Hop til indhold

En officiel liste over kamp / muskelhunde?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg tror vidst lige der skal nogle facts på bordet angående den lille franske bulldog, for det lader til at selv de der herinde buldrer frem som "kendere" af racen også kommer med vildledende info..

 

som ejer af en lille fransk bulldog bliver man altså lidt træt af gætterier og lign. om racen :-)...

 

- For det første har den franske bulldog ALDRIG været avlet til tyrekamp eller som brugshund til at holde kreaturer fast! Har I i øvrigt set dens størrelse? Den kan jo slet ikke, hehe.

De første franske bulldogs blev derimod avlet af bl.a. engelske skræddere (ja engelske) som selskabshund og nedstammer bl.a. fra blandinger er moderne engelsk bulldog og mops. I forbindelse med Englands industrialisering flyttede skrædderne til Frankrig for at få arbejde. Her blev racen forfinet og til sidst anerkendt som race under navnet Bouledogue Francais (eller Fransk Bulldog). Senere fik arbejderklassen øjnene op for denne lille selskabshund og den blev blandt andet en yndet "kompagnon" for slagtere og lign.

 

- Grunden til racens navn "bulldog" er ikke, som Ninjamor fejlagtigt siger, at den franske bulldog er blevet brugt til tyrekamp og lign. Bulldog er blot et levn fra tidligere forfædre mm. Grunden til navnet er nemlig, at den franske bulldog nedstammer fra bl.a. den engelske bulldog, som nedstammer fra olde english bulldog (og i nedstammer den franske også fra bl.a. mopsen).

Den engelske bulldog må HELLER ikke forveksles med en "ægte" bulldog som i tidernes morgen blev brugt til at holde kreaturer fast (og i nogle tilfælde tyrekamp mm.). Den engelskes "bulldog" betegnelse er nemlig også et levn. Det var nemlig i stedet den engelske bulldogs stamfader OLDE ENGLISH BULLDOG (den oprindelige olde english bulldog er uddød selvom der findes en anden race nu med samme navn). Den engelske bulldog nedstammer af olde english bulldog men har bl.a. også iblandet mops og har aldrig været avlet til andet end selvskabshund. Den kan i øvrigt slet ikke anvendes til at holde tyre fast eller lign. - den er både for lav og har ikke adræthed og styrke som dens forfader, selvom den dog er lidt større end en fransk bulldog :-).

 

- Den franske bulldog kom som race frem længe efter tyrekamp og lign. blev forbudt i bl.a. England og Frankrig ved lov.

 

- Nogle hundeejere (og deres hunde) bliver nogle gange overraskede over den lille franskes "frembrusende" adfærd, men den er altså i langt de fleste tilfælde en klundet legesyg selskabshund, som ikke altid husker at læse andre hundes adfærd før de springer i leg :-).

 

- Og til sidst, selvfølgelig kan franske bulldogs blive sure og selvfølgelig kan de have dårlig adfærd grundet dårlige ejere - fuldstændig ligesom, labradors, terriere og alle andre hunde :-)

 

Det tager i øvrigt ikke lang tid at finde den franske bulldogs historie på nettet, så skal vi ikke holde os til fakta i stedet for gætterier og lign. (Fx "Bulldog må være lig med tyrekamp" og lign.)? :-)

 

 

Den franske bulldog har altså altid været avlet til selskabshund.

 

 

Jeg håber at lidt historisk fakta kan fjerne diverse misforståelser :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 104
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ved det, jeg ved det... en million milliard indlæg har der været, her og andre steder om dette emne...

 

Men jeg er simpelthen så utrolig nysgerrig, for idag har vi mødt lille Anton, som er en 12 uger gammel fransk bulldog... kæft hvor var han søøøød :lun: (mig ha'mig ha')...

 

Hans far havde haft ringet til DCH for at melde ham til hvalpetræning, men fået at vide, at racen stod på listen over muskel / kamp-hunde, så han var desværre ikke velkommen...

 

Han fik dog lov at komme ind hos DKK, så træningen er sikret ;-) men jeg undrer mig bare over hvilke "liste" der her er tale om...? Så vidt jeg ved, findes der inge officiel liste, så det er op til boligforeninger, klubber o.lign. selv at bedømme hvilke racer de kategoriserer som værende "uønskede"...

 

Men en fransk bulldog? helt ærligt... og så hos en af danmarks største hundeforeninger? Jeg undres må jeg sige...

Den liste findes allerede - i hundeloven ! den eneste buldog der er omtalt her er den amerikanske , hverken fransk eller engelsk buldog er omtalt.
Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var ved dyrlægen i fredags læste jeg lederen i Hunden. Hundeloven skal til revision, men DKK vil fastholde raceforbud og omvendt bevisbyrde. Tja, for så kan man jo sælge nogen flere stambøger vedlagt 1 stk hund! Joda, DKK vil undgå skumle hundetyper, hvorved man vist mener hunde uden stambog sådan i al almindelighed.

Ja, dette er et surt opstød over DKK, men undskyld, den klub ER til at brække sig over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var ved dyrlægen i fredags læste jeg lederen i Hunden. Hundeloven skal til revision, men DKK vil fastholde raceforbud og omvendt bevisbyrde. Tja, for så kan man jo sælge nogen flere stambøger vedlagt 1 stk hund! Joda, DKK vil undgå skumle hundetyper, hvorved man vist mener hunde uden stambog sådan i al almindelighed.

Ja, dette er et surt opstød over DKK, men undskyld, den klub ER til at brække sig over.

 

Men for DKK har det jo en dårlig bivirkning... De skulle jo i så fald kæmpe for at alle hunde skulle kunne fremvise en stamtavle... Deres bedste forslag, for at oppe deres indtægter skulle være at gå med til at racerne var godkendte, så længe de var stambogsførte og registreret igennem DKK. Dette ville jo betyde at alle der skulle have hunden, skal igennem DKK.... Derudover kunne DKK som anerkendt klub have tilbudt at udlove kurser til folk der ønskede at eje en sådan race osv.

 

Så jeg synes bestemt ikke det er det vildeste DKK kunne have gjort for "stamtavlernes skyld", tværtimod... Jeg synes det er helt okay at folk skal kunne vise hvad deres blanding består af, og jeg er IKKE DKK person.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men for DKK har det jo en dårlig bivirkning... De skulle jo i så fald kæmpe for at alle hunde skulle kunne fremvise en stamtavle... Deres bedste forslag, for at oppe deres indtægter skulle være at gå med til at racerne var godkendte, så længe de var stambogsførte og registreret igennem DKK.

 

Endnu har der ikke været nogen sag hvor en ikke-DKK stambog er fremlagt som dokumentation for en hunds race ift hundeloven. Lad os se hvordan DKK reagerer den dag det sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, præcist som DKK kunne ønske sig. - eller måske ligefrem har anbefalet?

 

Mnjah... Den slags konspirationsteorier holder jeg mig fra :lol:

 

 

Har du noget link el. lign til det?

http://ekstrabladet.dk/nationen/article2014677.ece

 

Havde glemt at ejeren selv valgte at aflive. Så måske havde de fået lov til at leve... :vedikke: Selvom erfaring siger at det er tvivlsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu har der ikke været nogen sag hvor en ikke-DKK stambog er fremlagt som dokumentation for en hunds race ift hundeloven. Lad os se hvordan DKK reagerer den dag det sker.

 

Tja, præcist som DKK kunne ønske sig. - eller måske ligefrem har anbefalet?

 

Jeg synes din personlige holdning åbner op for en hel masse konspirationsteorier, som du på ingen måde har bevis for.... Hvad har DKK at gøre med at en mand ikke stoler på en tysk stamtavle... Der nævnes ikke engang hvilken klub det er fra?

 

http://ekstrabladet.dk/nationen/article2014677.ece

 

Havde glemt at ejeren selv valgte at aflive. Så måske havde de fået lov til at leve... :vedikke: Selvom erfaring siger at det er tvivlsomt.

 

Personligt synes jeg at ejeren her handler uansvarligt også... selvom ingen af os vil aflevere vores hunde, så frasiger man sig altså retten til at sige "buhu hundeloven slog min hund ihjel", når man SELV tager beslutningen....

 

Der var også en sag hvor hunden blev aflivet, fordi ejeren ikke ville have den skulle bære mundkurv, og efterfølgende fik ejeren medhold. Altså hvis EJEREN havde pakket sin holdninger sammen, og iført sin hund mundkurv i 2 måneder så havde den været i live.... Det er sgu ejerens egen fejl! (Og så kan vi starte en debat om man vil ifører sin hund mundkurv eller ej, og om det er godt for hunden osv.... Men faktum er at hvis en hund bider eller på anden måde udviser aggressivitet synes jeg faktisk det er i orden at politiet eller andre kan sige hunden skal holdes forsvarligt og sådan at den ikke kan skade andre, til det er besluttet om hunden ER farlig)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes din personlige holdning åbner op for en hel masse konspirationsteorier, som du på ingen måde har bevis for.... Hvad har DKK at gøre med at en mand ikke stoler på en tysk stamtavle... Der nævnes ikke engang hvilken klub det er fra?

 

 

 

Personligt synes jeg at ejeren her handler uansvarligt også... selvom ingen af os vil aflevere vores hunde, så frasiger man sig altså retten til at sige "buhu hundeloven slog min hund ihjel", når man SELV tager beslutningen....

 

Der var også en sag hvor hunden blev aflivet, fordi ejeren ikke ville have den skulle bære mundkurv, og efterfølgende fik ejeren medhold. Altså hvis EJEREN havde pakket sin holdninger sammen, og iført sin hund mundkurv i 2 måneder så havde den været i live.... Det er sgu ejerens egen fejl! (Og så kan vi starte en debat om man vil ifører sin hund mundkurv eller ej, og om det er godt for hunden osv.... Men faktum er at hvis en hund bider eller på anden måde udviser aggressivitet synes jeg faktisk det er i orden at politiet eller andre kan sige hunden skal holdes forsvarligt og sådan at den ikke kan skade andre, til det er besluttet om hunden ER farlig)

 

Alternativet til aflivning er jo 3-6 måneder i isolation i ukendt pension, hvor flere hunde blot har været skyggen af dem selv når de kom ud igen. Jeg ville også overveje aflivning, hvis jeg stod i samme situation. Især når betjenten giver udtryk for, at han ikke kan bruge papirerne til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alternativet til aflivning er jo 3-6 måneder i isolation i ukendt pension, hvor flere hunde blot har været skyggen af dem selv når de kom ud igen. Jeg ville også overveje aflivning, hvis jeg stod i samme situation. Især når betjenten giver udtryk for, at han ikke kan bruge papirerne til noget.

 

Nej, det er ikke altid alternativet... Der var en sag fra DCH hvor hunden havde bidt fra sig, politiet havde idømt mundkurv, og det ville ejeren ikke... Ejeren valgte derfor andet alternativ, som var aflivning. Ejeren fik efterfølgende medhold, og hunden blev dømt uskyldig.... Hunden var altså ikke dømt til at sidde isoleret eller andet... Blot at have mundkurv på....

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvis man ønsker at følge med i hvad der sker i DKK kan man jo bare melde sig ind ..... det har jo ikke noget med stambog eller ej at gøre .....

 

Jeg har set og oplevet nok af DKK til at jeg ikke ønkser at spytte penge i den organisations pengetank.

 

http://ekstrabladet.dk/nationen/article2014677.ece

 

Hvis en nabo der bor 300 meter væk klager over at de gør, må de godt nok have gøet højt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er ikke altid alternativet... Der var en sag fra DCH hvor hunden havde bidt fra sig, politiet havde idømt mundkurv, og det ville ejeren ikke... Ejeren valgte derfor andet alternativ, som var aflivning. Ejeren fik efterfølgende medhold, og hunden blev dømt uskyldig.... Hunden var altså ikke dømt til at sidde isoleret eller andet... Blot at have mundkurv på....

 

Vi taler forbi hinanden. Jeg taler om den episode jeg linkede til. Synes også at ejeren i mundkurv-episoden var lidt fjollet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er ikke altid alternativet... Der var en sag fra DCH hvor hunden havde bidt fra sig, politiet havde idømt mundkurv, og det ville ejeren ikke... Ejeren valgte derfor andet alternativ, som var aflivning. Ejeren fik efterfølgende medhold, og hunden blev dømt uskyldig.... Hunden var altså ikke dømt til at sidde isoleret eller andet... Blot at have mundkurv på....

 

Det er nu ikke helt rigtigt! Hunden var en eftersøgningshund, altså "arbejdede" den hver eneste dag med at afsøge store arealer. Den blev overrasket af en hund der kom løbende bagfra, og bed grundigt hul i den. Hunden blev følgeligt påbudt mundkurv OG kort line. Og netop tanken om at en effektiv arbejdshund skulle føres i line, kunne ejeren ikke se sig ud af - som han sagde ville hunden ikke have livskvalitet. Derfor blev den aflivet. Og ja, senere blev hunden så frifundet.

 

Historien har dog sidenhen vist, at politiet kan finde på at dukke op når som helst og kræve en hund aflivet, uanset om der er givet påbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...