Alt der er opslået af Therese
-
Muligvis kamphund,.????????
Jeg lagde også mærke til dens lidt brede hoved og tænkte, at det muligvis kunne være sådan noget. Men det er i så fald et virkelig, virkelig tyndt grundlag at basere det på!
- Thor.
- Thor.
-
Sig hej til Goliath.
Neeej, hvor er han kær :hjerte: Stort tillykke!
-
Muligvis kamphund,.????????
Som jeg skrev i en anden tråd, undrer jeg mig også meget over hvor det ulovlige er henne i den hund. Ligesom Shii tænker jeg også allerførst slædehund af en eller anden art og de er jo ikke ulovlige. Det er jo rigtigt nok, at man aldrig kan være 100 % sikker med blandinger, men man skal jo have et eller andet udgangspunkt for at kunne sige, at den er ulovlig og der bruger man da tit udseendet. Og denne her hund ligner altså ikke en kamphund, så jeg håber også der er mere i sagen. Ellers kan ingen med blandingshunde eller hunde uden tavle jo være sikre. Så kunne de også påstå, at der var listehund i Bobo og han ligner da mere end den hund på det billede, hvis man skal sammenligne.
- Thor.
- Thor.
-
Thor.
Men er det ikke også lidt det der sker her? At de bruger det, der er fremme og fylder i medierne lige nu? Om det så er fordi de rent faktisk synes loven er noget hø eller om det er for at fiske stemmer - eller en blanding af begge dele? - er jo svært at sige. Men jeg synes da godt, man kan sammenligne det lidt. Selvom jeg klart synes det her forslag er langt bedre end det andet
- Thor.
- Thor.
- Thor.
-
Thor.
Jeg har ingen plan for Bobo, hvis han en dag forsvarer sig og får bidt en anden hund. Jeg har aldrig spekuleret så meget på det, for det virkede så langt ude, at en hund kunne blive aflivet, fordi den forsvarede sig selv - så det er egentlig aldrig faldet mig ind, at det kunne være nødvendigt. Men det kan da godt være det efterhånden er fornuftigt at overveje det og finde ud af hvem jeg stoler nok på til at de kan passe min hund. Men det er godt nok forfærdeligt det skal være sådan - tør jo næsten ikke lade ham hilse på nogen mere :-/
-
Er "originalen" altid mest rigtig?
Men sådan er det jo bare blevet. Indenfor flere racer findes der da både udstillingslinjer og brugslinjer og jeg kan ikke se hvorfor det nødvendigvis er en dårlig ting. Så kan man godt argumentere for at det ikke burde være sådan, men det er vel der behovet har ligget og så er det de hunde, der bliver lavet. Og det er jo ikke ligefrem fordi, der ikke bliver avlet gode brugshunde, fordi der er nogen, der er gået over i anden grøft. Og en del af udstillingshundene bliver vel også trænet og klarer sig fint, selvom de nok aldrig kommer til at ligge i toppen. Men for dem, der ikke har behov for at blive nr. 1, så kan det vel også være fint nok. Og det synes jeg jo bare viser, at man ikke totalt udvisker hundens egenskaber, fordi man vælger at gå den vej med sin avl.
- Thor.
-
Er "originalen" altid mest rigtig?
Jeg reagerede på, at der blev skrevet, at man ikke kunne finde en opdrætter herhjemme, der avlede hunde til at skulle arbejde hårdt en hel dag. Jeg skrev ikke, at man skulle avle racernes særpræg væk, for selvfølgelig skal der være forskelle. Og man skal selvfølgelig finde den race, der passer til en. Jeg skrev bare, at jeg finder det meget naturligt, at avlen ændrer sig i takt med at behovene ændrer sig. Vi diskuterede om racerne skal være som de var "i gamle dage," da man startede med at avle bevidst efter en bestemt type og eftersom man dengang havde en helt anden grund til at have hund end man har i dag, så synes jeg bare, det er meget naturligt, at racerne også ændrer sig en smule, så de kan trives med det vi kan tilbyde dem i dag.
-
Er "originalen" altid mest rigtig?
Men igen; hvorfor skulle de avle de hunde? Er det egentligt ikke bare at gøre hunden en bjørnetjeneste? For det er jo de færreste, der kan tilbyde en hund at skulle arbejde en hel dag, men hvis det ligger i hundens gener, at den slet ikke kan få arbejde nok, ville den vel ikke trives i en gennemsnitlig dansk familie, hvor hunden måske nok bliver trænet, men slet ikke i det omfang
-
Er "originalen" altid mest rigtig?
Ja, det var egentligt schæferen jeg snakkede om, fordi det jo er "din" race Men border collie... Du har nok ret i, at det kommer an på hvor man køber hunden, men jeg har nu hørt om nogle, der udmærket godt var klar over hvad de skulle, da de blev præsenteret for får for første gang. Hvor udbredt det er aner jeg ikke, men de findes. På samme måde er det også mit indtryk, at der findes ganske gode hunde inden for alle racer, som sagtens kan klare sig helt fint til konkurrencer indenfor det felt, som de oprindeligt arbejdede indenfor. Så jeg er nok bare ikke enig med dig, hvis du mener, at brugshunden går i glemmebogen. Jeg er med på, at der i flere racer findes udstillingslinjer, men det betyder jo ikke, at der ikke bliver avlet gode brugshunde.
- Thor.
-
Er "originalen" altid mest rigtig?
Hvad ligger du i ekstreme? Hvornår er det en ekstremt arbejdende race? For mig bekendt er der da stadig hunde, der klarer sig rigtig fint på konkurrencebanerne. Hvad er det ved dem du ikke synes er godt nok?
-
Er "originalen" altid mest rigtig?
Min pointe er også bare, at tiderne ændrer sig. Hundene havde en anden funktion dengang. Man købte dem, fordi de skulle bruges til noget. I dag er hundens primære funktion oftest at være familiehund og selvom der er mange, der træner med deres hunde, så er de alligevel familiehunde/kæledyr det meste af tiden. Jeg ved godt, at der er undtagelser og forskelle både racemæssigt og individuelt mellem hundene, men hvis vi snakker helt generelt. Så jeg tror, det er en meget naturlig udvikling, at hundene bliver avlet hen imod noget andet for at kunne fungere i hverdagen hos folk, som måske ikke har brug for en vagthund 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.
-
Thor.
Jeg fornemmer lidt, at du har misforstået min kommentar på en eller anden måde og opfatter det som en slags kritik af dig af en eller anden grund, så vil bare lige uddybe og sige, at jeg faktisk bare mente, at det måtte være trist som hundeejer at gå med de overvejelser, for man har vel hund, fordi man godt kan lide det og jeg ville personligt være ked af, hvis jeg følte, det var nødvendigt at lade være med at have hund. Hvis du så alligevel har forstået mit indlæg rigtigt i første omgang, så vil jeg bare beklage, at jeg åbenbart har trådt dig over tæerne.
-
Thor.
Jamen, det er da også helt i orden Jeg har bare aldrig tænkt på døden, som om at det skulle være synd for den, der døde. Jeg har altid tænkt, at man ikke mærker mere, når man er død og derfor er det ikke synd at dø. Jeg har mere ondt af de efterladte, som jo er dem, der skal leve med savnet.
- Thor.
- Thor.
- Thor.