Hop til indhold

Når hunden prøver at fortælle dig noget

DaniellaJ
 Share

Recommended Posts

De luxe er begyndt at fortælle når han skal ud og lave nr to.

Han begynder at gø, også sætter han hurtigt røven i jorden og gør igen indtil man giver ham snor på og går udenfor med ham :engel:.

- Har jeres hunde også en måde at fortælle jer ting på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja altså Luna fortæller mig, hvilken vej vi skal gå på gåture.. Hvis vi kommer gående af cykelstien og jeg egentlig havde forestillet mig at vi skal videre lige ud, men Luna hellere vil på marken, så stopper Luna ved stien ned til marken og bliver stående indtil jeg opdager det (hun er løs, så jeg er jo bare fortsat:mrgreen:)..

Hun laver lidt det samme, hvis hun finder en pind, som hun godt vil have.. Så stopper hun og venter på at jeg ser hende og siger værsgo (selvom hun altså godt må tage pinden uden et værsgo):lol:

De gange, hvor hun skal af med noget udenfor vores normale luftetid, der kommer hun hen og sidder og stirrer på mig:mrgreen: Er det om natten, sidder hun nede på gulvet for enden af sengen og trækker vejret meget højlydt.. Så ved jeg at NU skal vi ned og det kan kun gå for langsomt

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er man f.eks. ikke i tvivl om hvor vidt Berneren vil ind ude fra haven. Det vil den når den smadre sine 58, 8 kg op mod havedørens vinduer (jeg gider ikke engang pudse dem mere) eller hvis han synes vi skal til at få lettet bagen, hvis han ved, vi skal et eller andet sted hen. Jamen så henter han et af sine kalkben og smadrer det ned i parketgulvet gentagende gange for lige som at gøre opmærksom på sig selv og vores sløvsind :mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

som jeg nævnte i alt og intet er halfdan begyndt at gø af håndvasken, hvis hans vandskål i tom. han gør også af akvariet, hvis han vil have et stykke legetøj (kassen står ovenpå) og han tramper mig i hovedet om morgenen, hvis han vil ud og tisse :engel:

hvis han vil igennem en lukket dør (eller en dør der står på klem, det kan han heller ikke finde ud af), eller hvis jeg skal hjælpe ham med at befri et ben/en bold/en godbid som er røget under komfuret eller ind i et hjørne, piver han, indtil jeg kommer.

i det hele taget ikke en hund der lider i stilhed :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har jeres hunde også en måde at fortælle jer ting på?

Først da Sofus var flere måneder gammel, gættede jeg hans "tegn", når han ønskede at komme ud. Han logrede meget voldsomt, faktisk så voldsomt, at kun hovedet stod stille. Sådan á la over-labrador-glad-agtigt.

Jeg troede jo, at han bare VAR glad, men nej....han skulle ud og skide.

I dag er han gået over til blot at sende mig et beslutsomt blik og - for ligesom at understrege situationens alvor - at gå ud og give hoveddøren en ordentligt dunk med en pote. Derefter haster han hen og sætter sig ved sit halsbånd og snor, der hænger et bestemt sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla er MEGET tydelig i sit sprog overfor os - hun er o godt klar over, at vi mennesker er liiiiiidt retarderede, så man må sige ting meget tydeligt til os :mrgreen:

- Stil dig i entreen og stir intenst på mors jakke... tjek, at mor kan se dig fra sofaen - løb evt. frem og tilbage imellem hende og entreen - så hun opdager at du gerne vil ud at gå en tur

- Løb hen i hjørnet af køkkenet og nedstir krukken med tyggepinde mens du siger samme lyd som en kat i brunst, for at fortælle at du gerne vil have en

- Stil dig på første trappetrin af trappen op til soveværelser, stir rundt om hjørnet intenst på dine forældre i sofaen mens du siger klagende lyde, for at fortælle at du meget gerne vil i seng

- piv, stå i buk og smid poten ind under sofaen / opvaskemaskinen / komfuret etc. spring ud, slå din mor på låret og gentag - for at fortælle at din bold / kong / guf / bamse sidder fast derinde og du kan ikke få den ud

- placer legetøj for fødderne af person, løft det op og smid det igen (gentag evt. flere gange), hvis du gerne vil lege med noget (det er vigtigt at springe baglæns efter smidning af legetøj - da det viser entusiasme overfor legen)

- Slå folk i sofaen på låret med poten hvis de har en computer på skødet hvor du skal sidde

- krads folk på låret hvis du gerne vil under tæppet (om de har tæppe på er ligegyldigt, de må jo finde et tæppe så) - bliv ved indtil de finder et tæppe du kan komme under

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter gør lidt på alle mulige mærkelige tidspunkter, af alle mulige mærkelige ting. Så der gik lidt tid inden jeg fandt ud af, hvornår det var fordi han ville ud.

Det har jeg så fundet ud af nu. Det er når han kigger direkte på mig, mens han gør. Han ligner lidt en hund, som 'puster sig op' overfor mig.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla er MEGET tydelig i sit sprog overfor os - hun er o godt klar over, at vi mennesker er liiiiiidt retarderede, så man må sige ting meget tydeligt til os :mrgreen:

- Stil dig i entreen og stir intenst på mors jakke... tjek, at mor kan se dig fra sofaen - løb evt. frem og tilbage imellem hende og entreen - så hun opdager at du gerne vil ud at gå en tur

- Løb hen i hjørnet af køkkenet og nedstir krukken med tyggepinde mens du siger samme lyd som en kat i brunst, for at fortælle at du gerne vil have en

- Stil dig på første trappetrin af trappen op til soveværelser, stir rundt om hjørnet intenst på dine forældre i sofaen mens du siger klagende lyde, for at fortælle at du meget gerne vil i seng

- piv, stå i buk og smid poten ind under sofaen / opvaskemaskinen / komfuret etc. spring ud, slå din mor på låret og gentag - for at fortælle at din bold / kong / guf / bamse sidder fast derinde og du kan ikke få den ud

- placer legetøj for fødderne af person, løft det op og smid det igen (gentag evt. flere gange), hvis du gerne vil lege med noget (det er vigtigt at springe baglæns efter smidning af legetøj - da det viser entusiasme overfor legen)

- Slå folk i sofaen på låret med poten hvis de har en computer på skødet hvor du skal sidde

- krads folk på låret hvis du gerne vil under tæppet (om de har tæppe på er ligegyldigt, de må jo finde et tæppe så) - bliv ved indtil de finder et tæppe du kan komme under

Ha ha, det lyder som mine, så de må vel også ha' indset at de har en småt begavet menneskemoar! ;-)

Jeg kan tillægge at hvis vandskålen er tom, så skal man bare slå hårdt med poten på den, så den flyver over hele køkkengulvet, helst skal det også larme rigtig meget. Sååå forstår menneskemoren at vandskålen er tom... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha, det lyder som mine, så de må vel også ha' indset at de har en småt begavet menneskemoar! ;-)

Jeg kan tillægge at hvis vandskålen er tom, så skal man bare slå hårdt med poten på den, så den flyver over hele køkkengulvet, helst skal det også larme rigtig meget. Sååå forstår menneskemoren at vandskålen er tom... :oops:

Og vi snakker om, at hunde af og til og i en bestemt periode i deres liv ikke hører så godt efter hvad vi siger til dem. Hundene på deres side må jo så mene, at deres mennesker er stokdøve hele livet igennem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle

- piver højlydt hvis han skal ud og lave nr.2. Skal han "bare" ud sætter han sig foran døren, hjælper det ikke kradser han på den.

- Sidder og kigger meget intenst på en hvis han syntes man skal stå op når man sover. Virker det ikke skubber han til armen med sin våde snude.

- Knurrer på en helt bestemt måde hvis der er noget der er lidt farligt. Som den anden aften da han pludselig begyndte at ligge og knurre ude i køkkenet... jeg gik med ham hen til det farlige... wii balance board som havde stået under stuebordet de sidste to dage :stupid:

- Gøer alarm gøen hvis han tror der er noget farligt udenfor.

- Tager en forbudt sok fra vasketøjskurven, ligger den foran sig, legeknurrer, logrer med halen, holder hovedet nede og kigger op med øjnene, så man umuligt kan undgå at lægge mærke til det. Hvis han virkelig vil have opmærksomhed.

- Kradser på skabsdøren indtil maden, eller sætter sig foran den, hvis han syntes vi er for sent på den med det.

- Sætter sig foran kommoden hvis han er kommet i tanke om at han skal bruge sit pivdyr.

- Står stand foran en busk hvis der er et mindre levende dyr.

- Skraber mod vandskålen med poten hvis den er tom eller han syntes han trænger til frisk vand.

- Har legeopfordring som Karlas

- er legetøjet forsvundet hvor man ikke kan få fat i det gøer han højlydt og kigger intenst på stedet og os. Hjælper det ikke får vi et ordentlig potedask.

- Kigger intenst på Bjørn (oftest ham der holder snoren) hvis der er en snuseplet han ikke kan komme hen til, men gerne vil hen til.

Nova

- Skriger som en sindsyg hvis ikke vi kommer og lukker hende ud lige med det samme hun siger det!

- Gøer meget højlydt og prøver ihærdigt at få Dumle med på den hvis hun har hørt en farlig lyd. Når så Dumle går igang kravler hun i ly bagved en af os :stupid:

- Ligger i playbow og legeknurrer imens hun kigger instens på en for at sige "ligeom lidt sidder jeg i panden på sig!" :drille:

- Knurrer og løber meget hurtig frem og tilbage mellem legetøj og os hvis legetøjet er hvor hun ikke kan nå det. Rejser vi os ikke hurtig nok får vi et meget lyst "kan i så komme igang" vif og virker det ikke kan hun nemt "komme til" at give os et let nap, trække i buksebenet eller slå... nej hoppe... men forpoterne på vores fødder.

- Stirrer intenst på mig og piver højlydt hvis der er noget hun vil snuse til/en hun vil hilse på eller noget hun vil spise på gåturen, men ikke kan nå derhen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gizmo er generelt meget snaksalig... Men hvis det er fordi han skal noget, enten ud eller vil fortælle at han er sulten. Så stiller han sig og brummer/piver/etc. MENS han samtidig strækker højre ben bagud :lol: :hmm: Det ser bare SÅ komisk ud... Og han kan stå og strække det bagud flere gange, og det er altid højre bagben... Og KUN hvis han vil gøre opmærksom på at det er tid til enten mad eller luftning.

Og så har han det med, at gå efter en og nappe i balle/lår hvis han synes at man lige skal lege lidt, eller bare vil have noget opmærksomhed... :stupid:

Og så kan han virkelig lave den mest opgivende suk/brumme lyd, hvis han ikke synes at han ligger godt nok, og at man egentlig bare burde fise af og overlade pladsen helt til ham, ELLER hvis han bare ikke kan få puttet sig tæt nok ind til en...

Ja, Gizmo har meget at fortælle nogen gange... :roll::lol: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gizmo er også begyndt, at sætte eller stille sig og stirre på spanden med tørrede struber/lunger NÅR HAN mener at det er tid til en snack...

Og efter jeg har lært ham, at lukke låger, så skal man lige passe på fingre (og måske hovedet... :genert:) når man skal have noget i skabene... For de bliver lukket meget bestemt i... Og så står der bare en mega stolt Gizmo og kigger forventningsfuldt efter sin guf...

Ling kan også være meget krævende... Hvis man har nusset ham lidt, og man så stopper, så møver ham bare hovedet ind under ens hånd, og han bliver bare ved... It ain´t over until I say it´s over :roll:

Og har man guffer med i lommen når vi går tur, så kan Ling også være pænt demanding... Og bliver ved med at snurre rundt om sig selv, ved siden af en mens man går, og han bliver ved til han har fået en guf... Og jeg er jo godt opdraget :stupid: Så han får en så jeg får fred... kun for at gentage det igen 30 sek. efter :stupid: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse er ikke en særlig verbal hund, og hun er slet ikke en der hundser rundt med sin moar!

Indtil denne sommer har hun altid været iført en lang tørresnor i forældrenes have, samt i sommerhuset. Og når hun så vikler sig rundt om noget står hun stille i 20 sekunder. Sker der ingenting siger hun VOV!. Så har man igen 20-30 sek. Så gentager hun VOV!, venter 20 sekunder og bider snoren over. Det tager for lang tid at vente..

Og hjemme hos min veninde er hun begyndt at sige til når hun skal ud i haven. Så går hun hen og kradser på døren.. Så løøøøøber vi op, for det er så sjældent hun siger til, så når hun skal, så skal hun!...

Og hvis hun en sjælden gang imellem skal ud om natten (læs: hvis hun har dårlige mave) så ligger hun og piver til jeg vågner og skynder mig ud.. For når Basse siger til, så er det NU!..

Er vandskålen tom, står hun bare og slikker lidt i den. Virker det ikke går hun hen og lægger sig.. Hun hundser ikke særlig meget med mig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Zulo, som jo er flokføre herhjemme, har meget forskellige bjæf og vov efter hvad han vil.

Hvis man vil ud i haven sidder han ved døren og slår på døren, hvis det er vigtigt kommer han og giver et bjæf og kikker på den af de andre det drejer sig om.

Hvis en skal ud om natten kommer han løbene og hopper op på maven af mig med alle 4 ben.(23 kg)

Når det er fridag morgenhygger alle 4 hunde i sengen med os. Når så Zulo mener det er tid til morgenmad skubber han konen ud af sengen i et hårdt skub:klap:. En tøm vandskål bliver meddelt ved sparken/raslen med skålen. Hvis der skal tigges godbider sender han valpen, (det giver mere) mens han selv sidder ude ved skabet og venter:damn:.

Men ellers har han et meget stort "ordforråd". Vi er aldrig i tvivl om hvad han vil, vi kan høre det på bjæffet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse er ikke en særlig verbal hund, og hun er slet ikke en der hundser rundt med sin moar!

Indtil denne sommer har hun altid været iført en lang tørresnor i forældrenes have, samt i sommerhuset. Og når hun så vikler sig rundt om noget står hun stille i 20 sekunder. Sker der ingenting siger hun VOV!. Så har man igen 20-30 sek. Så gentager hun VOV!, venter 20 sekunder og bider snoren over. Det tager for lang tid at vente..

Og hjemme hos min veninde er hun begyndt at sige til når hun skal ud i haven. Så går hun hen og kradser på døren.. Så løøøøøber vi op, for det er så sjældent hun siger til, så når hun skal, så skal hun!...

Og hvis hun en sjælden gang imellem skal ud om natten (læs: hvis hun har dårlige mave) så ligger hun og piver til jeg vågner og skynder mig ud.. For når Basse siger til, så er det NU!..

Er vandskålen tom, står hun bare og slikker lidt i den. Virker det ikke går hun hen og lægger sig.. Hun hundser ikke særlig meget med mig..

:sjov: :sjov: :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Om formiddagen, når jeg er på min anden kop kaffe (ja, Selma kan tælle:genert:) stiller hun sig og nedstirrer mig. Flytter jeg mig lidt gør hun det samme, så hun fortsat kan stirre mig ind i ansigtet. Jeg tror hun prøver med hypnose eller telepati :roll:

Qiwi fortæller højlydt når hun skal ud i haven. Men det er bare snyd. For hun går kun ud på afsaten og ind igen. For hun ved at hun får en godbid, når hun kommer ind.

Når Selma vil i seng. Gøer hun nedenfor trappen. Venter lidt. Gøer igen. Og opgiver så, og går selv i seng. Men jeg er ikke i tvivl om hvad hun vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge vores hunde skraber på teressedøren når de skal/vil ud i haven. Hvis vi ikke reagerer hurtigt nok, gør de. Sjovt nok har kun den ene forstået at gøre det samme når han vil ind...

Begge hunde fortæller også tydeligt når de vil i seng om aftenen. Kredser om døren til soveværelset - kigger på os - og kigger anklagende på døren og så anklagende på os indtil det virker...

Og hver weekend - imellem kl. 6-7.15 starter Buddy sin "nu vil jeg altså ud på min morgentur terror". Først slikker han mig forsigtigt i hovedet, så hopper han op i sengen til os, overfalder "farmand" - hopper ned igen - og tænder så sirenen. Tripper hylende rundt på stuegulvet mens hylen bliver mere og mere desperat og intens.... Det slår aldrig fejl - og er den mest irriterende vane han har! Psyisk terror. Vi bukker under og manden går en lang tur med begge hunde :o). Er sikker på, at han opførsel kunne få enhver til at tilstå hvad som helst!

Luffe har en helt bestemt lyd/hylen han kun bruger når han vil humpe på Buddy - sådan en lidt mere skinger/ynkelig/desperat lyd end han ellers bruger - og selv Buddy ved, at nu skal han flygte...

Luffe er også en meget sulten hund - og hver dag, omkring kl 17.15 kommer han og slikker mig i hovedet, hvorefter han går i køkkenet og venter på servering.

Er sikker på, at de "siger" mange flere ting som jeg ikke lige kan huske :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh.. Bitten brokker sig utroligt meget over livet generelt!

Hun har fundet den magiske lyd, som er på lige præcis det niveau hvor det ikke er træls nok til at man beder hende bestemt om at lukke arret - men samtidig er det så belastende i længden at man får fniller.. Og følger hendes ønske.

Nogle gange tænker jeg, med en masse overskud, at idag skal hun lære at jeg ikke går i seng når hun siger til - men det er fysisk umuligt at ignorere sig ud af det, og et "luk røven" har absolut ingen effekt.. Så.. går bare i seng som regel. Søvn er også fin fin.

Når hun er tørstig går hun ud i bruseren og laver samme lyd (såfremt jeg ikke er i rummet med vandskålen) ellers laver vi lyden foran skålen, dutter, træls lyd, dutter skål..

Når vi skal ud, sætter man sig på måtten foran hoveddøren (det har de begge lært!) Dolph misbruger dette dog, og sætter sig derude sådan hvert kvarter..

Såfremt man ønsker kælen, er det ok at grave hul i låret på folk, kile sig ind under deres hånd og alternativt kravle op i deres næse hvis de sidder i sofaen. Folk føjer sig som regel, og hvis de ikke gør så kan en skubben væk godt godtages som nusning.. Og skal derfor gentages.

Link til indlæg
Del på andre sites