Dinah Skrevet August 20, 2011 Rapporter Share Skrevet August 20, 2011 Inspireret af en anden tråd med sund contra usund race, opretter jeg denne tråd. Hvilke helbredsproblemer kan din race have? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret August 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 CHIHUAHUA: På grund af sin korte næse er Chihuahu'en tilbøjelig til at snøfte og snorke. Dens fremstående øjne er modtagelige for tørre hornhinder og efterfølgende glaukom (grøn stær). Den kan tit rammes af løse knæled, tandkødsproblemer, forkølelser, stress og reumatisme (gigt). Fodringen skal være let, da den ellers vil tage på i vægt (læs mere om dette nedenfor). Chihuahua-hvalpe bliver født med store hoveder, hvad der undertiden kan kræve fødselshjælp af en special-trænet dyrlæge. De er meget sårbare og udsatte for brud og andre uheld i hvalpefasen. Nogle af hvalpene har en fontanelle, der af og til kan forblive åben hele livet igennem. Dette gør hunden udsat for kvæstelser. Mine hunde: Indtil videre har jeg hørt begge hunde snorke et par få gange og reverse også et par gange - ellers ingen issues endnu:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 (rettet) Berner sennen: Grundet sin store størrelse, er den udsat for flere ledlidelser (specielt HD og AD, derudover ses OCD også nu og da). Korsbåndsskader ses også. Den dybe brystkasse gør den udsat for mavedrejninger. Kræft er på nuværende tidspunkt en af de store dødssynder hos racen, derudover ses også allergi. I USA ses en tendens til at øjenlyse og tjekke hjertet, så har mistanke om, at der måske også er nogle småproblemer der...? Har fundet et tilfælde af en bærer af Von Willebrand disease. __ Møffe har på nuværende tidspunkt sprunget et korsbånd, derudover har han løse hofter (ikke dysplasi endnu). Jeg har ham under enddog meget stærk mistanke for mild allergi for en korntype eller andet, som i hvert fald ikke indgår i hans nuværende kost - ganske muligt, at denne allergi var skyld i et "adfærdsproblem" han havde som lille, hvor han blev fodret med Royal Canin... Har set sammenhæng mellem kløe i forbindelse med dage, hvor han har fået meget forskelligt at spise - noget, der somme tider har resulteret i sår ved munden, igen kun mistanke dog. Redigeret August 20, 2011 af bernerazuro Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Alle 3 kan få patella, papillonerne har risiko for PRA (Petrine har, fordi hun har dru-stamtavle Zamzam har ikke, fordi han har dkk-stamtavle) - Bastardens yorkshire-del har tendens til blød gane og i stress-situationer reverser hun helt vildt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Trinus Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Min race, Petit Basset Griffon, er disponeret for diskusprolaps pga. deres lange ryg. Det er mig bekendt det eneste. Luffe og Buddy har dog aldrig fejlet andet end lidt dårlig mave. Nå jo, Luffe har tendens til ørebetændelse - men ellers er de faktisk aldrig syge (7-9-13) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Jeg har læst et sted at dræber nummer 1 for Grand Danois er mavedrejning. Men ellers er racen ikke specielt sygdomsramt - lidt overraskende måske, pga. størrelsen. Kardiomyopati (forstørret hjerte), knoglekræft og allergi er vist nok de mest almindelige lidelser for racen. Men som andre større racer er deres levealder desværre kort - max 10 år. Og det burde der nok arbejdes med i avlen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Jeg troede at min race (whippet) var verdens sundeste, men har lige googlet det og de kan åbenbart fejle alverdens ting. Epilepsi, hjertefejl, cancer, PRA og noget imune-halløj. Der kan man bare se :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Hos bordercollierne er HD nok den mest almindelige lidelse. Mange (de fleste?) fotograferer også for AD, men jeg har ikke den opfattelse at AD er ret almindeligt. Desværre er der i de seneste år også kommet en del tilfælde af OCD. Af øjensygdomme er der CEA, som dog er et betydeligt mindre problem end hos andre collieracer, som f.eks. collie og sheltie. PRA forekommer også, og i senere tid er der flere der tjekker for glaucoma. Jeg ved dog ikke om glaucoma reelt forekommer, eller om det bare er fordi man har hørt om enkelte tilfælde udenlands. Epilepsi forekommer, men der er desværre et stort mørketal, så ingen ved vel om det er et reelt problem i racen eller ej. Min to bordercollies har så haft to sygdomme der åbenbart er racebetingede - der er bare ingen bordercolliefolk der nogensinde har hørt om dem..! Frostie havde CDA (colour dilution alopecia), en hud/pelssygdom der pga. den diluterede farve (hun var blå) gi'r pelstab. Iso har noget der kaldes "collienose", der findes et par forskellige varianter, og ville bli' lidt langt at forklare om hér... Men hendes symptomer er pelstab omkring øjnene, og under de første "anfald" også sår, der har siddet forskellige steder hver gang - rundt snude og øjne, i ørerne samt på læberne. De to seneste anfald har "kun" givet pelstab omkring øjnene, samt de sår rundt øjnene hun selv har kløet sig til. Det er øjensynligt den eneste gene hun har af sin collienose, det klør noget indimellem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Mig bekendt er dansk/svenske gårdhunde ikke disponeret for nogen sygdomme :hmm: Det er generelt en sund race, men kan selvfølgelig få samme sygdomme som alle andre Ronja - Allergisk overfor Olivers (foderet) og livmoderbetændelse. Synes der er mere :hmm:Kan bare ikke komme i tanke om det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Dansk/svensk gårdhund er en sund og robust race, der ikke er disponeret for særlige sygdomme, hvilket muligvis hænger sammen med, at det på de gamle danske og skånske gårde var de stærkeste hunde der overlevede. På den måde sikrede racen sig helt naturligt, at kun de bedste gener blev videreført fra generation til generation. ----------------------------------------------------------------- Izzie har aldrig fejlet noget. Jo hun havde kennelhoste et par gange i sit første leveår, og dyrlægen mistænker loppeallergi fordi hun reagere kraftigt på loppebid med kløe og eksem men ellers er hun frisk som en fisk :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Nå ja og min anden 'race' (blanding) kan arve alverdens sygdomme fra forældrene præcis som racehunde. Der er nok ikke nogen statistikker over hvad blandinger fejler, men jeg hører ofte: "nåh, det er en blanding, men det er jo også de sundeste. Det er fordi de ikke er så indavlede som racehundene" :stupid: Det passer måske i nogle tilfælde, men i min lille statistik på familiens hunde er billedet lidt anderledes: 8 DKK hunde af forskellig race (cocker, gravhund, dobermann, whippet og dværgpincher):1 med en sygdom der sandsynligvis var arvelig (cancer) 4 ikke stambogsførte, heraf tre blandinger: 1 med diabetes, en med generaliseret demodicose og en med allergi. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Misja er en 3-i-1 så der er lidt af hvert... Sundhed hos siberian husky: Desværre kan nogle hunde få svag sundhed. Siberian Husky er en hunderace som de udfordringer forbundet med hoftedyslepsi. Hoftedyslepsi er et af de mest studerede veterinære forhold på hunden. Denne racehunden kan få PRA sygdom. Hunde, der lider af denne sygdom bliver ofte blind. Progressiv retinal atropi forårsager progressivt syn. Katarakt er en sygdom som siberian husky ofte får. Dette er en sygdom i øyet. Øjensygdomme forhindrer gennemtrængning af lys og kan forårsage alvorlige øjenproblemer. Hudlidelser er sædvanligt hos racehunden. Det har også været en række andre sundhedsproblemer blandt racehunden. Sundhedsproblemer hos samojed hund: Desværre kan en betydelig del hunde af racen få usunde. Samojed hund er en renracet hund som har sundhedsmæssige problemer i forbindelse med hoftedyslepsi. Blandt de større hunderacer er desværre hoftedyslepsi en typisk sygdom. Denne racen kan få PRA sygdom. En slik sygdom forårsager blindhed. Dette er en sygdom, der ikke kan behandles. Hudlidelser er almindelig hos racen. De kan have glaukoma. Det har også været en række andre sundhedsproblemer blandt racen. Sundhedsproblemer hos labrador retriever: Desværre kan mange få betydelige sundhedsmæssige problemer. Labrador Retriever er en hund som lide af hoftedyslepsi. Hoftedyslepsi er et af de mest studerede veterinære forhold på hunden. Denne racehunden kan få PRA sygdom. Hunde, der lider af denne sygdom bliver ofte blind. Dette er en sygdom, der ikke kan behandles. Katarakt er en sygdom som labrador retriever ofte får. Dette er en sygdom i øyet. Øjensygdomme forhindrer gennemtrængning af lys og kan forårsage alvorlige øjenproblemer. Disse hunde har en tendens til at få volvulus. Mange hunde oplever problemer med sine øjne. kilde:Hunderacer - Hunderacer.com ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Misja er multiallergiker, både indhallation og foder allergier men der ud over er hun sund og rask. Hun døjer med lidt problemer i den ene hofte og skulder men det er pga opstået skader tidligt i hendes liv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Hos siberian husky er der problemer med HD og øjnene.. Det er dog som man ser det tror jeg.. i USA er der lavet undersøgelser som viser at 30% af alle huskies har "exellent" hofter, og 2% (ud af ca. 15.000 hunde) havde HD.. Det vil sige 300 hunde med HD ud af 15.000... Det synes jeg ikke er et "kæmpe problem", men selvfølgelig er det der... Dog har de undersøgelser jeg har fundet vist at som sagt i 1998 var 30% "exellent" på deres hofter, mod at i 1980 var det 56%... Så det er da lidt skræmmende at tænke over om jeg kan finde nogle tale der er 15 år nyere og hvad disse siger.. Derudover er der øjnproblemer, hvor katarakts er den mest "normale".. Samme undersøgelse viste at 8% af hundene havde katarakts, og 4% led af andre øjnsygdomme... Begge sygdomme er sygdomme som kan undgåes ved at man finder en god opdrætter, der opdrætter på sunde dyr, og altså ikke pga. racens bygning.. Der er dog generelle problemer med nogle huskies som hvalpe ofte har ufattelig sart mave, og let får diarré, dette havde Dexter, men han er vokset fra det nu hvor vi har fundet et foder der passer til ham. Huskies levealder er 14-15 år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Huskies levealder er 14-15 år. virkelig det er da ret imponerende! jeg ved faktisk ikke, hvilke helbredsproblemer löwchen kan have. jeg prøvede den der hunderacer.com, men artiklen var ret bizar og nævnte bl.a. en pris på 36.000 PL kan de i hvert fald have, som så mange andre små racer. og der er vist blevet indført øjenlysning, men jeg har ikke indtryk af, at øjenproblemer er almindelige overhovedet. bidfejl og manglende tænder er vist rimeligt almindeligt, hvis det tæller, og så har jeg heller ikke indtryk af, at kryptorchisme er vildt usædvanligt. nåja, og så er de bare nogle uheldige små skravl, hvis de hedder halfdan Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 virkelig det er da ret imponerende! Ja, specielt fordi det jo alligevel ikke er en bette hund... Men det er faktisk mere "normalt" at de bliver 16 år, end at de dør som 10 årig f.eks... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 CHIHUAHUA: På grund af sin korte næse er Chihuahu'en tilbøjelig til at snøfte og snorke. Dens fremstående øjne er modtagelige for tørre hornhinder og efterfølgende glaukom (grøn stær). Den kan tit rammes af løse knæled, tandkødsproblemer, forkølelser, stress og reumatisme (gigt). Fodringen skal være let, da den ellers vil tage på i vægt (læs mere om dette nedenfor). Chihuahua-hvalpe bliver født med store hoveder, hvad der undertiden kan kræve fødselshjælp af en special-trænet dyrlæge. De er meget sårbare og udsatte for brud og andre uheld i hvalpefasen. Nogle af hvalpene har en fontanelle, der af og til kan forblive åben hele livet igennem. Dette gør hunden udsat for kvæstelser. Mine hunde: Indtil videre har jeg hørt begge hunde snorke et par få gange og reverse også et par gange - ellers ingen issues endnu:banan: Jeg er stort set enig, men har dog aldrig hørt om det med forkølelser og at de let tager på i vægt, kan du huske hvor du har det fra? Specielle tendenser til stress og rheumatisme har jeg vist heller ikke hørt om før, men måske har jeg sovet i timen. Toffi havde reverse sneezing rimelig ofte, så da jeg skulle have en ny, havde jeg som krav at forældrene skulle være fri for det. Guincho har det dog en sjælden gang imellem, vi snakker om 1-2 gange om måneden 10-20 sekunder. Jeg lagde også vægt på at der skulle være patellaluxfri aner, og valgte den -på det tidspunkt- eneste DKK-opdrætter, havde lagt patellatests ud på hundeweb for "hele" 2 generationer. Men Guincho har desværre udviklet patellalux. grad 1 på det ene ben. Han virker heldigvis totalt upåvirket af det, og dyrlægen mener at det sandsynligvis ikke vil udvikle sig yderligere. Man skal 10 generationer bagud med patellafri aner, før man kan vide sig 100% sikker på at undgå det i fremtidige kuld, det er godt nok svært. Men heldigvis har DKK nu lavet restriktioner på avl med patellaramte hunde, så det skal nok blive godt. Jeg lagde også mærke til at både mor og mormor havde født naturligt uden kejsersnit, og havde født udelukkende levedygtige hvalpe :5up:, samt at fontanellerne var lukkede hos hvalpene. Jeg skal være ærlig og sige at da jeg (mest min datter) oprindeligt valgte racen chihuahua, havde jeg meget svært ved at forliges med at de har disse store øjne. Men nu er jeg jo blevet vant til at se på det, og jeg synes selvfølgelig bare at hundene er kønne og skønne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret August 20, 2011 Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Doberman Spondylose, kardiomyopati, Von Willebrand, mavedrejning, HD Min første doberman fik mavedrejning to gange, men overlevede. Senere fik hun spondylose, som hun levede med et års tid. Har en tæve nu (Sadie) med HD, som bliver holdt smertefri med akupunktur. De tre andre fejler ikke noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret August 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 20, 2011 Jeg er stort set enig, men har dog aldrig hørt om det med forkølelser og at de let tager på i vægt, kan du huske hvor du har det fra? Specielle tendenser til stress og rheumatisme har jeg vist heller ikke hørt om før, men måske har jeg sovet i timen. Toffi havde reverse sneezing rimelig ofte, så da jeg skulle have en ny, havde jeg som krav at forældrene skulle være fri for det. Guincho har det dog en sjælden gang imellem, vi snakker om 1-2 gange om måneden 10-20 sekunder. Jeg lagde også vægt på at der skulle være patellaluxfri aner, og valgte den -på det tidspunkt- eneste DKK-opdrætter, havde lagt patellatests ud på hundeweb for "hele" 2 generationer. Men Guincho har desværre udviklet patellalux. grad 1 på det ene ben. Han virker heldigvis totalt upåvirket af det, og dyrlægen mener at det sandsynligvis ikke vil udvikle sig yderligere. Man skal 10 generationer bagud med patellafri aner, før man kan vide sig 100% sikker på at undgå det i fremtidige kuld, det er godt nok svært. Men heldigvis har DKK nu lavet restriktioner på avl med patellaramte hunde, så det skal nok blive godt. Jeg lagde også mærke til at både mor og mormor havde født naturligt uden kejsersnit, og havde født udelukkende levedygtige hvalpe :5up:, samt at fontanellerne var lukkede hos hvalpene. Jeg skal være ærlig og sige at da jeg (mest min datter) oprindeligt valgte racen chihuahua, havde jeg meget svært ved at forliges med at de har disse store øjne. Men nu er jeg jo blevet vant til at se på det, og jeg synes selvfølgelig bare at hundene er kønne og skønne har sakset herfra, men har læst den samme tekst flere steder MEST OM CHIHUAHUA HUNDE Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret August 21, 2011 Rapporter Share Besvaret August 21, 2011 De racer der nok er i Molly burde være raske racer, men som dyrlægen sagde, det er desværre ikke altid, at hunden har læst den bog det står i Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret August 21, 2011 Rapporter Share Besvaret August 21, 2011 airdaleterrier min race er så vidt jeg ved ikke særligt disponeret for nogle sygdomme . I de 28 år jeg har haft airdales har jeg haft 2 med dårlig hals , 1 havde som ung allergi , men voksede sig fra det - han blev 14 år og 2½ måned ! resten har bare haft de sædvanelige dårlige maver- for de er ret gode til at klunse når vi går tur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret August 21, 2011 Rapporter Share Besvaret August 21, 2011 1 schæferblanding og en rottweilerblanding. Jeg kan vist bare ligeså godt linke til en side om alle sygdomme hos hunde Indtil videre er de nogenlunde ok Sally døjede det første halve år vi havde hende med sine analkirtler, men det ser ud som om det er ved at være gået i sig selv. De har begge tendens til dårlig mave, men det er ikke værre end at de kan tåle alverdens godbider og selvdøde kadavere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Baira Besvaret August 21, 2011 Rapporter Share Besvaret August 21, 2011 Hej, Jeg vil gerne spørge om nogen kender til Hovawart's sygdomme? Jeg vil gerne have sådan en fin hund, men vil også gerne være klar til det hele hvis/når det kommer Hilsner Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kraka Besvaret August 21, 2011 Rapporter Share Besvaret August 21, 2011 Vi Sort Spids ejer er så heldige, at vi ikke har opdaget nogle generelle helbredsproblemer hos racen, det er en ualmindelig sund og stærk hund med et godt gemyt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret August 21, 2011 Rapporter Share Besvaret August 21, 2011 En mastiff er grundet deres størrelse disponeret for AD og HD. Men ellers har de ikke ry for at have skavanker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst -Marie- Besvaret August 21, 2011 Rapporter Share Besvaret August 21, 2011 Cattledogs kan være døve eller ensidigt hørende. De døve hvalpe er nemmere at opdage end de ensidigt hørende. Og for ikke at få sendt en hund med problemer med hørelsen ud til folk, bør man selvfølgelig BAER-teste sine hvalpe. - Jeg ville gerne have postet et link, men jeg er for ny en bruger til at det kan lade sig gøre. Cattledogs kan også have en arvelig øjensygdom som hedder PRCD PRA, derfor skal man vide hvilken status avlsdyrene har før de parres, således at man kan undlade at avle på dyr som vil give sygt afkom. Sygt afkom fører til blindhed. Desværre er genpuljen hos cattledogs ikke stor nok til at man kan udelukke bærere af genet, men man kan ved kun at parre raske med raske eller raske med bærere gøre så der i det mindste ikke laves sygt afkom. PRA testes via en dna test. Cattledogs kan også have andre øjenlidelser, og derfor bør avlsdyr øjenlyses hvert år, såfremt de vedbliver at blive brugt i avlen. Så er der de mere "almindelige" arvelige sygdomme som HD og AD Desværre er det ikke at krav at man tester sin cattledog for noget som helst herhjemme før avl. Men jeg anbefaler test af ovenstående. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts