Hop til indhold

Hvilken race matcher jeg?


Nib
 Share

Recommended Posts

Er lidt forud for min handling, så jeg kan nå at læse op, vil nemlig gerne have hund efter mit studie på politiskolen som afsluttes næste år, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål til valg af race.

Racer jeg har overvejet er Whippet og Fransk bulldog, men hvis i har andre bud, som måske kunne matche nedenstående lytter jeg gerne.

 

Krav og ønsker: forestiller mig en hanhund der kan være alene mens jeg arbejder og træner, den skal ikke gø af alt og være OK med at blive transporteret og overnatte i forbindelse med familiebesøg. Endvidere skal den også kunne trænes til gode hverdagsmanerer og i en hensigtmæssig social adfærd. Ellers skal han bare være min tro følgesvend, der skal modtage alt den kærlighed som er gået til spilde i mit voksenliv uden hund.

Baggrund: jeg vil være 30 år på anskaffelsesdatoen. Køre skiftende vagter dag, aften og nat. Være bosiddende i en lejlighed. På nuværende tidspunkt single og uden børn. Fysisk aktiv cirka 2 timer dagligt. Erfaringer med gårdhund fra barndommen i cirka 15 år. 

 

På forhånd tak for hjælpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes umiddelbart at en fuld arbejdsdag, transport til og fra arbejde plus ca. 2 timers aktivitet vil gøre, at hunden skal være ualmindelig længe alene hver dag.

Måske du skal skrive lidt mere om hvad du tænker at foretage dig med hunden når du så er hjemme - jeg tænker aktiviteter, lufteture osv. Hvis en hund har været alene hjemme i min. 10 timer, så skal der jo ske et eller andet, du kan ikke forvente den ligger i sofaen og bliver nusset mens du ser TV indtil du skal i seng om aftenen.

ALLE hunde har behov for mere end at være sofakartofler, uanset hvor meget kærlighed man så ellers giver dem.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

De to timers træning er blandt andet orienteringsløb, men kan godt frygte for at have en whippet med, da skovene ikke er indhegnet, ofte er med krydsende vej samt chancen for at møde en hare. Desværre.

Har heldigvis ikke transporttid til og fra arbejde.

Er ikke voldsomt kendt i den by jeg kommer til, men har google'et mig frem til at deres DcH center har et opfølgningshold ud over hvalpetræningen, det virkede meget interessant. Går typisk en lille time efter hovedmåltidet, helst i skov, men igen har ikke udforsket min nye hjemby og set dens muligheder endnu. 

Redigeret af Nib
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg savner stadig, at du fortæller lidt om hvorfor du gerne vil ha' en hund :D Hvad tænker du at en hund kan berige dig med - og hvad tænker du at du kan give en hund?

Jeg finder det lidt mærkeligt, hvis man kommer hjem efter hunden har været alene en hel arbejdsdag, så klæder man om til udendørs aktiviteter - men lader hunden blive hjemme. Er du sikker på at du efter de 2 timer i skoven, er klar på at gå en lang tur med en hund? DcH træning er altid fint, men det foregår typisk en gang om ugen - resten af tiden er det selvtræning. Du skal også tænke på at halvdelen af året er det tidligt mørkt - hvad er mulighederne så for at du kommer afsted med en hund?

Men du kan da sagtens have en hund med på et orienteringsløb. Da man som hovedregel ikke må have løse hunde i skoven, er det da bare om at have snor på den, uanset race (tja, måske ikke lige en fransk buller) - og så er det uden betydning om du krydser veje, harer og andet på turen. :hundifart:

 

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Du må lægge noget af din træning om hvis det skal fungere. Heldigvis kan du sagtens lave alt formu for løb med en hund når den er voksen, så der kan den jo være med.

Hvis du så også styrke træner i center så kunne du lægge noget af det hjemme ved hunden. Eller tage hunden med i bilen efter en lang tur. Det er synd at være alene igen

En whippet synes jeg lyder bedst hvis du skal kunne løbe med den.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Spænende med Canicross, jeg forhøre mig i klubben omkring erfaringer med orienteringsløb og hund.

Hvordan har en hund det med de skiftende arbejdstider, er det et problem?

Vil gerne have hund igen efter næsten 16 år med hunden Laban, kan jeg mærke at der mangler noget i hverdagen, som giver en glæde og noget at se til i sin fritid. Jeg nyder ikke alkohol, går ej heller i byen, så det må også gerne være min sociale indgangsvinkel som ikke handler om arbejde eller træning. 

Var der andre former for hunde jeg evt. har overset og som jeg burde læse mere om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med en enkelt whippet kan det være en udfordring med den megen tid alene. De fleste whippets kan lære at være alene en almindelig arbejdsdag, men man skal sætte rigtig god tid af til alene hjemme træning, oftest måneder. Der er til gengæld stort set aldrig problemer, hvis man har 2 hunde sammen.

De unge whippets er meget aktive og sover ikke bare 8 timer i streg, hvis de har fået en almindelig nattesøvn og keder de sig bliver de destruktive.

I forhold til aktivitet ude, gider mange voksne whippets ikke være ude i timer, hvis vejret er dårligt. En del er tilvænning, men eks. var min knap 7 årige tæve, fuldstændig ligeglad med vejret som yngre, i dag vil hun hurtigt hjem, når det regner. Bliver hun "slæbt" med, trisser hun af sted 5 skridt bag mig og er alt andet end tilfreds. Hendes døtre på 10 måneder og 2½ år vil gerne ud uanset vejr.

Link til indlæg
Del på andre sites

43 minutter siden, Nib skrev:

God melding Kirsten. Læste engang om det at anskaffe sig to hunde, men kan det passe at der helst skal være en vis alderforskel på dem?

Ja, der skal helst være 1½-2 år imellem, når vi snakker whippet, ved mange andre racer anbefaler man minimum 2 år imellem. Jeg kender mange der har whippets med mindre aldersforskel, det går i de allerfleste tilfælde problemfrit, hvis man selv har energien ;-)

Det eneste jeg decideret fraråder er kuldsøskende, der kan blive problemer omkring kønsmodning og så leger de bare for vildt og er for voldsomme ved hinanden som unghunde, hvis de går sammen 24/7

Med mindre man er hjemme stort set hele tiden, trives whippets bare bedst, når de er 2 eller flere sammen. Det behøver så ikke være racefæller, de går fint i spænd med andre racer også

Mine 3 tøser, mor Ghini med sine 2 brindlede døtre.

 

15052017 (6).JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

På 16/5/2017 den 07:52 , Sitto skrev:

Hvis du skal arbejde 37 timer og derudover være væk 2 timer dagligt for at træne, så synes jeg ikke du kan tilbyde en hund et ordentlig liv. Det bliver alt for mange timer hunden skal være alene. 

 

Jeg høre det ofte herinde, men det er da de færreste der ikke har et fuldtidsjob :)

Det er vel ikke kun forbeholdt studerende, deltidsansatte og folk på overførelses indkomst at holde hund? ;) 

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

28 minutter siden, Ninkamus skrev:

 

Jeg høre det ofte herinde, men det er da de færreste der ikke har et fuldtidsjob

Det er vel ikke kun forbeholdt studerende, deltidsansatte og folk på overførelses indkomst at holde hund?  

 

Læs nu lige hvad jeg skriver - 37 timers job PLUS at være væk 2 timer dagligt derudover til træning. Er det tilfældet, nej så mener jeg absolut ikke man skal have hund. Men en almindelig arbejdsuge har de fleste jo, men så er de sørme også nødt til at prioritere hunden i fritiden. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

22 minutter siden, Sitto skrev:

Læs nu lige hvad jeg skriver - 37 timers job PLUS at være væk 2 timer dagligt derudover til træning. Er det tilfældet, nej så mener jeg absolut ikke man skal have hund. Men en almindelig arbejdsuge har de fleste jo, men så er de sørme også nødt til at prioritere hunden i fritiden. 

Bare fordi man har fuldtidsjob og to timers træning siger jo intet om hundens alenetid - man kan og skal ikke vurdere ud fra så lidt.. (iøvrigt stod det fysisk aktivitet, det kunne jo være en løbetur med hund ;) ) 

Man er nødt til at vide hundens alenetid i timer om dagen ad gangen - for der er forskel på hvor mange dage er ens arbejdstid fordelt på, hvad med transport tid, betalte eller selv betalte pauser, skiftende arbejdstider (evt nat arbejde hvor hunni alligevel sover).. så måske det faktisk slet ikke er umuligt at hænge sammen ;) 

Jeg havde før motorvejen blev til, 1 times transport hver vej, 37 timer + pauser samt afhentning af barn. Det kan altså godt lade sig gøre at have hund alligevel ;) 

Link til indlæg
Del på andre sites

5 minutter siden, Ninkamus skrev:

Bare fordi man har fuldtidsjob og to timers træning siger jo intet om hundens alenetid - man kan og skal ikke vurdere ud fra så lidt.. (iøvrigt stod det fysisk aktivitet, det kunne jo være en løbetur med hund ;) ) 

Man er nødt til at vide hundens alenetid i timer om dagen ad gangen - for der er forskel på hvor mange dage er ens arbejdstid fordelt på, hvad med transport tid, betalte eller selv betalte pauser, skiftende arbejdstider (evt nat arbejde hvor hunni alligevel sover).. så måske det faktisk slet ikke er umuligt at hænge sammen ;) 

Jeg havde før motorvejen blev til, 1 times transport hver vej, 37 timer + pauser samt afhentning af barn. Det kan altså godt lade sig gøre at have hund alligevel ;) 

Nu skrev jeg HVIS, altså at hvis træningen er 2 timer væk fra hunden - altså må TS jo så selv korrigere mig hvis jeg har antaget forkert. 

Og så ser jeg for øvrigt ingen forskel på om hunden er alene dag eller nat - arbejder ejer nat, så sover ejer jo om dagen. Det giver samme tid i ro for hunden.

At du vælger at have hund med et 37 timers job, 2 timers transport daglig plus afhentning af barn, det er jo dit valg. Jeg ville aldrig selv have hund under de forhold, hvis ikke jeg havde mulighed for at få hjælp til pasning af hund så alenetiden blev skåret ned. Jeg kan jo sjovt nok kun råde ud fra hvilke forhold jeg mener er optimale for en hund. Ikke hvad du mener. Men i mine øjne er der stor forskel på hvad en hund finder sig i og hvad der dermed kan fungere og så hvad der er optimalt. 

Redigeret af Sitto
  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Sitto skrev:

Nu skrev jeg HVIS, altså at hvis træningen er 2 timer væk fra hunden - altså må TS jo så selv korrigere mig hvis jeg har antaget forkert. 

Og så ser jeg for øvrigt ingen forskel på om hunden er alene dag eller nat - arbejder ejer nat, så sover ejer jo om dagen. Det giver samme tid i ro for hunden.

At du vælger at have hund med et 37 timers job, 2 timers transport daglig plus afhentning af barn, det er jo dit valg. Jeg ville aldrig selv have hund under de forhold, hvis ikke jeg havde mulighed for at få hjælp til pasning af hund så alenetiden blev skåret ned. Jeg kan jo sjovt nok kun råde ud fra hvilke forhold jeg mener er optimale for en hund. Ikke hvad du mener. Men i mine øjne er der stor forskel på hvad en hund finder sig i og hvad der dermed kan fungere og så hvad der er optimalt. 

Nu kunne det jo ske alenetiden i træningen ikke er op af arbejdstid mm.

jeg synes bare man skal passe på med at sige at fuldtid på job ikke er forligelig med hund, det høres ofte herinde - næsten som om det kun er førtidspensionister, deltidsansatte og langtidssygemeldte kan holde hund... 

 

Nu jeg så en af de personer der ikke bare sælger eller afliver en hund fordi mit liv har ændret sig - jobbet med lang transport tid samt børn er kommet til efter hunden.

Jobbet var ret svært at sige nej til da det var rigtig svært at komme ind på arbejdsmarked som nyuddannet midt i krisetid hvor under 4% af dem med min uddannelse kunne få job (den lå på 98% da jeg startede på uddannelsen) - det er begrænset hvor længe samfundet lader en "daller" rundt hjemme, så det var bare at bide i det sure æble og tage transporttiden - men jeg kaster altså ikke rundt med min hund på den baggrund ;) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund er alene 9 timer fire gange i ugen pga vi pendler pt begge to. Onsdage er han slet ikke alene, for der har min mand fri, og resten af tiden er han sammen med os. Vi træner, aktivere og går ture med ham. Skal vi noget er han med, også når vi handler, så sidder han i bilen og han elsker det. Det er yderst sjældent vi forlader ham ud over de 9 timer. Når det sker en sjælden gang, kan vi dog sagtens, fordi han har et godt fundament fra de øvrige dage/uger/måneder.

Han har adgang ud i en løbegård, når han er alene de ni timer. Der ligger han meget ude. Samtidig bor han sammen med fire indekatte, så alene alene er han heller ikke. De har stor glæde af hinanden.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

47 minutter siden, Ninkamus skrev:

Nu kunne det jo ske alenetiden i træningen ikke er op af arbejdstid mm.

jeg synes bare man skal passe på med at sige at fuldtid på job ikke er forligelig med hund, det høres ofte herinde - næsten som om det kun er førtidspensionister, deltidsansatte og langtidssygemeldte kan holde hund... 

 

Nu jeg så en af de personer der ikke bare sælger eller afliver en hund fordi mit liv har ændret sig - jobbet med lang transport tid samt børn er kommet til efter hunden.

Jobbet var ret svært at sige nej til da det var rigtig svært at komme ind på arbejdsmarked som nyuddannet midt i krisetid hvor under 4% af dem med min uddannelse kunne få job (den lå på 98% da jeg startede på uddannelsen) - det er begrænset hvor længe samfundet lader en "daller" rundt hjemme, så det var bare at bide i det sure æble og tage transporttiden - men jeg kaster altså ikke rundt med min hund på den baggrund ;) 

Det er for mig stadig ligegyldigt at træningen ikke ligger op af den anden alene tid, jeg forlader ikke vores hunde efter en arbejdsdag. 

Jeg kunne ikke drømme om at omplacere mine hunde for at tage et job - enten måtte jeg så finde noget andet, hvis dagene alene bliver for lange og ellers må jeg jo finde pasning. Der er andre løsninger end at omplacere sin hund.... 

Men jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at køre rundt i det fuldtidsjob, det har jeg jo skrevet at det sagtens kan være foreneligt med hund, så skal man bare ikke noget i hverdagen hvor hunden ikke kan være med! Så må man prioritere sin fritid til sin hund. 

Redigeret af Sitto
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad man bruger tiden til, så er mindst 10 timer alene hjemme pr. døgn altså længe. Når man dertil lægger den tid hvor man sover, så er der altså ikke mange timer tilbage til alle de almindelige gøremål OG SÅ kommer tiden til aktivering af en hund. Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men det kræver virkelig at man tænker hund ind i alt hvad man skal... Personligt ville jeg ikke byde en hund det.

Som Sitto skriver så er der forskel på hvad en hund lever med, og hvad den rent faktisk trives med!

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil påstå at mine hunde er ret velstimulerede, sådan generelt set. Jeg har et absolut max på 9 timer, men går sjældent over 8,5 time. Er det længere tid, har de en hundesitter der kommer og går med dem og er sammen med dem i mindst en time.

Jeg har prøvet én gang at de var alene hjemme i 7-8 timer, og jeg tog afsted i yderligere knap 3 timer. Dorit sov nærmest ovenpå mig den følgende nat, og Bella vækkede mig en gang i timen. Det på trods af at de havde fået 7-8 km i benene sammen med mig den dag, og på papiret havde fået hvad de skulle. Men de manglede mit selskab, og det påvirkede dem.

Måske er mine hunde bare godt vant, men med mindre man har hunde der trives med meget alenetid (gerne sammen med en anden hund), så skal man altså ikke meget over 9 timer før det begynder at gå ud over hundens trivsel.

Hvis motionen kan kombineres med at være sammen med hunden, altså sådan hvor I arbejder sammen, så er det bestemt en god løsning. Og ellers er der jo muligheden for at få en sitter som kan komme og være sammen med hunden.

Til sammenligning må hunde i Sverige max være alene hjemme i 5 timer. Måske de har fat i noget, trods at.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Synes nok at hunde kan være en del alene hjemme, hvis man iøvrigt tager sig tid til dem når man er hjemme. 

Men jeg kan ikke se hvordan man klarer hvalpetiden på en god måde. Jeg kunnecderforcforeslå at få en voksen, ung hund, som er vant til at være alene. Så ved man også hvad man får.

jeg ville nok bare kigge efter en god hund til formålet og så kommer race eller ikke race egentlig i anden række.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Altså det første jeg tænker da jeg læser dit indlæg, er at du med et minimun af træning kan gøre din hund til en lykkelig, aktiv og veltilpas hund. 

 

Jeg har aldrig haft problemer med fuldtidsjob og Albus, andet end at jeg savner ham noget så forfærdeligt når jeg er afsted :( Der skal bare lægges en masse arbejde i alenehjemmetræning, men det betaler sig som al andet træning jo i sidste ende :)

 

Du kan få håndfri seler, hvor der også er plads til vand og hvad du ellers har med til orienteringsløb. Og du kan sagtens lære hunden at løbe med dig når du løber i skoven. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...