Hop til indhold

At læse hundens signaler..

JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Er jeg bare fatsvag eller er der andre som mig?

Jeg kan altså ikke læse alle de signaler, som jeg ser mange nævne i diverse tråde..

Nu kan jeg bruge Irene's eksempel med Pelle i en anden tråd, hvor hun beskriver ham som en glad og ivrig hund, der vil hen til dyrlægen.. Men hun siger, han er bange og forsøger at pacificere dyrlægen fra at gøre ham ondt

Ud fra Irene's beskrivelse af Pelle's opførsel, ville jeg altså også have opfattet ham som en glad labber:oops:

Er der en måde man kan lære at tolke hunden?

Jeg har lært lidt.. Når Luna er til massør og det gør ondt, når Lea masserer, så smasker Luna og kigger på Lea imens. Men det har jeg kun opfanget, fordi Lea samtidig har fortalt mig det..

Jeg er da ked af, hvis jeg overser en bunke signaler, Luna giver mig..:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke man kan finde nogle kurser i hundesprog / dæmpende signaler? Hos Pia i Hasselager er der et kursus i hundesprog før holdet går igang med træning med hundene, men det er jo ikke alle steder man er så heldig...

Selvom jeg har læst en del om hundesprog og signaler, så synes jeg det er blevet vildt spændende efter Pias foredrag, hvor der var mange videoklip, så man kunne se signalerne blive udført at rigtigt levende hunde ;-)

Efter det foredrag har jeg set (og forstået) meget mere når Karla har kommunikeret med andre hunde... pludselig kan man se en løftet pote ved den anden hund, en hoved der bliver vendt i modsat retning.... forstå hvorfor en tot græs pludselig bliver så interessant selvom de egentlig var på vej hen mod en potentiel legekammerat osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan altså ikke læse alle de signaler, som jeg ser mange nævne i diverse tråde..

Nu kan jeg bruge Irene's eksempel med Pelle i en anden tråd, hvor hun beskriver ham som en glad og ivrig hund, der vil hen til dyrlægen.. Men hun siger, han er bange og forsøger at pacificere dyrlægen fra at gøre ham ondt

Ud fra Irene's beskrivelse af Pelle's opførsel, ville jeg altså også have opfattet ham som en glad labber:oops:

Jeg har lært lidt.. Når Luna er til massør og det gør ondt, når Lea masserer, så smasker Luna og kigger på Lea imens. Men det har jeg kun opfanget, fordi Lea samtidig har fortalt mig det..

Jeg tror det har rigtig meget med erfaring at gøre. Irene har jo kigget på rigtigt mange hunde i tidens løb, og det har din massør garanteret også.

Det kommer efterhånden, når du først er blevet opmærksom på hvad du skal kigge efter. F.eks. bemærker du garanteret Lunas smasken næste gang I er hos massøren.

Jeg vil betegne mig selv som "medium erfaren". F.eks. da jeg fik Vinnie, mente mange at hun var aggressiv, men jeg havde det indtryk at hun var bange og nervøs, og det har jeg fået bekræftet mange gange siden, så jeg er ret sikker på at jeg tolker hende korrekt.

Lille Leroy, som vi lige har fået, laver nogle totalt overdrevne slik i mundvigen, når man siger "nej" til ham eller hæver stemmen. Han åbner munden højt op og stikker tungen laaangt ud. Det ser hammer sjovt ud, og man kan ikke lade være med at lægge mærke til det :lol:

Luna har garanteret også nogle signaler som hun bruger tit. Hvis du vælger én bestemt ting at koncentrere dig om, er jeg sikker på at du ser det. Og så videre til næste signal osv. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke man kan finde nogle kurser i hundesprog / dæmpende signaler? Hos Pia i Hasselager er der et kursus i hundesprog før holdet går igang med træning med hundene, men det er jo ikke alle steder man er så heldig...

Selvom jeg har læst en del om hundesprog og signaler, så synes jeg det er blevet vildt spændende efter Pias foredrag, hvor der var mange videoklip, så man kunne se signalerne blive udført at rigtigt levende hunde ;-)

Efter det foredrag har jeg set (og forstået) meget mere når Karla har kommunikeret med andre hunde... pludselig kan man se en løftet pote ved den anden hund, en hoved der bliver vendt i modsat retning.... forstå hvorfor en tot græs pludselig bliver så interessant selvom de egentlig var på vej hen mod en potentiel legekammerat osv...

Ja, der er måske nok nogle foredrag, men jeg bor på Sjælland, og jeg synes det meste foregår i Jylland, eller også er det alt for dyrt:( Jeg har ikke mange penge at rutte med..

Jeg tror det har rigtig meget med erfaring at gøre. Irene har jo kigget på rigtigt mange hunde i tidens løb, og det har din massør garanteret også.

Det kommer efterhånden, når du først er blevet opmærksom på hvad du skal kigge efter. F.eks. bemærker du garanteret Lunas smasken næste gang I er hos massøren.

Jeg vil betegne mig selv som "medium erfaren". F.eks. da jeg fik Vinnie, mente mange at hun var aggressiv, men jeg havde det indtryk at hun var bange og nervøs, og det har jeg fået bekræftet mange gange siden, så jeg er ret sikker på at jeg tolker hende korrekt.

Lille Leroy, som vi lige har fået, laver nogle totalt overdrevne slik i mundvigen, når man siger "nej" til ham eller hæver stemmen. Han åbner munden højt op og stikker tungen laaangt ud. Det ser hammer sjovt ud, og man kan ikke lade være med at lægge mærke til det :lol:

Luna har garanteret også nogle signaler som hun bruger tit. Hvis du vælger én bestemt ting at koncentrere dig om, er jeg sikker på at du ser det. Og så videre til næste signal osv. :5up:

Ja, erfaring er jo nok en meget god ting.. Og Luna ER jo min første hund:-)

Jeg synes bare det er så frustrerende, at jeg ikke ser, det jeg læser mange tråde om:(:???:

Både fordi jeg gerne vil lære, men også som sagt fordi jeg er lidt "bange" for om jeg overser noget ved Luna.

Jeg har Turid Rugaas bog, men jeg synes jeg har brug for at sidde med en, der kan pege det ud for mig:-) Altså sådan lidt "nu gør den hund det og det, og det gør den fordi den anden hund gør sådan og sådan... " agtigt..

Men ja, jeg må prøve at fokusere på en enkelt ting af gangen..

Tak for input:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

jeg kan kun sige du ikke er den eneste jeanette :ae: Jeg er heller ikke specielt god til at læse hundens signaler (og jeg tror faktisk heller ikke min egen er så skide god til det der hundesprog :???:) og ser tit ikke alt det de andre kan se.

bl.a. den tråd med pelle ville jeg også have tænkt "hey,, sød hund der gerne vil hilse" og har da også gjort det når jeg tænker tilbage:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan kun sige du ikke er den eneste jeanette :ae: Jeg er heller ikke specielt god til at læse hundens signaler (og jeg tror faktisk heller ikke min egen er så skide god til det der hundesprog :???:) og ser tit ikke alt det de andre kan se.

bl.a. den tråd med pelle ville jeg også have tænkt "hey,, sød hund der gerne vil hilse" og har da også gjort det når jeg tænker tilbage:???:

Det er jeg dælme glad for at høre.. Altså misforstå mig ret:-):oops:

Men jeg har godt nok følt mig lidt på herrens mark indimellem..

Jeg håber, det er okay, at jeg har brugt dig som eksempel Irene? Ellers må du meget undskylde og så må jeg se om jeg kan redigere det på en måde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes selv jeg var riiigtig god til at læse min egen hunds hundesprog, så blev da lidt ærgerlig da jeg fornylig tolkede hunde indbyrdes på en video sådan cirka stik modsat af hvad en temmelig meget mere erfaren person herindefra (Læs:Irene) gjorde :engel::lol:

Men jeg synes emnet er utroligt spændende, og vil gerne på et (laaangt) kursus :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Det er jeg dælme glad for at høre.. Altså misforstå mig ret:-):oops:

Men jeg har godt nok følt mig lidt på herrens mark indimellem..

Jeg håber, det er okay, at jeg har brugt dig som eksempel Irene? Ellers må du meget undskylde og så må jeg se om jeg kan redigere det på en måde

jeg misforstår dig rigtigt :blink:

og mht jason så aner jeg jo ikke engang om hans sprog virkelig er så dårligt for jeg kan jo ikke se det - det er bare en fornemmelse for han er ikke så god til de nervøse hunde der trygger sig bare en smule, så er han "over" dem (altså han vil have dem til at se han ikke er farlig, han er overhovedet ikke aggressiv, er bare for meget for en lidt/meget sky hund)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg misforstår dig rigtigt :blink:

og mht jason så aner jeg jo ikke engang om hans sprog virkelig er så dårligt for jeg kan jo ikke se det - det er bare en fornemmelse for han er ikke så god til de nervøse hunde der trygger sig bare en smule, så er han "over" dem (altså han vil have dem til at se han ikke er farlig, han er overhovedet ikke aggressiv, er bare for meget for en lidt/meget sky hund)

Det gjorde vores gamle labber ved mennesker, hun kunne mærke var lidt usikre på hende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Det gjorde vores gamle labber ved mennesker, hun kunne mærke var lidt usikre på hende..

ja, den der "jeg skruer lidt mere op for charmen for så kan de da se jeg ikke er farlig"-attitude, der jo bare skaber den modsatte effekt og han blier bare værre og værre til det :roll::neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Turid Rugaas bog, men jeg synes jeg har brug for at sidde med en, der kan pege det ud for mig:-) Altså sådan lidt "nu gør den hund det og det, og det gør den fordi den anden hund gør sådan og sådan... " agtigt..

Men ja, jeg må prøve at fokusere på en enkelt ting af gangen..

Tak for input:-)

Jeg bliver nødt til at sige, at jeg synes ikke Turid Rugaas bog er ret god. De konkrete signaler, hun vil beskrive, drukner efter min mening i alt for mange eksempler og case stories.

Jeg vil stadig anbefale Roger Abrantes' bog "Hundesprog". Den er opstillet i leksikonform, så man kan hurtigt kan slå de enkelte signaler op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver nødt til at sige, at jeg synes ikke Turid Rugaas bog er ret god. De konkrete signaler, hun vil beskrive, drukner efter min mening i alt for mange eksempler og case stories.

Jeg vil stadig anbefale Roger Abrantes' bog "Hundesprog". Den er opstillet i leksikonform, så man kan hurtigt kan slå de enkelte signaler op.

Okay, den må jeg se, om jeg kan finde et sted:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, den må jeg se, om jeg kan finde et sted:-)

Der er også en anden bog, som vist bare hedder hundesprog... en gaaammel en, men den er stadig god. Vist nok svensk forfatter.. Måske der er nogen der kan hjælpe.?

men ellers turids dvd er en god hjælp til bogen også hold øje med hvornår damen kommer og holder foredrag, eller andre, der viser videoklip.

man lærer meget på video, for det er ligesom at det går mere langsomt der, såman kan nå at se noget.

Men nu kan det jo også være at Luna er én af dem med små signaler, så du ikke ser det så tydeligt.

jeg er sikker på at, hvis du så et møde mellem mysla og en fremmed, så ville du opdage en hel masse:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det skal du ikke være ked af :ae:

Det er da meget bedre at du er opmærksom på det, og gør noget ved det - vi lære alle noget hele tiden.

Tænkt istedet på alle dem som er ligeglad eller de pokkers irriterende mennesker som tror de er en fandens karle til hunde og faktisk ikke aner en sk.. og prøver at belære om helt forkerte ting :damn:

Jeg var også længe om at lære hvordan min ældste tæve gav udtryk for ubehag/stress - hendes pupiller udvider sig og hvis det er rigtig slemt begynder hun evt at savle meget svagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo lært at aflæse menneskers signaler, bare tænk på de gange at du kan fornemme at en af dine kære er lidt ked af det den dag, du ved ikke helt hvorfor, men igennem dit liv har du lært at bemærke nogle små signaler (såsom en lille rynke i panden der ikke plejer at være der, eller lignende) som fortælle dig hvordan dine medmenneskers humør er lige nu.

Dette er, som ved hunde, ganske små ting der gør at du bemærker dette, og det tager altså tid at lære :-)

Men når du har ønsket om at lære disse signaler at kende og dermed er mere opmærksom, så skal det nok komme stille og roligt. Men som de andre skriver, så kræver det altså erfaring, men det skal nok komme stille og roligt :-)

Jeg er absolut heller ikke ekspert i det, men jeg lærer noget nyt næsten hver dag, så jeg håber da at jeg en dag vil blive næsten flydende i hundsk, men jeg forventer desværre at dette (som med et hvilket som helst andet ukendt sprog) vil tage et par år at lære fuldt ud.

Jeg har opdaget at ved at videofilme Baldur, så har jeg muligheden for at sidde i fred og ro og studere ham, og dette gør at jeg har set mange signaler, som jeg ellers havde overset. Så det kan helt klart anbefales at prøve at videofilme din hund, så du kan sidde i fred og ro og studere den :-D

Held og lykke med studiet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder vildt spændende, og vil virkelig ønske jeg kunne finde ud af det, er glad for jeg ikke er den eneste tumpe til det, :???:

Jeg kan godt se det med at gabe,smaske,og slikke sig i mundvigen.og nu hvor vi har fået to er det meget skægt at iagtage dem. de har så meget med at gå og sætte snuderne sammen bare lige et sekundt, hvorfor gør de det ? :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder vildt spændende, og vil virkelig ønske jeg kunne finde ud af det, er glad for jeg ikke er den eneste tumpe til det, :???:

Jeg kan godt se det med at gabe,smaske,og slikke sig i mundvigen.og nu hvor vi har fået to er det meget skægt at iagtage dem. de har så meget med at gå og sætte snuderne sammen bare lige et sekundt, hvorfor gør de det ? :?:

Så vidt jeg ved, er det flokrelateret. Det er vist noget hunde, der bor i samme flok, gør på hinanden for at bekræfte flokfællesskabet.

Men jeg kan jo tage fejl :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved, er det flokrelateret. Det er vist noget hunde, der bor i samme flok, gør på hinanden for at bekræfte flokfællesskabet.

Men jeg kan jo tage fejl :-P

Den forklaring har jeg også læst et sted. Det skulle være sådan et "der er du, her er jeg"-tegn. Tyson gør det også ved mig nogle gange. Hvis jeg f.eks. står i køkkenet og laver mad, kommer han lige hen og dutter mig på benet, og så går han igen uden ellers at ville noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den forklaring har jeg også læst et sted. Det skulle være sådan et "der er du, her er jeg"-tegn. Tyson gør det også ved mig nogle gange. Hvis jeg f.eks. står i køkkenet og laver mad, kommer han lige hen og dutter mig på benet, og så går han igen uden ellers at ville noget.

Det har jeg også læst mig til, og Karla gør det også...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan da egentlig godt være at du er fatsvag, men så er vi da i det mindste to. Jeg vil heller ikke prale med, at jeg kan aflæse alle signaler min hund udsender. Jeg vil heller ikke ligefrem påstå, at jeg aldrig skal belæres og korrigeres i den retning. Jeg kan tro ét og andre, der har mere styr på det forklare mig noget andet, men nu er jeg vist så heller ikke typen, der generelt ved alt. Noget forstår jeg. Noget misforstår jeg, men what ? Det er jo kun, når man ved, man kan tage fejl eller ikke er verdensmester i et eller andet, at man kan lære nyt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan da egentlig godt være at du er fatsvag, men så er vi da i det mindste to. Jeg vil heller ikke prale med, at jeg kan aflæse alle signaler min hund udsender. Jeg vil heller ikke ligefrem påstå, at jeg aldrig skal belæres og korrigeres i den retning. Jeg kan tro ét og andre, der har mere styr på det forklare mig noget andet, men nu er jeg vist så heller ikke typen, der generelt ved alt. Noget forstår jeg. Noget misforstår jeg, men what ? Det er jo kun, når man ved, man kan tage fejl eller ikke er verdensmester i et eller andet, at man kan lære nyt...

Ja det er jo korrekt:-)

Jeg synes bare det er så frustrerende, når man sidder og læser tråde og ofte føler at man er helt lost:???: Og tænker "hvordan så hun det? det ville jeg da aldrig have opfattet.. eller opfattet sådan"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jo korrekt:-)

Jeg synes bare det er så frustrerende, når man sidder og læser tråde og ofte føler at man er helt lost:???: Og tænker "hvordan så hun det? det ville jeg da aldrig have opfattet.. eller opfattet sådan"..

Jeg tror bare, at man et eller andet sted må erkende, at hundens sprog er hundens og ikke vores. Vi kan aflæse så og så mange signaler (139 mener jeg, at det er) og kombinationer og vi kan få en fornemmelse af, hvad der foregår, men vi kan endnu ikke forstå det sprog. Hvis vi mener, vi kan, så er der - efter min mening - en udtalt chance for, at vi over- og fejlfortolker hunden og det er måske ikke altid til hundens bedste. Jeg tror, vi skal være meget varsomme, når vi tolker på de signaler en hund udsender.

Link til indlæg
Del på andre sites