej - hvis folk er utrygge så må du lytte. Desuden bør du træne ham i ikke at gø. Keder han sig? Eller hvorfor står han og gør så meget? Det du beskriver her er ikke et ret indholdsrigt liv for en hund.

 

 

Mine hunde gør også i haven, hegn eller ej. At de opholder sig meget i haven, er ikke ensbetydende med at de ikke laver andet, det er en lidt overdrevet konklusion du kommer med. Tværtimod kan det være udtryk for at hunden FÅR LOV at have den frihed at være meget ude.

Jeg kan i øvrigt ikke se hvordan et hegn kan forhindre hunden i at gø af forbipasserende, og hvis de bliver utrygge af gøen, hjælper 60 cm havehegn jo ikke særlig meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, PinPoynter skrev:

hvem snakker om 60cm havehegn? Med hegn mener jeg noget der er 160-180 cm højt. 

Det gør jeg. Jeg ville da aldrig hegne min have ind med 180 cm hegn, hvis der ikke var meget stor risiko for at min hund ville stikke af og i øvrigt forcere et almindeligt hegn. Jeg har 60 cm grønt havehegn på indersiden af hækken, og det kan fint holde schæferen inde, selv når der kommer dumme mennesker eller heste forbi. 

TS skriver jo også at der er en hæk, så jeg synes det er vildt overkill at knalde 180 cm mur op, særligt når hunden ikke skaber problemer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for lukket have. Tryghed for mig. Vi bor med ca. 15 gøende hunde i nærmeste nabolag. Han har dog ikke interesse i, at blande sig i koret, men en dag er der en løbsk tæve der måske er interessant nok. Derfor er jeg glad for en lukket grund. At der så er så store masker i hegnet, at småhunde kan komme ind, må være ejernes eget problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
32 minutter siden, AnneMangetal skrev:

Det gør jeg. Jeg ville da aldrig hegne min have ind med 180 cm hegn, hvis der ikke var meget stor risiko for at min hund ville stikke af og i øvrigt forcere et almindeligt hegn. Jeg har 60 cm grønt havehegn på indersiden af hækken, og det kan fint holde schæferen inde, selv når der kommer dumme mennesker eller heste forbi. 

TS skriver jo også at der er en hæk, så jeg synes det er vildt overkill at knalde 180 cm mur op, særligt når hunden ikke skaber problemer!

Enig.

Altså vi har også 60 cm høj hegn i hele hækken. Og jeg har to labber hvoraf den sorte bandit kan hoppe ret højt men han kan alligevel ikke hoppe op samtidig med at hoppe ud af bøgehækken :-)

Vi skal lave hegn projekt hos min søster her i påsken og i hækken kommer der 60 cm grønt hegn og ellers rionet ned mod vejen ;-) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt er jeg utryg ved at gå tur med min hund forbi en have uden hegn, hvor der går en hund alene - tilsyneladende - uden opsyn.

Min hund vil ikke snakke med andre hunde, og det er bestemt ikke alle løse hunde (eller ejere for den sags skyld ¬¬), der respekterer det. Med et hegn signalerer man, at hunden bliver på grunden, "næsten" uanset hvor lille hegnet er ...

  • Like 7
Link til indlæg
Del på andre sites

6 timer siden, AnneMangetal skrev:

Mine hunde gør også i haven, hegn eller ej. At de opholder sig meget i haven, er ikke ensbetydende med at de ikke laver andet, det er en lidt overdrevet konklusion du kommer med. Tværtimod kan det være udtryk for at hunden FÅR LOV at have den frihed at være meget ude.

Jeg kan i øvrigt ikke se hvordan et hegn kan forhindre hunden i at gø af forbipasserende, og hvis de bliver utrygge af gøen, hjælper 60 cm havehegn jo ikke særlig meget.

Tak for input - hegn nævner alle. Vi har haft hund uden hegn i snart 20 år, men verden ændre sig og nye mennesker kommer til , men mit hus ligger direkte langs vejen, med 3-4m til vejen så hegn på 180 bliver det helt sikkert ikke.😊 Han er ude alt det han vil - fortæller selv når han vil ind og ud, men han er altså også ude og læse avisen på gåture oma. Om han keder sig er svært at sige, for han er jo godt nok alene i huset mens vi er på arbejde (7 timer) og her har han hele huset at være på, så det er da en mulighed, men aktivere ham mere kan aldrig skade, og måske det  ligefrem hjælper😊

Nu er det altså ikke sådan, at han bare bliver lukket ud og passer sig selv 😊

Jeg læser og undersøger alt hvad jeg kan får at finde ud af hvordan jeg stopper hans gøen - håber jeg finder en god og hurtig løsning på det til gavn for alle - også min hund. 

 

  • Like 5
Link til indlæg
Del på andre sites

Gåture alene er sjældent nok for en labrador. Selvom mange ikke tror det, så er det en ret aktiv race, som bør aktiveres og trænes. Så du må have gang i noget aktivering, hvor han skal bruge hovedet - og meget gerne sin snude ;-) Kombineret med nogle gode gåture burde det i sig selv kunne mindske trangen til at gø. Det bliver i hvert fald lettere at træne det, når han er aktiveret ordentligt og ikke har en masse overskydende energi, som han skal af med på en eller anden måde. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt at der sættes lighedstegn mellem kedsomhed og gøen. Min schæfer gør ret meget. Hun bliver trænet 3-5 timer om ugen, går konkurrencer og bliver luftet mindst to gange om dagen. Corgien er en corgi, så hun gør også. Hun bliver dog også "kun" trænet 2-3 timer om ugen, og er ellers med som maskot til konkurrencer og bliver selvfølgelig luftet som den anden. Schæferen kan i øvrigt sagtens gø selvom hun har været ude til en hel dags konkurrence, hvor hun virkelig har knoklet.

Jeg tror næppe de gør fordi de keder sig.

Visse linier af labrador er også meget gøende, så at den siger vov fordi der går nogen forbi, er da slet ikke lig med at hunden keder sig. Tværtimod gør den bare det der ligger i den gener.

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener nu heller ikke nødvendigvis at man kan sætte lighedstegn mellem gøen og kedsomhed -jeg er med på at det kan være en faktor, men at gøen pr. automatik er lig kedsomhed, den holder ikke i mine øjne.. Så er der i hvert fald noget seriøst galt med fordelingen herhjemme, hvor den hund der laver absolut mindst og fx. ikke bliver trænet overhovedet, helt afgjort også er den der gør MINDST.. ;) Sheltierne gør bare mere, også den af dem der pt. har holdtræning 3 gange om ugen, bliver trænet herhjemme derudover og går til konkurrencer i snit 1-2 gange om måneden, seneste de sidste to weekender i træk, oven i at han får samme "grundaktivering" med gåture og 2 x daglige fodersøg, som de to andre, det forhindre ham absolut ikke i at gø -og også væsentligt mere end aussien der "ingenting" laver.. ;)

Når det så er sagt, så kan det næppe skade at skrue lidt op for aktiveringen, da det umiddelbart lyder til at den er rimelig minimal. Men at det hjælper på hans tendens til at gø, er der ingen garanti for.

Derudover er jeg enig med flertallet, i forhold til at få et hegn op, både så han rent faktisk bliver på grunden, men i lige så høj grad, som tryghed for naboer og forbipasserende, det er bare mere trygt at gå forbi en hund i en have, hvis der er hegn -også uden at det behøver at være et kæmpe hegn.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Mine gøer også i haven, ligegyldigt om de er i en periode hvor vi træner/konkurrerer stort set hver dag, eller om det er i vinter-hvileperioden hvor de laver mindre. Iso gøer ad fasanerne, hvilket jeg godt kan forstå, de både driller og skræmmer. Terkel tror han er vagthund, og gøer hvis han ser "farlige ting", som f.eks. naboer, blade, grene og meget andet som ser mystisk ud... :roll: Så jeg er heller ikke med på at gøen = kedsomhed. At det kan være et tegn på det, helt sikkert. Men at udgå fra at en hund gøer pga. kedsomhed - nope...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger heller ikke, at hunde der gør pr. definition keder sig. Selvfølgelig er der både race,- og individforskelle. Men det er da en mulighed, eftersom labradoren nok ikke er verdens mest gøende race (og ja, igen kan der være individforskelle, men generelt...) og under alle omstændigheder vil det da være lettere at træne det, hvis hunden er aktiveret ordentligt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

TS har jo været inde på hvad hunden bliver beskæftiget med i løbet af dagen og der blev aktivering udover gåture ikke nævnt. Nå ja, og at hunden er meget i haven, men det var jo det. 

Og ja, det kan godt være der bliver tilbudt mere aktivering, men det lød altså ikke sådan for mig. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...