Hop til indhold

Hvad skal jeg gøre?


Gæst WhoLetTheDogsOut
 Share

Recommended Posts

Gæst WhoLetTheDogsOut

Ja, altså jeg har virkelig brug for jeres hjælp og lidt råd her hjemme.

Nu er Basse blevet 4 måneder her i lørdags og jeg synes at det hele bliver værre og værre.

 

Om aftenen får han sine "flip", hvor han går helt amok! Begynder at løbe efter kattene og gør af dem. Han løber rundt i hele huset, falder og slår sig, rejser sig op og løber videre. Når vi endelig prøver at få ham lidt til ro, jamen så går der 5 minutter og så løber han videre. Når vi prøver at få ham til at falde til ro, så bider han! Og det er ekstremt hårdt! Her i .... Slutningen af sidste uge, der begyndte det at bløde ud fra min arm, fordi jeg prøvede at få ham til at tage den lidt med ro. Det er dog ikke så slemt - men pointen er der!

 

I dag var det utrolig slemt! Min kæreste var ikke her hjemme og min mor var på arbejde, så jeg havde hunden alene - fint nok! Så begynder han at få sine flip og jeg tænkte "åh nej."

Så hopper han op i sengen og flyver rundt i den og jeg prøvede at få ham ned, for sengen er strengt forbudt at være i, men sofa'en må han godt. Så da jeg begyndte at tage ham ned - bed han i mig. Han bider og han bider og han river og skraver i os alle sammen når sådan noget sker!! Så blev jeg ved med at holde ham til ro og sige "NEJ" når han bed mig - men intet sker... Da jeg så stod og kiggede på ham i et lille mikrosekund, så stoppede han lige pludselig op med at flyve rundt, kiggede på mig, hvor jeg sagde "nej..." og så sprang han bare op og bed i mig. Mit ene trøje-ærme er fuldstændig ødelagt og jeg sidder og tænker på "Tænk hvis det var min arm i stedet for min trøje?".

Jeg må ærlig talt indrømme at jeg er bange for ham når sådan noget sker.

Min kæreste kan ikke styrer ham, min mor kan sgu heller ikke og min niece på 8 år - når hun er her, går hun en stor bue udenom ham fordi hun selv er bange for ham. Hun tør ikke engang lege med ham fordi hun er bange for at han bider og det kan jeg godt forstå, for jeg bryder mig heller ikke om de der flip mere. I starten kunne jeg nogenlunde godt styrer det, men nu er det bare for meget.

 

Det er ikke engang fordi han ikke får nok motion. Vi går en lang tur ovre på kirkegården i 1½ time om dagen og om aftenen får han lov til at løbe rundt på hunde-toilettet i 30-60 minutter, her hjemme leger vi og prøver at finde på nye ting, så de flip netop IKKE kommer - men intet hjælper.

Jeg er også bange for at over-motionere ham da han er en GD og de skal tage det stille og roligt.

Vi skal til hvalpetræning her i September - jo det er lige rundt om hjørnet, men jeg vil ikke risikere at i mellemtiden skal jeg på skadestuen fordi det er ved at blive så slemt.

 

Har i nogle råd som kan hjælpe en lille smule, for jeg kan ikke det her mere. :cry:

 

Har en ekstra ting at tilføje. Her til aften tog jeg min trøje af da den nu... Er gået i stykker. Og så opdagede jeg at fra den sidste gang han bed mig i armen - så er jeg begyndt at blive blå rundt om. Er det normalt!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut

Jamen normalt ligger han bare og så rejser han sig lidt op og man tænker "Han skal da bare have noget at drikke" , og så går han lidt rundt i huset. Så lige pludselig siger det bare klik og så løber og løber han rundt og går ind i alting. :shock::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, altså jeg har virkelig brug for jeres hjælp og lidt råd her hjemme.

Nu er Basse blevet 4 måneder her i lørdags og jeg synes at det hele bliver værre og værre.

 

Om aftenen får han sine "flip", hvor han går helt amok! Begynder at løbe efter kattene og gør af dem. Han løber rundt i hele huset, falder og slår sig, rejser sig op og løber videre. Når vi endelig prøver at få ham lidt til ro, jamen så går der 5 minutter og så løber han videre. Når vi prøver at få ham til at falde til ro, så bider han! Og det er ekstremt hårdt! Her i .... Slutningen af sidste uge, der begyndte det at bløde ud fra min arm, fordi jeg prøvede at få ham til at tage den lidt med ro. Det er dog ikke så slemt - men pointen er der!

 

I dag var det utrolig slemt! Min kæreste var ikke her hjemme og min mor var på arbejde, så jeg havde hunden alene - fint nok! Så begynder han at få sine flip og jeg tænkte "åh nej."

Så hopper han op i sengen og flyver rundt i den og jeg prøvede at få ham ned, for sengen er strengt forbudt at være i, men sofa'en må han godt. Så da jeg begyndte at tage ham ned - bed han i mig. Han bider og han bider og han river og skraver i os alle sammen når sådan noget sker!! Så blev jeg ved med at holde ham til ro og sige "NEJ" når han bed mig - men intet sker... Da jeg så stod og kiggede på ham i et lille mikrosekund, så stoppede han lige pludselig op med at flyve rundt, kiggede på mig, hvor jeg sagde "nej..." og så sprang han bare op og bed i mig. Mit ene trøje-ærme er fuldstændig ødelagt og jeg sidder og tænker på "Tænk hvis det var min arm i stedet for min trøje?".

Jeg må ærlig talt indrømme at jeg er bange for ham når sådan noget sker.

Min kæreste kan ikke styrer ham, min mor kan sgu heller ikke og min niece på 8 år - når hun er her, går hun en stor bue udenom ham fordi hun selv er bange for ham. Hun tør ikke engang lege med ham fordi hun er bange for at han bider og det kan jeg godt forstå, for jeg bryder mig heller ikke om de der flip mere. I starten kunne jeg nogenlunde godt styrer det, men nu er det bare for meget.

 

Det er ikke engang fordi han ikke får nok motion. Vi går en lang tur ovre på kirkegården i 1½ time om dagen og om aftenen får han lov til at løbe rundt på hunde-toilettet i 30-60 minutter, her hjemme leger vi og prøver at finde på nye ting, så de flip netop IKKE kommer - men intet hjælper.

Jeg er også bange for at over-motionere ham da han er en GD og de skal tage det stille og roligt.

Vi skal til hvalpetræning her i September - jo det er lige rundt om hjørnet, men jeg vil ikke risikere at i mellemtiden skal jeg på skadestuen fordi det er ved at blive så slemt.

 

Har i nogle råd som kan hjælpe en lille smule, for jeg kan ikke det her mere. :cry:

 

Har en ekstra ting at tilføje. Her til aften tog jeg min trøje af da den nu... Er gået i stykker. Og så opdagede jeg at fra den sidste gang han bed mig i armen - så er jeg begyndt at blive blå rundt om. Er det normalt!?

 

:ae:

 

hvis det kan trøste dig, lyder det meget som min hvalp nogen gange - og i de tilfælde er jeg tæt på at kyle ham ud af vinduet! han er også blevet værre, efterhånden som han er blevet ældre, det er dog ved at aftage igen.

 

husk at basse's kapacitet hele tiden øges - både mentalt og fysisk, og der skal mere til for at holde ham aktiveret og stimuleret - lige som med forskellen på et 3 måneders barn og et 3års barn. fysisk skal du selvfølgelig ikke gå mere med ham - men kan i måske lave nogle flere rolige hjerneøvelser - snuse, finde, problemløse, balancere etc.

 

jeg synes umiddelbart, at det lyder lidt voldsomt - men han er jo også en voldsomt stor hund, så kan godt forstå, hvis det er overvældende - og jeg kan slet ikke vurdere, om det er normalt eller ej. kan du slet ikke aflede ham? jeg plejer at kaste nogle godbidder, og bede halfdan søge - så snart næsen kommer i gang, falder kroppen lidt til ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut
:ae:

 

hvis det kan trøste dig, lyder det meget som min hvalp nogen gange - og i de tilfælde er jeg tæt på at kyle ham ud af vinduet! han er også blevet værre, efterhånden som han er blevet ældre, det er dog ved at aftage igen.

 

husk at basse's kapacitet hele tiden øges - både mentalt og fysisk, og der skal mere til for at holde ham aktiveret og stimuleret - lige som med forskellen på et 3 måneders barn og et 3års barn. fysisk skal du selvfølgelig ikke gå mere med ham - men kan i måske lave nogle flere rolige hjerneøvelser - snuse, finde, problemløse, balancere etc.

 

jeg synes umiddelbart, at det lyder lidt voldsomt - men han er jo også en voldsomt stor hund, så kan godt forstå, hvis det er overvældende - og jeg kan slet ikke vurdere, om det er normalt eller ej. kan du slet ikke aflede ham? jeg plejer at kaste nogle godbidder, og bede halfdan søge - så snart næsen kommer i gang, falder kroppen lidt til ro.

 

Jeg har prøvet at lave lidt snuse-leg med ham. Hvor jeg lægger godbidder under en kop, bag ved en stol. Sådan lidt af hver, nu er jeg ikke så kreativ, men det prøvede jeg i dag og det var da meget sjovt.... I 5 minutter og så startede det hele forfra. Lige pludselig var godbidderne og legen slet ikke sjov mere. At løbe rundt i hele lejligheden var sjov.

 

Petrine - Her forleden dag løb han da ind i bordet. :hmm:

Dybt seriøst, der er så meget plads imellem bordet og væggen (Håber du forstår hvad jeg mener?) , men i stedet for at løbe på gulvet, løb han lige ind i bordet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad leger i?

 

Istedet for alt det leg og gåture der kan fylde utrolig meget i en hvalps hoved inden den skal sove, så det kan være utrolig svært at falde til ro... ville en stor god gang fodersøg på græsplænen nok være bedre at falde til ro på :blink:

 

Vi havde samme problem med Dumle da han var hvalp. Her skyldtes det for mange oplevelser han havde svært ved at håndterer og han var i det hele taget godt overstimuleret så han slet ikke kunne falde til ro igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at lave lidt snuse-leg med ham. Hvor jeg lægger godbidder under en kop, bag ved en stol. Sådan lidt af hver, nu er jeg ikke så kreativ, men det prøvede jeg i dag og det var da meget sjovt.... I 5 minutter og så startede det hele forfra. Lige pludselig var godbidderne og legen slet ikke sjov mere. At løbe rundt i hele lejligheden var sjov.

 

Petrine - Her forleden dag løb han da ind i bordet. :hmm:

Dybt seriøst, der er så meget plads imellem bordet og væggen (Håber du forstår hvad jeg mener?) , men i stedet for at løbe på gulvet, løb han lige ind i bordet!

 

måske skal du træne snuse-legen lidt op - gør det f.eks. på jeres lange morgentur - spred lidt (rigtigt lækre og velduftende, så han er topmotiveret) godbidder i græsset og hjælp ham evt. i gang ved at pege lidt. og find en kommando til det - "søge" f.eks. når først han forstår, hvad ordet betyder, og ved, at der er lækre ting at snuse sig frem til, kan han måske bedre holde koncentrationen næste gang. min hunds næse går i gang, i det sekund jeg siger "søge", uanset hvad han ellers er i gang med.

 

og jeg ville nok, i disse situationer, nøjes med at sprede det lidt på gulvet, frem for at putte det under noget eller ind i aktivitetslegetøj- det kan måske køre ham yderligere op, og han kan nok heller ikke bevare fokus, hvis det blir for svært.

 

jeg siger ikke, at det her er den gyldne løsning- der er jo nok ingen vej uden om hvalpeflip, huller i tøjet og bidmærker op ad armene - i hvert fald ikke hjemme hos os. men måske det kan hjælpe ham lidt med at falde ned.

 

min hvalp kan også komme til at tonse ind i ting, i ren og skær hvalpegakkelak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla har (til dels stadig) også den ulvetime om aftenen, det var dog værst da hun var hvalp. (Hun begyndte at bide i ting hun ikke måtte, jage kattene, skrabe på dørene, gø osv). Når der er optræk plejer jeg også at lave nogle mentale øvelser med hende. Te-søg, gemme godbidder under tæppe, spil, eller nogle øvelser. Eller vi går en tur. Ikke noget med vild leg. Slutter måske af med en tyggeting (griseøre f.eks). Efter 1 times tid er hun oftest grydeklar.

 

I stedet for at irriteres synes jeg lige så godt man kan kanalisere adfærden over i noget positivt. Jeg nyder næsten den ekstra energi, fordi hun har så meget fokus på alt hvad jeg finder på og pludselig bliver meget trænbar. Også selv om jeg lige synes jeg er midt i noget andet...

 

Hvis hun som hvalp forblev umulig og ikke kunne finde ro plejer jeg at sætte snor på hende og sætte mig ned sammen med hende (med bog eller pc). Gabte, smaskede og strakte mig. Så blev det så tilpas kedeligt at hun faldt i søvn. Så tog jeg snoren af og hun gik hen og fandt sig en bedre soveplads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et helt normalt hvalpeflip, det virker selvfølgelig bare ret voldsomt med så stor en hvalp ;-) Jeg har også op til flere striktrøjer der måtte lade livet under Karlas hvalpetid, fordi en hjørnetand liiiiige fik fat i en søm, midt i et spring...

 

Der er en anden tråd lige i øjeblikket vedr. at få hvalpen i ro, måske kunne du prøve at læse lidt i den... hvalpeflippene er altid værst lige før hvalpen skal sove - for den er nøjagtigt ligesom et lille barn der er overtræt og ikke kan falde til ro...

 

Hos os var flippene ekstra voldsomme hvis hun havde oplevet rigtigt meget om dagen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Som flere andre skriver, så er det altså helt normalt. Det virker naturligvis bare mere voldsomt med Basse, fordi han er så stor.

 

Du skal stoppe ham inden han kommer alt for godt i gang. Tag ham eventuelt i snor, eller luk ham for sig selv i et rum, indtil han er "kølet af".

Sørg for at stimulere ham rigeligt - 1½ times gåtur er desuden alt alt for meget for en hvalp på hans alder. Han skal bruge sit hovede i stedet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Ozzie får sine flip, og vi ikke kan få ham til og stoppe så sender jeg ham ind i campingvognen og så kan han side der i ca 2 minutter så går jeg ind til ham og finder ud af om han er færdig, hvis ikke så må han lige blive der 5 minutter mere, og så plejer det og stoppe så komme rhan ud og lægger sig ved siden af os i sofaen og slapper af eller sover.

 

Nu er det heldigvis kun 1 - 2 gange om ugen det sker, men før var det hver dag og nogle gange om dagen og han bliver 5 måneder her om en uges tid.

 

Jeg har brugt ninjamors råd om at holde ham tæt ind til mig uden og sige noget, til han falder til ro.

 

og gå væk fra ham hvis han gør mig ind i hovedet eller bider efter mig.

 

Det har hjulpet rigtigt meget da han vil i kontakt med mig, men jeg går jo væk når han gør de ting.

 

Så må han jo finde på noget andet som ofte bliver til, mor siger jeg skal hente bamsen så det gør jeg så kan vi lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget uenig i at man skal stoppe den adfærd. Hunden gør det fordi den har brug for det. Tag den i stedet med ud hvor den kan løbe løs og krudte af.

 

Det er jo bare en enormt selvforstærkende adfærd og kan hurtigt få kørt hunden helt op i stressniveau, så den ikke selv er i stand til at falde ned igen. Især når det skræmmer folk omkring hunden og samtidig potentielt er til skade for hunden (som jo løber ind i ting), så er det da klart at foretrække at stoppe adfærden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo bare en enormt selvforstærkende adfærd og kan hurtigt få kørt hunden helt op i stressniveau, så den ikke selv er i stand til at falde ned igen. Især når det skræmmer folk omkring hunden og samtidig potentielt er til skade for hunden (som jo løber ind i ting), så er det da klart at foretrække at stoppe adfærden!

 

Min oplevelse er at hvis man lader dem styre det selv, så varer det sjældent mere end 5 minutter. Netop for GD'er er det et af racens kendetegn, at de får de "anfald", og som regel noget ejerne synes er sjovt/sødt.

 

Mht. at komme til skade, så det er jo i høj grad ejerens ansvar at have forhold til at rumme sådan en stor hund, med den adfærd den nu engang har. Det betyder ikke nødvendigvis at man skal bo i et palads - selv i mit lille hus på 75 m2 er det lykkedes at indrette en "racerbane" til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget uenig i at man skal stoppe den adfærd. Hunden gør det fordi den har brug for det. Tag den i stedet med ud hvor den kan løbe løs og krudte af.

 

Et lille eksempel:

 

Vi var ude og grille hos min far og hans kone i søndags. De bor lige ud til en sø, og har defor store grønne arealer som Ninja kan boltre sig på.

 

Det er første gang Ninja var med derude, og selvom hun faldt i søvn på os på vej derud (metro, tog og bus) var hun fuldstændig kåd over at hun nu fik lov at rende rundt uden snor på, og strøg ind og ud af diverse buskadser og træer.

 

Vi var derude fra kl. 14-20, i den tid sov hun en halv time - hvilket jo slet slet ikke er nok.

 

Men vi valgte at lade hende snuse så meget rundt hun nu ville, og tænkte at hun så nok selv ville falde sammen når hun blev rigtig træt.

 

Hun sov ikke før kl. 22 den aften. Da vi kom hjem var hun fuldstændig ustyrlig (vi havde set det komme - så det var bare ud i køkkenet med det samme vi kom hjem).

 

Det har jo ikke noget med ekstra energi at gøre. Der er jo reelt ikke mere at brænde af.. Børn der bliver umulige fordi de er overtrætte får vel heller ikke besked på at løbe rundt ude på græsset ?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille eksempel:

 

Vi var ude og grille hos min far og hans kone i søndags. De bor lige ud til en sø, og har defor store grønne arealer som Ninja kan boltre sig på.

 

Det er første gang Ninja var med derude, og selvom hun faldt i søvn på os på vej derud (metro, tog og bus) var hun fuldstændig kåd over at hun nu fik lov at rende rundt uden snor på, og strøg ind og ud af diverse buskadser og træer.

 

Vi var derude fra kl. 14-20, i den tid sov hun en halv time - hvilket jo slet slet ikke er nok.

 

Men vi valgte at lade hende snuse så meget rundt hun nu ville, og tænkte at hun så nok selv ville falde sammen når hun blev rigtig træt.

 

Hun sov ikke før kl. 22 den aften. Da vi kom hjem var hun fuldstændig ustyrlig (vi havde set det komme - så det var bare ud i køkkenet med det samme vi kom hjem).

 

Det har jo ikke noget med ekstra energi at gøre. Der er jo reelt ikke mere at brænde af.. Børn der bliver umulige fordi de er overtrætte får vel heller ikke besked på at løbe rundt ude på græsset ?:vedikke:

 

Det er lidt samme historie med min hund. Men måske kommer det også meget an på hvilken race man har? En border collie må man i hvert tilfælde aldrig lade gå i selvsving på den måde. Så får man en stresset hund, der slet ikke kan falde ned. For slet ikke at nævne faren for skader, når de går grassat på den måde og glemmer at kigge sig for. Kender desværre en border der brækkede ryggen på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jo ikke noget med ekstra energi at gøre. Der er jo reelt ikke mere at brænde af.. Børn der bliver umulige fordi de er overtrætte får vel heller ikke besked på at løbe rundt ude på græsset ?:vedikke:

 

Jeg ved ikke hvilken race din hund er, men min og trådstarter er GD'er - en fra naturens hånd meget doven race. De skal nok få al den søvn, de har brug for - hvis ejeren altså tillader det.

 

Hos GD'er har aftenflippet intet med overtræthed at gøre - det er bare noget de gør, fact of life! GD-ejere ved dette og accepterer det.

 

Prøv at gå ind på Youtube og søg på "Great Dane zoomies" - der ligger masser af videoer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvilken race din hund er, men min og trådstarter er GD'er - en fra naturens hånd meget doven race. De skal nok få al den søvn, de har brug for - hvis ejeren altså tillader det.

 

Hos GD'er har aftenflippet intet med overtræthed at gøre - det er bare noget de gør, fact of life! GD-ejere ved dette og accepterer det.

 

Prøv at gå ind på Youtube og søg på "Great Dane zoomies" - der ligger masser af videoer.

 

Jeg ville nu stadig stoppe det indendøre og i stedet gå en stille tur med hunden udenfor. Det er ikke kun uhensigtsmæssig adfærd i en lejlighed - det er også utrolig let for hunden at komme til skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu stadig stoppe det indendøre og i stedet gå en stille tur med hunden udenfor. Det er ikke kun uhensigtsmæssig adfærd i en lejlighed - det er også utrolig let for hunden at komme til skade.

 

Trådstarter gør selvfølgelig som hun vil, men kom ikke og sig at ingen har advaret. Grander reagerer ikke særligt positivt på at blive undertrykt. Der kommer bare et mere alvorligt problem i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Trådstarter gør selvfølgelig som hun vil, men kom ikke og sig at ingen har advaret. Grander reagerer ikke særligt positivt på at blive undertrykt. Der kommer bare et mere alvorligt problem i stedet.

 

 

Hunden skal da bestemt ikke undertrykkes. Den skal bare lære at falde ned, når det er påkrævet og bruge sin energi på andre og mere konstruktive måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som normal hvalpe adfærd :blink:

Jeg gjorde det, når mine var små, at de fik snoren på, og ligesom Smilla skriver, var rigtig kedelig, så slappede de hurtigt af.

Det kan være virkelig voldsomt, hvis de får lov at flippe ud i hele huset, også med mindre racer.

Jeg havde på et tidspunkt en hund, der i sit aften flip, simpelt hen løb så hurtigt rundt, hun kunne ikke styre sin krop, og endte oppe på spisebordet, hvor hun blev lidt overrasket over at være endt.:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette aftenflip er meget normalt for hvalpe i den alder, og jo betydeligt nemmere, hvis man lige kan gå i haven og få dem afreageret.

Positivt må det nok betragtes som et sundhedstegn????

Især når jeg har haft 2 stk plejehvalpe i 3-5 mdr´s alderen er min stue hellerikke stor nok.

Hvis man bor med underboer kan jeg lige forestille mig, hvordan det lyder hos underboen , at en stor hvalp fræser rundt og flytter på møblerne.

Det kræver også skridsikre gulve/tæpper for en så stor hvalp at gøre dette indendørs.

Jeg ville nok tage den udendørs til den var gearet ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...