Hop til indhold

Hunde med på restaurant; Er det normalt i Danmark?


Shii
 Share

Recommended Posts

  • Svar 156
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har også enkelte gange sat en gul lap i bilens bagvindue hvor jeg skriver: Se termometeret før du smadret ruden - og så en pil mod mit termometer.

 

Det var efter jeg engang kom tilbage til en bil, hvor der stod 3 ret hysteriske piger - 18-20 år vil jeg tro, som stort set var klar til at ringe til både Politi og dyreværnet. Da jeg åbnede bilen, som stod i fuld skygge, måtte de indrømme at hundene havde det fint i højest ca 25 graders varme (havde ikke termometer i dengang). Der var vel ca 23 grader ude den dag.

 

En af pigerne havde dog en fantastisk slutkommentar: Du er faktisk selv ude om hvis nogen smadrer din bagrude en dag, når du gør sådan. Jeg havde ladet bilen stå i skyggen af et stort træ i ca 15 minutter, mens jeg var inde og handle. Sideruderne var rullet ca 1 cm ned og det luftede lidt den dag.

 

Så af hensyn til hundene - og for at undgå at velmenende mennesker tager varigt ophold ved bilen, tilkalder politi eller smadrer ruderne, har jeg sat termometer i, så det kan ses udefra. Jeg kan ikke så godt skrive hvornår jeg er tilbage. Det ville hjælpe tyveknægte for meget, synes jeg :-)

 

Jeg overvejer om jeg skulle skrive mit mobilnr på sedlen også, hvis nu der sker noget uforudset. Skulle man det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår man forlod bilen og telefonnummer er jeg usikker på om kan misbruges. Og i hvert fald hvornår man forlod bilen kræver jo så opdatering hver gang - og hvis man glemmer det kan det være noget rigtig skidt..... forlod bilen kl 08.15 - står det kl 16.00 - fordi det var 08.15 man forlod den sidste gang og glemte at opdatere kl. 15.45 da man faktisk forlod den, men man kan jo henvise til det automatiske parkometer :-) i forruden.

 

Kan telefonnummer misbruges? Jeg tænker tyve knægt ringer og siger der er nogen som har slået en rude ind, hvornår kan du være her... øhhh 15 minutter. Så ved han at han har 15 minutter - eller er jeg for paranoid. kan det misbruges på anden vis?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår man forlod bilen og telefonnummer er jeg usikker på om kan misbruges. Og i hvert fald hvornår man forlod bilen kræver jo så opdatering hver gang - og hvis man glemmer det kan det være noget rigtig skidt..... forlod bilen kl 08.15 - står det kl 16.00 - fordi det var 08.15 man forlod den sidste gang og glemte at opdatere kl. 15.45 da man faktisk forlod den, men man kan jo henvise til det automatiske parkometer :-) i forruden.

 

Kan telefonnummer misbruges? Jeg tænker tyve knægt ringer og siger der er nogen som har slået en rude ind, hvornår kan du være her... øhhh 15 minutter. Så ved han at han har 15 minutter - eller er jeg for paranoid. kan det misbruges på anden vis?

 

 

En god idé med mobilnummer. Misbruges kan det jo nok, men hvis folk skal direkte hen og kigge på termometer, så er det alligevel nok de færreste der ville misbruge det....

 

Jeg ser ofte hunde på parkeringspladser i biler... Også i direkte sol.... Faktisk tror jeg næsten at jeg har mere imod når der står stakkels hunde og hyler og græder i bilen...

 

ej generelt synes jeg bare at ejere skal tage ansvar.... Og så længe de gør det, så er det jo nok godt nok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Af ren og skær nysgerrighed, hvad skriver du på sedlen?.

 

Har lidt forskellige varianter i handskerummet. Bla en hvor der står noget om at hundene ikke puster fordi bilen er varm men fordi de har været ud at træne. Of så noget med at temperaturen i buret ikke overstiger 25 grader og de har sdgang til frisk vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også købt en bunke af de der reflekterende måtter i T Hansen. De koster omkring 20 kr. for en der kan dække en forrude. Jeg har til forrude, bagrude og så har jeg klippet ud til alle sideruderne og monteret sugekopper på. Det betyder, at jeg totalt kan blokere solen der kommer ind af ruderne. Og så har jeg en lille blæser der kan skabe lidt cirkulation på dage uden vind.

 

Alt det er vigtigt for mig når vi fx er ude at gå spor, og holder midt i ingenting og uden mulighed for skygge.

 

Og det fungerer faktisk ok. Hvis der er virkelig varmt, må jeg lukke bagklappen og starte bilen med fuld smæk på aircon:-)

 

Hvor smart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det går i den rigtige retning, når folk bekymrer sig om hunde som sidder i biler på en solrig dag - også selvom bilen holder i skyggen.

 

Jeg vil til enhver tid hellere komme ud til en smadret bilrude (i forbindelse med en "redningsaktion", selvsagt :lol:) end to døde hunde, fordi jeg var en idiot som ikke tænkte mig om, og folk var ligeglade eller for konfliktsky til at blande sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

bringer lige en gammel tråd op...

men emnet er rigtigt.

 

først mit svar Jeg vil gerne se hunde på resturanter og cafer, helere en hund der sover end et skrigende barn, eller en der sider og pulser en cigaret (gælder ude som inde)

skiltning ville være rart, men det gælder så de fleste steder.

 

 

 

 

nu til mit spørgsmål... skal træne lang køre tur med Jackie, så ville tage til Holbæk (da en butik der også har den ting min mor ønsker sig i fødeselsdags gave)

nogen der kender en ok cafe at spise på hvor hunden må komme ind (ude bespisninger også ok... kan jeg jo bruge til sommer)

Link til indlæg
Del på andre sites

også hvis nogne har et link til hvor loven siger at det er ejeren af cafen/resturanten der bestemmer om hunden må komme ind... ikke loven så vil jeg da blive glad.

 

har intet mod et nej... men gider ikke et nej på forkert grundlag.

 

Der findes ingen lov, sådan er det bare. Man lovgiver ikke om alt, men enhver har ret til at bestemme over sin egen ejendom, hvor andet ikke er besluttet. Så hvis ejeren siger nej, er det nej. Ligesom hvis du besøger en privat. Du kan læse lidt om den private ejendomsret i grundloven:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes ingen lov, sådan er det bare. Man lovgiver ikke om alt, men enhver har ret til at bestemme over sin egen ejendom, hvor andet ikke er besluttet. Så hvis ejeren siger nej, er det nej. Ligesom hvis du besøger en privat. Du kan læse lidt om den private ejendomsret i grundloven:blink:

 

faktisk min pointe... der er ingen lov der siger det forbudt med hunde på resturanter/cafér

 

 

det også fair nok at de siger nej... det når der henvises til at loven siger de ikke må (som begrundelse for at sige nej) der er flere steder der siger at lovgivningen siger at de ikke må lade en hund komme ind..... og som du siger er det ikke tilfældet, det er deres valg - ikke noget der er dikteret dem. (med mindre maden laves i lokalet, så må den ikke pga. fødevaretilsynet)

 

altså prøver jeg at finde et sted der klar gøre at der ikke er en lov :blink:

 

 

 

et nej uden misinformation er helt fint.... der kan være mange gode grunde til det, bare sjældent loven

 

 

 

edit: og måske nogle ville sige ja hvis de ved dette :vedikke:... for det jo klart de siger nej hvis de tror de står til en kæmpe bøde ellers.

måske siger de stadig nej :vedikke: men så det da deres eget valg

Link til indlæg
Del på andre sites

faktisk min pointe... der er ingen lov der siger det forbudt med hunde på resturanter/cafér

 

 

det også fair nok at de siger nej... det når der henvises til at loven siger de ikke må (som begrundelse for at sige nej) der er flere steder der siger at lovgivningen siger at de ikke må lade en hund komme ind..... og som du siger er det ikke tilfældet, det er deres valg - ikke noget der er dikteret dem. (med mindre maden laves i lokalet, så må den ikke pga. fødevaretilsynet)

 

altså prøver jeg at finde et sted der klar gøre at der ikke er en lov :blink:

 

 

 

et nej uden misinformation er helt fint.... der kan være mange gode grunde til det, bare sjældent loven

 

 

 

edit: og måske nogle ville sige ja hvis de ved dette :vedikke:... for det jo klart de siger nej hvis de tror de står til en kæmpe bøde ellers.

måske siger de stadig nej :vedikke: men så det da deres eget valg

 

Jeg tror bestemt ikke at du får noget ud af at diskutere med en indehaver. Han bestemmer jo suverænt over sin egen biks. Og de er jo altså muligt at de ansatte tror at det er bestemt ved lov.

 

Og du kan ikke finde noget sted der specificerer at der ikke findes en lov. Du kan analogislutte af grundloven, eller modsætningsslutte af, at der ikke findes en lov der siger andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ikke et ønske om at diskutere... men hvis de med det samme (uden jeg spørg) siger nej det må vi ikke for loven, så kunne det jo være at de gav lov når de lærte det ikke var loven.

 

hvorfor de siger nej, er kun et "problem" for mig hvis det forkert grundlag, men selvfølgelig de ansatte kan tro det loven :vedikke: syntes bare det for nemt for en ejere at skyde valget fra sig på den måde.

De samme steder siger jo så også nej til service og føre hunde....

 

 

men jeg ville ikke "slå dem i hovedet med loven" for at få lov...

jeg spurgte bare her for at få hjælp.... og som jeg hele tiden sagde det er ejeres eget valg (bare trist de ikke ved det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig, jeg tror ikke der er mange af restaurant ejerne som ikke kender loven, men jeg kunne nemt forstille mig det ireterende i at diskutere med en fortørnet hundeejer om hvorfor hunden ikke må komme med ind, det er med garanti 1000 gange lettere at sige, loven siger nej! Hvorfor ikke bare godtage et nej og finde et andet sted?

Link til indlæg
Del på andre sites

De ved det nok godt, men det lettere at henvise til lov end at skulle diskutere m en hundeejer.

 

Dog må de vist ikke afvise servicehunde og førerhunde til blinde. Men Anne er skarpere på juraen omkring det :-)

 

 

det nok rigtigt det er letter.... men personligt har jeg det svære med fejl information end et ærligt "det har vi valgt ikke at tillade"

det sidste ville jeg bare sige ok til... og gå videre

 

 

ifølge fødevarestyrelsen må de nu også afvise service og føre hunde .... så de har (når der ikke laves mad i lokalet) 3 valg

1) ingen hund af nogen slags

2) kun service og føre hunde

3) alle hunde er ok hvis de opføre sig ordentligt

 

 

måske jeg bare sær at jeg foretrækker ærlighed :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

det nok rigtigt det er letter.... men personligt har jeg det svære med fejl information end et ærligt "det har vi valgt ikke at tillade"

det sidste ville jeg bare sige ok til... og gå videre

 

 

ifølge fødevarestyrelsen må de nu også afvise service og føre hunde .... så de har (når der ikke laves mad i lokalet) 3 valg

1) ingen hund af nogen slags

2) kun service og føre hunde

3) alle hunde er ok hvis de opføre sig ordentligt

 

 

måske jeg bare sær at jeg foretrækker ærlighed :???:

 

Jeg tror faktisk ikke at de må afvise servicehunde jf, handicapkonventionen. Altså, når servicehunden er et nødvendigt hjælpemiddel. Med mindre de har dispensation til at afvise.

 

 

Men hvis du ikke gider gå derind hvis de er uærlige, så gør det jo reelt ingen forskel. Resultatet bliver det samme - du må finde et andet sted:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, har undersøgt det med servicehunde. Det er lidt bagvendt. Som Anette skriver, kan ejeren give tilladelse til at servicehunde må komme på steder, hvor det ellers ved lov ikke er tilladt. Og de kan nægte en servicehund adgang, hvis det er inden for forbuddets område. Jeg vil dog stadig tro at der ikke er ret til at nægte en servicehund adgang til de området, hvor der ikke er særlige hygiejnehensyn.

 

Edit: Som jeg læser dette, stemmer det ret godt overens med det jeg har skrevet, at servicehunde ikke kan nægtes generel adgang, med mindre der er hygiejneproblemer:

 

http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/sou/spm/403/svar/814359/1011039/index.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, har undersøgt det med servicehunde. Det er lidt bagvendt. Som Anette skriver, kan ejeren give tilladelse til at servicehunde må komme på steder, hvor det ellers ved lov ikke er tilladt. Og de kan nægte en servicehund adgang, hvis det er inden for forbuddets område. Jeg vil dog stadig tro at der ikke er ret til at nægte en servicehund adgang til de området, hvor der ikke er særlige hygiejnehensyn.

 

Edit: Som jeg læser dette, stemmer det ret godt overens med det jeg har skrevet, at servicehunde ikke kan nægtes generel adgang, med mindre der er hygiejneproblemer:

 

http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/sou/spm/403/svar/814359/1011039/index.htm

 

Ifølge fødevare tilsynet gælder det så over alt at det faktisk er op til ejere af forretningen om hunde (service og kæle dyr) må komme ind.... det da sådan de forklarede mig det.

 

samtidig siger de så at der i lokaler med kun servering ikker er særlige hygiajnehensyn at tage

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk ikke at de må afvise servicehunde jf, handicapkonventionen. Altså, når servicehunden er et nødvendigt hjælpemiddel. Med mindre de har dispensation til at afvise.

 

 

Men hvis du ikke gider gå derind hvis de er uærlige, så gør det jo reelt ingen forskel. Resultatet bliver det samme - du må finde et andet sted:-)

 

thja den bryder de jo så lystigt rundt om i DK :vedikke:

 

 

sagde ikke jeg ikke ville handle der hvis de var uærlige først - og siden ærlige.... men at jeg satte ærlighed højt og foretrækker det

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge fødevare tilsynet gælder det så over alt at det faktisk er op til ejere af forretningen om hunde (service og kæle dyr) må komme ind.... det da sådan de forklarede mig det.

 

samtidig siger de så at der i lokaler med kun servering ikker er særlige hygiajnehensyn at tage

 

Hvem er "de"? I den ene sætning refererer du til Fødevarestyrelsen, i den anden til FT. Jeg tror FT er dem man skal rette sig efter. Det er givetvis landets højeste embedsmænd der har lavet det svar til spørgsmålet, så lad os gå ud fra at de har ret. Servicehunde skal have adgang overalt, med mindre det er en fødevarevirksomhed (ikke restaurant) og det efter en konkret vurdering medfører risiko for dårlig hygiejne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...