Hop til indhold

Så går jagten ind!


Amocca
 Share

Recommended Posts

Kan du uddybe, hvilke egenskaber du tænker på, og hvorfor du mener den er så speciel? :-)

 

 

Nu uddyber jeg lige hvad jeg tænker - selvom spørgsmålet var til Anna;-)

 

Det er en meget speciel race, fordi den har så stærkt et instinkt. Det er noget man skal tage højde for i træningen og i hverdagen.

Og så gør netop deres brugsegenskaber jo også, at det er en hund der skal have gode afslapningsvaner fra starten. Ellers kan man potentielt få en stresset hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 226
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jacki gik også på hvalpehold med en cavaliere og hun var den eneste der kunne matche Jacki i alt - hun var hurtig :shock:, kvik, lærenem, tonsvis af gå på mod og mod i det hele taget, legesyg - helt perfekt :lun:

 

Hende og Jacki svingede SÅ godt sammen - temperamentmæssigt kunne de have været kloner :klap:

 

Jeg har nu også kun godt at sige om Cavalier, rent træningsmæssigt. Jeg synes det er kvikke små hunde, og det bliver garanteret ikke værre af lidt DSG-blod iblandet - også på helbredsfronten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu også kun godt at sige om Cavalier, rent træningsmæssigt. Jeg synes det er kvikke små hunde, og det bliver garanteret ikke værre af lidt DSG-blod iblandet - også på helbredsfronten.

 

For lige at byde ind med lidt erfaring ift. cavalier, så tror jeg virkelig at man skal se sig godt for!

Jeg har set mange - altså rigtig mange - med rigtig træls sind. Dem jeg har oplevet har været meget forsigtige, nervøse, stressede og tilbageholdende. Hvad jeg lige kan huske har jeg haft en 10-12 stykker på hold (næsten alle med tavle) og måske 2 af dem har haft et temperament jeg kan lide.

 

Tror det er meget vigtigt at finde en opdrætter, der avler efter godt sind, såvel som sundhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at byde ind med lidt erfaring ift. cavalier, så tror jeg virkelig at man skal se sig godt for!

Jeg har set mange - altså rigtig mange - med rigtig træls sind. Dem jeg har oplevet har været meget forsigtige, nervøse, stressede og tilbageholdende. Hvad jeg lige kan huske har jeg haft en 10-12 stykker på hold (næsten alle med tavle) og måske 2 af dem har haft et temperament jeg kan lide.

 

Tror det er meget vigtigt at finde en opdrætter, der avler efter godt sind, såvel som sundhed.

 

Enig enig!

 

Mingus er meget selvsikker, det samme er en anden cavalier jeg træner med - resten jeg har mødt har været tæt på at være nervevrag, og øvenikøbet hjælpeløse :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing
det er ikke dsg jo, det er terrier :skraek: (amocca er vist nok ikke ligefrem terrier-fan, jeg har ellers også haft kigget på dem til hende :lol:)

 

Jeg synes mere det lignede en dsg :genert: Men nej ingen terrier, ingen spids, ingen krøller

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at byde ind med lidt erfaring ift. cavalier, så tror jeg virkelig at man skal se sig godt for!

Jeg har set mange - altså rigtig mange - med rigtig træls sind. Dem jeg har oplevet har været meget forsigtige, nervøse, stressede og tilbageholdende. Hvad jeg lige kan huske har jeg haft en 10-12 stykker på hold (næsten alle med tavle) og måske 2 af dem har haft et temperament jeg kan lide.

 

Tror det er meget vigtigt at finde en opdrætter, der avler efter godt sind, såvel som sundhed.

 

Man skulle tro du beskrev min opfattelse af sheltien, men det passer slet ikke på mit syn på cavalier`en. Forsigtig og tilbageholdende synes jeg ikke er dårlige egenskab at have når man er lille, for så får man ikke så mange ar på sjælen der kan give uheldige mønstre overfor andre hunde. Jeg mangler stadig at opleve et forsvarsangreb fra sådan en lille fætter,.. noget man jo ofte ser hos små racer.

 

Enig enig!

 

Mingus er meget selvsikker, det samme er en anden cavalier jeg træner med - resten jeg har mødt har været tæt på at være nervevrag, og øvenikøbet hjælpeløse :cry:

 

Tror aldrig jeg har mødt en cavalier jeg ville kalde nervøs :vedikke: og heromkring vrimler det virkelig med dem. Hvor er det mærkeligt at man kan have så forskellige opfattelser af den samme race. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skulle tro du beskrev min opfattelse af sheltien, men det passer slet ikke på mit syn på cavalier`en. Forsigtig og tilbageholdende synes jeg ikke er dårlige egenskab at have når man er lille, for så får man ikke så mange ar på sjælen der kan give uheldige mønstre overfor andre hunde. Jeg mangler stadig at opleve et forsvarsangreb fra sådan en lille fætter,.. noget man jo ofte ser hos små racer.

 

 

 

Tror aldrig jeg har mødt en cavalier jeg ville kalde nervøs :vedikke: og heromkring vrimler det virkelig med dem. Hvor er det mærkeligt at man kan have så forskellige opfattelser af den samme race. :lol:

 

Det er heller ikke nødvendigvis en dårlig egenskab, det er bare ikke en optimal egenskab, hvis man skal have en hund der har fart, fremdrift og selvstændighed på agilitybanen... :vedikke:

 

Jeg synes heller ikke jeg oplever dem som nervøse, milde, bløde og venlige - er nok de ord jeg ville sætte på dem. Alle dejlige egenskaber, men nok ikke nok fut og fart for det jeg søger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hva' med en cocker/cavallier ? Faldt over sådan en annonce i går på gipote :lun:

 

Mit umiddelbare bud ville være for meget pels + cavalieren er kun kommet ind på banen fordi jeg tilfældigvis fandt et blandingskuld der rent faktisk var efter hjertescannede og øjenlyste forældre.... det er en absolut sjældenhed i blandingsavl desværre... så det er ikke fordi jeg søger en cavalierblanding som sådan...

 

Skulle jeg have en cockerblanding ville jeg nok søge en der var blandet med DSG for at få en lidt "lettere" hund... både cavalier og cocker er jo ret "tunge" hunde - deres størrelse taget i betragtning....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en meget speciel race, fordi den har så stærkt et instinkt. Det er noget man skal tage højde for i træningen og i hverdagen.

 

Tænker du i forhold til, at man skal passe på, at den ikke stresser, passe på at den ikke hyrder biler, cykler, børn o.l. - eller er det noget andet, du tænker på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker du i forhold til, at man skal passe på, at den ikke stresser, passe på at den ikke hyrder biler, cykler, børn o.l. - eller er det noget andet, du tænker på?

 

Ja også det. Man skal i hvert tilfælde være opmærksom på det. Jeg har nu aldrig haft problemer selv.

Men også ift. at de kan få et bestemt mønster i eks. en øvelse, som er uhensigtsmæssigt. Det kan være at de laver buer ud til feltet (fordi bordere er rigtig dygtige til at lave buer - det er jo lidt det de er avlet til), laver buer i indkald, indtager hyrdestilling på kegle, kommer til at se "trykkede" ud pga. deres hyrdeholdning osv.

Nu kender jeg jo faktisk intet til agility, men kan forestille mig at der også er elementer, man skal være obs på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja også det. Man skal i hvert tilfælde være opmærksom på det. Jeg har nu aldrig haft problemer selv.

Men også ift. at de kan få et bestemt mønster i eks. en øvelse, som er uhensigtsmæssigt. Det kan være at de laver buer ud til feltet (fordi bordere er rigtig dygtige til at lave buer - det er jo lidt det de er avlet til), laver buer i indkald, indtager hyrdestilling på kegle, kommer til at se "trykkede" ud pga. deres hyrdeholdning osv.

Nu kender jeg jo faktisk intet til agility, men kan forestille mig at der også er elementer, man skal være obs på.

 

Ok, tak for en mere præcis uddybning. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

ility, men kan forestille mig at der også er elementer, man skal være obs på.

 

Mht. agility kan jeg i hvert fald ud fra de bordere, jeg har mødt til kurser og stævner, nævne, at de er ekstremt signalfølsomme, og handleren skal derfor være meget meget præcise i deres handling/kropssprog - og ekstremt hurtige til at give vise/fortælle hunden, hvad den skal næste gang, for ellers er den selv på vej videre over en forhindring, eller den snurrer rundt om sig selv og gør i frustration over ikke at få anvisninger. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke nødvendigvis en dårlig egenskab, det er bare ikke en optimal egenskab, hvis man skal have en hund der har fart, fremdrift og selvstændighed på agilitybanen... :vedikke:

 

Jeg synes heller ikke jeg oplever dem som nervøse, milde, bløde og venlige - er nok de ord jeg ville sætte på dem. Alle dejlige egenskaber, men nok ikke nok fut og fart for det jeg søger...

 

Men det var de sociale egenskaber, overfor andre hunde, jeg ihvertfald talte om (ved ikke med de andre) og dem benytter en hund sig som regel ikke af når den arbejder. Jeg kender en der har sin cavalier med på jagt (det kræver ihvertfald selvstændighed og en hurtig hund) og trods sin størrelse kan hun godt hamle op med mange af de andre større hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke nødvendigvis en dårlig egenskab, det er bare ikke en optimal egenskab, hvis man skal have en hund der har fart, fremdrift og selvstændighed på agilitybanen... :vedikke:

 

Jeg synes heller ikke jeg oplever dem som nervøse, milde, bløde og venlige - er nok de ord jeg ville sætte på dem. Alle dejlige egenskaber, men nok ikke nok fut og fart for det jeg søger...

 

Sådan som jeg har set det i de hunde jeg har haft på træningspladsen, så har det primært været negativt. Jeg har endda haft 2-3 stykker hvor det har været et stort problem.

Lige pt. har jeg en på hold, der bliver nervøs hver gang den møder op til træning og bider i snoren - den går simpelthen med snoren i munden de første 5-10 minutter for at stresse sig selv ned. Sådan en slags tvangshandling.

For ikke ret lang tid siden havde jeg også en, der altid skulle have snor på - også under indkald. For ellers kunne den finde på at løbe hjem - den var simpelthen så bange.

 

Jeg har heldigvis også set en del gode, men temperament er klart noget man skal være obs på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skulle tro du beskrev min opfattelse af sheltien, men det passer slet ikke på mit syn på cavalier`en. Forsigtig og tilbageholdende synes jeg ikke er dårlige egenskab at have når man er lille, for så får man ikke så mange ar på sjælen der kan give uheldige mønstre overfor andre hunde. Jeg mangler stadig at opleve et forsvarsangreb fra sådan en lille fætter,.. noget man jo ofte ser hos små racer.

 

 

 

Tror aldrig jeg har mødt en cavalier jeg ville kalde nervøs :vedikke: og heromkring vrimler det virkelig med dem. Hvor er det mærkeligt at man kan have så forskellige opfattelser af den samme race. :lol:

 

Jeg må være uheldig så, for dem møder jeg altså mange af. Måske definerer vi det bare forskelligt :vedikke:

Jeg træner bl.a. sammen med en, der har halen mellem benene hver gang ejeren bøjer sig ned, kalder på den, og egentlig bare kryber rundt det meste af tiden. Det er i høj grad - måske udelukkende - ejerens skyld.

Dem jeg har mødt til agility-konkurrencer rundt omkring, har alle haft fint temperament. Så i høj grad afhænger det helt sikkert af prægningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må være uheldig så, for dem møder jeg altså mange af. Måske definerer vi det bare forskelligt :vedikke:

Jeg træner bl.a. sammen med en, der har halen mellem benene hver gang ejeren bøjer sig ned, kalder på den, og egentlig bare kryber rundt det meste af tiden. Det er i høj grad - måske udelukkende - ejerens skyld.

Dem jeg har mødt til agility-konkurrencer rundt omkring, har alle haft fint temperament. Så i høj grad afhænger det helt sikkert af prægningen.

 

Eller måske har det noget med landsdelen at gøre? :hmm: Du og Siri er begge fra Jylland og har samme oplevelser, mens jeg er fra Sjælland lige som Ascha og har samme oplevelser som hun har. :vedikke: De cavalierer, jeg kender/møder (og det er en del), er bløde, venlige og milde hunde, men ikke sky eller nervøse. Og med undtagelse af en enkelt vil de gerne arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Eller måske har det noget med landsdelen at gøre? :hmm: Du og Siri er begge fra Jylland og har samme oplevelser, mens jeg er fra Sjælland lige som Ascha og har samme oplevelser som hun har. :vedikke: De cavalierer, jeg kender/møder (og det er en del), er bløde, venlige og milde hunde, men ikke sky eller nervøse. Og med undtagelse af en enkelt vil de gerne arbejde.

 

De cavalier jeg har været med til at træne vil gerne gøre deres ejere tilfreds og kan som nogle border og ftér godt virke lidt krybende og underdaninige uden af være det, men sorry, der er ikke go nok i dem, jeg har trænet og handlet agility og 12 år, set rigtig mange cavaliere og rigtig mange cavaliere har jeg været med til at træne op, det mangler det ekstra gear som agility kræver hvis man vil op på toppen (koldt :genert:). Der er masser af dem der løber med sorry det er pudler, sheltier, terrierne og de dansk/svenske der kan gøre sig. Jeg har i min tid på ag. banen mødt en cavaliere der kunne gøre det, den hed Pinocio og er forlængst død og borte. Resultatlisterne taler deres tydlige sprog og der er mange der løber med cavalier

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...