Hop til indhold

Kan man ikke!???

Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg set på en del billeder fra div. hundeudstillinger, og på 90% af billederne står hunden med halen mellem benene og ørene meget lant tilbage+ de har en meget tynd kæde og halsen helt oppe i nakken, og den bliver bare stammet til, vel for at hunden står rigtigt:hmm::vedikke:

Kan det ikke inlæres så den står rigtigt uden ubehag?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 92
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Selvfølgelig kan det det.

Nu er jeg jo ikke udstillingsmenneske, men jeg ved at for min race, der tæller det ned hvis ørerne ligger ned og halen er i mellem benene, det giver ikke et godt helhedsindtryk, så de udstillingsfolk jeg kender kæmper for at deres hunde er glade for at være i ringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan det det.

Nu er jeg jo ikke udstillingsmenneske, men jeg ved at for min race, der tæller det ned hvis ørerne ligger ned og halen er i mellem benene, det giver ikke et godt helhedsindtryk, så de udstillingsfolk jeg kender kæmper for at deres hunde er glade for at være i ringen.

Tak Lonny :)

Jeg er heller ikke udtiller. Jeg synes det virker som om hundene stresser en del over udstillinger. Rigtig mange hunde ser ud til at de bare vil ud og væk derfra :(

Feks denne. Det ser ikke særlig hyggligt ud.:

http://www.heartofdarkness.se/blandad_nyheter/nordisk/Namnl%F6st-85.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er heller ikke udtiller. Jeg synes det virker som om hundene stresser en del over udstillinger. Rigtig mange hunde ser ud til at de bare vil ud og væk derfra :(

[media]http://www.heartofdarkness.se/blandad_nyheter/nordisk/Namnl%F6st-85.jpg[/media]

Jamen det er rigtig, der er mange af hundene der ikke ser særlig glade ud.

jeg talte på et tidspunkt med Baldur's opdrætter om det, og han sagde at hans opfattelse var, at især nye udstillere var så fokuserede på at deres hund skulle gøre det godt i ringen, at de nærmest trænede hver dag og pressede hunden alt for hårdt, med det resultat at hunden slet ikke brød sig om at blive udstillet. Og han mente jo at dette var en stor fejl, for en hund der ser trykket ud vinder ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

[media]http://www.heartofdarkness.se/blandad_nyheter/nordisk/Namnl%F6st-85.jpg[/media]

Det billede syntes jeg nu ikke udtrykker ubehag?

Nu har vi jo haft udstillingssnakken et par gange før, men generelt kan det siges, at man intet får ud af det, hvis ens hund ikke kan lide udstilling. Det er et show, og den hund der har mest "presence" og viser sig med attitude og en "her kommer jeg elsk mig!" tilgang til verden, vil placere sig bedre end en hund, der giver udtryk for ikke at ville være med.

Derfor er der selvfølgelig al mulig grund til, at lære ens hund udstilling er super sjovt. Hvilket selvklart ikke gøres ved at påføre den ubehag. Hverken i ringen eller før.

Alligevel vil der altid være nogle udstillere, der ikke gør tingene "rigtigt". Som er for hårde ved deres hunde, og ikke sørger for at indlære tingene positivt. Ender personligt selv ofte i en diskussion med ejere af eksempelvis boxere, hvor dobbelt handling (at der står en person udenfor ringen og kaster med bolde, godbidder, kalder, fløjter eller andet for at få hunden i ringen til at være mere på) er en selvfølge. Ejere af disse hunde påstår, at det er den eneste måde man kan få dem til at stå korrekt. Modsat påstår jeg, at deres måde at handle på, er direkte årsag til at deres hunde mindst en gang i løbet af en udstilling er i hovedet på hinanden.

Ejere af eksempelvis nogle myndetyper gør meget ud af at indlære positivt "stå og gå" hos deres hunde. Mest kendt er nok den svenske Jenny med sin pharao, der altid løber i meter lang line. Det ses også hos en anden svensker, der har saluki.

Smider lige et par billedeksempler:

179016_10150174473397178_784187177_8720115_5364990_n.jpg

På spaniels viser man også hunden med linen bag ørerne. Hovedet holdes dermed oppe, for at få en bedre "rejsning" på hals og hovede. Nogle fremviser dem også i løs line, og det er nok et spørgsmål om smag eller behag. Tænkte dog billedet kunne vise, at det er en koncentreret hund, der er "på" og som ikke har ubehag ved det at udstille.

nordwinner-bis.jpg

Omtalte svenske Jenny med pharaoh. Også her handles hunden ved halsbånd.

harley_moving.jpg

Og salukien fra Sverige.

Nu ved jeg ikke om det ses af billederne her, men har man set hundene i levende live, er der ingen tvivl om, at ingen af dem syntes det er ubehageligt at blive fremvist på den måde de vises på en udstilling.

Så uden at skulle sige der ingen rådne æg eller æbler er indenfor udstilling, så er der langt mellem dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lige det der med halen. En hund behøves ikke at være trist, fordi halen hænger. Bernere skal have hængehale, når den er stillet op. Hvordan lære man så dyret det ? Man lægge hånden på stedet hvor hale og krop mødes (jeg sagde ikke presser, trykker eller andet). Så sænker hunden af en eller anden grund halen. Derpå ros og guf. En hund behøves ikke at være mishandlet i en eller anden grad, fordi den ikke fjoller sanseløst rundt i ringen. At udstille hund er lærdom i samme omfang som alt muligt andet og selvfølgelig kan det indlæres med bløde metoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så uden at skulle sige der ingen rådne æg eller æbler er indenfor udstilling, så er der langt mellem dem.

Hvordan kan det så være at vi andre har nøjagtigt den modsatte opfattelse? Jeg har nemlig kun oplevet det samme som trådstarter siger - altså ca. 90% af hundene ser ud som om de hellere vil være et hvilken som helst andet sted.

Mht. de tre billeder du viser. Det første ser efter min mening anstrengt ud, det andet viser en hund der resignerer. Kun det tredie ser efter min opfattelse ud som om hunden ikke føler ubehag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det så være at vi andre har nøjagtigt den modsatte opfattelse? Jeg har nemlig kun oplevet det samme som trådstarter siger - altså ca. 90% af hundene ser ud som om de hellere vil være et hvilken som helst andet sted.

Mht. de tre billeder du viser. Det første ser efter min mening anstrengt ud, det andet viser en hund der resignerer. Kun det tredie ser efter min opfattelse ud som om hunden ikke føler ubehag.

Groft (så undskyld) men ærligt sagt: Sandsynligvis fordi I af en eller anden grund (jeres hunde er blandinger eller hvad det kan være) ikke aner, hvordan der bliver trænet og fordi I dømmer ud fra jeres egen forudindtagethed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Groft (så undskyld) men ærligt sagt: Sandsynligvis fordi I af en eller anden grund (jeres hunde er blandinger eller hvad det kan være) ikke aner, hvordan der bliver trænet og fordi I dømmer ud fra jeres egen forudindtagethed...

Så almindelig viden om hundesprog er totalt irrelevant i den forbindelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må kunne være i stand til mange ting, når man ser et billede. Blandt andet at vide, at det er et øjebliksbillede, der viser en brøkdel af en begivenhed - og undlade at tolke ud fra det hjørne man vælger at sidde i.

179452_495400026626_577291626_6578148_4781152_n.jpg

Nu hjælpes man lidt på vej i og med at personen har en klubdragt på. Men hvis det ikke var muligt at tolke, at billedet er taget i forbindelse med en fodboldkamp, kunne det af nogen også ses som, at nogen med vilje ønsker at påføre manden smerte, ved bevidst at sende en bold mod hans hovede.

167382_495399931626_577291626_6578147_1419070_n.jpg

Er manden her vred eller koncentreret?!?

Så til din kritik af billederne; hund 1 - er anstrengt negativt? Bliver vi nødt til at finde noget negativt et eller andet sted, nu halen ikke er nede?

Billede 2 - jeg skal love dig for, at den hund er alt andet end resigneret. Og forstår virkelig ikke, hvordan du kan få det billede af den? Vi har en hund (og nu har jeg set den live af flere omgange og på tv), der elsker at være på, og som koncentrerer sig når den skal. Det vil sige den kan stå roligt og være på.

Du ville garanteret ikke syntes nedenstående hund ser resigneret ud (skønt samme kropsholdning) - hvilket jeg så skønner er fordi du kan se sammenhængen. At hunden er midt i et lydighedsmoment - og det kan du anerkende og acceptere...

DSC_0031.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu vi tager udgangspunkt i dine udtalelser om de 3 billeder fra MK101's indlæg:

Billede 1: Hvad gør at du bedømmer det til at være anstrengt? Er det hundens udtryk eller?

For mig at se er billedet taget lidt uheldigt i en af svævefaserne (det ser ud som hunden bliver holdt oppe og ikke træder ordentligt ned på forbenene), men hunden ser da ikke anstrengt ud og her må jeg hellere sige, at jeg har set pågældende hund i ringen op til flere gange og kan derfor bedømme ud fra andet (og gør det ubevidst) end et stillbillede af den.

Billede 2: Hvad gør at du bedømmer den til at have resigneret?

Jeg har aldrig set denne hund IRL og kan kun bedømme ud fra dette stilbillede, men for mig at se er det en hund, der er "på" - en hund, der er igang med at præstere og er koncenteret.

Og mit indlæg skal ikke læses negativt eller groft mod dig - jeg er bare nysgerrig over at vi kan tolke billederne så forskelligt og vil høre hvorfor du personligt bedømmer dem, som du gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tolkning vil altid være farvet af den holdning man har, når man går ind i en samtale.

Så uanset hvor god du er med ord, eller til at tolke hundesprog, vil det ikke altid være muligt, at være fuldstændig objektiv.

Og jeg syntes personligt, at der mangler en god portion objektivitet i din anskuelse af fænomenet (du benytter dig endnu en gang til at kaste dig over udstillinger, racehunde og ejere af disse - i stedet for at tale med om, hvorvidt sådanne ting kan indlæres positivt). Men alt det har jeg jo prøvet at anskueliggøre i tidligere indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ville garanteret ikke syntes nedenstående hund ser resigneret ud (skønt samme kropsholdning) - hvilket jeg så skønner er fordi du kan se sammenhængen. At hunden er midt i et lydighedsmoment - og det kan du anerkende og acceptere...

DSC_0031.JPG

Bordercollies der arbejder ser tit ud som om de får tæsk, hvilket gør at de indimellem bli'r misforstået/læst forkert...

IMG_3864copy.jpg

Hende her gør det hun elsker mest i hele verden - selv om hun har halen nærmest mellem benene. Så det er ikke nok at læse generelt hundesprog, vil jeg mene. Nogle gange er man også nødt til at kende racen og dens racespecifikke træk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vilya stående i en lydighedsring

0105_0089.jpg

Vilya fanget stående på en tur i Himlen

DSC_0117.JPG

Vilya er blevet bedt om at stå for fotografen....

DSC_0004-1.JPG

Og så et par udstillingsbilleder - iført kæde :shock: og mig i den anden ende af linen...

0105_0139.jpg

0105_0154.jpg

DSC_0073.JPG

Vilya%20mens%20vi%20venter.jpg

Nå ja - og sådan her er hendes udstillingsstå indlært

DSC_0670.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil rigtigt gern udstille med min næste hund. Det er MIT store ønske. Derfor gik jeg på en del udstillinger for at se grand danoisracen an i udstillingsringen, men af alle de gd'er jeg så, var ikke én af dem lykkelige i ringen. De bliver hevet op i hovedet, holdt op i ørene og skindet ved kinderne blev hevet tilbage bag linen (som sad helt oppe bag ørene), dette er absolut ingen fornøjelse at se på, og jeg kan ikke forstå hvorfor hunden ikke skal bedømmes ud fra hvordan den ser ud, når den står normalt. DERFOR har jeg valgt en grand danois fra som min kommende udstillingshund...

Jeg har istedet valgt en labrador, da jeg har set MANGE eksempler på, hvor glade de er i ringen. De kan lide at være midtpunkt og der forventes ikke at deres hovedet skal hæves så højt, at handleren skal hive. De longre og er glade...

Tanken har også strejfet mig, Frank...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Må indrømme at jeg har det lidt anstrengt med racer der "skal" vises i stram snor, og stilles op så de nærmest ser hængte ud.

JA jeg er godt klar over, at de der gør det ordentligt, ikke kvæler hundene. Men jeg synes absolut ikke det er pænt at se på.

Tilgengæld er der jo en hel del racer der vises i løs line -det gælder bl.a. den islandske fårehund.

Her skal halen være krøllet op over ryggen og hunden skal have et opmærksomt udtryk. Og hvordan får man det? Jamen det får man altså ved at gøre det spændende og ikke skræmmende at være i ringen.

Ellers ryger halen nemlig ned :blink:

Jeg ser nu RIGTIG mange udstillere der gør det super flot, og hvor hundene virkelig er PÅ når de er i ringen, har fuld fokus på ejer osv.

Tilgengæld bliver jeg aldrig rigtigt imponeret over fremvisning af de racer der skal løftes op i halsbåndet når de stilles og endda når de løber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vilya stående i en lydighedsring

0105_0089.jpg

Vilya fanget stående på en tur i Himlen

DSC_0117.JPG

Vilya er blevet bedt om at stå for fotografen....

DSC_0004-1.JPG

Og så et par udstillingsbilleder - iført kæde :shock: og mig i den anden ende af linen...

0105_0139.jpg

0105_0154.jpg

DSC_0073.JPG

Vilya%20mens%20vi%20venter.jpg

Nå ja - og sådan her er hendes udstillingsstå indlært

DSC_0670.JPG

FLOT!!:5up:

Men nu tilhøre du jo de sidste 10% Det ved ALLE da!:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil rigtigt gern udstille med min næste hund. Det er MIT store ønske. Derfor gik jeg på en del udstillinger for at se grand danoisracen an i udstillingsringen, men af alle de gd'er jeg så, var ikke én af dem lykkelige i ringen. De bliver hevet op i hovedet, holdt op i ørene og skindet ved kinderne blev hevet tilbage bag linen (som sad helt oppe bag ørene), dette er absolut ingen fornøjelse at se på, og jeg kan ikke forstå hvorfor hunden ikke skal bedømmes ud fra hvordan den ser ud, når den står normalt. DERFOR har jeg valgt en grand danois fra som min kommende udstillingshund...

Jeg har istedet valgt en labrador, da jeg har set MANGE eksempler på, hvor glade de er i ringen. De kan lide at være midtpunkt og der forventes ikke at deres hovedet skal hæves så højt, at handleren skal hive. De longre og er glade...

Tanken har også strejfet mig, Frank...

Jeg fik forbud mod at sige noget til vedkommende eller hendes DdB på udstillinger, eller komme til ringen eller gå fra ringen for hunden havde et eller andet med mig. Den blev altid helt fjolleglad når den så eller hørte mig..

Men på en udstilling i Ringe i midten af 90'erne, hviskede jeg hundens navn under bedømmelsen, så ørene kom frem og halen viftede stille glad. Hunden blev BIS:lol::lol::lol::drille:

Det er desværre meget få DdB'er jeg ser gå med rigtigt hale og øre stilling. Nogle af dem går som om de er tæsket på plads og det er ikke et kønt syn:cry: Som hvalpe køber går jeg langt uden om den slags udstillere

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det er der da....og det er der sikkert også nogle, der kan få et eller andet ud af ;-)

Ja ikke fordi at han hører til her i tråden (undskyld:oops:), men CM satte da et "smart" stativ på en whippet(blanding), så halen ikke kom ned imellem benene, for så kunne den ikke være ked af det mere :shock:

Når münsterländere skal udstilles, kan de faktisk ryge ned i rækken, eller blive dicideret disqed hvis de holder halen for højt.

Link til indlæg
Del på andre sites