Hop til indhold

hvorfor spiser hunde græs ?


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

Min gamle Racer har hele sit 11-årige liv ædt græs hver gang han kan komme til det , han græsser nærmest som en ko, og kan stå 10 -15 min det samme sted og græsse, han kaster IKKE op bagefter og det virker nærmest som om græsset går ufordøjet igennem, men hvorfor gør han det ? hans mave er normal og han er ikke syg. Min unge hund kunne ikke drømme om at æde græs .

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna spiser også meget græs. Dog kommer det ikke ufordøjet ud.. Jeg tror hun gør det både fordi hun kan lide det, men også fordi maven har brug for det, på en eller anden måde.

 

Vi kan vågne om natten, hvor hendes mave "synger" og så skal vi ned og græsse.. Der kan hun så stå alt mellem 20 og 40 minutter og græsse.. Og så holder lydene op:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får ikke lov så hvis jeg opdager det så stopper jeg det men det mest fordi jeg er bange for der har været en snegl forbi på græsttet og er bange for sygdomme :oops:

 

Men det gør det sikkert når de er uden opsyn, har en fornemmelse at når mine gør det så det fordi de er tørstige og græsset måske er lidt fugtigt for de stopper når der er vand i skålen udendørs..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare nogen af dem kan lide det :vedikke:

 

Karla er halvt ged tror jeg - hun eeeelsker græs... men det er ikke alle slags, og hun er særligt glad for frisk nyt forårsgræs...

 

Og så elsker hun iøvrigt duften af krydderurter... hun kan bruge mange minutter på bare at stå og snuse til basilikum, oregano, citrongræs og den slags ting... hun spiser det ikke, står bare og nyder duften

Link til indlæg
Del på andre sites

Mio kan spurte afsted, og hvis han opdager det "gode" græs på vejen, snapper han ud efter det i farten, med det resultat at han kløjs i det! :stupid:

 

Han går også og græsser som en ko/ged, men det bedste er nu rødderne fra dunhamre - dem kan han ligge og knase i evigheder! :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere schæferblanding havde pancreatin insufficiens og havde tit dårlig mave. Græsset hjalp på han mave et stykke ad vejen.

 

Generelt er dyr jo indrettet sådan at de spiser (underlige ting) det de har brug for. En sund og rask hun vil næppe spise en gulerod eller banan, men en hun med tynd mave vil elske gulerod og en med underskud af kalium vil elske banan. Heste har saltsten at slikke på i deres bokse.

 

Kan til dels forstå det med frisk græs, men min Tulle-mås på 5,5 mdr. har fra første færd elsket afklippet græs. Helst totter der er så store at hun må spise dem af flere omgange. Den næste bæ ligner så en fra en hest (i teksturen, ikke størrelsen:-) )

 

Vi prøvede i starten at sige nej når hun spiste det, men bølle som hun er, resulterede det bare i endnu større portioner, som hun tilmed stak af med. Så nu får hun lov til en hapser af og til - hun er jo sund og rask og vokser som hun skal:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja går også og græsser som en anden hest, og hun bliver ved indtil jeg får hende med videre over på en anden græsplæne hvor græsset er anderledes. Det gider hun ikke spise.

 

Det hun er vild med er sådan noget her :

 

Oh yes - "det gode græs"!!! Alle mine tre har været vilde med det... Der er helt klart forskel på græs og græs, og "det gode græs" er åbenbart bare for lækkert. Når jeg går over på marken skal jeg virkelig knokle for at få Iso til at holde op med at græsse, der er nemlig masser af det. Daiwa, min første, brækkede det gerne op igen. Hos Iso kommer det tit ud i den anden ende, til synes rimelig ufordøjet. Frostie gjorde vist ingen af delene, så vidt jeg husker..?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Generelt er dyr jo indrettet sådan at de spiser (underlige ting) det de har brug for. En sund og rask hun vil næppe spise en gulerod eller banan, men en hun med tynd mave vil elske gulerod og en med underskud af kalium vil elske banan. Heste har saltsten at slikke på i deres bokse.

 

Så vidt jeg ved, fejler min hund ikke noget, og hun gider altså godt gnaske en gulerod i sig en gang imellem. :hmm:

 

Audrey eeeelsker græs! Hendes favorit er også det der siv-lignende græs, men det andet kan sagtens spises også. Hun går heller ikke af vejen for at spise det græs, som maskinen efterlader efter slåning, hvilket er ret meget for øjeblikket, da det er en stor maskine, som ikke er god til at samle op efter sig. Hun har absolut ingen problemer med at fordøje det, og kaster heller ikke op, så jeg stopper hende kun, hvis hun finder nogle flager af græsrester, som er begyndt at rådne. Det synes hun jo ellers er guffe guffe... :stupid:

 

Må indrømme, at jeg ikke har tænkt på det med sneglespor i græsset... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja går også og græsser som en anden hest, og hun bliver ved indtil jeg får hende med videre over på en anden græsplæne hvor græsset er anderledes. Det gider hun ikke spise.

 

Det hun er vild med er sådan noget her :

 

Det er lige præcis det græs der er det gode... Jeg siger altid at vores hunde er reinkarnationer af køer... Men jeg prøver at begrænse det. Sille har haft hjerte/lunge orm og det er IKKE en sjov oplevelse skal jeg lige hilse og sige...

Men det kommer også ufordøjet ud... En dag havde Sille en røvribs, så jeg ville lige skylle hende i rumpen. Der så jeg så 1 cm græs stritte ud. Det tænkte jeg lige at jeg lige ville snuppe, så det ikke irriterede hende. Det endte så med at være 15 cm langt det jeg hev ud :shock:

Kan godt forstå hun kører rumpen hen af gulvet en gang i mellem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...