Hop til indhold

Agilitytræning - fælles: Efterår 2011


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 734
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tænkte lige på en ting... Hvordan er det i jeres klubber - ta'r I "alle" hunde til træning?? Jeg læser/hører indimellem om folk der gerne ville gå til agility, "men det går jo nok ikke med min race"... Både på den træningsplads jeg selv har nu, og på den hvor jeg gik som føl, har vi altid taget imod alle der gerne ville. Men på hundens præmisser! Vi har f.eks. haft bernere, bassets og gravhunde. Store tunge labradorer har vi tit. Alle har de kunnet gå til træning, selv om de aldrig ville kunne komme til at gå til konkurrencer. Vi sætter f.eks. springene meget ned til de tunge hunde, og de kommer ikke på A'et. Nogle af basset'erne kom heller ikke på balancen, da de var millimeter fra at træde i sine egne ører, med fare for at dratte ned! Gravhundene behøver jo ikke gå i slalomen. Etc. etc...

 

Er der træningspladser der af princip ikke ta'r de her "mindre agilityegnede racer"? Og hvordan ser I på det? Jeg synes jo det er fint hvis alle får lov at prøve, så længe det foregår med hundens sikkerhed for øje. Alle hunde (og førere... :slem:) har jo godt af at bevæge sig, og man kan virkelig tilpasse agility meget, i hvert fald så længe det er på begynder/letøvet plan... Jeg synes det er synd hvis nogle racer bli'r helt lukket ude, og slet ikke kan få chancen for at bare prøve det lidt.

 

Selvfølgelig er det også et spørgsmål om at ha' pladser nok, og de fleste har jo alenlange ventelister... Men alligevel - princippet i det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager dem alle, men som du skriver på hundens præmisser. Jeg tillader ikke overvægtige hunde og har afvist en franskbulldog, da den havde problemer med vejrtrækningen i ro. Hvis der kommer en engelsk bulldog ville jeg nok også synes den har for svært ved det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager dem alle, men som du skriver på hundens præmisser. Jeg tillader ikke overvægtige hunde og har afvist en franskbulldog, da den havde problemer med vejrtrækningen i ro. Hvis der kommer en engelsk bulldog ville jeg nok også synes den har for svært ved det

 

Nej selvfølgelig skal de være raske, og f.eks. kunne trække vejret! :shock: Noget overvægtige hunde ta'r vi sådan set, men det bli'r under kraftige formaninger om slankekur, og på et meget forsigtigt niveau. F.eks. bruger vi meget det med at sætte springene gevaldigt meget ned, evt. helt uden overliggere. Jeg vil tro at (stort set) alle hunde kan kapere tunnel, pose og spring (hvor højden er tilpasset), selv en engelsk bulldog (hvis den kan trække vejret...). Men om man så har overskud på træningspladsen til det, er så en anden sag... Men rart at høre at der er flere der gør det, jeg ville synes det var synd hvis nogen med en "umulig race" ikke fik lov at prøve, hvis de virkelig havde lyst. Vi har lige pt. en ruhåret gravhund på vores hold, både hund og fører nyder det i fulde drag, selv om de ikke må bruge alle redskaber, og kun har overliggere på springene en gang imellem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Louie er en stjerne - intet mindre :lun: Super træning igen dag!

 

Han er så meget "på" i øjeblikket.

Virkelig opmærksom på mine signaler, men samtidig super tændt. Det er så dejligt at se, og jeg synes vi er ved at finde det helt rigtige samarbejde os to :hjerte:

 

 

Efter træning kom han så lidt op at slås med en hund... (Der skete ikke noget alvorligt) Men det har jeg aldrig oplevet før :cry: Og håber ikke jeg kommer til at opleve det igen. Men det var helt og aldeles min skyld :damn: De gik alle og snusede, nogle prøvede at byde Louie op til leg. Synes det er længe siden han har leget, så jeg prøvede at gejle ham lidt op (ved sådan at tjatte lidt til ham). Der begyndte han at lave sjove lyde af mig... Og så skulle vi nok være gået der. Lige derefter løb en hund med god fart ind i hovedet på ham, og så blev Louie sur og vi måtte skille dem ad. Han har ellers aldrig været den, der har startet sådan noget. Jeg kunne slet ikke genkende ham. Men han har rigtig meget ørebetændelse i øjeblikket, så tolerancen er ikke stor. Virkelig dumt at jeg pressede ham ud i den situation...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik Joy og jeg afprøvet "ketsjeren" til træning. Det skete egentlig mest fordi jeg gerne lige ville afprøve den og den var oplagt, og det fungerede faktisk rigtig godt(når det lige fungerede). Det var der forresten mange ting der gjorde. Man kan sige jeg havde et første og et tredje løb hvor hunden var uden for pædagogisk rækkevidde og så et andet og fjerde løb hvor alt bare fungerede.

 

Senere blev jeg spurgt om jeg ville løbe med en af de andres hunde, og det siger jeg jo ikke nej til. Men nøj hvor er det altså nemt når man har hund der kan arbejde selv.

 

Jeg fik så et input, som jeg tror jeg vil tænke over når jeg løber agility fremover. At jeg er lidt for hurtig til at skifte med armene.

 

Men nu er "ketsjeren" afprøvet og den tror jeg at jeg vil afprøve engang imellem til træning når det kan lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Bananna og jeg også startet til agility igen, eller rettere sagt soft agility. Vi går kun for sjov, og vi har det også rigtig sjovt. Man kan bare se på Bananna hvor meget hun nyder det, og hvor meget hun er på. Vippen er hun stadigvæk ikke helt tryg ved, men den tager vi bare sådan stille og rolig, og hun bliver bedre og bedre til den fra gang til gang.

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom Iso og jeg til første vintertræning i dag, selv om jeg var i tvivl da jeg stadig er reddi meget forkølet... Men det gik sq! Jeg fik dog igen smækket i hovedet at det ikke er en god idé at træne når jeg ikke har overskud - Iso bli'r hys når jeg ikke er helt med, og jeg selv bli'r sur. :roll: Ikke inde på banen selvføglelig, men jeg har slet ikke overskud til at hun står og larmer og kaster sig ud i snoren, når vi venter på vores tur... Inde på banen måtte jeg køre alt på afstandshandling, da jeg ikke kunne løbe ret meget - og så har Iso en tendens til at selv ta' over, og ikke være ret obs på mig. Men det synes jeg faktisk ikke var det store problem i dag! Det der gik galt var timing-ting (skal bare knokles videre med), og et par ting vi ikke har indlært godt nok endnu, så det er jo egentlig fint nok. Men så kogte hun også over en enkelt gang, og kunne ikke en gang finde ud af at sætte sig ned - den stress skal jeg altså ha' fat i... Så er det jo godt med vintertræning i ridehal, hvor alt kommer meeeget tæt på, en god udfordring netop i den forbindelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner sammen med et stressdyr, hun har en "sut"... Altså en læderdummy ting, som hun sidder med i munden når hun ser på at de andre løber... Så længe hun har den i munden, så kan hun pbenbart håndtere at sidde stille uden at kaste sig frem og den slags.... Men hvordan det er indlært tær jeg ikke sige :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner sammen med et stressdyr, hun har en "sut"... Altså en læderdummy ting, som hun sidder med i munden når hun ser på at de andre løber... Så længe hun har den i munden, så kan hun pbenbart håndtere at sidde stille uden at kaste sig frem og den slags.... Men hvordan det er indlært tær jeg ikke sige :vedikke:

 

Det ville godt nok være rart, hvis man kunne få Iso til at ta' sådan en sut. Jeg kan jo sagtens be' hende om at lave andre ting (kontaktøvelse/frivedfod/stillingsskift) ved siden af banen - men så snart jeg "slipper hende" er hun i gang igen... Egentlig tror jeg at den eneste rigtige vej frem, ville være at starte helt hvor jeg ta'r hende ud af bilen, hvor hun simpelthen ikke kommer ind i hallen før hun forholder sig i ro. Og så bygge den op derfra. Jeg har jo opskriften i Garretts "shaping success"... Men vil man "ofre" måske en hel vintersæson på det? Næ, dum er man, og skal partout udnytte en hver chance for at løøøøøbe!!! :oops::damn::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis...

 

Du skal ikke være ked af det... Min gør også konstant. Han kan gå fint rundt løs mens vi sætter bane op, han hygger sig rigtigt og hvis han lige er med rundt når folk går bane så tager han slalommen sammen med dem osv. Han er helt afslappet. Så tager jeg fat i linen for at starte opvarmningen og så er der ellers gang i galskaben.

 

han gør når vi opvarmer, han gør når han skal sættes klar(han er så stille de sekunder han venter på sit startcue) og så gør han når han skal hele banen rundt. Han gør når han skal vente, han gør hvis han er bundet af og kan se de andre løbe. han gør, gør og gør... Det er dog kun generende for mig når min træner skal give besked om hvad der skal gøres bedre. Og så er det at det bliver skægt. Dækker jeg ham af og går to til tre skridt væk fra ham, så er han stille...

 

Han er generelt en hund der gør meget. Det er ikke stressrelateret, for han er dybt fokuseret på det han laver. Han gør bare.

 

Min der hjælper det ikke at lave noget andet med ham. Når han først er startet stopper han ikke før han kommer i bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm, Camilse stopper du ham ikke? :vedikke: på banen, når de løber, synes jeg det er ok... Men konstant gøen - både under træning og konkurrence, det bliver jeg vanvittig af... Og især til disse vinterstævner, når man er indenfor... Der finder jeg det simpelthen næsten ubærligt... Og det er ikke fordi jeg ikke godt er klar over, at nogle hunde gør mere end andre... Jeg har jo gårdhunde selv ;-)

 

Var til stlvne i sønderhygum, hvor specielt en af sheltie ejerne overhovedet ikke tog sig af at hundene stod og galpede konstant i alle de 8 stive timer vi var der... Det synes jeg simpelthen ikke er i orden... :vedikke: men måske er jeg bare sippet...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu løber vi ikke indendørskonkurrencer, da der stort set ingen er her hvor jeg bor... Til konkurrencer er han desuden anderledes. Der er der kun gøeri når han skal lave noget, og der er det i en så kort periode at gøeriet kan klares ved at han har sit reb i munden... Og når der er mulighed for det så er han i sit bur i det telt vi har med, men normalt kan han godt være løs i teltet og se på uden at skulle sige noget. Det burde egentlig være omvendt, da der jo er en mere spændt atmosfære til en konkurrence...

 

Når vi træner indendørs går jeg som regel ud med ham når han ikke laver noget..

 

 

Men det er altså ikke sådan at jeg ikke prøver at vise hensyn. For jeg forsøger at få ham til at være stille... Nogen gange gør det bare ondt værre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...