Hop til indhold

Træt af min hund


Gæst tog
 Share

Recommended Posts

Jeg er så træt af min hund.

Jeg holder virkelig meget af hende. Hun er skøn og dejlig og smuk og super med børnene. Kærlig, nem og glad.

Men - nu har hun de sidste 3 år været syg ca hvert halve år. Får betændelse i blodet, ophober mælk i brysterne i løbetiden som blir til betændelse, har en hudsygdom som ikke kan kureres. Så op og ned går det. Det ene øjeblik har hun det godt - så har hun ikke. Er på nærmest konstant penicillin, creme, dråber, medicin. Skal vaskes hveranden dag i special shampoo. Hun stinker (pga hudsygdomme) så hele huset lugter. Hun er fedtet og beskidt i pelsen selvom hun er nyvasket. Fedtede beskidte fingre og beskidt tøj er "fornøjelsen" man får når man kæler hende. Ungerne gider ikke kæle hende mere. Gæster vrænger på næsten. Vi skubber hende væk for man gider ikke skifte tøj og vaske fingre hver gang man har rørt hende. Det er pinligt når der kommer gæster for der lugter og vi ved hun ikke er rar at røre ved. Hun orker ikke gå tur og hun er for "ulækker" at have på skødet i sofaen.

Og jo: Dyrlægen har skam set hende. Mange gange. Og vi er dermed også blevet mange tusinde kr fattigere. Og det fortsætter og fortsætter ....

 

Det skal lige siges, at hun ikke har ondt (det virker det i hvert fald bestemt ikke som).

 

Så når jeg siger jeg er træt af min hund, så er det fordi jeg ikke har min hund mere. Bare en der ligner. Alle de dejlige ting ved at have hund, har jeg ikke mere. Kun alt det negative.

 

Hvorfor skriver jeg her ? Fordi jeg overvejer at aflive hende. Men stadig ikke har samvittighed til det. For hun er jo stadig en glad hund på kun 8 år. Men bare enormt belastende. Så gode råd her ville være super.

Er jeg et totalt dårligt menneske at aflive min hund fordi jeg er træt af den ? Selvom den jo sådan set ikke er så syg at den burde blive aflivet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Jeg synes det her indlæg er så lngt ude, at jeg næsten er overbevist om at det må være skrevet af en trold, som vil sætte lidt gang i debatten, men hvis ikke så:

 

Jeg synes fandme det er synd for hunden, den kan sku da ikke gøre for at den er syg - og bare den måde du omtaler den på - ulækker!!!:evil: Hvad fanden tænker du da på.

 

Når i ikke vil røre ved hunden eller gå tur med den pga. noget den ikke kan gøre for - så synes jeg i skal forsøge at komme af med den - hvis i ikke kan det, så mener jeg faktisk det er mere værdigt for hunden at blive aflivet end at bo hos nogen der finder den ulækker - og der skal ellers meget til at jeg går ind for aflivning.

 

Jeg synes du burde skamme dig, føj for en holdning at have til et levende væsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt dine overvejelser, og nej, du er ikke et dårligt menneske. Jeg har ofte prist mig lykkelig for at jeg aldrig har haft en allergihund, for det med specialfoder, shampoo osv. kunne jeg slet ikke administrere.

 

Jeg vil selvfølgelig ikke gøre mig klogere end din dyrlæge, men umiddelbart lyder det som om i hvert fald nogle af problemerne kunne løses ved at sterilisere hende. Men det gælder selvfølgelig ikke hudlidelserne. Går ud fra at I har prøvet at skifte foder?

 

I hvert fald er situationen uholdbar - det er synd for hunden at blive afvist af hele familien. Hun ved jo ikke selv at hun er "ulækker".

Men det er nok kun dig selv, der kan afgøre om du har prøvet alle muligheder for behandling.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt sætte mig ind i det problem. Nu har jeg lige pt. en syg hund der skal tages hensyn til hele tiden, og som dagligt skal have medicin. Og som du selv er inde på, når hunden er så syg så ligger al koncentrationen om sygdommen, og alt det sjove ved at have hund forsvinder lidt i alle de pligter der kommer med en sygdom.

 

Du skriver også at når hun er syg, så orker hun ikke at gå tur. Og grundet hendes sygdom og det at der er gået "projekt" i det i stedet for fornøjelse, så orker I hende ikke rigtig mere. Disse ting gør at I måske skal spørge jer selv om det ikke også er bedst for hende at blive aflivet?

 

Vi er alle forskellige, og det er også forskelligt hvor meget vi hver især kan kæmpe os igennem før vi giver op. Så jeg vil bestemt ikke dømme jer for at tage en beslutning om en evt. aflivning.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det her indlæg er så lngt ude, at jeg næsten er overbevist om at det må være skrevet af en trold, som vil sætte lidt gang i debatten, men hvis ikke så:

 

Jeg synes fandme det er synd for hunden, den kan sku da ikke gøre for at den er syg - og bare den måde du omtaler den på - ulækker!!!:evil: Hvad fanden tænker du da på.

 

Når i ikke vil røre ved hunden eller gå tur med den pga. noget den ikke kan gøre for - så synes jeg i skal forsøge at komme af med den - hvis i ikke kan det, så mener jeg faktisk det er mere værdigt for hunden at blive aflivet end at bo hos nogen der finder den ulækker - og der skal ellers meget til at jeg går ind for aflivning.

 

Jeg synes du burde skamme dig, føj for en holdning at have til et levende væsen.

 

Slap af ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så så børnlille, nu skal I ikke skræmme trådstarter væk med Jeres pjat ;-)

 

Lige en kommentar til mariannaas indlæg: Hvis tråden er startet af en troll, så sidder vedkommende da helt sikkert og klasker sig på lårene over dit indlæg, for det er lige netop den slags respons de fisker efter...

 

Men det vælger jeg nu at tro, at det ikke er. Der kommer sommetider nye medlemmer herind med meget "tunge" spørgsmål som første indlæg, og mon ikke det er fordi de har læst med på sidelinien, og oplevet at man ikke straks bliver fordømt herinde, til forskel fra visse andre fora?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

 

Nej, ikke en trold og bestemt ikke for sjov. Skrev fordi vi er en splittet familie der faktisk elsker vores dejlige hund - men sandheden er at hun ER ulækker. Men vi holder af hende - og kæmper nu på 3. år. Men vi er ved at nå en grænse. Og selvom man ikke kan måle kærlighed i penge - så er det bare voldsomt mange penge det koster os, og bankbogen er altså ikke bundløs. (har dog heldigvis sygeforsikring, men den dækker langt fra alt).

 

Herinde på forum kunne jeg være hudløs ærlig - for det var ærlige holdninger jeg ønskede tilbage. (og det er jeg glad for at have fået).

 

Mht at sterilisere hende siger dyrlægen det ikke vil hjælpe. Og med sine 8 år mener dyrlægen hun er for gammel (hun er en stor racehund og det tæller åbenbart ikke godt for alderen mht operation). Alverdens blodprøver og urinprøver har ikke givet noget resultat. Sidste tur var med beskeden: Nu skal vi prøve at finde en måde at leve med det på. Men puuuh. Orker vi overhovedet 3-7 år mere ? Hvor er glæden ved at have hund når hun faktisk er ulækker at røre ved ? Når man ikke kan lege med hende, tumle rundt, sidde og hygge i sofaen, gå lange hyggelige ture, have hende med ude på besøg, glæde sig over gæster der siger nøøøj hvor er hun dejlig. Alt det er bare slut. Og det er jo derfor vi i første omgang valgte at få hund.

 

Hvis hun så "bare" havde ondt. Så ville beslutningen være nem.

 

Vi har iøvrigt også skiftet foder som en foreslog. Og prøvet med diverse tilskud fra dyrlægen, olie, æggeblommer og alt muligt andet. Ingen ændring. Hun bare lugter og lugter og er så fedtet og ja undskyld, bare ulækker.

 

Og det er sgu synd for hende for klart hun kan mærke vi skubber hende fra os.

 

Århhhhhh jeg ved sgu ikke.... jeg er fortvivlet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg sp¢rge hvad race hun er? Jeg tror jeg ville pr¢ve en anden dyrlæge, evt en der g¢r holistiske/alternative terapier. Jeg har selv god erfaring med en hom¢opatisk dyrlæge, og andre herinde bruger en fra Århus, som kan noget alternativt.

Jeg har svært ved at se at hun skulle være for gammel til at blive steriliseret. Hvis hun er frisk nok til at gennemgå en narkose. Og man kan jo sige at hvis alternativet er aflivning er det måske risikoen værd? Håber ikke det lyder for hårdt, det er ikke ment sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Hej igen

 

Nej, ikke en trold og bestemt ikke for sjov. Skrev fordi vi er en splittet familie der faktisk elsker vores dejlige hund - men sandheden er at hun ER ulækker. Men vi holder af hende - og kæmper nu på 3. år. Men vi er ved at nå en grænse. Og selvom man ikke kan måle kærlighed i penge - så er det bare voldsomt mange penge det koster os, og bankbogen er altså ikke bundløs. (har dog heldigvis sygeforsikring, men den dækker langt fra alt).

 

Herinde på forum kunne jeg være hudløs ærlig - for det var ærlige holdninger jeg ønskede tilbage. (og det er jeg glad for at have fået).

 

Mht at sterilisere hende siger dyrlægen det ikke vil hjælpe. Og med sine 8 år mener dyrlægen hun er for gammel (hun er en stor racehund og det tæller åbenbart ikke godt for alderen mht operation). Alverdens blodprøver og urinprøver har ikke givet noget resultat. Sidste tur var med beskeden: Nu skal vi prøve at finde en måde at leve med det på. Men puuuh. Orker vi overhovedet 3-7 år mere ? Hvor er glæden ved at have hund når hun faktisk er ulækker at røre ved ? Når man ikke kan lege med hende, tumle rundt, sidde og hygge i sofaen, gå lange hyggelige ture, have hende med ude på besøg, glæde sig over gæster der siger nøøøj hvor er hun dejlig. Alt det er bare slut. Og det er jo derfor vi i første omgang valgte at få hund.

 

Hvis hun så "bare" havde ondt. Så ville beslutningen være nem.

 

Vi har iøvrigt også skiftet foder som en foreslog. Og prøvet med diverse tilskud fra dyrlægen, olie, æggeblommer og alt muligt andet. Ingen ændring. Hun bare lugter og lugter og er så fedtet og ja undskyld, bare ulækker.

 

Og det er sgu synd for hende for klart hun kan mærke vi skubber hende fra os.

 

Århhhhhh jeg ved sgu ikke.... jeg er fortvivlet.

 

Jeg tager lige tre skridt tilbage og blinker med øjnene! Aldrig før har jeg hørt en dyrlæge sige at operation er en risiko pga. alder! Hvis hun har hjertefejl, dårligt blodtryk e.l. så ville jeg kunne forstå det, men alderen alene er ikke en okay grund til ikke at operere...

 

 

 

Når det er sagt så vil jeg lige give dig noget at tænke på - skal smerte være fysisk? Er det ikke smerteligt at se sin familie gennem 8 år tage afstand?

 

 

 

 

 

Absolut INTET ondt ment! jeg forstår din situation og m indrømme at jeg nok ville reagere på samme måde

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvilken hudsygdom det er. Indtil nu er hun behandlet som var det hudbetændelse. Det forsvandt også kortvarigt da hun startede på penicillin-kur, men kom igen mens hun stadig var på penicillin.

Hun er en bullmastiff. Og det er vist normalt for racen at få hudproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, det er sådan et svært spørgsmål - og ja, som du selv skriver, ville det være nemmere, hvis hun bare havde ondt.

 

Har selv stået i situationen... ikke som du, men med en hund, der ikke kunne leve det liv, jeg syntes han fortjente. Han blev aflivet - efter mange års overvejelse. Her bagefter ved jeg, at det var det rigtige, og at jeg burde have gjort det før - for mit liv gik videre, mens hans gik uendeligt langsomt derhjemme på sofaen :megaked:

 

For mig er det, der tæller ikke, at I synes hun er ulækker osv., men at hun ikke har overskuddet til at leve et normalt hundeliv med gåture og leg. Hvis hun så ydermere føler sig tilsidesat i familien... så er løsningen lysende klar for mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager lige en dyb indånding her, for min første reaktion var som Mariannas... :( Jeg synes at du skal forsøge dig med en sterilisation og hvis det ikke hjælper, jamen så få hende aflivet. Som det er nu slår I hende ihjel langsomt ved at afvise hende og holde hende ude af fælleskabet så hun ikke får kærlighed og nærvær og det er da synd :megaked: Når hun samtidig ikke har det godt fysisk, så er der jo ikke meget livskvalitet tilbage :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker på det der med vaskeriet - normalt har hunde jo ikke godt af at blive vasket ofte, og slet ikke med shampoo. Det gør netop pelsen fedtet. Navnlig hvis det er en kortpelset race, er hyppig vask meget usundt.

 

Hvis I ikke gør det, klør hun sig så?

 

(Ved ikke lige om jeg fik besvaret denne rigtigt så den henfører til dette svar/spørgsmål/citat. Vi får se...)

Nej. Hun klør sig overhovedet ikke. Virker faktisk ikke påvirket overhovedet. Men flere gange er betændelsen gået i blodet på hende, og så ligger hun brak indtil der kommer penicillin. Og bliver hun ikke vasket får hun også betændte bylder - de generer hende jo nok, men de sidder primært under hagen, på brystkassen og maven og der kan hun ikke klø. Og det eneste der kan holde det nede er vask og medicin.

Og bliver hun ikke vasket så er her ulideligt at være. Som at træde ind i en sauna af dårlig lugt. Det er dog special shampoo vi bruger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...