Hop til indhold

Hvordan skal en Basset Hound se ud?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Har lige kigget i markedet på et andet stort hundeforum, og der faldt jeg over en annonce for Basset hvalpe. Der var et billede af faderen, som er champion, og den så nogenlunde sådan her ud:

Basset%20Hound-4%20years-bi%20color-1199452898.jpg

- bortset fra at brystkassen var endnu længere nede og røre jorden.

 

Så er det jeg tænker - må det ikke være ubehageligt for hunden?

 

Her er f.eks. en der i det mindste ser ud som om den kan gå nogenlunde ubesværet:

s1444dpi32180.jpg

 

Og så er der sådan en:

BassettHoundBandit2Years.JPG

- der ligefrem ser helt atletisk ud i sammenligning med de andre to.

 

Men hvad er rigtigt?

Hvis det er den øverste - hvad det åbenbart er, siden den type bliver præmieret på udstillinger - får det så aldrig opdrætterne til at tænke på om deres hunde mon har det rigtig godt? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vi Sabro-tøser jo berigede med at træne på baner lejet af en af de største (og mest vindende) Basset kenneler herhjemme.... så vi har set vores del af Basset hunde.... og ja, de ser ud som på det første billede :( Jeg googlede lige og kunne se, at de billeder du viser er fra USA - jeg tror de ville klare sig meget dårligt på europæiske udstillinger!

 

http://www.bobass.dk/ Bare kig hundene igennem herinde, hvis du føler for det.... Det skal i øvrigt siges, at det er nogle rigtigt søde hunde og at de får motion og sådan... Det er bare ikke min type hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad er rigtigt?

Hvis det er den øverste - hvad det åbenbart er, siden den type bliver præmieret på udstillinger - får det så aldrig opdrætterne til at tænke på om deres hunde mon har det rigtig godt? :hmm:

 

Den øverste er hverken mere eller mindre "rigtig" end de andre 2.

 

Men det er dén type der klarer sig bedst til udstilling, fordi det er dét folk åbenbart syntes ser bedst ud.

 

AT lortet så ikke længere kan udføre det arbejde de egentlig burde være avlet til, er så en heeelt anden sag.

 

Samme tendens ser vi jo ved labber, schäfer, og mange flere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min onkel og tante har haft en tæve har samme bygning som den første hund, den fik de fra en kennel, som skulle af med hende da de ikke kunne bruge hende mere. Og jøsses, den gik i sine egne ører når den skulle op og ned af trapper, den kunne ikke ligge ordenligt, og dens øerne måtte bindes op når den fik mad da hun ellers kom til at tygge i sig selv:shock: Og så hang de øverste øjnlåg så meget at øjenvipperne konstant smuttede med ind i øjet, meget ubehageligt at se på og sikkert heller ikke serligt fedt for hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige kigget i markedet på et andet stort hundeforum, og der faldt jeg over en annonce for Basset hvalpe. Der var et billede af faderen, som er champion, og den så nogenlunde sådan her ud:

 

- bortset fra at brystkassen var endnu længere nede og røre jorden.

 

Så er det jeg tænker - må det ikke være ubehageligt for hunden?

 

Her er f.eks. en der i det mindste ser ud som om den kan gå nogenlunde ubesværet:

 

 

Og så er der sådan en:

 

- der ligefrem ser helt atletisk ud i sammenligning med de andre to.

 

Men hvad er rigtigt?

Hvis det er den øverste - hvad det åbenbart er, siden den type bliver præmieret på udstillinger - får det så aldrig opdrætterne til at tænke på om deres hunde mon har det rigtig godt? :hmm:

 

Aner ikke hvad der er rigtig, men kom bare til at tænke på at det er sjovt, for efter den der udsendelse fra England med overdrevet avl sad jeg og kiggede i min hunde-opslagsbog og sammenlignede racerne med dem fra den racestandardsbog fra 1974 jeg har fået af min bedstemor. Basset-en ligner den på billede nr.1 i den nye bog og i den fra 1974 ligner den den på billede nr.2

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vi Sabro-tøser jo berigede med at træne på baner lejet af en af de største (og mest vindende) Basset kenneler herhjemme.... så vi har set vores del af Basset hunde.... og ja, de ser ud som på det første billede :( Jeg googlede lige og kunne se, at de billeder du viser er fra USA - jeg tror de ville klare sig meget dårligt på europæiske udstillinger!

 

http://www.bobass.dk/ Bare kig hundene igennem herinde, hvis du føler for det.... Det skal i øvrigt siges, at det er nogle rigtigt søde hunde og at de får motion og sådan... Det er bare ikke min type hund!

 

Ja, der er godt nok ikke meget frigang under dem :shock:

 

Troede måske den han, jeg så var et ekstremt eksempel, men det er han så ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er godt nok ikke meget frigang under dem :shock:

 

Troede måske den han, jeg så var et ekstremt eksempel, men det er han så ikke...

 

Jeg får altid et meget tragikomisk billede i mit hovede, når jeg ser de korte ben.... en sød lille gravhundehan, der skulle springe over et enkelt brædt på et lydighedsspring (=10 cm). Det gjorde han SÅ fint - "udstyret" kom bare ikke med over :shock::shock::shock: AV!

 

Behøver jeg sige, at jeg kun er til hunde, der stadig fungerer naturligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Endnu en hunderace, der er blevet avlet så langt ud i racens standarder, at det går ud over hundens livskvalitet...

 

Endnu en race på den efterhånden ganske lange liste jeg ikke kunne finde på at anskaffe mig på grund af forkert avl...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min onkel og tante har haft en tæve har samme bygning som den første hund, den fik de fra en kennel, som skulle af med hende da de ikke kunne bruge hende mere. Og jøsses, den gik i sine egne ører når den skulle op og ned af trapper, den kunne ikke ligge ordenligt, og dens øerne måtte bindes op når den fik mad da hun ellers kom til at tygge i sig selv:shock: Og så hang de øverste øjnlåg så meget at øjenvipperne konstant smuttede med ind i øjet, meget ubehageligt at se på og sikkert heller ikke serligt fedt for hunden...

 

Det er bare for meget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min onkel og tante har haft en tæve har samme bygning som den første hund, den fik de fra en kennel, som skulle af med hende da de ikke kunne bruge hende mere. Og jøsses, den gik i sine egne ører når den skulle op og ned af trapper, den kunne ikke ligge ordenligt, og dens øerne måtte bindes op når den fik mad da hun ellers kom til at tygge i sig selv:shock: Og så hang de øverste øjnlåg så meget at øjenvipperne konstant smuttede med ind i øjet, meget ubehageligt at se på og sikkert heller ikke serligt fedt for hunden...

 

Dem vi ser i Sabro er faktisk overraskende mobile - ikke tilstrækkeligt, langt fra, men alligevel overraskende til den positive side.

 

Når Stella og Chi'erne belutter sig for at motionere bassetflokkken (løbe op og ned af banen med flokken bagefter sig) følger de overraskende godt med.

Ok indrømmet, sætter Stella turboen på er kempen tabt på forhånd, men de bevæger sig alligevel bedre end jeg havde bedømt udfra deres udseende.

 

Når det er sagt, så er det ikke en hund jeg skal i nærheden af om jeg så blev betalt for det. Jeg er til naturlige og sunde kropsbygninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fundet et ret desperat forsøg fra den walisiske Basset klubs side, på at bortforklare forskellene på en "gammeldags" og en moderne Basset Hound. Der er i virkeligheden ingen forskel! Den "gamle" hund står bare på meget kortere græs, og så er den fejlernæret :lol:

Senere i dokumentet er også et forsøg på at bortforklare forskellen i ørernes længde - det er selvfølgelig fordi hunden på det gamle billede har rejst ørerne :engel: Gad vide om en moderne Basset overhovedet kan det? :hmm:

 

Link: http://www.bhcofwales.org.uk/PPFC.pdf

Udsnit vedhæftet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bellapigen
Jeg har lige fundet et ret desperat forsøg fra den walisiske Basset klubs side, på at bortforklare forskellene på en "gammeldags" og en moderne Basset Hound. Der er i virkeligheden ingen forskel! Den "gamle" hund står bare på meget kortere græs, og så er den fejlernæret :lol:

Senere i dokumentet er også et forsøg på at bortforklare forskellen i ørernes længde - det er selvfølgelig fordi hunden på det gamle billede har rejst ørerne :engel: Gad vide om en moderne Basset overhovedet kan det? :hmm:

 

Link: http://www.bhcofwales.org.uk/PPFC.pdf

Udsnit vedhæftet.

 

 

Frygteligt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fundet et ret desperat forsøg fra den walisiske Basset klubs side, på at bortforklare forskellene på en "gammeldags" og en moderne Basset Hound. Der er i virkeligheden ingen forskel! Den "gamle" hund står bare på meget kortere græs, og så er den fejlernæret :lol:

Senere i dokumentet er også et forsøg på at bortforklare forskellen i ørernes længde - det er selvfølgelig fordi hunden på det gamle billede har rejst ørerne :engel: Gad vide om en moderne Basset overhovedet kan det? :hmm:

 

Link: http://www.bhcofwales.org.uk/PPFC.pdf

Udsnit vedhæftet.

 

Chokerende :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ak ja.... :cry:

 

Min mand ville faktisk gerne have en basset, nok mest grundet 2 han tit mødte på hans gamle arbejde, som slet, slet ikke lignede nummer 1 billede.

De var stadig kæmpestore, men det var væsentligt mindre hud i ansigtet, og længere afstand fra mave til jorden.

 

Jeg nægtede :blink: Brugte især deres ryg som undskyldning, jeg har prøvet at have en hund som fik diskosprolaps, og jeg snakkede meget om den indavl som er med bassets, jeg tror man skal have god forstand på avl af de hunde, før man kan sikre sig i et køb.

 

Er heller ikke sikker på at jeg ville turde tumle med en basset.. og skal den ikke altid bæres op i en sofa?

 

Meget glad for at vi endte hvor vi endte :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fundet et ret desperat forsøg fra den walisiske Basset klubs side, på at bortforklare forskellene på en "gammeldags" og en moderne Basset Hound. Der er i virkeligheden ingen forskel! Den "gamle" hund står bare på meget kortere græs, og så er den fejlernæret :lol:

Senere i dokumentet er også et forsøg på at bortforklare forskellen i ørernes længde - det er selvfølgelig fordi hunden på det gamle billede har rejst ørerne :engel: Gad vide om en moderne Basset overhovedet kan det? :hmm:

 

Link: http://www.bhcofwales.org.uk/PPFC.pdf

Udsnit vedhæftet.

 

:lol::lol::lol: [ATTACH]14295[/ATTACH] [ATTACH]14296[/ATTACH] :lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...