Hop til indhold

Stor beslutning skal tages vedr. Aflivning


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Hullerne kommer oftest først, når man begynder at hive/løfte i hundene - jeg vil til enhver tid hellere gribe ind ved at fortælle min hund med jævnt store bogstaver, at det vil jeg ikke have.... virker det ikke, må jeg jo lægge fingrene imellem. Hiver man i bagben/løfter i hunden, vil reaktionen ofte være at bide sammen og heraf kommer hullerne og optrapningen af konflikten. Det kan man bruge, hvis man står med to store hanhunde, der under ingen omstændigheder slipper hinanden - ikke ved en irettesættelse fra en tæve!

 

Vil lige sige, at jeg ikke startede med at hive Caia op i luften (ved at tage i selen, ikke i bagbenene). Jeg startede med med at råbe af hende, og det samme gjorde CCC. Imens lå Tyson på på jorden under hendes og skreg. Da hun ikke slap, forsøgte jeg så at hive hende af ham - først ved at hive hende væk, og da det ikke virkede, ved at hive hende op i luften. Det var en instinktiv reaktion, men jeg kan ikke se, hvordan jeg skulle kunne få mig selv til at reagere anderledes en anden gang. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vil lige sige, at jeg ikke startede med at hive Caia op i luften (ved at tage i selen, ikke i bagbenene). Jeg startede med med at råbe af hende, og det samme gjorde CCC. Imens lå Tyson på på jorden under hendes og skreg. Da hun ikke slap, forsøgte jeg så at hive hende af ham - først ved at hive hende væk, og da det ikke virkede, ved at hive hende op i luften. Det var en instinktiv reaktion, men jeg kan ikke se, hvordan jeg skulle kunne få mig selv til at reagere anderledes en anden gang. :cry:

 

Nej det er jo nemlig det, man reagerer pr instinkt. Jeg aner ikke hvad jeg ville have gjort.. Det er svært at sige, når man ikke er i situationen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja stakkels Tyson og Sonja, men så sandelig også stakkels jer :ae:

 

Man kan sige at hvis det var en tendens hun havde haft, var det jo jeres skyld, men hun har jo aldrig gjort det før, så hvordan skulle i da overhovedet kunne vide at det ville ske.

 

Håber i kommer lidt mere oven på i løbet af dagen.

 

Og som andre skriver, så få tjekket for smerter eller andre ting der kan udløse det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige sige, at jeg ikke startede med at hive Caia op i luften (ved at tage i selen, ikke i bagbenene). Jeg startede med med at råbe af hende, og det samme gjorde CCC. Imens lå Tyson på på jorden under hendes og skreg. Da hun ikke slap, forsøgte jeg så at hive hende af ham - først ved at hive hende væk, og da det ikke virkede, ved at hive hende op i luften. Det var en instinktiv reaktion, men jeg kan ikke se, hvordan jeg skulle kunne få mig selv til at reagere anderledes en anden gang. :cry:

 

Der er nok ikke andre måder at reagere på - det kræver, at man kender den "overfaldende" hund! Jeg ved, at jeg kan stoppe Kimmi ved at tage hende i nakken og bede hende besinde sig - det ville ikke have virket ved Robin, min gamle hund..... med ham var den eneste mulighed enten at hive ham af - med skader til følge eller få ham i ro og på den måde få ham til at slippe - uden skader. Det er bare sjældent, at modparten har roen til det! I situationen må man jo handle efter forholdende - det lyder som om det har været voldsomt og usædvanligt, at en ikke-normalt-aggressiv tæve reagerer på den måde overfor en hanhund, der ikke gør modstand :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo desværre en del erfaring med en tæve, der ikke kan med andre og hunde, der slås.

 

Som jeg læser situationen var Caia stresset over agilityløbet og måske blev hun en anelse presset af en fremmede, der skulle vise dig noget med hende og samtidigt med en fremmede hund....

Og det er bevidst jeg vælger at bruge ordet fremmede, for det er ikke et menneske eller en hund, som Caia er vant til at bo sammen med - hun kender dem (måske?) fra gåture osv., men når stressniveauet stiger, så falder ens rationelle tankeform.

 

Jeg ville f.eks. aldrig gå til agility med Mollie - hun elsker det, men stresser op over det og hvis der så er andre hunde til stede, så vil hun reagerer på dem.

Jeg kan sagtens træne agility med hende, men der skal ikke være andre til stede - til nød kan Jessie være til stede, men hun skal holde sig på afstand.

 

Og det er enormt svært at skille to hunde ad, men det er ikke smart at hive dem fra hinanden - det har jeg da lært af hele situationen med Mollie vs. Rosie; men jeg kan stadig finde på det i afmagt og som reaktionsmønster.

De skader vi har oplevet på vores hunde i forbindelse med slagsmål har altid været, når vi har hevet dem fra hinanden (på nær lige den sidste tur mellem Rosie og Mollie - der var det bare overfaldsskader, da de ikke blev hevet fra hinanden), hvilket forøvrigt er en helt naturlig reaktion fra os mennesker og især når den ene hund har givet op og bare vil væk.

Hvis man kan overskue det i situation, så skal man holde dem fast og skubbe dem fremad for at "opmuntre" til at slippe og så skal man hive dem væk.....

Og ja, det er så sk*de nemt at sidde her og skrive, men det er straks meget værre, når man står i situationen.

 

Og det kan sagtens være stressniveauet i Caia, der gjorde, at hun ikke kunne/ville slippe.

 

Jeg ville ikke aflive hende på grund af den episode; jeg ville sende hende en tur omkring en dyrlæge/kiropraktor for et grundigt tjek og så ville jeg tage mine forholdsregler i fremtiden.

Forholdsregler omkring hendes stressniveau og andre hunde=hvis hun kører op, så skal hun ikke lege med andre eller være i nærheden af andre, før hun slapper af igen.

 

Men det er vanvittigt hårdt at leve med en hund, som man skal være opmærksom på hele tiden og man skal gøre det klart med en selv, om man kan lære at stole på ens hund igen og kan overskue at skulle være fremsynet i hundens omgang med andre.

Jeg gør det med Mollie og har gjort det hele hendes liv, men om jeg vil gøre det igen med en anden hund? Jeg aner det ikke og jeg vil så gerne kunne sige et klart "ja", men jeg ved det helt ærligt ikke (hunden og jeg ville dog få en chance)

 

Men det er en beslutning I skal tage om I kan overskue et sådan liv med Caia.

 

Jeg håber virkelig, at I alle (også Sonja, Tyson og Aina) kommer jer over den kedelige oplevelse og ingen vil få permanente "skader" af den :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er selvfølgelig en rigtig kedelig situation og man bliver som du - naturligvis også rigtig ked af det :megaked:

 

Men jeg ville aldrig aflive min hund på det grundlag som du skriver der

 

Jeg har selv en hund som har sat tænderne i en schæfer og lavede 4 "fine" huller i dens mås - det er nu ca. 4-5 år siden men hun er stadig den bedste hund der findes - trods alt :hjerte:- jeg har bare lært at tage mine forhåndsregler så det ikke bliver muligt for hende længere - det er så heldigvis kun den hund hun ikke kan lide

 

Caia er vel også ved at "voksen" nu - omkring 2 år - eller tager jeg helt fejl af alderen :confused:

 

Du må nok bare indse at det ikke er alle hunde hun kan med - men få udvalgte - sådan er det jo ofte - desværre

 

Agility er faktisk en sport som er meget stressende for hunde - synes jeg ihvertilfælde - alle de andre hunde står på sidenlinien og nogle gøer helt vildt - så jeg tror mange af de andre har ret i at hun var stresset og så gør man nogen gange ting som man ikke mener

Prøv at sætte de 2 hunde sammen igen om et par uger når alting er faldet til ro igen og ikke på agility banen - det er ikke sikkert at der vil være nogen problemer der :hmm:

 

Nå men det blev da vist lidt langt - men jeg synes du skal slå koldt vand i blodet og se tiden lidt an - måske var det en ener :blink:

Redigeret af bodeval
Link til indlæg
Del på andre sites

Pyyha, hvor en oplevelse :megaked:Og stakkels Tyson - jeg håber han kommer sig uden mén, både fysisk og psykisk :ae:

 

Måske var det en blanding af adrenalin pga. agility træningen i sig selv, ejernes (meget forståelige) lidt paniske reaktioner og måske lidt jealousi hundene imellem idet I skifter "handler".

 

Det er også jalousi, jeg tænker på. Nu ved jeg ikke, hvor tæt du nåede at komme på Tyson, men hvis Caia ser, at hendes elskede mor står med en anden hund og ikke hende, kan det vel godt gøre hende jaloux?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok ikke andre måder at reagere på - det kræver, at man kender den "overfaldende" hund! Jeg ved, at jeg kan stoppe Kimmi ved at tage hende i nakken og bede hende besinde sig - det ville ikke have virket ved Robin, min gamle hund..... med ham var den eneste mulighed enten at hive ham af - med skader til følge eller få ham i ro og på den måde få ham til at slippe - uden skader. Det er bare sjældent, at modparten har roen til det! I situationen må man jo handle efter forholdende - det lyder som om det har været voldsomt og usædvanligt, at en ikke-normalt-aggressiv tæve reagerer på den måde overfor en hanhund, der ikke gør modstand :ae:

de 2 gange cujo har været i slagsmål ..nu er han ikke såen at trække af.

 

begge gange vi fik fat i hundene stod de stille, men holdt fast i hinanden. Begge gange endte de med at slippe efter 15-20 sek. hvor de bare stod og "gloede" den ene gang fik de begge nogle slag over snuden, for slip sku de fandeme.

 

nok også derfor at cujo kun fik mindre skrammer begge gange.

 

Om jeg ville have hevet og trukket hvis det var mindre hunde end nogle over 30 kg er usagt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Formålet med at tage fat i hundenes bagben er netop at undgå skader!

 

Hvis det skal gøres skal begge hundeejere være enige om metoden som er at løfte hundens bagben fra jorden og når den derfor slipper den anden hund - og ikke før - at få dem fra hinanden.

 

Humlen ved denne metode er at begge hunde skal slippe samtidig, for slipper den ene hund og den anden stadig holder fast eller lynhurtigt slipper for at få et bedre bid ind, kan der ske store skader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en grim oplevelse for alle :ae:

 

Jeg tror, at det meste er sagt.

 

Jeg kan bidrage med, at mht skader, så skal du sende regningen fra dyrlægen til dit forsikringsselskab mærket forsikringsnummer og evt et kort brev der fortæller, at din hund har bidt en anden hund. Så overfører de pengene til din konto. (jeg har selv været der engang )

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige sige, at jeg ikke startede med at hive Caia op i luften (ved at tage i selen, ikke i bagbenene). Jeg startede med med at råbe af hende, og det samme gjorde CCC. Imens lå Tyson på på jorden under hendes og skreg. Da hun ikke slap, forsøgte jeg så at hive hende af ham - først ved at hive hende væk, og da det ikke virkede, ved at hive hende op i luften. Det var en instinktiv reaktion, men jeg kan ikke se, hvordan jeg skulle kunne få mig selv til at reagere anderledes en anden gang. :cry:

 

Man reagerer instinktivt og det er nemt bagefter at være klog - men med en plan, før det værste sker, er der chance for at reagere 'rigtigt'. Jeg er stadig lettet over, at jeg holdt mig til min plan og at det lykkedes da Petrine blev gnavet i.

 

Tror ikke vi fysisk kan få en sur hund til at slippe, uden at tilføje den smerte, det med bagbenene er effektivt, men kræver samarbejde og tid - jeg leder stadig efter tricket, men indtil da så håber jeg at blive rasende nok til, at kunne tackle en angriber og er glad for jeg er stor nok til det, Sonja kunne næppe have mast Caia flad.

 

Men hvis skaden der er sket ikke får alvorlige konsekvenser for Tyson burde du lade tankerne vende en gang over det der er sket, og analysere lidt på det.

 

Kommer aldrig til at forstå, hvorfor konsekvenserne skal få betydning for angriberen - hvis Caia havde angrebet en robust amstaff, der mentalt bare havde rystet det af sig, som ikke havde ladet sig påvirke af lidt smerte og skulle have en sjat antibiotika, havde det så været mindre alvorligt? Den der bed Petrine, burde der være grebet ind overfor før den bed hul, der var rigeligt med advarsler, men trænerne syntes ikke der skete noget, før de så blod.

 

Tænker rigtigt meget på jer begge to - manden sender også sine tanker til smukke Tyson og Caia :ae:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke en sjov oplevelse for nogen af parterne, hverken 2- eller 4-benede... Sender :ae: til jer alle.

 

Er 100% enig med Ninjamor - få en dyrlæge/kiropraktor til at se hende godt og grundigt igennem, og så en adfærdsterapeut. Agility får hundene til at køre i et højere gear, og hvis der så også er en skade, kan det sagtens være nok til at få hunden til at reagere "forkert".

 

Nogle hunde, der tænder meget på agility, kan også få ejerfornemmelser over banen - min egen blev en gang overfaldt bagfra af en sur hund, der ikke syntes hun skulle ha' lov at løbe på "hans" bane.

 

Mht. at stoppe slagsmål, har jeg et par gange oplevet at en stor spand vand i hovedet på hundene, kan få dem at stoppe op, hvorved man får en chance for at få dem væk fra hinanden. Problemet er bare at man sjældent går med en spand vand i lommen... Men det burde man måske se til at ha' stående på træningspladsen? :hmm:

 

Håber at alt løser sig til det bedste, for jer alle!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Vil lige sige, at jeg ikke startede med at hive Caia op i luften (ved at tage i selen, ikke i bagbenene). Jeg startede med med at råbe af hende, og det samme gjorde CCC. Imens lå Tyson på på jorden under hendes og skreg. Da hun ikke slap, forsøgte jeg så at hive hende af ham - først ved at hive hende væk, og da det ikke virkede, ved at hive hende op i luften. Det var en instinktiv reaktion, men jeg kan ikke se, hvordan jeg skulle kunne få mig selv til at reagere anderledes en anden gang. :cry:

 

:ae:

 

Nemlig, det var en instinktiv reaktion...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Pyyha, hvor en oplevelse :megaked:Og stakkels Tyson - jeg håber han kommer sig uden mén, både fysisk og psykisk :ae:

 

 

 

Det er også jalousi, jeg tænker på. Nu ved jeg ikke, hvor tæt du nåede at komme på Tyson, men hvis Caia ser, at hendes elskede mor står med en anden hund og ikke hende, kan det vel godt gøre hende jaloux?

 

Godt nok har Tyson og Caia set hinanden en del gange efterhånden, men jeg tror ikke jalousi var årsagen. Men jeg ved det selvf. ikke.

 

Jeg håber også at Tyson kommer sig, han er en alletiders vidunderlig og dejlig hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Flere nævner at det ville være en god ide at få Caia til kiropraktor, så det er jeg ved at undersøge.

 

Kan I anbefalde en dygtig en på Sjælland, omkring københavns området?

 

Og hvordan foregår sådan noget? :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

mange anbefaler charlotte frigast fra københavns dyrehospital. jeg har selv haft en rigtig god oplevelse med lone fabricius fra the touch. Vi tog ud til hende, og hun havde masser af tid, en stor viden, interesse i min hund og en super god tilgang til ham.

 

jeg håber, at i alle er kommet jer lidt over det værste chok :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
mange anbefaler charlotte frigast fra københavns dyrehospital. jeg har selv haft en rigtig god oplevelse med lone fabricius fra the touch. Vi tog ud til hende, og hun havde masser af tid, en stor viden, interesse i min hund og en super god tilgang til ham.

 

jeg håber, at i alle er kommet jer lidt over det værste chok :ae:

 

Mange mange tak for den info - Vil straks få det undersøgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flere nævner at det ville være en god ide at få Caia til kiropraktor, så det er jeg ved at undersøge.

 

Kan I anbefalde en dygtig en på Sjælland, omkring københavns området?

 

Og hvordan foregår sådan noget? :oops:

 

Charlotte Frigast er hver torsdag på Kbh Dyrehospital og ellers tager hun også imod patienter på hjemmeadressen i Ringsted. Hende har Luna været hos et par gange..

 

Lone har jeg ikke prøvet, men jeg er da lidt nysgerrig:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej CCC.

 

Sidder og læser hele tråden for første gang og sikke en trist en, pga jeres oplevelse - alle 4 :cry:

 

Men sikke også en masse søde, dejlige og varme indlæg der er - det gør sku en glad, også selv om jeg bare sidder herude på sidelinjen.

 

Jeg håber det bedste for jer alle 4 og istemmer røsterne der siger få hende nu undersøgt godt og grundigt og kom jer over det hele og få jer en lang og god snak sammen, når chokket har lagt sig. Det tror jeg vil hjælpe jer alle :ae:

 

Mht kiropraktor har jeg også hørt en masse godt om Charlotte Frigast og når min egen pengepung er til det igen, skal Misja en tur ud til hende.

 

Knus til jer alle..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hej CCC.

 

Sidder og læser hele tråden for første gang og sikke en trist en, pga jeres oplevelse - alle 4 :cry:

 

Men sikke også en masse søde, dejlige og varme indlæg der er - det gør sku en glad, også selv om jeg bare sidder herude på sidelinjen.

 

Jeg håber det bedste for jer alle 4 og istemmer røsterne der siger få hende nu undersøgt godt og grundigt og kom jer over det hele og få jer en lang og god snak sammen, når chokket har lagt sig. Det tror jeg vil hjælpe jer alle :ae:

 

Mht kiropraktor har jeg også hørt en masse godt om Charlotte Frigast og når min egen pengepung er til det igen, skal Misja en tur ud til hende.

 

Knus til jer alle..

 

Du har helt ret, der er VIRKELIG kommet mange søde, dejlige og varme indlæg, og det gør et enormt indtryk på mig, og jeg er utrolig glad for at I bruger tid på at svare. Jeg er meget rørt over dem.... Puha!

 

Efter jeg havde postet denne tråd, var jeg faktisk bange for at blive haglet ned, selvom det jo hverken gør fra eller til. :engel: Men HF er et godt sted, hvor alle vil hinanden det bedste.

 

Jeg tumler med at droppe AG med Caia... Jeg vil ikke risikere noget til træning, der er mange hunde på holdet, der er meget stress, og jeg kan heller ikke være sikker på at de andre hundeejere har fuldstændig styr på deres hunde.. Tænk hvis der pludselig kommer en hund rendene imens Caia og jeg løber?! Hvordan vil hun reagere på det?

Jeg har et ansvar, og jeg skal ikke udsætte Caia for sådan en episode igen, og ej heller skal der ske andre hunde noget.

 

Jeg vil se om vi kan få en tid hos Charlotte :-) Tak fordi I dele jeres erfaringer med mig.

 

Når Tyson er kommet sig, har Sonja sagt at hun gerne vil have at de skal mødes igen under kontrolleret forhold...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg læst tråden og jeg kan ikke bidrage med noget nyt - men jeg er SÅ ked af at I skulle have den oplevelse alle sammen og sender jer en masse af dem her :ae::ae::ae::ae:

 

Jeg synes virkelig at denne her tråd viser hvor fantastisk dejlige mennesker der er herinde - jeg får jo helt våde øjne af at læse alle de søde indlæg.

 

Og så synes jeg det er en rigtig god idé at få Caia undersøgt nærmere og at I skal droppe at tænke aflivning - hvad det også lyder som om I har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig med folk i tråden her..

 

Caia er lige knap to år, og hun har aldrig før været i en lignende situation.

Jeg har aldrig oplevet den side af hende, eller forestillet mig at det kunne lade sig gøre at hun reagerede sådan..

 

Men samtidig så ser vi jo at når pigerne stresser for meget op, f.eks under leg, har de brug for en timeout og en smule ro inden de kan lege videre. De kører for højt og kan ikke fordøje situationen. Og jeg tror det er det samme der er sket her.

 

Hun er en klog pige der skal bruges, og når hun er på er hun PÅ.. Jeg kan kun forestille mig at hun simpelthen har været SÅ opkørt på alt det fede der skete, at hun på ingen måde kunne at Tyson skulle komme SÅ tæt på..

 

Jeg ser absolut ingen grund til at aflive hende, eller til overhovedet at tænke på det, selvom I jo har fået et kæmpe chok.

Caia er ikke en hund med en masse adfærdsproblemer, hun er en hund med drifter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...