Lupus Skrevet Juni 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2011 Hold da op en oplevelse jeg havde i morges. Vi har lige fået vore dejlige lille westie hvalp hjem. Han har så fundet et tyggeben vores 1årige cavalier har gemt, det er sådan en lille en med "knuder" på enderne, så det ligner en knogle. Lupus brugte dem også som hvalp, så jeg lod han beholde det. Lige pludslig hører jeg et hjerteskærende skrig, jeg styrter ned til han på gulvet og ser at han ikke kan trække vejret (skriget må ha rykket på noget) og at han prøver at brække sig, men uden held. Uden rigtigt at tænke over det, hiver jeg bagbene op i vejret, så han har hovedet nedad og klemmer hans mave... Heldigvis kommer der en slimet klump ud og han trækker atter vejret! Det viste sig at han havde slugt hele (!) den ene "knude" plus lidt af benet. Han drak lidt og faldt så i søvn og nu leger han. Og mig? Jeg har smidt ALLE de tyggeben ud. Nu har vi kun flade tyggestænger... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Linda Besvaret Juni 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2011 Puhaaa sikke en oplevelse :ae: min mor har prøvet det samme med hendes labrador det var så et grise øre hun reagerede på samme måde som dig og det lykkedes også at hjælpe hendes hund... skræmmende... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2011 Luna har desværre også en tendens til at sluge benet før det er småt nok, som regel kaster hun det selv op igen, men to gange har jeg måtte stikke hånden ned i halsen på hende og hive det op, så Luna får kun tyggeben når jeg er i nærheden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Juni 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2011 Uha jeg bruger aldrig kødben med knuder, men selvom vi ikke har det i huset, er der et par af hundene der sluger politistavene, de har jo flere lag som hundene skræller af, og jeg har ofte, haft hele hånden ned i halsen, for at fiske sådan et lag op, eller også har de kastet det op, fordi at det ikke kunne passere tarmene, så man skal lige være obs, når de får kødben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juni 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2011 Sikke et chok du må ha fået godt du handlede så hurtig og godt han skreg så du blev opmærksom på det. Puha. Teitur har desværre lavet samme nummer, kun ved hjælp at min arm hele nede i halsen på ham, hvor jeg fik det hevet op, kunne han igen få luft. De var også et knudeben, så dem får han kun når jeg er der og jeg tager dem væk, når han er alene hjemme. I det hele taget tør jeg ikke give ham ben uden opsyn længere. Kun de der knogle ben med hul, som man kan komme vådfoder eller leverpostej i, for der burger han tid på at slikke det ud og har aldrig set ham bide i knoglen, for ellers kan de jo godt splintres. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret Juni 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2011 ja, det var ikke rart. Faktisk var min aller første indskydelse at løbe ind til computeren og google "førstehjælp til hunde" :damn::stupid: Men det havde nok taget lidt for lang tid. Lupus hat også før slugt noget tyggeben, som han måtte kaste op igen, men har aldrig prøvet at det sad fast. Nu er tyggeben ALTID under opsyn herhjemme ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juni 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2011 Sikke en forskrækkelse. Godt det ikke gik værre! Jeg har også alt for mange gange måttet have det halve af armen ned i gabet og hive stykker ud, som de har forsøgt at sluge. Så nu er jeg helt holdt op med at give dem sådan nogle tyggeting, specielt efter at jeg fik at vide af dyrlægen, at de ældre hunde også har meget svært ved at fordøje sådan noget (oksehudsruller). De får griseører, under opsyn, og ellers kun marvben eller kong'er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2011 Der har gennem nok 40 år ofte været hundeejerer, der advarede netop mod disse tyggeben med endeknuder.Og flere hunde er fundet kvalt i dem, så køb dem ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2011 Der har gennem nok 40 år ofte været hundeejerer, der advarede netop mod disse tyggeben med endeknuder Dét er da i grunden mærkeligt..... Jeg trede de var lavet til.......geder.... hvorfor er der ikke nogen af dém der advarer mod dem så? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malinois Besvaret Juni 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2011 Uha. Jeg har advaret mod dem. Vores gamle opdrætter midstede en hund pga sådan et tyggben med knude i enderne. En andre opdrætter vi kender har midstet sin avls han ved at hun gad dem okse ben fra slagter. Et ordenlige stykke havde sat sig i halsen og lukket total for luften. Næsten morgen fandt hun ham død ude i bryggers. Han var blevet lagt der ude pga løbetid. Også gav hun altid et frisk ben fra slagter, da den fik barf foder. Men efter denne oplevelse holdt hun helt op med at fodre med barf og gik over på tørfoder. Men det har sådan ikke noget med barf foder, men kan godt forstå hende, fordi hun jo blev bange og meget ked af det. Vi bruger kun politi stave, også får de dem kun når vi er hjemme. Om natten er de pakket væk, som regl ligger de inde i stuen, og døre er lukket der ind om natten. Lige nu har dem også med ude i haven, når vi er der ude. I aften skal vi grille, så får de et tyggeben de kan ligge og hygge med mens vi spiser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret Juni 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2011 Åh jeg bliver altid så nervøs når jeg læser historier som denne. Nu har jeg ikke de store erfaringer med tyggeben da jeg ikke engang har fået min hvalp endnu, men hvad siger i f.eks til Oliver's Big Tooth Brush eller Mini Pork Rolls? Jeg leder nemlig efter noget tyggeben agtigt til min kommende labrador hvalp, men er lidt nervøs over størrelse så det ikke er for stort, men han heller ikke risikere at sluge det helt. Det er jo næsten en hel videnskab. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malinois Besvaret Juni 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2011 Kender ikke lige de 2 du nøvner. Men du kan godt købe oksehuds ben, det skal være dem uden knuder. De findes i runde (Politi stave) og som massive kødben. Men lad være med at købe dem til små hunde. De lab er jo ikke en lille hund, den skal nok få den spist. Jeg brugte meget okse ører til mine hvalpe. Okse ører er der mindre fedt i som grise ører. Nu er jeg så meget obs med om mine hunde bliver for tykke, fordi de er brugs hunde. Men du kan rolig købe tygge ting, men bare husk at fjerne det når du forlader hunden, så hellere give den noget andet aktivites lege tøj. Og ja uanset hva, så kan vi jo ikke være over vores hunde 24/7 Der kan altså ske så meget. Det er den risiko man løber når man anskaffer sig et dyr. Det samme gælder jer med børn, i kan ikke være 100 % sikker på at jeres børn ikke kommer tilskade eller dør i en ulykke. Men Vi kan gøre en masse for at det evt ikke sker. Stort tillykke med din hvalp. Glæd dig. :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret Juni 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2011 Kender ikke lige de 2 du nøvner.Men du kan godt købe oksehuds ben, det skal være dem uden knuder. De findes i runde (Politi stave) og som massive kødben. Men lad være med at købe dem til små hunde. De lab er jo ikke en lille hund, den skal nok få den spist. Jeg brugte meget okse ører til mine hvalpe. Okse ører er der mindre fedt i som grise ører. Nu er jeg så meget obs med om mine hunde bliver for tykke, fordi de er brugs hunde. Men du kan rolig købe tygge ting, men bare husk at fjerne det når du forlader hunden, så hellere give den noget andet aktivites lege tøj. Og ja uanset hva, så kan vi jo ikke være over vores hunde 24/7 Der kan altså ske så meget. Det er den risiko man løber når man anskaffer sig et dyr. Det samme gælder jer med børn, i kan ikke være 100 % sikker på at jeres børn ikke kommer tilskade eller dør i en ulykke. Men Vi kan gøre en masse for at det evt ikke sker. Stort tillykke med din hvalp. Glæd dig. :banan: Mange tak for rådet, det vil jeg helt sikkert følge... Og selvfølgelig kan man ikke være over dem hele tiden, men det forhindre mig deesværre ikke i at have lyst til det engang i mellem. Nok fordi det er min første hvalp jeg har ansvar for, og endnu ingen børn har. Men tak igen, og du kan tro jeg glæder mig! :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Juni 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2011 Hold da op en oplevelse jeg havde i morges. Vi har lige fået vore dejlige lille westie hvalp hjem. Han har så fundet et tyggeben vores 1årige cavalier har gemt, det er sådan en lille en med "knuder" på enderne, så det ligner en knogle. Lupus brugte dem også som hvalp, så jeg lod han beholde det. Lige pludslig hører jeg et hjerteskærende skrig, jeg styrter ned til han på gulvet og ser at han ikke kan trække vejret (skriget må ha rykket på noget) og at han prøver at brække sig, men uden held. Uden rigtigt at tænke over det, hiver jeg bagbene op i vejret, så han har hovedet nedad og klemmer hans mave... Heldigvis kommer der en slimet klump ud og han trækker atter vejret! Det viste sig at han havde slugt hele (!) den ene "knude" plus lidt af benet. Han drak lidt og faldt så i søvn og nu leger han. Og mig? Jeg har smidt ALLE de tyggeben ud. Nu har vi kun flade tyggestænger... Du skal ikke være sikker på det hjælper med kun flade Nova forslugte sig også altid som hvalp. Hun var ved at blive kvalt i et griseøre, hvor hun slugte det hele da der ellers var et ordentlig stykke tilbage. Jeg måtte også have bunden i vejret på hende. Hun får så aldrig tyggeting uden hun er under opsyn nu (jo, dentalsticks, de der kiks tyggeben o.l. men ikke hårde ting som oksehud, ben, griseører o.l.). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
jukl Besvaret Juni 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2011 For mig måtte de godt fjerne alle disse tyggeting fra handlen, og så få folk til at købe rå kalveknogler til deres hunde i stedet for....Jeg kan ikke fatte at folk vil give penge, for at kunne give deres elskede hunde sådan noget l.... som de tygge dimser er. Nej rå knogler det kan hvalpe og voksne hunde bruge. Renser deres tænder og indeholder en masse vigtig næring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2011 ja, det var ikke rart. Faktisk var min aller første indskydelse at løbe ind til computeren og google "førstehjælp til hunde" :damn::stupid: *skynder sig at google førstehjælp til hunde* det er da nu faktisk en god ting at gøre FØR man får brug for det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret Juni 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2011 For mig måtte de godt fjerne alle disse tyggeting fra handlen, og så få folk til at købe rå kalveknogler til deres hunde i stedet for....Jeg kan ikke fatte at folk vil give penge, for at kunne give deres elskede hunde sådan noget l.... som de tygge dimser er.Nej rå knogler det kan hvalpe og voksne hunde bruge. Renser deres tænder og indeholder en masse vigtig næring. Lupus bliver barfet og han får al for hård mave af ben. Så han får næsten kun de knuste i kosten, og en sjælden gang i mellem et råt suppe ben. Øh hvad så med tørret lunge? Pandelapper? Tørret lever? Tørret kyllingefødder? Syntes bestemt ikke at ben er det eneste rigtige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2011 For mig måtte de godt fjerne alle disse tyggeting fra handlen, og så få folk til at købe rå kalveknogler til deres hunde i stedet for....Jeg kan ikke fatte at folk vil give penge, for at kunne give deres elskede hunde sådan noget l.... som de tygge dimser er.Nej rå knogler det kan hvalpe og voksne hunde bruge. Renser deres tænder og indeholder en masse vigtig næring. Nogle hunde spiser jo ikke ben min gør ihvertfald ikke... så der kan hårde tyggepinde fungere som tandbørste istedet... Måske er min tæve bare en meget forsigtig spiser? men har da 7-9-13 aldrig oplevet noget lignende, på trods af, at vi har tyggepinde tilgængelig overalt i huset... Men skal da lige holde øje med den nye hvalp, om den er en forslugen bavian og ikke kan administrere den slags uden opsyn... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juni 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2011 Sikke en grim oplevelse . GODT at du reagere så hurtigt så det ikke gik værre :5up:. Her får Obelix tit et tørret okseøre eller lign når han skal være alene hjemme :hmm:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts