Hop til indhold

Din hund som opdrager.

Ascha
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en anden tråd, synes jeg det kunne være sjovt at høre om nogle af jer har erfaringer med at hunde opdrager på andre hunde. Ikke det almindelige såsom: du må ikke tage mit ben, lad mig være osv. Men ting som vi opdrager vores hunde til at respektere,... som de så lærer videre til en anden hund.

Jeg har to eksempler på noget der ihvertfald kunne ligne at en hund opdrager en anden hund til at følge menneskeregler.

Skulle passe en riesenschnauzer som godt kunne finde på at stjæle fra bordene. Da vi træder ind af døren ringer telefonen og jeg sætter bare den pose jeg har i hånden (med guffer) på mit sofabord. Sille (som hunden hedder stikker lige snotten ind over bordet og tager fat i posen, hvorpå Ascha farer rundt om bordet og skælder hende huden fuld.

Den selvsamme Sille havde en vane med at Thailo skulle ned i gruset hver gang han havde været stukket af (det gjorde han ofte da han var yngre). Det var tydeligt at det ikke var afstanden han havde været væk, men tiden. Jo længere tid han var væk, jo større skideballe ventede ham når han kom tilbage. Ja, hunde læser jo ikke bøger :lol: Men det virkede faktisk, for han turde ikke smutte når Sille var med på tur. :blink:

Er der andre der har lignenede oplevelser med hunde der opdrager andre hunde til at følge husets regler?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik Dolph sørgede Bitten for at han lærte at han IKKE måtte stjæle gavebånd.. Kunne høre dem igangen, hvor Bitten gøede ret skingert..

På vej derud tænkte jeg at det var da typisk Bitten - sådan at jagte stakkels Dolph rundt..

Indtil jeg kom derud, og så Dolph sidde med munden fuld af gavebånd - ja faktisk var han næsten pakket ind!

Så måtte jeg jo liiige rose Bitten og pille Dolph fri - hun gør det også hvis han liiige ser sig for lun på garnnøgler..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

njaeh, Jason mener da han skal lige ruske kattene i nakken hvis der lyder et føj (= Zacky gør noget han ikke må) eller nej (= Charlie har gjort noget forkert).

Ellers er det Charlie der er opdrager herhjemme for alle de 4benede.... Har fx set ham gå hen til spisebordet en dag min gamle kat bubsi var deroppe, kalde ham hen til sig og så give ham en ordentlig ørefigen og rive ham ned fra bordet - spisebordet er OFF LIMITS for 4-benede ;-) Ellers kommer han løbende med et "rrrrrrrrruuiiimmmmm" hen til mig hvos der er en af dyrene der gør noget forkert

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har aldrig set mine 4 opdrage "menneske-regler" på hinanden. Men de er rigtig gode til at lære skarnstreger af hinanden :lol:

Jae..

Og jeg har haft hunde som sladrene om at kattene var lidt for fremme i skoene = oppe på bordene.

Men har aldrig oplevet at mine hunde opdrog på hinanden ift. menneskeregler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en sjov tråd! :-D

Jeg har desværre ikke sådan nogle eksempler. Nå jo, i dag da Aina og jeg gik tur med Lumi og Tyson i Søndermarken, løb Tyson på et tidspunkt hen mod Lumi og kaldte hende til sig med et vov, da hun løb i en anden retning, end den vi gik. :-) Men jeg tror nu ikke så meget, at det er en menneskeregl, han prøvede at håndhæve, som at han bare foretrækker at have "flokken" samlet. :blink:

Han har også engang skældt Rosas ejer ud, da hun irettesatte Rosa lidt hårdt (faktisk fordi hun syntes, at Rosa drillede Tyson). Tyson mente ikke, at der var nogen, der skulle skælde hans veninde ud, så han stillede sig imellem Rosa og Lisbeth (Rosas ejer) og sagde meget bestemt VOV-VOV til Lisbeth. :mrgreen: Ja, jeg ved godt, at det ikke er en historie, der hører til trådens emne, men jeg synes, at den er skæg, så nu fortalte jeg den alligevel. :blink:

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Karlas tante sif kan godt finde på at opdrage på og sladre hende...Fx hvis Karla smutter ind på kontoret hos mine svigerforældre, så kommer sif drønende og sladrer om det ... hun "taler" virkelig morsomt den hund...

I starten skældte hun også Karla ud hvis hun hoppede op i svigerfars stol osv. men det har Karla fattet nu, at det må man ikk....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er opdragere, det kan der ikke være tvivl om, nogen gange er det for andre dyr, andre gange er det børn, som de "opdrager"

Det er egentligt lidt morsomt, ( det er nok det forkerte ord) jeg sad og så et klip forleden om en hund, som var blevet ramt af en bil, og en anden hund kom for at redde den ind til siden.

Du kan se klippet her, det er ikke et klip med blod og ligende. Men man ser hunden blive ramt af en bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved godt, at det ikke er en historie, der hører til trådens emne, men jeg synes, at den er skæg, så nu fortalte jeg den alligevel. :blink:

I mine tråde er spam og små sjove eller søde historier altid velkomne. Så slå jer bare løs. :5up:

Han er da en helt lille gentleman, ham Tyson. :lun::cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, sheila sladrer tit.Nu her den anden dag havde mysla taget en pakke chokoladekiks i en åben taske og var ved at spise den. Istedet for at deltage, gik sheila mig i måsen og ville noget.. Hun var først tilfreds da jeg havde opdaget mysla og taget pakken fra hende:-D

Jeg tænker dog om ikke hunde gør disse ting, ikke for at sladre, men fordi de ser en adfærd, vi normalt griber indoverfor og derved reagerer?

Mysla hardetmed at skælde sheila ud, hvis hun har været stukket af på tur, men det tror jeg mere skyldes at hun selv bliverhelt oppe at køre overat hun er væk og hun derfor ikke kan følgemed i hvad hun laver:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ozzie er vist ikke den store sladrehank, jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om nogle episode hvor hun har sladret... men hendes "onkel" sladrede ofte om hende, da hun var hvalp. Fx når hun flænsede papæsker, det havde han lært var fy-fy så han gøede af hende indtil hun holdte igen.

Da hun et par gange forsøgte at smage lidt på nogle stueplanter gøede han også af hende.

Jow, han hjalp godt til med hendes opdragelse. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karlas tante sif kan godt finde på at opdrage på og sladre hende...Fx hvis Karla smutter ind på kontoret hos mine svigerforældre, så kommer sif drønende og sladrer om det ... hun "taler" virkelig morsomt den hund...

I starten skældte hun også Karla ud hvis hun hoppede op i svigerfars stol osv. men det har Karla fattet nu, at det må man ikk....

Hmm, sheila sladrer tit.Nu her den anden dag havde mysla taget en pakke chokoladekiks i en åben taske og var ved at spise den. Istedet for at deltage, gik sheila mig i måsen og ville noget.. Hun var først tilfreds da jeg havde opdaget mysla og taget pakken fra hende:-D

Jeg tænker dog om ikke hunde gør disse ting, ikke for at sladre, men fordi de ser en adfærd, vi normalt griber indoverfor og derved reagerer?

Mysla hardetmed at skælde sheila ud, hvis hun har været stukket af på tur, men det tror jeg mere skyldes at hun selv bliverhelt oppe at køre overat hun er væk og hun derfor ikke kan følgemed i hvad hun laver:lol:

Ja, jeg tror også at der i de fleste tilfælde kan findes andre årsager men det er da meget sjovt at høre folks historier.

Den video der bliver linket til, af en hund der trækker en såret hund ind til siden med sine forben :-):megaked: (Var jeg den eneste der fik tårer i øjnene?) tyder dog på en eller anden form for tankevirksomhed, noget lig menneskets. Og det tror jeg faktisk hunde og andre dyr er i stand til. Vi er bare så overforsigtige med at fortolke dyr og hvis mennesket ikke kunne tale, ville vi nok også kunne forklare de fleste af vores handlinger med instinkt eller lignende.

Hvem der bare kunne opleve en enkelt dag som hund. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe :lol: Dygtig Sheila :lol:

Jeg kan godt nikke genkende til det med at det er en adfærd man normalt griber ind overfor, det er det jo også herhjemme med katten på bordet, men ellers så snart jeg siger Mis!!! I et meget hårdt tonefald så farer Dumle op og render efter katten og vil skælde hende ud. Så kan jeg så rende imellem der og prøve at få Dumle til at forstå at det altså er mig der skælder ud her :roll:

No wonder katten styrter afsted hver gang jeg skælder hende ud :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når mine hunde bliver sådan "tæt på for alvor uvenner" - så er det enten fordi at Bella er ude og forsvare en ressource som hun synes at Tulle er for tæt på (Tulle kan godt være langt væk - og alligevel for tæt på ifølge Bella) ... Eller fordi at Bella gør noget hun ikke må for os - så blander Tulle sig og opdrager Bella - efter vores regler ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe :lol: Dygtig Sheila :lol:

Jeg kan godt nikke genkende til det med at det er en adfærd man normalt griber ind overfor, det er det jo også herhjemme med katten på bordet, men ellers så snart jeg siger Mis!!! I et meget hårdt tonefald så farer Dumle op og render efter katten og vil skælde hende ud. Så kan jeg så rende imellem der og prøve at få Dumle til at forstå at det altså er mig der skælder ud her :roll:

No wonder katten styrter afsted hver gang jeg skælder hende ud :shock:

Ja, jeg synes også hun var eminent dygtig:5up:

Jamen, deter jo lige det. De reagerer fordi vi normalt reagerer.

Nu herhjemme feks hvor mysla skælder ud på støvsugeren, så er sheila begyndt at gå imellem mig og støvsuger og mysla. Hun bryder sig nemlig ikke om at jeg bliver sur og da jeg ind imellem ikke gider høre på mysla mere og derfor siger noget grimt til hende, så synes sheila vist hun hellere må vise at hun er en sød hund:engel: Og så må jeg jo holde mig i skindet:roll::mrgreen:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Min Fie (blanding af mor ½ sct bernhard og noget andet) sladrede faktisk om sig selv!

Hun havde x antal gange fået en sur kælling af en ejer ud af at gå i affaldsspanden og det udmøntede sig i at hun en dag kom og hentede mig ud i køkkenet for at se hvad hun havde gjort!

Hun teede sig, småpeb og viste med alt hvad hun kunne, at hun ville have mig med ud i køkkenet for at se elendigheden.

Så er det man med god samvittighed må banke sin hund, ikk?

Naturligvis ikke og det skete da heller ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom da lige i tanke om at sheila faktisk gerne opdrager på hvalpe, hvis de ikke hører på hvad jeg siger...

Hun har tidligere været med til hvalpetræning og lå bare helt roligt eller gik lidt rundt, mens hvalpene trænede. Men engang hvor vi så lavede indkald, blev den ene hvalp ved med at løbe over til de andre istedet for sin far og da jeg havde hentet ham 3 gang, kom sheila mig i forkøbet.

Hun kom løbende for fuld firspring og væltede ham omkuld med et vrrrov!

Efterfølgdene løb han fluks hjem til far og han var ikke blevet bange for sheila, hun var stadig det store idol:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er opdragere, det kan der ikke være tvivl om, nogen gange er det for andre dyr, andre gange er det børn, som de "opdrager"

Det er egentligt lidt morsomt, ( det er nok det forkerte ord) jeg sad og så et klip forleden om en hund, som var blevet ramt af en bil, og en anden hund kom for at redde den ind til siden.

Du kan se klippet her, det er ikke et klip med blod og ligende. Men man ser hunden blive ramt af en bil.

Hold da op :shock: Det var da imponerende :5up: (stakkels hunde, jeg vælger at tolke de mennesker der kommer til til sidst som nogle der vil hjælpe dem, ellers er det slet ikke til at holde ud :megaked:)

Link til indlæg
Del på andre sites