Hop til indhold

Opdræt uden tavle:)


Gæst fairlady
 Share

Recommended Posts

Jeg har Aske under den korrekte adfærdsbehandling og hans temperament har ikke noget genetisk at sige, men skyldes dårlig oplevelse i den vigtige prægningsperiode som lille hvalp.

 

Det var godt at høre. :5up: Dejligt at I valgte at konsultere en adfærdsbehandler. :-D

 

Måske har du lyst til at lave en tråd for at fortælle om det? Det er altid interessant og lærerigt at høre om den slags, synes jeg. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 202
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er helt korrekt det er derfor det er bedst at få det undersøgt via en dna-test for øjensygdommene kan bryde frem hele livet...

 

Men cataract kan du ikke dna-teste for. Hvilket du vist også skriver i indlægget over. Er bare i tvivl om hvad den nævnte dna-test skal understøtte i det her svar?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Men cataract kan du ikke dna-teste for. Hvilket du vist også skriver i indlægget over. Er bare i tvivl om hvad den nævnte dna-test skal understøtte i det her svar?

 

Man kan dna-teste for PRA...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt korrekt det er derfor det er bedst at få det undersøgt via en dna-test for øjensygdommene kan bryde frem hele livet...

 

og stadig kan man ikke være sikker. -for selv om man kan teste for PRA, så er det bare en form (mutation) for PRA, der findes mange former for PRA. I min race kan vi kun teste for prcd-PRA. Men det har ikke forhindret at børn af 2 clear forældre ikke har kunnet udvikle en anden PRA-form.

 

Det var bare lige et sidespring :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Pit-dog

Hvis man kun kunne eje en hund med en bestemt stamtavle,såsom Dansk Kennel Klub,som er avlet på og efter et bestemt udseende kaldet racestandard,så kunne man jo aldrig eje en rigtig arbejdshund som var avlet på sine egenskaber til at bestemt formål.

 

Ikke engang politiet ville kunne finde Schæfere som kunne bruges i tjeneste,da de udvælger deres hunde blandt hunde som ikke er racetypiske og avlet på racestandard.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kun kunne eje en hund med en bestemt stamtavle,såsom Dansk Kennel Klub,som er avlet på og efter et bestemt udseende kaldet racestandard,så kunne man jo aldrig eje en rigtig arbejdshund som var avlet på sine egenskaber til at bestemt formål.

 

Ikke engang politiet ville kunne finde Schæfere som kunne bruges i tjeneste,da de udvælger deres hunde blandt hunde som ikke er racetypiske og avlet på racestandard.

 

Oho... Så en brugsschæfer overholder ikke standarden?

 

En labrador af jagtlinjer overholder helelr ikke standarden?

 

En golden af jagtlinjer?

 

osv osv osv?

 

Svar: De overholder standarden, bare med et par andre øjne end udstillernes og modens.

 

Iøvrigt indeholder en standard sørme også en del om hundens egenskaber. Ikke kun udseendet.

 

DU skulel vel ikke være pitbullwizard aka slamdragen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pit-dog

Hvad har det med sagen at gøre at det er en gammel tråd,hvilket jeg iøvrigt havde overset,eller hvem eller hvad jeg er?

 

Det er vel forhåbentligt et offentligt forum,eller hvad?

 

Jeg er såmænd ikke ude på at provokere nogen,men konstaterer bare fakta som de nu engang er.At der så er nogen som tror at kennel klubber er guds gave til hundeejerne,er jo så op til dem.

 

Derfor kan vi andre vel godt have en anden mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Selvfølgelig må du have din mening om kennel klubber, det er jo heldigvis et frit land ... men vi må jo så også have vores mening om at det er engang sludder det du skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har det med sagen at gøre at det er en gammel tråd,hvilket jeg iøvrigt havde overset,eller hvem eller hvad jeg er?

 

Det er vel forhåbentligt et offentligt forum,eller hvad?

 

Jeg er såmænd ikke ude på at provokere nogen,men konstaterer bare fakta som de nu engang er.At der så er nogen som tror at kennel klubber er guds gave til hundeejerne,er jo så op til dem.

 

Derfor kan vi andre vel godt have en anden mening?

 

Jeg har selv en blandingshund, så jeg tror skam ikke, at kennelklubber Guds gave til hundeejere. :blink:

 

Fakta, siger du, ja ja... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mellon

Jeg har kun haft bla. hunde og nogle har haft et supert temperement, og nogle har haft et mere problematisk temperement.

Nogle har haft en god fysik og nogle har tidligt fået fysiske problemer.

Mit største problem med bla. hunde er at man jo aldrig kan vide helt hvad man kan regne med, selvom man ved hvilke racer der gemmer sig i hunden, derfor synes jeg også det kan være svære at forudsige situationer og være på forkant.

Hvordan finder man ud af om en given bla. hvalp passer til en, hvis det nu er en border collie/lab bla. Det kan godt være at en lab ville passe ind i familien, men hvad med en border collie, selvom hvalpen måske er halv af hver, så ved man jo ikke hvor meget den vil komme til at ligne den ene eller anden race og på lige netop hvilke områder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Selvfølgelig,hvis du kan definere hvori at sludderen ligger,ud over at jeg ikke er tilhænger af kennel klubberne?

 

...

 

Hvis man kun kunne eje en hund med en bestemt stamtavle,... som er avlet på og efter et bestemt udseende kaldet racestandard,så kunne man jo aldrig eje en rigtig arbejdshund som var avlet på sine egenskaber til at bestemt formål.

 

Ikke engang politiet ville kunne finde Schæfere som kunne bruges i tjeneste,da de udvælger deres hunde blandt hunde som ikke er racetypiske og avlet på racestandard.

Link til indlæg
Del på andre sites

men konstaterer bare fakta som de nu engang er.At der så er nogen som tror at kennel klubber er guds gave til hundeejerne,er jo så op til dem.

 

Fakta?

 

Du sætter lighedstegn mellem racestandard og udseende og mangel på brugsegenskaber.

 

Det er ikke fakta. Det er noget forbandet vrøvl.

 

Avl på udseende alene resulterer i manglende elelr svækkede brugsegenskaber, og det kan bl.a. ses ved høj-avlsschæfere, brune labber og mange flere.

 

Ikek desto mindre er der altså brugstyper af både schæfer og labber og mange flere, som overholder standarden akkurat ligeså godt som deres udstillingsmodstykker...... De er bare avlet med andre mål for øje.

 

Stamtavlen er dét redskab der giver dig som køber mulighed for at selektere udfra dine ønsker til indholdet i hunden.

 

 

Og jovist er dette et åbent forum, men du er røget ud flere gange nu, pga. dine mildest talt upassende indlæg, der ikke drejer sig om andet end dit ønske om at provokere. EN debat lægger du aldrig op til. (hvad man også kan læse på dine hjemmesider.)

 

èt eksempel på en provokation finder vi hér:

 

At tråden er gammel,og der ikke er kommet et svar på løsningen af problemet er jo selve pointen i det hele,og den beviser jo bare at der er ikke en her på dette forum som har en skid forstand på hverken hunde eller mennesker.

 

Så at du svarer,er jo mere end uforståeligt,og at vi så er andre der påpeger jeres ufattelige dumhed er så en anden sag.:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pit-dog

Hunde avlet på og efter udseende kaldet racestandard,kan tillæres nogle egenskaber som absolut ikke er genetisk arvelige,og det er så forskellen på dem og hunde avlet på egenskaber uden hensyntagen til deres udseende.

 

Alt andet som er med i dit indlæg har jo intet med debatten om stamtavle hunde i kennel klubberne at gøre,og det burde du som det pæne menneske du udgiver dig for at være så springe galant hen over.

 

Men det er da så til gengæld prisværdigt at du har læst på min hjemmeside,uanset hvilken en af dem det så er,og det takker jeg da pænt for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde avlet på og efter udseende kaldet racestandard,

Igen: Avl på og efter udseende er IKKE kaldet racestandard.

Det er ensidig udstillingsavl.

 

Alt andet som er med i dit indlæg har jo intet med debatten om stamtavle hunde i kennel klubberne at gøre,og det burde du som det pæne menneske du udgiver dig for at være så springe galant hen over.

Dit indlæg har intet med debatten at gøre, og jeg debatterer udfra dit indlæg og holder mig derfor til et emne der er røget på bordet.

 

Men det er da så til gengæld prisværdigt at du har læst på min hjemmeside,uanset hvilken en af dem det så er,og det takker jeg da pænt for.

Begge.

 

Igen: Racestandarden indeholder en brugsdel. Og for nogle folk, er det dén del der vægtes. Dén del der anvendes.

Jagttyper indenfor labrador, spaniels, brugsschæfer osv osv, er de racer der lige falder mig ind.

 

Disse hunde er avlet efter egenskaber, ikke udseende, og er derfor beviset for at din påstand ikke holder stik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun haft bla. hunde og nogle har haft et supert temperement, og nogle har haft et mere problematisk temperement.

Nogle har haft en god fysik og nogle har tidligt fået fysiske problemer.

Mit største problem med bla. hunde er at man jo aldrig kan vide helt hvad man kan regne med, selvom man ved hvilke racer der gemmer sig i hunden, derfor synes jeg også det kan være svære at forudsige situationer og være på forkant.

Hvordan finder man ud af om en given bla. hvalp passer til en, hvis det nu er en border collie/lab bla. Det kan godt være at en lab ville passe ind i familien, men hvad med en border collie, selvom hvalpen måske er halv af hver, så ved man jo ikke hvor meget den vil komme til at ligne den ene eller anden race og på lige netop hvilke områder.

 

det er min kæphest du hev frem der :mrgreen:, tak for den!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun haft bla. hunde og nogle har haft et supert temperement, og nogle har haft et mere problematisk temperement.

Nogle har haft en god fysik og nogle har tidligt fået fysiske problemer.

Mit største problem med bla. hunde er at man jo aldrig kan vide helt hvad man kan regne med, selvom man ved hvilke racer der gemmer sig i hunden, derfor synes jeg også det kan være svære at forudsige situationer og være på forkant.

Hvordan finder man ud af om en given bla. hvalp passer til en, hvis det nu er en border collie/lab bla. Det kan godt være at en lab ville passe ind i familien, men hvad med en border collie, selvom hvalpen måske er halv af hver, så ved man jo ikke hvor meget den vil komme til at ligne den ene eller anden race og på lige netop hvilke områder.

 

Nu er Liva min første hund, så jeg har ikke så meget at sammenligne med, men det er min opfattelse, at hvis man kigger på blandingshund er det vigtigt at kigge på hvilke racer, der er i blandingen.

 

Liva er golden og labrador - altså to racer, som ligner hinanden meget og som (efter min mening) giver en harmonisk blanding, hvor jeg ikke er i tvivl om hvordan jeg skal aktivere hende.

 

Jeg kunne forestille mig, at hvis man blander på tværs af grupperne, at der kan komme nogle uheldige blandinger (og stressede hunde) ud af det. Her i byen er jeg bl.a. stødt på en berner sennen/border collie-blanding, som har størrelsen efter berneren og energi efter borderen ...

 

Jeg er bestemt ikke skræmt væk fra evt. at få en blandingshund næste gang, men igen skal jeg kunne arbejde sammen med begge/alle racer + at de skal harmonisere i hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Chicchi

Vi har to hunde- hvoraf den ene er en blandings hund, og den anden er en "genbrugshund" som vi ikke kunne stå for. Jeg går ikke så meget op i tavle, er ligeglad med om de er racerene, bare de er glade og sunde :-)

Det er familie hunde, og ikke nogen jeg skal avle eller konkurrere med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har to hunde- hvoraf den ene er en blandings hund, og den anden er en "genbrugshund" som vi ikke kunne stå for. Jeg går ikke så meget op i tavle, er ligeglad med om de er racerene, bare de er glade og sunde :-)

Det er familie hunde, og ikke nogen jeg skal avle eller konkurrere med.

 

Men fordi en hund ikke skal avles på eller bruges til konkurrence er det nu ikke af vejen at have tavle på sin hund af utallige andre gode grunde som du kan se, hvis du læser tråden igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville bestemt heller ikke sige nej tak til en blanding igen. Var det en lille hvalp, ville jeg foretrække at vide hvad racer der var i den. Var det en voksen hund ville jeg lære den ordentligt at kende, da det jo så er hunden (personligheden) man vælger, mere end racen som sådan.

 

Det der med at vælge ud fra hundens personlighed og ikke racen kommer vist i høj grad an på hvem man er !!

Det er jo ved at kigge på en races egenskaber man kan vælge ret hund/hvalp. Jeg møder desværre mange til træning som helt sikkert har valgt en forkert race og derfor ender i problemer.

Jeg har intet i mod blandinghunde; men alt andet lige er det jo nemmere at finde ud af hvad man får ved at vælge en racehund.

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Marianne7100

Ganske enkelt. Drømmehunden var en blanding af shihtzu og malteser. Har altid troet jeg min første hund skulle være shih tzu, men en dag sad jeg og søgte lidt rundt på nettet og fandt frem til Boomeren. Den har alle shih tzu´ens fordele ( efter min mening) lige bortset fra den flade næse og de udstående øjne. Helt perfekt.

Men altså Blanding = ingen stamtavle

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...