Hop til indhold

Samojed/Labrador


Gæst OldDog
 Share

Recommended Posts

Efter langtid søgen efter en ny hund, er jeg faldet for en Samojed/Lab. Men inden jeg tager den endelige beslutning, vil jeg gerne høre om der er nogen der har gode eller dårlige erfaringer med den sammensætning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo meget an på hvad du søger i en hund, det er jo to meget forskellige racer, og man kan aldrig vide hvilken side hunden vil falde ud til, så det er vigtigt at man er klar til og har lyst til at arbejde med begge (eller alle) de racer der er i hunden...

 

Labradoren er lavet til at være jagthund, der ikke selv jager, men venter på at få lov til at hente vildtet... Dvs. den er en utroligt samarbejdsvillig hund, der meget gerne vil arbejde med sin ejer...

 

Samojeden er en mere selvstændig hund end labradoren, og der er en del pelspleje - men om blandingshvalpen arver den ene eller den anden slags pels er jo ikek til at vide ...

 

Vi har både samojede og lab ejere her på forum, så lad os håbe nogle af dem har lyst til at dele gode som mindre gode sider af deres racer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Må erklære mig enig med de to andre :blink: Det er utrolig vigtigt, at du sætter dig ind i begge hunderacer, især når de er så forskellige.

 

Personligt ville jeg nok ikke købe en blanding med to så forskellige forældre, men det er jo en smagssag...

 

Jeg har haft en ægte lab og en schæfer/lab, begge dejlige hunde, men samojed har jeg ikke erfaring med, udover dem jeg har mødt.

 

racerne for sig selv er gode, men hvis de bliver mixet kan det gå galt,

så det jeg vil finde udaf er, om det er helt hen i vejret med den sammensætning af hunde.

 

Når i skriver at i ikke vil købe en blanding af de to racer, hvad er det så der gør at i ikke vil ?

Link til indlæg
Del på andre sites

så vidt jeg husker er samojederne oprindeligt lavet til hyrde / vogtning (selvstændigt arbejde) og evt. slædehunde...

 

jeg tror kombination af det og en samarbejdende jagthund kan være en uheldig blanding...

 

Lb og schæfer blandinger fungerer ofte godt fordi de begge besidder "pleaser-genet" de vil begge meget gerne arbejde og glæde deres leder.... Spidshunde vil som generel regel helst please sig selv :blink: og deres ejer skal gøre sig fortjent til at de gider lyde... men tror ikke at samojeden er storslem i den henseende, men ved det helt ærligt ikke...

 

Buju herinde har en samojede, lad os håbe hun kommer på banen

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror nu ikke den blanding er så dum... Så længe du er klar på en meget aktiv hund med mange kræfter, som måske ikke altid gider hører efter, som KAN være svær at have løs og som fælder som ind i helvede en gang imellem;-)

 

Jeg kan ikke se at de to racer ikke vil kunne gå i spænd. De er ofte begge meget sociale, menneskeglade og tålmodige, men også begge aktive.

 

Så for nylig to kuldsøskende af denne blanding. begge sorte men den ene meget mere tydeligt blanding end den anden. Det var så den der mest lignede en lab, der mest var som en samojede i hovedet;-)

 

Og vi har selv haft en lab/islænder blaning, dejlig hund. Og jeg kender to hunde fra et kryds mellem lab/norsk elghund, begge fantastiske og lærenemme hunde. Ligeledes en blanding mellem golden og samojede også bare dejlig hund.

 

Men som altid, kig dig for når du vælger opdrætter. sørg for at se efter at hundene har haft det godt og er blevet snakket nok med. Det er nok det vigtigste, når man skal vælge hvalpe"opdrætter":-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, så først lige denne tråd nu.

 

Som nævnt af Amocca har jeg en samojede, og ja, hvis dens træk bliver de dominerende i blandingen skal du nok ikke forvente en lydighedschampion:mrgreen:

 

Vores samojede er meget selvstændig, så hvis du vil have noget der ligner dine tidligere hunde mht. sind, så kan du være uheldig. Men under alle omstændigheder tror jeg du vil få en dejlig hund der er meget glad for andre mennesker/dyr og som vil kræve en del motion.

 

Jeg synes dog ikke pelsplejen er så slem, vi børster Samson et par gange om ugen.

 

Jeg kender faktisk en samojed/lab blanding, og det er en skøn hund. Jeg tror den har fået lidt af hvert med sig, men mest labrador. Den er i hvert fald mere samarbejdende end vores.

 

Jeg har et billede i mit album hvor den leger med min hund - den har både labrador og samojedetræk.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har to samojed og en lab, og synes faktisk at de trods deres forskellighed er meget ens. Prøver at lave et spand ud af dem, og lab tæven er den som bestemmer og fører og bestemmer vejen. At samojeden er selvstændig er der ingen tvivl om, men ingen af mine er så selvstændige at de er i tvivl om hvem som bestemmer, så at sige at en samojed, grundet race, er en uopdragen hund er på ingen måde korrekt. En hund er vel til enhver tid det man selv gør den til? Begge typer er meget venlige og sociale hunde, så set fra den vinkel skulle en kombination vel være OK;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg kan ikke vide, hvordan en blanding vil blive, men lige netop de to racer er de eneste, jeg har ejet - vores samojed, Silver, bor ude ved mine forældre nu. Jeg synes ikke, de er så forskellige. Jeg tror, blandingen af de to jeg kender, ville blive god - Sascha er lidt lallet og meget modig, Silver er lidt mindre modig men er mere lydhør. De er begge dejlige hunde, og da vi havde dem begge to var der ikke så stor forskel på dem igen.

 

Så jeg tror egentlig, det ville være en udmærket blanding lige umiddelbart... men ja, det er jo altid svært at vide, hvordan en blanding bliver. Forøvrigt fælder vores labrador en hel del mere end samojeden. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst librian

Jeg, eller mine to døtre var de heldige ejere af 2 brødre mellem en cockerspaniel og en samojede. Min brors cockertæve var løbet i byen op til naboen samojede, da hun var i løb. Det var 2 dejlige og livsglade støvere, og vi gik alle 5 til træning i spaniel-klubben i Århus. Begge havde et dejligt sind, og var pigernes godmodige legekammerater. Pigerne var hhv 9 og 13 da vi fik dem.

Mickey og Makka blev henholdsvis 10 og 11 år. Begge havde cockerører. Mickey havde runde cockerøjne og cockerhale, Makka mandelformede samojede øjne og et fint rul på halen. De var lidt større end deres mor.

vh Lisbet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder på en hundepension og har efterhånden været så heldig at passe et par blandinger af disse to skønne racer (og en masse andre selvfølgelig;-) ) og de har alle været utrolig harmoniske og velafbalancerede hunde. Her ligger en del af æren selvfølgelig hos deres ejere, men det har virkelig været nogle skønne hunde. Det virker som om samojedens udseendsmæssige karaktertræk trænger stærkest igennem, i hvertfald hos dem jeg har set. personlighedsmæssigt har det været blandet, både labrador og samojede har kunne ses. Men jeg kan bestemt anbefale denne blanding :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst Miss_menelli

Er selv den lykkelige ejer af hvad der efter bedste overbevisning er en blanding af golden retriver og samojede.

Og det er simpelthen en fastastisk hund, med en enorm livsglæde og kærlighed til sine mennesker.

 

Lydighed - Nahhh... Der skal du nok lede efter en anden hund.

Det bliver ikke til meget mere end sit, dæk, rulle, gi' pote, plads og indkald. Men det er vel også nok :blink:

 

Bare du er klar på laaaange gå tur og masser af motion, så er det i bamses tilfælde en skøn blanding, der har masser af kærlighed at dele ud af, til både dig og alle besøgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Jeg ved godt denne tråd er gammel, men ikke desto mindre vil jeg også komme med mit besyv på denne blanding.

Vi har en labrador/samojedblanding - en han, og han er den mest vidunderlige hund man kan forestille sig.

Han er stille og rolig - men kan også sige til, hvis der kommer nogle hjem til os.

Vores dyrlæge sagde, at denne blanding er den bedste man kan lave, da man tager 2 meget gode egenskaber og blander ...

Han er blød og lækker og en rigtig snakker. Man kan styre ham bare ved at kigge på ham og måske lige en løftet finger, så han er en meget klog hund.

Køb endelig sådan en blanding - jeg er helt sikker på du ikke vil fortryde det (hvis hvalpene vel og mærke har haft en god opvækst) .... :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...