Hop til indhold

Rytme i hundeholdet


PBC
 Share

Recommended Posts

Rytme og struktur i hundeholdet?

Jeg har jo nu 3 hunde. Bonnie på 12 år, Maggie på 3 år og Betty på godt 2 måneder.

Hundene er i hunderum med tilhørende lille løbegård om natten - og jeg forsøger nu at køre dagligdagen ind i en delvis fast rytme.

 

  • 6.30 - 8.00 – luftetur på eng og efterfølgende mad – 15 minutter (mens Betty er så lille 6.30 for så kan hun holde sig fra 23.30 :-) )
  • 10.00 – 11.00 luftetur i haven – 10 minutter
  • 14. - 15.00 – luftetur på eng og efterfølgende mad – 20 minutter
  • 17.00 – 18.00 luftetur i haven – 10 minutter
  • 20.00 Betty lidt træning og efterfølgende mad – 15 minutter
  • 23.00 – luftetur på engen og godnat i hunderum – 15 minutter

Mellem lufteture er hundene i hunderum og løbegård eller inde. Inde forventes de at være rolige/hvile. Betty kommer naturligvis ud og tisse oftere, når de er inde, men det er så uden de andre og helt kort.

Betty føres i line eller går tæt på mig på engen. De andre kan løbe løs (når de gør det, er Betty i line), men vi går lidt til sidst, hvor alle 3 går tæt på mig og Betty er løs. Træning i at blive hos mig 1f642.png:-) især for Betty.

Det er naturligvis kun vejledende og ca og visse dage er det helt anderledes, men hvad synes du. For lidt - for meget. Noget helt andet?

Betty%20Bonnie%20og%20Maggie%206_zpsuart

Betty%20og%20Bonnie%204_zpsjphps1em.jpg

 

 

Redigeret af PBC
Link til indlæg
Del på andre sites

det undrer også mig PBC, når du bruger dem på jagt, hvor de (formoder jeg) skal være i form?

eller det er måske kun Bettys dag mens hun er hvalp?

jeg kan huske et tidligere indlæg, hvor du nævnte, at du også cykler med dem

jeg går min 45 min hver morgen og eftermiddag og sommetider også en aftentur - det synes jeg ikke er specielt meget for en labrador.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok lidt på linje med de andre her, det syntes ikke af så meget;) mine hunde får betydelig mere motion, min hvalp er nu 6 mdr, de andre 8,4 og 2 år, vi går hvor hundene løber frit, 3-4 gange dagligt af ca 1/2 time og dertil kommer lidt tisseture og hygge i haven, lille hvalpen bæres i perioder på turene, men følger ellers mig løs rundt, hun følger altid mig så jeg sætter bare tempo efter hende og de store suser rundt i krat m.m ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes dine luftninger virker meget rutine præget? Men det kunne jo skyldes at du nu har en hvalp og den skal "køres" ind?

Jeg har jo selv 3 hunde - også jagthunde. Mine beagler er her i huset sammen med os - men har naturligvis adgang til haven når de har behov for at komme ud også selvom det kun er en af dem der skal ud -  og her bruger de alt fra 10 min til ½ time alt efter vejr og vind. Vi lukker dem ud hvis en af dem siger til - så følger de andre to gerne med.

Vi går hver formiddag med alle 3 beagler - i øjeblikket er vi to som kan gå - så vi går ca 45 min med beaglerne. Den ældste af mine beagler som snart er 13 år følger stadig fint med på disse ture, men vi er opmærksom på ham og de signaler han sender, samt at han også går turen for sig selv. Om eftermiddagen er turen lidt kortere - ca ½ times tid, og varmt vejr bliver regnet ind i vurdering om de skal gå eller de bare skal være i haven. Vi bestræber os så vidt muligt til at lufte hver hund for sig selv - da vi gerne vil de skal være sig selv og gøre deres egne erfaringer. Når man har en flok er de mere tilbøjelige til at rokke sig sammen i visse situationer.

Mine beagler fodres 4 x om dagen - morgen - middag - eftermiddag og tidlig aften. De luftes sidste gang ved 22:30-23 tiden og kommer så ud næste morgen ved 8 tiden.

Skal også lige sige at mine beagler ikke har det helt store løbe behov - det er mere "avisen" de skal ud og "læse"

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit liv er meget lidt rutinepræget, da jeg arbejder på meget forskellige tidspunkter, sådan ret uregelmæssigt. Så jeg gør faktisk det modsatte, tænker på at jeg ikke "lærer" hundene nogle rutiner, for det ville aldrig fungere sammen med mine arbejdstider.

De dage hvor vi træner/får undervisning/konkurrerer bli'r hundene ret brugte (både i hoved og krop), så de får gerne hviledage indimellem, hvor de ikke laver en døjt andet end at sove og rende i haven hvis de har lyst. Når vi får enetimer er det ret hårdt fysisk, så der får de 48 timers agilitypause bagefter. Konkurrencer er mere hårdt for hovedet, og der vælger de selv at sove det meste af næste dag. I indlæringsperioder (med hvalp/unghund) går jeg gerne ud i haven og træner 5-10 minutter, 1-2 gange om dagen. Alm. gåture er jeg ikke ret god til, det skal jeg gerne indrømme, i hvert fald ikke i konkurrencesæsonen... :oops: Til gengæld kommer vi jo ud af huset til træning/konkurrencer op til 4 dage pr. uge, så de har faktisk mest brug for at bare hvile og lulle rundt i haven, når vi er hjemme. Udenfor konkurrencesæsonen er vi bedre til at gå ture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror egentlig det er ret passende til Bonnie og Betty, men jeg er jo ude og træne jagttræning med Maggie 2-3 gange om ugen og ovre at træne vand med både Bonnie og Maggie i sommerhalvåret, (0g Betty ser på, men har ikke været ude endnu) hvor der ikke er jagt. Derudover sker der jo også en del andre ting, så det var bare den faste rutine, ikke det samlede billede.

Men det nye for mig er at jeg er så meget hjemme og kan lufte og arbejde med hundene meget og tænkte at det nok er lidt meget for Betty - og hun kan jo ikke være alene hjemme endnu, så jeg lader hende og Bonnie være hjemme, når Maggie skal trænes og gennem-motioneres. Jeg cykler ikke med dem pt, da jeg jo her Betty, men Bonnie klarercdet heller ikke mere🤓

 

 

 

Redigeret af PBC
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu går jeg hjemme på barsel, og hunden har derfor fri adgang til at være ude når det er godt vejr, og ellers trisser han jo bare rundt efter mig.

Jeg kunne slet ikke forestille mig at hans dag skulle skemalægges på den måde.. Jeg vil få stress herved 🙈 Vi gør bare mere som det passer os når det passer os og hvis det passer os 😁

Jeg kan forstå hvis man skal arbejde og hundene ikke falder til ro at de bliver lukket væk, men ellers ser jeg ingen grund til at smide dem i "hundegården"? 

Noget andet er det lidt når vi på arbejde, her bliver dagen mere "rutinepræget" fordi vi jo skal ud af døren på faste tidspunkter :) 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

10 timer siden, Ninkamus skrev:

Nu går jeg hjemme på barsel, og hunden har derfor fri adgang til at være ude når det er godt vejr, og ellers trisser han jo bare rundt efter mig.

Jeg kunne slet ikke forestille mig at hans dag skulle skemalægges på den måde.. Jeg vil få stress herved 🙈 Vi gør bare mere som det passer os når det passer os og hvis det passer os 😁

Jeg kan forstå hvis man skal arbejde og hundene ikke falder til ro at de bliver lukket væk, men ellers ser jeg ingen grund til at smide dem i "hundegården"? 

Noget andet er det lidt når vi på arbejde, her bliver dagen mere "rutinepræget" fordi vi jo skal ud af døren på faste tidspunkter :) 

 

 

 

Hundene er ikke i hundegården imellem aktiviteterne, hvilket jeg heller ikke skriver. De er mest inde hos mig op kontoret. der kan være møder(Skype møder),hvor jeg ikke kan risikere at hundene bliver larmende (hvis der fx kommer nogen til døren) kan de være lukke i hundegården.

 

Redigeret af PBC
Link til indlæg
Del på andre sites

8 timer siden, PinPoynter skrev:

Vi har aldrig nogen rutine for hundene. Det fungerer bedst for os sådan. 

Jeg syntes bare det hele kørte ret meget ud i et. Hvis ikke den ene hund ville noget, ville den anden og det blev rigeligt for Betty, som blev lidt over gearet og havde svært ved at falde ned, de første dage. Det virker langt bedre nu. Hundene er aktive mere samtidig. Det vil ændre sig når jeg kan lade Betty være mere alene i hunderum og løbegård, så kan jeg bedre give - især Maggie lidt mere igen. Men jeg er begyndt. Jeg går en lille tur på engen kun med de gamle, mens Maggie spiser kl. 20. Det er gået fint - uden piv.

Redigeret af PBC
Link til indlæg
Del på andre sites

16 minutter siden, PBC skrev:

Jeg syntes bare det hele kørte ret meget ud i et. Hvis ikke den ene hund ville noget, ville den anden og det blev rigeligt for Betty, som blev lidt over gearet og havde svært ved at falde ned, de første dage. Det virker langt bedre nu. Hundene er aktive mere samtidig. Det vil ændre sig når jeg kan lade Betty være mere alene i hunderum og løbegård, så kan jeg bedre give - især Maggie lidt mere igen. Men jeg er begyndt. Jeg går en lille tur på engen kun med de gamle, mens Maggie spiser kl. 20. Det er gået fint - uden piv.

ja, mine er jo alle voksne og kan enten lave det samme eller splittes op i seperate aktiviteter, helt som jeg lyster. Nu har vi så også næsten altid andre folks hunde her samtidig med, så endnu mindre rutine. Igår kom mine f.eks ikke ud før klokken 21:30, men idag var de ude kl 6 her til morgen. De bliver luftet en eller to gange om dagen, meget sjældent mere end det, men er så alene meget færre timer end de fleste hunde. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det lyder af lidt. Særligt kan "luftetur i haven" vel ikke betegnes som aktivitet? Altså med mindre du har en park, og går en runde sammen med dem.

Jeg har visse rutiner, men vores hverdag er så travl, at det ikke er muligt at køre et fast program.

De bliver luftet 30-45 min om morgenen, får morgenmad og jeg tager på job. Imens jeg gør mig klar, må de være i haven det de lyster. På min lange dag, kommer en pige og lufter dem og er sammen med dem et par timer. Ellers kommer jeg typisk hjem 15.30-16, og hundene må igen være i haven som det passer dem.

Mandag, onsdag og torsdag træner vi fast, og kører i klubben sidst på eftermiddagen. Nogle gange også tirsdag. Her bliver de luftet og trænet. De øvrige dage går vi tur i skoven eller i et fredet naturområde, og hyggetræner altid lidt undervejs. De ture tager typisk 1-2 timer, afhængigt af vind og vejr. Enten lørdag eller søndag træner vi spor eller eftersøgning, og begge hunde er med.

Da Dorit var hvalp, luftede jeg begge hunde sammen en kort tur, gik hjem med Dorit og gav hende en tyggehaps, og luftede så Bella. Samme procedure om aftenen. Hun var vel 10 uger da hun var alene i en time første gang. De første par uger, havde jeg hende enten med i en taske, eller fik en nabo til at holde hende med selskab, imens jeg luftede Bella.

Har du ikke en kone der kan ofre lidt tid til at kigge efter hvalpen?

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, AnneMangetal skrev:

Jeg synes også det lyder af lidt. Særligt kan "luftetur i haven" vel ikke betegnes som aktivitet? Altså med mindre du har en park, og går en runde sammen med dem.

Jeg har visse rutiner, men vores hverdag er så travl, at det ikke er muligt at køre et fast program.

De bliver luftet 30-45 min om morgenen, får morgenmad og jeg tager på job. Imens jeg gør mig klar, må de være i haven det de lyster. På min lange dag, kommer en pige og lufter dem og er sammen med dem et par timer. Ellers kommer jeg typisk hjem 15.30-16, og hundene må igen være i haven som det passer dem.

Mandag, onsdag og torsdag træner vi fast, og kører i klubben sidst på eftermiddagen. Nogle gange også tirsdag. Her bliver de luftet og trænet. De øvrige dage går vi tur i skoven eller i et fredet naturområde, og hyggetræner altid lidt undervejs. De ture tager typisk 1-2 timer, afhængigt af vind og vejr. Enten lørdag eller søndag træner vi spor eller eftersøgning, og begge hunde er med.

Da Dorit var hvalp, luftede jeg begge hunde sammen en kort tur, gik hjem med Dorit og gav hende en tyggehaps, og luftede så Bella. Samme procedure om aftenen. Hun var vel 10 uger da hun var alene i en time første gang. De første par uger, havde jeg hende enten med i en taske, eller fik en nabo til at holde hende med selskab, imens jeg luftede Bella.

Har du ikke en kone der kan ofre lidt tid til at kigge efter hvalpen?

Min kone kan ikke rigtig påtage sig at klare hundene, desværre.

Jeg havde også Betty med i en gamebag de første par dage, så det kan man godt.

Som du kan se i mit seneste indlæg er jeg også begyndt at lade Betty være lidt alene mens jeg lufter de gamle, så det er den vej det går. Hun skal jo også lære at være med til træning og sidde i bilen mens jeg træner andre hunde, men der er vi ikke endnu.

Jeg er jo hjemme langt de fleste dage, så det er ikke selskab hundene mangler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Apropos luftetur i haven. Jeg er altid (som i altid) med når mine hunde er i haven. Dels leger hundene lidt. jeg pjatter måske også med dem. Så klipper vi lidt i buskene og hundene render med grenene. Så kan vi også finde på lige at frisere hundene - jeg har sådan nogen hundekasse i træ de kan stå på imens. Så kan vi også bare sidde lidt. Det tog 10-15 minutter sidst og mit indtryk er at det bekommer hundene fint. Efter få minutter falder tempoet lidt og Bonnie kommer hen og lægger sig hos mig, Maggie prøver at snige sig væk fra Betty og jeg afleder Betty (fra Maggie) med en klud eller bold. Jeg synes det fungerer fint selvom jeg ikke har en park. Vi kan også - Betty og jeg lige gå en runde om huset, hvor Bettys job er at følge mig tæt. Der er så meget man kan i en have, hvis man er der alligevel :-) Hundene synes det er mega fedt at rense fuglebade og fylde nyt vand i.

Redigeret af PBC
Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde ville være ret træt af at kun måtte være i haven i 10-15 minutter. De kan bruge flere timer derude - og omvendt ville jeg være ret træt af at skulle være derude i flere timer :lol:

Af ren nysgerrighed, hvorfor har dine hunde ikke bare fri adgang til haven når du er hjemme? 

Link til indlæg
Del på andre sites

40 minutter siden, PBC skrev:

Apropos luftetur i haven. Jeg er altid (som i altid) med når mine hunde er i haven. Dels leger hundene lidt. jeg pjatter måske også med dem. Så klipper vi lidt i buskene og hundene render med grenene. Så kan vi også finde på lige at frisere hundene - jeg har sådan nogen hundekasse i træ de kan stå på imens. Så kan vi også bare sidde lidt. Det tog 10-15 minutter sidst og mit indtryk er at det bekommer hundene fint. Efter få minutter falder tempoet lidt og Bonnie kommer hen og lægger sig hos mig, Maggie prøver at snige sig væk fra Betty og jeg afleder Betty (fra Maggie) med en klud eller bold. Jeg synes det fungerer fint selvom jeg ikke har en park. Vi kan også - Betty og jeg lige gå en runde om huset, hvor Bettys job er at følge mig tæt. Der er så meget man kan i en have, hvis man er der alligevel  Hundene synes det er mega fedt at rense fuglebade og fylde nyt vand i.

Sådan gør jeg/vi også med vores hunde. De fleste gange er en af os med dem derude - så leger de lidt eller sidder og kigger - hvad de nu har lyst til - eller de får en børste tur alle 3 - men de har også alene ture derude - hvis de bare skal ud og tisse.

Link til indlæg
Del på andre sites

22 minutter siden, Sitto skrev:

Vores hunde ville være ret træt af at kun måtte være i haven i 10-15 minutter. De kan bruge flere timer derude - og omvendt ville jeg være ret træt af at skulle være derude i flere timer :lol:

Af ren nysgerrighed, hvorfor har dine hunde ikke bare fri adgang til haven når du er hjemme? 

FT Spaniels træner man meget i at de aldrig skal være alene - når de er ude. Alle gode oplevelser ude (i naturen om man så må sige) sker når føreren er der. Det betyder at, når man er på jagt er hundene vant til hele tiden at være tæt på føreren og arbejde sammen med ham - og altså ikke gå på jagt for sig selv eller på opdagelse alene. Det betyder at jeg ofte er i haven 45 minutter på en dag, hvor jeg hygger sammen med hundene. Om vinteren går vi dog oftere på engen, hvor mønsteret er det samme - hundene bliver i nærheden af mig (især i hvalpetiden).

De voksne hunde får lov at løbe i lidt større cirkler - ud på 40-50 m, men skal hele tiden vide hvor jeg er - og derfor skifter jeg også retning. Man kan egentlig godt sige at det alt sammen er træning. I hvert fald meget kontrolleret. Vi arbejder med svære og bilnde apporteringer og dirigering, på mange af disse ture. Ikke ret meget Føj til ordbog, men det er fordi jeg synes det er for kedeligt :-)

Vi kører selvfølgelig også ud til andre terræner for at hundene kan lære at begå sig alle stedet og under forskellige fært forhold ligesom vi om sommeren kører over til et nærliggende vandhul og giver den gas. Først med lange apporteringer på åbent vand. Så med søgninger i kanten af vandhullet, hvor der er er siv, pil, krat og mudder. Meget hårdt terræn, men de elsker det. Til slut et par apporteringer på åbent vand igen, for at blive lidt renere og så 5-10 minutter arbejde i græs, for at blive lidt tørrere.

Redigeret af PBC
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Vi kører meget rutine her hos os pga de faste arbejdstider vi som regel har. 

Så en hverdag ser næsten altid således ud:

Jeg har begge hunde med på morgen tur kl 0500-0540. Bagefter er vi i haven for at søge foder. 

Efter arbejde tager jeg en lang tur med Zeus jeg er hjemme ca 1530 fra job. Så går vi som regel fra 1530-1700. Hvor han får lov at løbe lidt løs, hente dummy og så hygger vi bare ;-)

Manden lufter Walther imens en 20-30 min. 

Derefter er de i haven igen hvor de søger foder. 

Aftensturen er som regel med begge hunde hvor vi går en lille times tid. Nogle gange tager Zeus og jeg en længere tur så får Walther en tur i haven i stedet for. 

Jeg er somregel med i haven når de er derude. Enten leger vi med bolde grene eller  dummy. Og ellers ligger de bare og hygger på græsset. 

Weekender er der også tre lufte ture om dagen men der har vi ikke faste tider :-)

og de ved til hverdag hvornår de skal være klar man er ikke i tvivl hvornår det er lufte tid :D

Redigeret af DorteDK
Link til indlæg
Del på andre sites

12 timer siden, PBC skrev:

FT Spaniels træner man meget i at de aldrig skal være alene - når de er ude. Alle gode oplevelser ude (i naturen om man så må sige) sker når føreren er der. Det betyder at, når man er på jagt er hundene vant til hele tiden at være tæt på føreren og arbejde sammen med ham - og altså ikke gå på jagt for sig selv eller på opdagelse alene. Det betyder at jeg ofte er i haven 45 minutter på en dag, hvor jeg hygger sammen med hundene. Om vinteren går vi dog oftere på engen, hvor mønsteret er det samme - hundene bliver i nærheden af mig (især i hvalpetiden).

De voksne hunde får lov at løbe i lidt større cirkler - ud på 40-50 m, men skal hele tiden vide hvor jeg er - og derfor skifter jeg også retning. Man kan egentlig godt sige at det alt sammen er træning. I hvert fald meget kontrolleret. Vi arbejder med svære og bilnde apporteringer og dirigering, på mange af disse ture. Ikke ret meget Føj til ordbog, men det er fordi jeg synes det er for kedeligt

Vi kører selvfølgelig også ud til andre terræner for at hundene kan lære at begå sig alle stedet og under forskellige fært forhold ligesom vi om sommeren kører over til et nærliggende vandhul og giver den gas. Først med lange apporteringer på åbent vand. Så med søgninger i kanten af vandhullet, hvor der er er siv, pil, krat og mudder. Meget hårdt terræn, men de elsker det. Til slut et par apporteringer på åbent vand igen, for at blive lidt renere og så 5-10 minutter arbejde i græs, for at blive lidt tørrere.

Til det fremhævede - jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad der skulle have stået? 

Min træner går i øvrigt også meget op i, at det er vigtigt at den nye hvalp knytter sig mere til føreren end til de andre hunde, og ja, det giver god mening hvis man skal bruge dem til noget selvstændigt. 

Redigeret af Doberfan
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er fordi din træning er meget baseret på at det er en brugshund, og den derfor skal ende ud sådan, men vi tager på ingen måde så meget hensyn til vores hvalp. Julie er nu 7 måneder, og har det eneste ekstra der er blevet taget af hensyn er at hun kommer ud og tisse oftere end de andre gør. 
Det har dog aldrig været skemalagt hvornår, men 100% været baseret på at hun selv skulle lærer at vise hvornår hun havde brug for at komme ud. Hun er faktisk den af vores hunde der viser dette bedst. 

Jeg synes også det virker af mange korte aktiveringer, og jeg tænker at der måske kan være brug for lidt længere aktivering? 

Vi tager dagligt op på en græs mark hvor hunde må rende løs, og der får de lov at løbe krudt af, og vi træner lidt. Vi er deroppe helst to gange om dagen, i minimum 45 minutter af gangen, hvor hundene selv bestemmer hvor aktive de er. Det kommer også an på om der er andre hunde, så er vi der gerne kortere fordi Victor er 3 gange så aktiv, som hvis han kun leger med Julie :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke rigtig nogen fast rytme - jo sådan i det store hele, men på ingen måder fastlagt med tider (kun aftensmad og natmad, det går Liva meget op i serveres til tiden :lol:

I hverdagene står vi op kl. 6 og så er der mulighed for at komme i haven for at få tisset og så serveres der morgenmad bagefter. Altid i én eller anden form for selvaktivering. Og så drikker vi en kop kaffe imens. Nu her mens jeg har studeret hjemmefra er det forskelligt hvornår morgenturen ligger - om det er en reel morgentur eller om det bliver op ad formiddagen. Det er alt efter hvad jeg lige laver eller hvor dybt hundene sover i sofaen. Men turen varer 30-40 minutter. 

Og så er der ellers ro fra min side af indtil eftermiddag, imellemtiden (mens jeg er hjemme) har hundene fri mulighed for leg, adgang til haven, hvile, finde tyggeting el.lign. Det styre de selv. Efter sommerferien skal jeg afsted 3 dage om ugen, så i den tid er de selvfølgelig alene.

Om eftermiddagen går vi typisk en times tid. 

Og mellem eftermiddagsturen og aftensmad kan det være vi tager på besøg hos fx min mor eller svigerforældre, så er hundene altid med - ellers kan der være fodersøg, nosework træning, rally, parkour el.lign og ellers fri adgang til haven hvor vi også kan gå ud og lege. 

Til aftensmad får de en frossen Kong med vådfoder i. 

Resten af aftenen er der afslapning/fri adgang til haven. 

Natmaden serveres kl. 22 i deres Greens og så er der nattisning i haven. 

1-2 gange om ugen er de ude på en mark hvor de kan løbe frit. Og så er det forskelligt hvor ofte vi tager til træning - jeg træner privat, og det ene sted kører der hold af 6-8 gange med jævne mellemrum og det andet sted er det et klippekortsystem hvor man bare tilmelder det man har lyst til. Så det er sådan alt efter tid og lyst. Det sted hvor der kører hold af 6-8 gange i træk er vi altid med på parkour, rally og nosework holdene - men lige nu er der fx sommerpause. Så benytter vi det andet sted med klippekortet oftere i den periode. 

Her forår/sommer hvor vejret er godt bruger de hele dagen igennem enormt meget tid i haven, både alene og hvor jeg også er derude, særligt efter vi er flyttet på landet og har fået 4000kvm indhegnet have. Men nu er der også lige pludselig rig mulighed for at lege fangeleg, grave huller og fange mus. De elsker det! :hundifart:

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Shii skrev:

Jeg ved ikke om det er fordi din træning er meget baseret på at det er en brugshund, og den derfor skal ende ud sådan, men vi tager på ingen måde så meget hensyn til vores hvalp. Julie er nu 7 måneder, og har det eneste ekstra der er blevet taget af hensyn er at hun kommer ud og tisse oftere end de andre gør. 
Det har dog aldrig været skemalagt hvornår, men 100% været baseret på at hun selv skulle lærer at vise hvornår hun havde brug for at komme ud. Hun er faktisk den af vores hunde der viser dette bedst. 

Jeg synes også det virker af mange korte aktiveringer, og jeg tænker at der måske kan være brug for lidt længere aktivering? 

Vi tager dagligt op på en græs mark hvor hunde må rende løs, og der får de lov at løbe krudt af, og vi træner lidt. Vi er deroppe helst to gange om dagen, i minimum 45 minutter af gangen, hvor hundene selv bestemmer hvor aktive de er. Det kommer også an på om der er andre hunde, så er vi der gerne kortere fordi Victor er 3 gange så aktiv, som hvis han kun leger med Julie :lol:

hvis der er jagttræning tre gange om ugen, er det vel fint?  

Link til indlæg
Del på andre sites

5 timer siden, Doberfan skrev:

Til det fremhævede - jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad der skulle have stået? 

Min træner går i øvrigt også meget op i, at det er vigtigt at den nye hvalp knytter sig mere til føreren end til de andre hunde, og ja, det giver god mening hvis man skal bruge dem til noget selvstændigt. 

Det er en auto korektion. der skulle st at vi ikke arbejder ret meget med almindelig grundtræning - grunddressur, fordi det er for kedeligt

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...