Hop til indhold

Okseben....


nr 49
 Share

Recommended Posts

Loui har altid fået rå okseben 2 gange om ugen - både for at holde tænderne rene og afføringen fast pga problemer med analkirtler.

i går fik hun et højrebsben, og efter nogle timer fik hun sin aftensmad, nogle timer efter igen en gulerod af mig hvorefter hun peb, strakte sig ud som om det gjorde ondt i maven, havde halen mellem benene og ville slet ikke komme tæt på mig.

hun blev luftet i haven men tissede kun.

da hun kom ind igen blev vi enige om at give hende nogle hvide asparges, hvis der nu havde været nogle splinter fra benet, og hun åd glad et helt glas.

derefter skete det samme igen med et ynkeligt piv osv.

så blev jeg godt nok bekymret for hvad der var galt og tog til vagtdyrlæge, som  heldigvis var den samme flinke mand, der havde fikset hendes vildtklo i sidste måned

han checkede hende i munden for sår og trykkede hende grundigt på hele kroppen men fandt heldigvis ikke nogen ømhed. derefter blev hun fodret med et par håndfulde godbidder uden at der skete noget noget så han mente at det der nu havde været, var passeret.

under hele seancen kunne kræet dårligt styre sin glæde over at være der og jeg kørte dankortet igennem med en fornemmelse af, at jeg var en lidt hysterisk hundeejer, der ikke bare havde lidt is i maven og afventede men jeg frygtede at hun måske ville få det rigtig dårligt  senere...

nu kommer mit spørgsmål så:

dyrlægen anbefalede kogte okseben og det lyder altså helt forkert i mine ører mht hvad man læser rundt omkring.

min egen dyrlæge anbefaler rå okseben fra bærende knogler

hvad mener i mht den sikreste måde at give dem ben på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ALDRIG give det kogt. Jeg tror endda jeg ville udspørge dyrlægen hvorfor han går imod alle de råd man finder ellers fra andre dyrlæger.

Hellere være hysterisk hundeejer end at satse, så det var godt i tog afsted.

Loui er altså den hund i verden der spiser flest hvide asparges:sjov: Elsker simpelthen den løsning og til hende er den jo intet mindre end perfekt, frøken slugehals.

God bedring med hende (og tegnebogen) jeg håber ikke der kommer flere piv.

Link til indlæg
Del på andre sites

29 minutter siden, pivpiv skrev:

Jeg ville ALDRIG give det kogt. Jeg tror endda jeg ville udspørge dyrlægen hvorfor han går imod alle de råd man finder ellers fra andre dyrlæger.

Hellere være hysterisk hundeejer end at satse, så det var godt i tog afsted.

Loui er altså den hund i verden der spiser flest hvide asparges:sjov: Elsker simpelthen den løsning og til hende er den jo intet mindre end perfekt, frøken slugehals.

God bedring med hende (og tegnebogen) jeg håber ikke der kommer flere piv.

takker - håber at forsikringen også dækker tilkaldetillægget (ved nogen om de normalt gør det?) men ellers er det jo bare ærgerligt - det er første gang jeg har været til dyrlæge udenfor normal åbningstid, så der har vi da været heldige.

jeg spurgte ham også men han stod fast på at kogt var bedst (og han virker ok på alle andre områder ;-) ) - spørger min egen i denne her uge når Loui alligevel skal have Cartrophen.

jeg tror selv på at et glas asparges (eller 4 som det indtil nu er blevet til) har reddet kræet fra skader forårsaget af kogte kyllingeben indtaget ved en fejltagelse - i øvrigt var hun almindeligt sulten her til morgen efter at have været i haven kl 2 for at besørge helt almindeligt

Link til indlæg
Del på andre sites

12 minutter siden, Hofferne skrev:

Jeg vil heller ikke give tilberedte ben af nogen art. Men jeg vil nok heller ikke give okseben som mit førstevalg. Lammeribben eller kalveribben med kød på er gode til tænder, og er ikke så svære at fordøje. Rå ben fra bærende knogler kan være hårde ved tænderne, hvis man er uheldig.

jeg giver hende engang imellem rå lammeben fra naboens lammekøller og de er væk i løbet af ingen tid - jeg ved ikke lige hvor jeg kunne købe lamme- og kalveribben men kan spørge den lokale slagter

hun har aldrig tidligere haft problemer med benene men er blevet lidt betænkelig ved at give hende dem....

 

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, Alfen skrev:

Aldrig nogen sinde kogte ben, jeg er så slet ikke meget for okseben, i alt fald ikke de tykke knogler, er mere til lammeben, ribben af svin eller okse og kylling;) okseben af den hårde slags (rørknogler) kan være meget hårde ved tænderne ;) 

min dyrlæge siger at svineben er rigtig slemme til at give forstoppelse og fortalte malende om hvordan hun havde fjernet indholdet fra en - det skulle graves ud :o

Link til indlæg
Del på andre sites

29 minutter siden, nr 49 skrev:

min dyrlæge siger at svineben er rigtig slemme til at give forstoppelse og fortalte malende om hvordan hun havde fjernet indholdet fra en - det skulle graves ud :o

Svineben er rigtig gode til at give fast mave, det er jo det man vil have hvis det skal have nogen effekt på analkirtlerne, man starter naturligvis med et lille ben, eller lader kun hunden æde lidt af benet, nogle hunde tåler ret store mængter, andre kun meget lidt;) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes bestemt ikke du er pylret, men godt at der var noget galt med Loui :ae:

Jeg ville heller aldrig give kogte/stegte ben - de mister elastaciteten og derved splintrer de lettere. Som Alfen og Hofferne er jeg heller ikke til okseben og slet ikke bærende knogler da de simpelthen er for hårde, især til Buster. Jeg vil også anbefale ben fra lamme, vinger og halse fra kalkun, kylling og and. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

47 minutter siden, Alfen skrev:

Svineben er rigtig gode til at give fast mave, det er jo det man vil have hvis det skal have nogen effekt på analkirtlerne, man starter naturligvis med et lille ben, eller lader kun hunden æde lidt af benet, nogle hunde tåler ret store mængter, andre kun meget lidt;) 

Tak ;-)

Har grisehaler stoppende effekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

På 13/11/2017 den 11:40 , nr 49 skrev:

jeg giver hende engang imellem rå lammeben fra naboens lammekøller og de er væk i løbet af ingen tid - jeg ved ikke lige hvor jeg kunne købe lamme- og kalveribben men kan spørge den lokale slagter

hun har aldrig tidligere haft problemer med benene men er blevet lidt betænkelig ved at give hende dem....

 

De kan køber der hvor man køber BARF--foder 😃🐾

  • Thanks 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke der er stor forskel på hvad forskellige hunde har det godt med?

Her får Luffe stort set alle ben vi kan komme i nærheden af, undtagen kyllingeben (som jeg egentlig ikke rigtig har nogen reel grund til at undgå, ud over at Luffe har en tendens til at kvase og sluge hurtigere end godt er). Store okseknogler bruger vi en gang om ugen, men de bliver konfiskeret så snart interessen for dem tager af, hvilket sker når der ikke længere er noget ordentlig kød på. Ellers bruger vi hesteknogler, lammeben, inkl. benet fra de lammekøller vi selv spiser (jeg laver dem meget røde, så knoglen er stort set rå), grisefødder og ben fra rådyr + det løse.

Jeg bilder mig ind, at Luffes mave er ekstra godt forberedt til de udfordringer det måtte give, fordi han stort set lever udelukkende af BARF, men om det bare er fantasi skal jeg ikke kunne garantere.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

På 13/11/2017 den 12:00 , pivpiv skrev:

Hjorteunderben er også guld værd, så fat i din "vildt pusher" og spørg om ikke du må få sådan nogle. Jægerne smider dem bare ud, men hundene elsker dem.
Vi gemmer dem altid når vi har hjortevildt hjemme og dem der har fået af dem har været meget tilfredse.

Charles fandt et hjorteben den anden dag, det var kun et lille et, sikkert fra en muntjac, det gled ned med klov og det hele xD ....han gad ikke bytte med den håndfuld tørre godbider jeg stod og viftede med? -Sjovt nok :stupid:¬¬xD

  • Like 2
  • Haha 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, jeg er på ingen måde enig med din dyrlæge, hvis det er for at give en bedre tømning af analkirtlerne så skal hunden kunne spise benene, dvs okseben fra bærende knogler er slet ikke nogen gavn, det er også dem som er farligt for hundens tænder netop fordi de er så hårde ;)

du er nødt til at bruge ben som kan spises hvis det skal have nogen effekt, dvs ribben, hals af kalkun, kylling og måske and, grisehaler og andre griseben ;) 

 

Redigeret af Alfen
Link til indlæg
Del på andre sites

29 minutter siden, Alfen skrev:

Helt ærligt, jeg er på ingen måde enig med din dyrlæge, hvis det er for at give en bedre tømning af analkirtlerne så skal hunden kunne spise benene, dvs okseben fra bærende knogler er slet ikke nogen gavn, det er også dem som er farligt for hundens tænder netop fordi de er så hårde

du er nødt til at bruge ben som kan spises hvis det skal have nogen effekt, dvs ribben, hals af kalkun, kylling og måske and, grisehaler og andre griseben  

 

jeg er jo ikke uenig med dig - hun argumenterede at de andre typer knogler har skarpe splinter....

 

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, nr 49 skrev:

jeg er jo ikke uenig med dig - hun argumenterede at de andre typer knogler har skarpe splinter....

 

Men så siger dyrlægen jo egentligt at BARF er totalt livsfarligt. Alle knogler har skarpe plinter og af det jeg arbejder med i ny og næ så ja man kan sagtens skære sig på et ribben eller lign men det er lige meget om det er ko, gris eller hjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er nervøs for splinter, (der sker intet når bare benene er rå) men er du alligevel nervøs så køb haler fx gris eller okse eller hals af kalkun, kylling eller and, de kan ikke splintre ;) de virker rigtig fint;) ( and og grisehaler med skind kan være lidt fede, nogle hunde tåler det ikke så godt så prøv dig frem) 

Redigeret af Alfen
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

4 minutter siden, pivpiv skrev:

Men så siger dyrlægen jo egentligt at BARF er totalt livsfarligt. Alle knogler har skarpe plinter og af det jeg arbejder med i ny og næ så ja man kan sagtens skære sig på et ribben eller lign men det er lige meget om det er ko, gris eller hjort.

jeg har ikke diskuteret BARF med hende og det indeholder jo også andre ting end knogler - hun fortalte bare om hendes erfaring med hunde, der var kommet ind til behandling efter at have spist ben.

igennem årene har jeg hørt og læst om mange forskellige holdninger og erfaringer om ben - sågar nogle der mente, at kogte kyllingeben var ok....

jeg tror bare at Loui var uheldig forleden mht benet og måske sker det aldrig mere.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

2 minutter siden, Alfen skrev:

Hvis du er nervøs for splinter, (der sker intet når bare benene er rå) men er du alligevel nervøs så køb haler fx gris eller okse eller hals af kalkun, kylling eller and, de kan ikke splintre ;) de virker rigtig fint;) ( and og grisehaler med skind kan være lidt fede, nogle hunde tåler det ikke så godt så prøv dig frem) 

ja det kunne være en løsning :thumbup:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...