Hop til indhold

Foder købt i supermarkeder


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Jeg tror sagtens man kan snyde sig selv ved foderkøb, hvis man udelukkende går efter mærket og råd fra dyrlægen. Så er vi ude i noget Hills, Royan Canin, Specific og lign.

Men hvis man ser sig lidt for, kan man faktisk finde foder med det samme indhold til den halve pris. Min mors økonomi er lidt anstrengt for tiden, og jeg har derfor fundet et foder der minder meget om ovenståede kendte mærker til 230 kr for 15 kg.

Jeg er dog lidt mistænksom over for Aldifoder og lign, men mest fordi de ikke er ret gode til at oplyse hvad foderet indeholder.

For ikke så længe siden var jeg henne og kigge på en sæk foder af mærket Landlord i Rema1000, og var nær ved at kaste op. Det er rene tilsætningsstoffer og biprodukter.

Men som Skipper skriver, så er der jo hunde der trives fint på det foder. De katte jeg voksede op med, blev også 16 og 17 år på Faktafoder.

Lige nu foder jeg selv med kornfrit tørfoder, og jeg synes ikke at de kendte mærker som Hills ogRoyal Canin o.l. kan måle sig med det i kvaliteten, og selvom jeg også er en fattigrøv lige nu, kan jeg ikke få mig selv til at købe det jeg har fundet til min mors hund.

Men det med fodervalg er nok lidt en religionssag. Hvis man kan få sin hund til at trives på billigt foder, er det jo bare fint. Hunde er jo forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 129
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

for mange år siden, i rene ord for pengene, så man på indholdet af foder fra produkter fra firmaer der reklamere hos dyrlægerene. hills .rc og lign.

Og sammenlignede med de billige fra aldi osv.

konklusionen var ikke den store forskel,

men lavede man en undersøgelse af barf fodring, acana kornfrit wulfsblutt osv.

Så tror jeg næppe man kommer til samme resultat.

 

Men handlede det ikke om næringsværdien i foderet, mens kvaliteten af ingredienserne ikke blev undersøgt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik Flips levede han af det billigste fra Rema (tror jeg at det var) og det kunne man altså godt se, både på pelsen og det der kom ud den anden vej :vuf:

Så gik vi over til kingsmoor og hold op da en forskel :banan::hjerte:

- nu får han Selected fish og Applaus vådfoder og det hitter på alle måder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil vove den påstand at kvaliteten følger prisen - man får hvad man betaler for. De billige indeholder en masse ufordøjelige fyldstoffer, der skal fodres næsten dobbelt så meget for at hunden kan få nok næring end ved de dyrere. For ikke at nævne hvad der kommer ud igen i bunker og fylder de små sorte poser :snusendehund:

 

Hvis man kun sammenligner næringsdeklarationerne vil du nok ikke se den store forskel mellem de dyreste og billigste da de begge skal opfylde de samme næringskrav nedsat af plantedirektoratet men sammenligner du listen af ingredienserne vil du nok se en at de billige er ret intetsigende. Og hvis man sammenligner et dyrt mærke med et billigt og ikke ser nogen forskel i ingredienserne kan du lige så godt købe den billige, ellers bliver du snydt.

 

Man kan godt lave et foder af skolæder, motorolie, kul og vand med tilsat vitamintilskud der på papiret vil ligne et af kød, animalske fedt og ris eller kartofler. :badr:

 

Men hvor meget af det billige bliver fordøjet og brugt af hunden er en anden sag. Jeg tror jeg og min hund vil vælge det sidste. :vuf:

 

http://www.flintriverfeed.com/index.php?page=understanding_foods

Link til indlæg
Del på andre sites

for mange år siden, i rene ord for pengene, så man på indholdet af foder fra produkter fra firmaer der reklamere hos dyrlægerene. hills .rc og lign.

Og sammenlignede med de billige fra aldi osv.

konklusionen var ikke den store forskel,

men lavede man en undersøgelse af barf fodring, acana kornfrit wulfsblutt osv.

Så tror jeg næppe man kommer til samme resultat.

 

men må da erkende, at jeg ser mange. hunde med trist pels. for fede fodret på hills-rc og billige produkter, og har mødt de første 10 allergi hunde der er blevet fodret på hills og rc indenfor det sidste år, som har fået allergi.

men det er jo ikke ensbetyndende at alle for allergi.

men min bliver på kornfrit produkter.:lol:

 

Den undersøgelse gik kun ud på at undersøge om indholdet stemte overens med deklarationen på posen.

Hvad foderet var lavet af interesserede ikke testerne.

 

Procentdelen af "kød", grøntsager, vitaminer og mineraler mv. er stort set den samme i de gængse produkter, da de går frem efter samme anbefaling. Derfor vil sådan en undersøgelse vise at produkterne stort set er ens uanset pris.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Nu har jeg ikke lige varedeklarationen af Aldis Hundemad inden for rækkevidde, men så vidt jeg kan læse mig til, er det dét billig produkt som har fået den bedste bedømmelse i diverse undersøgelser.

Så nu må det komme an på en prøve, hvis ellers jeg kan godkende indholdet. Men for en sikkerheds skyld begynder jeg med en eller to tæver som er taget ud af avlen og vil fodre dem i mindst 6 mdr. før jeg bestemmer mig.

Men opfattelsen af, at supermarkedsfoder er skod foder og dyrt hundefoder gerne fra dyrlæger er godt foder, er åbenbart den gengse opfattelse, selvom det jeg læser både her og i andre lignende tråde mest bare er påstande.

Link til indlæg
Del på andre sites

for mange år siden, i rene ord for pengene, så man på indholdet af foder fra produkter fra firmaer der reklamere hos dyrlægerene. hills .rc og lign.

Og sammenlignede med de billige fra aldi osv.

konklusionen var ikke den store forskel,

men lavede man en undersøgelse af barf fodring, acana kornfrit wulfsblutt osv.

Så tror jeg næppe man kommer til samme resultat.

 

men må da erkende, at jeg ser mange. hunde med trist pels. for fede fodret på hills-rc og billige produkter, og har mødt de første 10 allergi hunde der er blevet fodret på hills og rc indenfor det sidste år, som har fået allergi.

men det er jo ikke ensbetyndende at alle for allergi.

men min bliver på kornfrit produkter.:lol:

 

Ved du med sikkerhed at de hunde får den slags foder?

 

Groa får RC, det funker hun ret godt på, fin pels m.m. Har prøvet andre mærker men det var ikke godt for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst taja76

Her fra jan i år besluttede Sally sig til at hun ville være sart.

Det foder hun fil da hun gik fra hvalp til voksen duede ikke mere.

Nå købte noget nyt det var sjovt i nogle dage.

Skiftede igen og igen og igen og tilsidst fandt vi Chappi fra Rema1000 og det spiser hun. og hun ser rigtig fin ud. Da hun er vores første hund snakker vi med vores nabo om hunde og de har også kun rosende ord til Sally.

Så vi bliver ved med at købe med i rema når det er det hun vil spise. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Flere skriver billigt foder.

Kunne godt tænke mig at vide hvornår I mener foder er billigt.

 

Ved heller ikke helt, hvordan Sigurd konkludere, jeg mener absolut ikke dyrlæge-foder er særligt godt :hmm: er bare klar over, at kød, der har en ordentlig opvækst, koster mere end industri-dyrplaget kød

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved, hvad det koster at lave mad af ordentlige råvarer - og jeg føler mig helt sikker på, at nettos billigste ikke KAN være lavet på ordentlige råvarer til den pris. derfor kan det selvfølgelig godt have en fornuftig energisammensætning så hunden kan leve fint på det. jeg har så bare en holdning til, at min hunds foder ikke skal være billigt skrammel, og jeg har det fint med at betale for foder, hvor jeg f.eks. kan læse, at de brugte dyr er fritgående osv. og jeg synes så i øvrigt ikke, at dyrt foder er specielt dyrt, i hvert fald ikke når man har en lille hund, så det er ikke en post jeg kunne drømme om at spare på.

 

min hund ville helt sikkert foretrække at leve af frolic og billigt vådfoder, men det man bedst kan lide, er jo slet ikke nødvendigvis det bedste for én - så ville jeg jo leve af pomfritter og pariser linser :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige varedeklarationen af Aldis Hundemad inden for rækkevidde, men så vidt jeg kan læse mig til, er det dét billig produkt som har fået den bedste bedømmelse i diverse undersøgelser.

Så nu må det komme an på en prøve, hvis ellers jeg kan godkende indholdet. Men for en sikkerheds skyld begynder jeg med en eller to tæver som er taget ud af avlen og vil fodre dem i mindst 6 mdr. før jeg bestemmer mig.

Men opfattelsen af, at supermarkedsfoder er skod foder og dyrt hundefoder gerne fra dyrlæger er godt foder, er åbenbart den gengse opfattelse, selvom det jeg læser både her og i andre lignende tråde mest bare er påstande.

Men det kan jo aldrig blive ret meget andet end påstande, når producenterne ikke behøver at skrive den fyldestgørende sandhed på poserne. Lige mht. dyrefoder står man rigtig, rigtig skidt som forbruger. Ved ikke om andre har skrevet det før, men den varedeklaration der står på posen, er hvad der findes i foderet, ikke hvad der optages (og det er der, mig bekendt, ikke lavet nogle undersøgelser af).

 

Du gætter på at Aldis foder er ligeså godt som dyrere mærker, jeg gætter på det ikke er, men man kan jo slå den logiske sans til et øjeblik, for hvordan kan et foder fabrikeres til en 1/4 del af prisen for andet foder og stadigvæk være det samme?.

 

Og så har du ikke svaret på hvad du ville fortælle dine hvalpekøbere?. Kan jo fornemme at du ikke ved mere om emnet end andre herinde, så hvad vil du bruge som argumentation, andet end det økonomiske.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Men det kan jo aldrig blive ret meget andet end påstande, når producenterne ikke behøver at skrive den fyldestgørende sandhed på poserne. Lige mht. dyrefoder står man rigtig, rigtig skidt som forbruger. Ved ikke om andre har skrevet det før, men den varedeklaration der står på posen, er hvad der findes i foderet, ikke hvad der optages (og det er der, mig bekendt, ikke lavet nogle undersøgelser af).

 

Du gætter på at Aldis foder er ligeså godt som dyrere mærker, jeg gætter på det ikke er, men man kan jo slå den logiske sans til et øjeblik, for hvordan kan et foder fabrikeres til en 1/4 del af prisen for andet foder og stadigvæk være det samme?.

 

Og så har du ikke svaret på hvad du ville fortælle dine hvalpekøbere?. Kan jo fornemme at du ikke ved mere om emnet end andre herinde, så hvad vil du bruge som argumentation, andet end det økonomiske.

 

Netop fordi deklarationerne ikke er fyldestgørende, hverken på de dyre eller billige mærker, kan jeg ikke umiddelbart bruge dem, men må afprøve foderet på mine egne hunde, over en længere periode.

Min logiske sans er slået til, og den siger at de som sælger det dyre hundefoder måske tjener mere pr. kg. end de som sælger det billige. En påstand ja, men det kan da være lige så rigtigt, som at det dyre foder indeholder bedre råstoffer end det billige.

Jeg startede ikke denne tråd for at høre påstande, men for at høre om erfaringer, og tak til dem som har givet sådanne.

 

Jeg forstår ikke umiddelbart dit behov for at blande hvalpekøbere ind i denne debat. Mine hvalpekøbere vil til enhver tid få oplyst hvad jeg fodrer mine avlsdyr og mine hvalpe med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop fordi deklarationerne ikke er fyldestgørende, hverken på de dyre eller billige mærker, kan jeg ikke umiddelbart bruge dem, men må afprøve foderet på mine egne hunde, over en længere periode.

Min logiske sans er slået til, og den siger at de som sælger det dyre hundefoder måske tjener mere pr. kg. end de som sælger det billige. En påstand ja, men det kan da være lige så rigtigt, som at det dyre foder indeholder bedre råstoffer end det billige.

Jeg startede ikke denne tråd for at høre påstande, men for at høre om erfaringer, og tak til dem som har givet sådanne.

 

Så hvis der ikke ligefrem står at et meget billigt produkt er fremstillet af børnearbejdere, så kan man trygt købe det, for det er naturligvis bare avancerne der er forskel på. :5up:

 

Ha ha, det er sgu ikke en logik jeg lige kan følge, men har du det godt med den, så fred være med det.

 

Jeg forstår ikke umiddelbart dit behov for at blande hvalpekøbere ind i denne debat. Mine hvalpekøbere vil til enhver tid få oplyst hvad jeg fodrer mine avlsdyr og mine hvalpe med.

Ikke andet end at den label der beskriver en ansvarsfuld og seriøs opdrætter i almene øjne er: Forældrene er undersøgt for bla., bla.,bla.., hvalpene får 3x ormekur, der følger stambog og sundhedsbog med,..... samt en hvalpepakke med et kvalitetsfoder. Tror bare det vil blive svært at komme til at se særlig seriøs og ansvarsbevidst ud, hvis man disker op med et foder der dårligt koster hvad producenten har haft af udgifterne for at få limet sækken sammen. :vedikke: Men okay, det er jo dig der skal sælge hvalpene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flere skriver billigt foder.

Kunne godt tænke mig at vide hvornår I mener foder er billigt.

 

Imo svært at sige :hmm:

 

Når man får 15kg for 250, synes jeg i hvert fald, at det er billigt!

 

 

Når man kommer over 400kr begynder jeg nok at kunne tro på, at foderet er rimeligt ud fra prisen - men det er ikke nok til, at jeg stoler på det!

 

Gransker altid ingredienslister og er oftest langt fra begejstret, væmmes over Specifik, der ellers går for "kvalitets-dyrlæge-foder" - det er jo næsten værre en Pedigree!

 

Specific's ingrediensliste (tænk, at de kalder sig kvalitetsfoder - men det er så også billigere end Hill's og RC):

 

Korn • Fisk og fiskeprodukter • Vegetabilsk proteinekstrakt • Olie og fedtstoffer • Hydrolyseret svineprotein • Gær • Mineraler • Æg og ægprodukter • Cellulosepulver • Plantago psyllium husk • L-carnitin

Pedigree:

 

Korn (min. 20% ris, min. 4% majs), Kød & kødbiprodukter (min. 4% kylling i brune bidder :lol: ), Olie og fedtstoffer (min. 0,6% fiskeolie), Vegetabilsk proteinekstrakt, Vegetabilske biprodukter (min. 4% tørret roemasse), Mineraler.

 

Tænk, mente også, at der var sukker i Pedigree? Trods alt ikke!

 

RC har typisk nogle lidt bedre baseret ingredienslister og uden biprodukter!

 

Tager lige Giant Breed Puppy som eksempel...:

 

Tørret fjerkrækød, ris, vegetabilsk proteinisolat, majs, animalsk fedt, hydrolyseret animalsk protein, roetrævler, sojaolie, fiskeolie, mineraler, gær, frugto-oligosakkarider, psylliumfrø og skaller, hydrolysat af gær (kilde af mannan-oligosakkarider), æggepulver, tagetesekstrakt (luteinkilde).

 

Ingen biprodukter, halleluja ;-) Selvom det stadig kunne se bedre ud, imo (for ikke at snakke om deres konserveringsmidler - men det gælder også Hill's og Pedigree i hvert fald som minimum: BHA, BHT og ethoxyquin, mener de alle bruger alle tre, som er allergener for ikke at snakke om formodet carcinogenic - talk danish, Rikke! Forøger risikoen for kræft). Men de er svære at sikre sig imod, da producenten, så vidt jeg har forstået, kun er forpligtet til at nævne det, hvis denne SELV har proppet det i. Om producenten så har modtaget varerne konserveret, visse vasse, det behøver de ikke nævne...

 

Anyways, man kan i dag få foder i en helt anden boldgade, som eksempelvis Orijen (hvor alt kød vist stammer fra friland eller bedre):

 

Indhold Friskfanget laks af 6 forskellige arter (Ikke opdræt), tørret laks, kartoffel, dybhavsfisk fra nordlige vande (torsk, kuller, skrubbe), hvid ferskvandsfisk, sød kartoffel, ferskvandsørred, solsikkeolie, naturligt konserveret lakseolie, tørret alfalfa, havgrøntsager fra Canada, (bl.a. tang og sunde alger), pastinak, porre, psyllium-frøskaller, knust skal fra rejer, krabber og hummer, rosmarin, lecitin, chicorie rod, lakridsrod

 

Eller Acana:

 

Råt udbenet oksekød, tørret lammekød, tørret sild, sød kartoffel, ærter,

okselever, sildeolie (Konserveret med naturlige tocopheroler), rå udbenet bisonokse, rå udbenet lam., soltørrede lucerneblade, tørret laks, lammelever, ærtefibre, græskar, spinat, majroer, tomat, gulerod, æble.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede ikke denne tråd for at høre påstande, men for at høre om erfaringer,

 

Det første 1,5 år af sit liv, spiste Petrine en hel del McDonalds mad, kombineret med andet menneske-junk og drak cola til - hun trivedes og har ikke taget skade, ikke engang syreskader på tænderne.

 

Min barndoms hunde levede meget af rugbrød med leverpostej, de havde længre levetid end samme race i dag.

 

Håber seriøst ikke, mine erfaringer bliver brugt til at skifte til McD og rundtnom med leverpostej ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Erfaringer.... Tjooo....

Har prøvet at fodre med både det jeg vil betegne som skodfoder og så forskellige varianter af det jeg betegner som kvalitetsfoder.

 

Når jeg taler om skodfoder, så kigger jeg ikke på næringsindholdet, men ingrediens listen - Ingen af mine hunde fungere på foder med højt indhold af kornprodukter, tilsætningsstoffer, soya osv.

Bamse får allergiske reaktioner og taber pels på maven og bliver rød mellem poterne og i lysken.

Kaia får ekstremt dårlig mave og vi kan ikke holde sul på hende.

Pelsen bliver også mat og pjusket....

 

Så det er slet ikke et alternativ for os.

Men skodfoder er ikke nødvendigvis bare det billigste fra supermarkedet.

En del af de rigtig dyre mærker, som bla. dyrlægerne sælger har en ingrediens liste næsten magen til pedigrees :hmm:

 

Noget helt andet er så den ideologi man fodre efter - Jeg vælger f.eks så vidt muligt så "rent" et foder som muligt.

Det er jo sindssygt meget nemmere at vælge et sundt foder til sine hunde, uden unødige tilsætningsstoffer, konserveringsmidler og biprodukter, end det er at vælge sundt mad til sig selv - Og hundene elsker det.

 

Så det det koster ekstra at fodre med det foder som jeg ved mine hunde fungere på, vejer meget tungere end det jeg kan spare ved at afprøve om de nu kan fungere på noget billigere.

 

Her er et godt link, hvis du gider læse lidt om emnet foder og ingredienser i foder:

Tørkost

 

Det er derfra muligt at finde en del mere om emnet via hendes links og referencer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Madre di Vittorio

Kære Sigurd,

Jeg brugte lang tid på et seriøst svar, men så slog det mig: du er C/B cost benefit, så her er svaret:

Ja, du kan sagtens købe det billigste lortefoder til dine dyr, det lever op til en eller åndssvag europæisk standard - uanset om du køber det billigste i aldi, fakta, whatever - du kan også vælge at betale i dyre domme for det fra dyrlægen - hvis du bare vil have det let og billigt, så køb det fra supermarkedet! Det lever alt sammen op til den samme minimumsstandard!!!

Hvis du eventuelt har lyst til at dine hunde har et bedre liv, så skulle du måske overveje at råfodre dem... Der er en vis videnskabelig indikation på, at det kan give tre år ekstra... Hvis du har den indstilling til din hunde som min læsning på HF giver indtryk af, så er du nok fuldstændig ligeglad med tre år ekstra... Men som en lille irrelevant bonusinformation: når du spiser konventionelt opdrættet kød, så spiser du kød fodret med GMO = du er forsøgsdyret!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror så ikke at pris og kvalitet nødvendigvis hører sammen. Til en vis grænse - ja, men ikke helt og altid. Hill's har f.eks. lavet en fed fidus ved at sælge via dyrlægerne, og jeg er overbevist om at de ta'r sig en hel del mere betalt end deres foder egentlig er værd. Som modvægt tror jeg at f.eks. Aldi's hunde/kattemad er billigere i forhold til kvaliteten, da de har et kæææmpe marked, og kan skrue prisen ned på den måde.

 

Jeg tror også at der er forskel på supermarkedsfoder, uden at dog gøre mig klog på hvordan og hvorledes, men det ville være underligt hvis der ikke var. Nu køber jeg ikke supermarkedsfoder til mine hunde, men jeg gør tit med kattemaden. Og Aldi's lader faktisk til at være helt ok, begge katte trives fint på det, og jeg ser ingen forskel fra når de får "kvalitetsfoder". Det er min ældste kats absolutte yndlingsfoder, men ikke mit, da det lugter ret kraftigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror så ikke at pris og kvalitet nødvendigvis hører sammen. Til en vis grænse - ja, men ikke helt og altid. Hill's har f.eks. lavet en fed fidus ved at sælge via dyrlægerne, og jeg er overbevist om at de ta'r sig en hel del mere betalt end deres foder egentlig er værd. Som modvægt tror jeg at f.eks. Aldi's hunde/kattemad er billigere i forhold til kvaliteten, da de har et kæææmpe marked, og kan skrue prisen ned på den måde.

 

Jeg tror også at der er forskel på supermarkedsfoder, uden at dog gøre mig klog på hvordan og hvorledes, men det ville være underligt hvis der ikke var. Nu køber jeg ikke supermarkedsfoder til mine hunde, men jeg gør tit med kattemaden. Og Aldi's lader faktisk til at være helt ok, begge katte trives fint på det, og jeg ser ingen forskel fra når de får "kvalitetsfoder". Det er min ældste kats absolutte yndlingsfoder, men ikke mit, da det lugter ret kraftigt...

Jeg kunne ikke få mig selv til at købe det bílligste hundemad, men det slog mig lige at det godt kunne foregå som med så mange andre produkter: Aldi/ Fakta/ etc får sikkert lavet deres hundemad "ude i byen". Det kan sagtens være samme kvalitet som et dyrere produkt, bare uden navnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine forældres gamle hunde (3 stk labrador) levede af billigt foder fra Rema/kvickly eller hvor man nu lige handlede ind. Til aften fik de tit rester..

 

Oskar får Specific fra dyrlægen, og selvom det måske indholdsmæssigt ikke er på højde med Hills, RC, Acana osv så trives han rigtig godt på det. Jeg skiftede ham på et tidspunkt over til Acana Lamb and apple. Det kunne han slet ikke tåle, på trods af et langsomt skift. Der kom 4-5 gange så meget ud af den anden ende, så han er tilbage på Specific.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige i dag fået en ny sending foder hjem, selvfølgelig af bedste mærke og til en god pris, da jeg køber stort hjem.

MEN så kigger jeg i dagens supermarked reklamer og ser at man kan købe hundefoder til det halve eller mindre pr kg. Jeg har flere gode venner som fodrer med foder fra supermarkeder, og de har de sundeste hunde med flot glansfuld pels, så er jeg (vi) lidt til grin eller hvad ??

 

Når jeg kigger på indholdlisten af supermarkeds produkter og sammenligner med dyrlæge/anerkendte foderfirmaers indholdsliste, er der i nogle tilfælde ikke den store forskel. Selvfølgelig skal man se sig for, hvis man køber i supermarkeder, men jeg tror faktisk man kan få rigtig godt foder til en meget billigere penge.

Nu vil jeg fremover afprøve Aldis hundefoder på et par af mine ældre hunde, så må det komme an på en prøve.

Men har andre erfaringer vil jeg gerne høre om dem.

 

Jeg har ikke erfaringer med Aldis, men vi har prøvet en del forskelligt - hovedsageligt uden korn - og jeg kan ærlig talt ikke mærke/se den store forskel ift. hvilket mærke vi bruger. Jeg synes dog stadig der kommer for meget ud i den anden ende, så jeg tror faktisk næste gang jeg prøver noget med korn, bare for at se om det gør en forskel.

 

Jeg er ikke så religiøs ift. kød/korn som jeg var tidligere, da jeg også en gang imellem laver hjemmelavet mad med ris, kød og grøntsager i.

 

Hvad er dine erfaringer med kornfrit/korn (hvis du har prøvet begge) - mærker du nogen forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke få mig selv til at købe det bílligste hundemad, men det slog mig lige at det godt kunne foregå som med så mange andre produkter: Aldi/ Fakta/ etc får sikkert lavet deres hundemad "ude i byen". Det kan sagtens være samme kvalitet som et dyrere produkt, bare uden navnet.

 

Ja, rent faktisk kunne det vel endda være helt det samme produkt..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen spurgte hvad vi syntes var dyrt/billigt foder. Jeg fodrer med Henne Basic, der koster lige under 400,- for 15 kg. Det synes jeg er en fornuftig pris. Jeg ville ikke købe foder der kostede ret meget mere, men så har alle mine hunde også fungeret rigtig godt på Henne (hvis de ikke gjorde, så ville jeg selvfølgelig være parat til et dyrere foder, hvis det fungerede bedre...).

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg læser disse foderdebatter får jeg altid sådan en bizar fornemmelse, som om jeg ser en episode af De Unge Mødre blandet med Disney Show :hmm:

 

Alle tests viser at dyrt og billigt foder har stort set det samme næringsindhold - så kan man have sine meninger om ingredienserne. Selv ville jeg f.eks. aldrig fodre med noget der indeholder truede dyrearter (eksempelvis torsk og stort set al anden vildtfanget fisk).

 

Men denne forkætrede ingrediens, "animalske biprodukter" er ikke andet end ting, hunde med den største glæde ville kaste sig over, hvis de fik det serveret råt. Vildtlevende hunde er kødædere, ja, men i høj grad også ådselsædere. Og skulle vores hunde selv nedlægge et bytte, ville tarmene med garanti være det første, der blev spist. BARF-foder inderholder masser af tarm. Så at smide foder ud fordi man finder et stykke tarm, er da at snyde sig selv, men især hunden, som ville have elsket det.

 

I et af de tidligere indlæg så jeg RC lovprist for ikke at indeholde "animalske biprodukter" - nej de kalder det bare "animalsk protein", og så er det måske lidt mere finmalet... Det er i hundefoder fordi det er god næring for hunde.

 

Men til de personlige erfaringer: Min gamle Broholmer/Schæf/Lab-blanding, Bo fik billigt foder det meste af sit liv, af den slags man kan købe hos det lokale foderstoffirma. Han var en sund og flot hund, som aldrig fik ledproblemer, selv om han blev ældre end store hunde normalt bliver. Men han fik kræft i milten - om man kan give foderet skylden for det, ved jeg ikke. Der er sikkert nogle der gerne vil prøve.

Mine andre hunde har været fodret med en blanding af billigt og mellemklassefoder. Blandt de mærker jeg lige kan huske er:

OptiDog fra Lidl: 50 kr. for 5 kg. Tysk testvinder.

Alnutra fra Aldi, ca samme pris som ovenstående.

First Price hundemad fra Spar: 69 kr for 10 kg

Dyrlægens fra Brugsen og noget andet fra Brugsen, husker ikke pris, men billigt

Natur Hund, dansk produceret: 150 kr for 15 kg

Henne Petfood Basic: 275 kr for 15 kg

Hills Natures Best: ca. 500 kr for 15 kg

Markus Mühle: ca. 400 kr for 12 kg

Royal Canin Great Dane: 500 - 600 kr for 12 kg

Royal Canin Giant Adult: 400 - 500 kr for 15 kg

 

Vinnie har det sidste års tid mest fået sidstnævnte, ikke fordi jeg synes det er det bedste, men fordi pillestørrelsen passer til hende (det er svært at få foder i den rigtige størrelse til store hunde), fordi jeg har råd til det, og fordi hun godt kan lide det.

Nu skal jeg til at være arbejdsløs, så kan det godt være det bliver noget billigere foder igen i en periode. Jeg har været tilfreds med alt det ovennævnte, og har ikke kunne mærke forskel på hundenes trivsel, bortset fra at Leroy fik opstød af Markus M.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...