Alt der er opslået af Therese
-
Er "originalen" altid mest rigtig?
Måske har man bare erkendt, at det ikke fungerer så godt for hunde at være skarpe og for vogtende i dag. Jeg kan jo af gode grunde ikke sige hvordan hundene var for 60 år siden, men funktionen dengang har jo været en helt anden. Hvor rottweileren dengang primært skulle fungere som vagthund, så er dens funktion i dag vel primært familiehund - det er da i hvert fald nok det, der bliver prioriteret højest i rigtig mange tilfælde, tror jeg. Og så synes jeg, det er meget naturligt at hunden bliver avlet lidt blidere eller hvad man skal kalde det. Det handler om udbud og efterspørgsel og når de meget skarpe hunde ikke er ønskede i børnefamilier og lignende, så er det naturligt nok, at det ikke er de hunde, der bliver avlet. Det betyder jo bestemt ikke, at der ikke kan bevares gode egenskaber i racen, som stadig giver mening ift. hundens oprindelige funktion. Og det er heller ikke mit indtryk, at der avles ekstremt langt væk fra standarden helt generelt.
-
Lakriiiiiiiiiiiiiis
Ja, hva sagde jeg... Han BLEV smuk :hjerte:
-
Billedtråd, januar 2013
Onde, onde hundemor Håber gåturen inden kan opveje det
- Søde, elskede Chili, hvad fejler du?
-
"alternative" agilityhunde..?
- Hunderacer rangeret efter intelligens.
- Dejlig sød hun chihuahua søger han hund til parring.
Og så tillader jeg mig lige at tilføje noget. Prøv at se her: Find chihuahua på dba.dk - køb og salg af nyt og brugt Og her: Dyr & tilbehør - Hunde - Hunde - GulogGratis.dk Mega mange annoncer med chihuahua'er! Markedet er fyldt med dem, så I bør virkelig overveje det grundigt, inden I vælger at avle. I kan nemt komme til at brænde inde med nogle hvalpe og min helt personlige holdning er, at man ikke afliver små hundehvalpe, fordi man ikke kunne komme af med dem. Men I skal selvfølgelig gøre op med jer selv hvad I vil gøre med hvalpene, hvis I lige pludselig har seks hvalpe, som I ikke kan komme af med. Desuden er der en masse udgifter forbundet med det. Både dyrlægeudgifter før og efter fødslen (og til vaccination, chip osv.) og evt. uforudsete udgifter til kejsersnit eller andet sygdom hos enten tæven eller hvalpene. Og så skider og tisser sådan nogen vel alle vegne og de bider i ting, så man skal nok også regne med, at ens hjem bliver lidt hærget Og hvad med ferie i øvrigt? Holder opdrættere ferie, når de får hvalpe? :hmm: Nogen skal vel være hjemme og holde øje med hvalpene Det her virker måske som en ren skræmmekampagne, men det er det altså ikke - ikke ret meget i hvert fald :blink: Jeg synes bare det er SÅ super vigtigt, at man overvejer alle aspekter af det og ikke bare gør det, fordi det kunne være hyggeligt og sjovt. Måske har I allerede overvejet det, og så kan I bare se bort fra mit indlæg. Men hvis I ikke har, håber jeg I vil gøre det. Og hvad med sundheden? Jeg ved ikke hvad chihuahua døjer med, udover PL måske, men det vil jeg også anbefale jer at undersøge, inden I kaster jer ud i at avle. Efter min mening bør man som minimum teste forældredyrene for sygdomme bare for at gøre et eller andet Jeg håber ikke jeg fornærmer jer ved at skrive som jeg gør. Jeg ved godt, at det kan virke provokerende, at jeg kommer her og "spiller klog" - især hvis I allerede har overvejet disse ting - men det er som sagt ikke for at dunke nogen i hovedet. Det er for at oplyse og håbe, at I overvejer de her ting, hvis I ikke allerede har gjort det. Jeg ved godt, at I i princippet kan være ansvarlige nok ift. det her projekt, men der er også bare så mange, som ikke er det og det er skide synd for hundene. Så derfor vælger jeg lige at sige noget- Ville du have kæftet op?
- Ville du have kæftet op?
Jeg hopper med på den her... Jeg har det desværre med at gå hovedrystende væk fra sådan nogle situationer. Det er yderst sjældent, at jeg konfronterer folk - jeg kan godt være ret konfliktsky og jeg vil gerne gå og overveje hvordan sådan en kritik skal "serveres" og får derfor ikke ret tit sagt noget i selve situationen. Desværre! Men synes det var super at du tog en snak med ham, Anne :5up:- At lytte til råd fra fremmede...
Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, at du har gået og været bekymret uden grund. Men HVIS der nu havde været noget galt, ville du så ikke være glad for at hun sagde noget, så I kunne få det undersøgt? Ellers havde I måske gået rundt og været uvidende om det, indtil det blev rigtig slemt Tænker måske lidt, at hvis udfaldet havde været et andet, ville din reaktion nu også have været en anden... Så var man nok glad for at hun sagde noget- Hunderacer rangeret efter intelligens.
Ja det tænkte jeg nemlig også. Det må have SÅ meget med ejerens formåen og indlæringen af en ny øvelse at gøre - altså hvordan man indlærer det. Jeg formår f.eks. ikke at lære Bobo ret meget vha. klikkerprincipper, fordi han for det første ikke er vant til at tage initiativ selv og fordi jeg ikke belønner ham på de rigtige tidspunkter. Jeg er virkelig dårlig til at planlægge øvelserne og jeg har ikke et billede inde i hovedet af hvad det er jeg gerne vil belønne, så min timing stinker. Derfor ville vi ligge nummer sjok i sådan en test (eller i hvert fald ikke som nr. 7) og det samme ville sikkert være tilfældet, hvis det var en border collie jeg stod med. Men bortset fra det, så er der jo noget om, at nogle hunde "kræver" færre gentagelser end andre for at forstå en øvelse, men det er selvfølgelig ikke det eneste, der har en betydning- Er jeg for hård??
- Billedtråd, januar 2013
Sikke de hygger sig, din lille hundebande... Sad lige et kort øjeblik og overvejede at "gå over" til lidt mindre modeller, fordi der så er råd til flere og det ser så hyggeligt ud, men så... Narj... Fandens osse at man er til de store bamser! :blink:- Billedtråd, januar 2013
Kæft, hvor er han da sød! :hjerte: :hjerte:- Hvor meget skal man lade hundene klare selv?
- Hvor meget skal man lade hundene klare selv?
Ja, det synes jeg absolut han skal have lov til! Jeg har aldrig grebet ind, når mine to tidligere hanhunde har forsvaret deres kødben og jeg ville heller ikke gøre det i dag. Faktisk ville jeg nok bremse den unge i det her tilfælde, hvis han ikke selv havde gjort det. Jeg vil ikke acceptere, at den ene hund tager ting, som den anden stadig ligger med. Så jeg havde reageret præcis ligesom dig :5up:- Pris på røngten + "shoppe" dyrlæge?
Han har ikke tavle, så det skal de ikke. Det er bare for hans skyld - og også lidt for min jo Men hvis dyrlægen vurderer at man får de bedste billeder, når hunden er bedøvet, så skal han jo bare det... Og når du nu reklamerer sådan, så må du også lige sende din dyrlæges navn :blink: Jeg ved godt, at man kan gøre en masse ting for at hjælpe hunden, så jeg panikker ikke over det overhovedet. Jeg er mere træt af at jeg ikke ved hvad det er- Pris på røngten + "shoppe" dyrlæge?
Næh, det gør jeg heller ikke... Var bare for sjov - deraf :blink:-smileyen... Men det var så ikke helt tydeligt Men nej, lytter selvfølgelig til den dyrlæge som jeg kommer til og skal selvfølgelig også have en god mavefornemmelse med det... Ellers ville det være lidt dumt at betale penge for- Pris på røngten + "shoppe" dyrlæge?
Jo, der er en jeg plejer at komme hos... Men jeg tænker, at jeg ikke behøver bruge min faste dyrlæge til et røntgenbillede... Det har ikke så meget med tillid til deres evne til at opdage sygdomme at gøre, synes jeg... Enten har han det, eller også har han det ikke... Ellers beder jeg bare om at få et billede med og så tager jeg det med over til "min" dyrlæge bagefter for en second opinion :blink:- Markiesje
Undskyld, har først lige læst dit indlæg... Men ja, tilbage til hund... Har du fundet ud af noget mere om det der jagt instinkt?- Markiesje
Ja, jeg har da også undersøgt tusind forskellige racer (og ja, det er ret imponerende, når der kun findes 400 et eller andet ) ene og alene ud fra et billede... Fordi jeg synes de så charmerende ud... Eller fordi jeg læser en ganske kort beskrivelse, som ikke virker vildt afskrækkende... Så finder jeg måske ud af, at det ikke er noget for mig alligevel, men det er da en fin måde at finde ud af det på, synes jeg...- Pris på røngten + "shoppe" dyrlæge?
Angående at gøre det uden bedøvelse, så har jeg bare læst mig frem til, at det er bedst, fordi hunden skal ligge på en ret træls måde... Men det kan godt gøres uden narkose eller hvad?- Pris på røngten + "shoppe" dyrlæge?
Jeg vil rigtig gerne have taget et røngtenbillede af Bobos hofter for at få tjekket at der ikke er noget. Jeg har lige læst om symptomerne på HD og mange af dem passer på ham. Så nu skal han altså testes for det for at jeg kan blive afklaret med hvad det er. Men der står jo ikke på dyrlægernes hjemmesider hvad prisen er, så jeg ville høre hvad I har givet for et røngten, hvis I har fået taget et? Og kan man tillade sig at skrive en mail til dyrlægerne og spørge om priser eller er det bare flabet?- Søde, elskede Chili, hvad fejler du?
:ae: til jer begge to- Moderacer indenfor hundesport.