Hop til indhold

Min hund er ikke god nok....


Dina
 Share

Recommended Posts

Hvis der er nogen der mener der ikke er udfordring nok i at eje en labrador, kunne jo gøre sig dén overvejelse at prøve at træne og bruge den til dét den er skabt til engang, og bevise at de bare "kan" på prøverne...

 

 

Så får piben som regel en helt anden lyd.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 161
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes, der er masser af udfordring i at eje en labrador - eller ihvertfald at eje en Sascha. Hun virker virkelig som om der ikke er den store aktivitet på første etage. Det er nemmere, ihvertfald for mig, at træne en hund der har alle brikkerne nogenlunde på plads. Sascha har været små-dum (ikke specielt negativt ment altså) helt fra start og har slet ikke været så samarbejdende som jeg ellers læser, at labber er. Men hun er RAR. Og det er nu den kvalitet jeg sætter mest pris på ved hende. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er nogen der mener der ikke er udfordring nok i at eje en labrador, kunne jo gøre sig dén overvejelse at prøve at træne og bruge den til dét den er skabt til engang, og bevise at de bare "kan" på prøverne...

 

 

Så får piben som regel en helt anden lyd.

Enhver hund er en udfordring, når man sætter sig for at ville lære den noget. Det kan vel enhver se.

 

Men nogle hunde egner sig umiddelbart bedre til nogle ting, end de gør til andre ting. Og når man så sætter sig for at ville lære en hund noget, der bestemt ikke ligger naturligt for højrebenet, så er det i mine øjne vel sværere end hvis man vælger en træningsdisciplin, hvor hunden ikke automatisk tænder, men synes, at det kunne være langt sjovere at futte over og lave det dersens med højrebenet. :slem:

 

Hm, det er vist ikke særligt elegant udtrykt, så jeg vil give et eksempel:

 

Første gang jeg var til lydighed med min første airedale, faldt han i søvn. Det skyldtes både den dengang traditionelle træningsform kæft, trit og retning, men naturligvis også min manglende erfaring udi motivation.

 

Første gang han skulle finde en figurant gemt i en ruin, var han fyr og flamme. Han sprang uden tøven ind gennem vinduet, som meget bekvemt ikke havde vinduer, og ræsede omkring et par hjørner ind i et mørkt rum og kradsede på det store bræt, som dækkede figuranten.

 

Ingen tvivl om, hvad der lå naturligt for højrebenet der. :banan::banan:

 

Og det blev ved hele hans liv. Til redningshundeprøven lykkedes det ham at få r*ven med over i lydighed, hvorimod hans samlede tid for fund af 3 figuranter var 17 sekunder (man havde samlet 45 minutter).

 

Han elskede bare sine eftersøgninger og også felt, spor og rundering, men i lydighed lignede han med en enkelt undtagelse til en enkelt mønstring faktisk en træt, gammel hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forhåbentlig aldrig den første, den bedste. :-D

 

Men selvom man vælger med største omhu, er det ikke sikkert, at hunden lever op til folks krav.

 

Enten læser du ikke hvad jeg skriver, eller også forstår du ikke hvad jeg mener???

 

Jeg opfattede Stefanos "den ikke lever op til udstillings/sport standarden." lidt anderledes end du. Jeg tror, at han henførte til almindelige familiehunde, som ikke levede op til folks krav til enten udstilling eller en eller anden sport.

 

Hvis hunden er købt til avl og udstilling, er det jo ikke en familiehund.

Er det så forkert at finde et nyt hjem, hvis den ikke opfylder ens krav??

 

Hvis folk skal ha familiehund, så kigger de i den blå avis.

Først kigger de efter race, så kigger de på pris og afstand.

Disse hunde får lov at komme på udstilling for sjovt skyld. De blir ikke videresendt, fordi de ender med blåt eller gult bånd. De er stadig familiens kæreste eje, selvom de ikke opfylder racens standart..

Link til indlæg
Del på andre sites

Enten læser du ikke hvad jeg skriver, eller også forstår du ikke hvad jeg mener???

Jeg gjorde nu ellers mit bedste.

 

Hvis hunden er købt til avl og udstilling, er det jo ikke en familiehund.

Naturligvis kan en hund være indkøbt med henblik på avl og udstilling af en ganske almindelig familie. Oftest vil der dog sikkert være tale om en opdrætter i sådanne tilfælde, og de hører velsagtens under betegnelsen "professionelle", hvilket jeg vist nævnte i et af mine allerførste indlæg.

 

Hvis folk skal ha familiehund, så kigger de i den blå avis.

Det er så din opfattelse, og den skal du da have lov at have. Vi er da heldigvis stadig mange, der ikke vægter pris og afstand så højt som sunde forældredyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er nogen der mener der ikke er udfordring nok i at eje en labrador, kunne jo gøre sig dén overvejelse at prøve at træne og bruge den til dét den er skabt til engang, og bevise at de bare "kan" på prøverne...

 

 

Så får piben som regel en helt anden lyd.

 

Søsters er halv hønsehund, købte sådan en træ-buk-apport og hunden fik den smukkeste apport jeg nogen sinde har set, pænt siddende til jeg sagde apport, galop ud, galop ind, plads, holde fast - ja, jeg ER fordomsfuld og eftersom fordommene bliver bekræftet gang på gang, så ... :engel:

 

Den ville forøvrigt uden tøven kaste sig i en synkende, brændende færge, hvis den troede der lå et tørt stykke brød

Link til indlæg
Del på andre sites

indspark -> Kan godt være Annemarie ikke er født med "hareskår" eller læbe-/gumme-/gane-spalte som det rigtig hedder. Men det er jeg og man operere allerede første gang inden for 3 mdr. herefter følger en hel del ture ind og ud af sygehus,men jo man opererer for det og idag laver de det således at det stort set ikke ses.

Link til indlæg
Del på andre sites

indspark -> Kan godt være Annemarie ikke er født med "hareskår" eller læbe-/gumme-/gane-spalte som det rigtig hedder. Men det er jeg og man operere allerede første gang inden for 3 mdr. herefter følger en hel del ture ind og ud af sygehus,men jo man opererer for det og idag laver de det således at det stort set ikke ses.

Det kan jeg slet ikke huske at have set på dig, så det må have været repareret flot.

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis kan en hund være indkøbt med henblik på avl og udstilling af en ganske almindelig familie. Oftest vil der dog sikkert være tale om en opdrætter i sådanne tilfælde, og de hører velsagtens under betegnelsen "professionelle", hvilket jeg vist nævnte i et af mine allerførste indlæg.
.

Jamen, hvorfor tolker du Stefanos indlæg som familiehunde, der ikke opfylder familien forventninger mht til udstilling eller sport?

Hvis de ikke opfylder forventninger som udstillingshund og ryger videre, så er den jo ikke købt som familiehund, men udstillingsemne. Det var min pointe.. :-D

 

Det er så din opfattelse, og den skal du da have lov at have. Vi er da heldigvis stadig mange, der ikke vægter pris og afstand så højt som sunde forældredyr
.

Nu er det bestemt ikke min egen opfattelse, men sådan er det i det fleste tilfælde.. Jeg selv har kontakt med opdrættere i udlandet for at købe min næste hund hjem, så jeg vægter bestemt ikke pris og afstand særlig højt..:rolleyes:

Eksteriør, sundhed og frisk blod til videre avl :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, hvorfor tolker du Stefanos indlæg som familiehunde, der ikke opfylder familien forventninger mht til udstilling eller sport?

Hvis de ikke opfylder forventninger som udstillingshund og ryger videre, så er den jo ikke købt som familiehund, men udstillingsemne. Det var min pointe.. :-D

Fordi jeg er et venligt menneske, høhø. Nej, det var pga. den ekstra lille ting, han skrev, nemlig "eller anden sport" (eller sådan noget lignende).

 

Men måske han selv kan fortælle, hvad han mente.

 

Nu er det bestemt ikke min egen opfattelse, men sådan er det i det fleste tilfælde..

Det tror jeg altså ikke, men det skal nok gælde for nogen. Men næsten alle, jeg kender, undersøger i hoved og r*v, når de skal have ny hund.

 

Jeg selv har kontakt med opdrættere i udlandet for at købe min næste hund hjem, så jeg vægter bestemt ikke pris og afstand særlig højt..:rolleyes:

Eksteriør, sundhed og frisk blod til videre avl :5up:

Jamen, så er det jo sådanne mennesker, som dig, jeg kender. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

indspark -> Kan godt være Annemarie ikke er født med "hareskår" eller læbe-/gumme-/gane-spalte som det rigtig hedder. Men det er jeg og man operere allerede første gang inden for 3 mdr. herefter følger en hel del ture ind og ud af sygehus,men jo man opererer for det og idag laver de det således at det stort set ikke ses.

Så vidt jeg er informeret er det nærmest en rutineoperation nu om dage? Jeg ved at man opererer meget små babyer, som du selv var, og de resultater jeg har set billeder af har været virkelig flotte:5up:! Det må dog være lidt underligt som forældr, at se sin baby blive lagt i narkose og kørt væk, og så komme ud igen med et helt andet udseende? Det tror jeg at jeg ville finde lidt svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Søsters er halv hønsehund, købte sådan en træ-buk-apport og hunden fik den smukkeste apport jeg nogen sinde har set, pænt siddende til jeg sagde apport, galop ud, galop ind, plads, holde fast - ja, jeg ER fordomsfuld og eftersom fordommene bliver bekræftet gang på gang, så ... :engel:

 

Den ville forøvrigt uden tøven kaste sig i en synkende, brændende færge, hvis den troede der lå et tørt stykke brød

Jamen det er sikkert flot....

 

Det har bare ikke meget med hvad sådan en "nem" lab egentlig er lavet til at gøre.

Undtaget at den jo så åbenbart gerne vil have noget i munden.

 

 

Udfordringerne kommer i dét øjeblik der bliver tale om dirigering med distraktion og for den sags skyld noget så åbenbart "simpelt" som en dobbeltmarkering (2 apportemner, som kræet skal kunne huske hvor lander) ja trippelmarkeringer findes også.

 

 

Eller hvad med en ganske almindelig hændelse på jagt: En walk-up.

Man bevæger sig fremad i en kæde, og der falder fugle til højre og venstre og foran, og til tider endda bagved også. Hundene (for der arbejdes rent faktisk ved siden af andre hunde) sendes på kommando fra lederen, og de sendes til "deres" side, såvel som på kryds af hinanden, efter lederens kommando.

 

Alt det her, og mere til, foregår naturligvis med hunden fri ved fod, hvor den iøvrigt ikke må give den mindste lyd fra sig.

 

 

 

En apportbuk af træ man sikkert også selv har kastet kort forinden man sendte hunden er altså ikke vanvittig imponerende. Men jo. Hvis det er dét der er sammenligningsgrundlaget, så er det jo en nem hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er sikkert flot....

 

Det har bare ikke meget med hvad sådan en "nem" lab egentlig er lavet til at gøre.

Undtaget at den jo så åbenbart gerne vil have noget i munden.

 

 

Udfordringerne kommer i dét øjeblik der bliver tale om dirigering med distraktion og for den sags skyld noget så åbenbart "simpelt" som en dobbeltmarkering (2 apportemner, som kræet skal kunne huske hvor lander) ja trippelmarkeringer findes også.

 

 

Eller hvad med en ganske almindelig hændelse på jagt: En walk-up.

Man bevæger sig fremad i en kæde, og der falder fugle til højre og venstre og foran, og til tider endda bagved også. Hundene (for der arbejdes rent faktisk ved siden af andre hunde) sendes på kommando fra lederen, og de sendes til "deres" side, såvel som på kryds af hinanden, efter lederens kommando.

 

Alt det her, og mere til, foregår naturligvis med hunden fri ved fod, hvor den iøvrigt ikke må give den mindste lyd fra sig.

 

 

 

En apportbuk af træ man sikkert også selv har kastet kort forinden man sendte hunden er altså ikke vanvittig imponerende. Men jo. Hvis det er dét der er sammenligningsgrundlaget, så er det jo en nem hund.

 

Du glemt at de selvfølelig skulle kunne alle disse ting på vand også:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt være jeg tænker mærkværdig; har trænet med søsters labrador / hønsehund, den er vildt sød, lærenem, ivrig og med en uges træning var vi klar til rallyprøve - en oplevelse, men jeg skal aldrig nogensinde have sådan en!

 

Jeg tænder på bevægelsen fremad, hvor du nok tænder på resultatet, jeg er helt på i udviklingen, hvor sådan en labrador alt for hurtigt når i mål, jeg går glip af alt det sjove, hyggelige og udfordrende (hvorfor er det så mærkværdigt?), med en udfordrende hund, får jeg Zamzam-moments, hvor der pludselig falder en masse 10-ører, tror aldrig Zamzam når ret langt i agility, men for mig er han en milliard gange sjovere at træne med, end søsters labrador, der gjorde alt jeg bad om og så krævede en ny kommando.

 

Ville aldrig sige at folk med labrador (eller border collie, uha uha) tænker mærkværdigt, jeg respekterer og forstår deres motivation fuldt ud.

 

Jeg forstår slet ikke hvad du opponerer imod, for dine hunde hører da også ind under de samarbejdsvillige racer. Min søster har lige fået en papillonhvalp og hun lærer hurtigere end begge mine nogensinde har gjort.

 

Undrede mig bare over at jeg møder/ hører om så mange, der ikke kan få det vanskelligt nok og relaterede det bare til, at når det så ikke lykkes,.... så finder nogle det iorden at man bare skrotter hunden. For med på det der er fint (og in) skal man jo være. :vedikke: Tænker bare at de ikke havde behøvet at skrotte hunden hvis de havde valgt en hund som de så også kunne håndtere. Hvis folk endelig vælger en retriever er det af jagtlinier eller de vælger en FT`er, for det er forbundet med lav status at eje en hund af udstillingslinier. Det er folks manglende opfattelse af egne evner jeg er ved at kaste op over, når det drejer sig om at hundene ikke kan hvad ejeren har sat sig i hovedet.

 

Ved ikke hvorfor ryet om at være nem at have med at gøre, er naglet til retriverne, men det er det altså. At der så er 30 racer (deriblandt papillonen) der efterhånden er lettere at have med at gøre,.... det forplanter sig ikke rigtigt blandt folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undrede mig bare over at jeg møder/ hører om så mange, der ikke kan få det vanskelligt nok og relaterede det bare til, at når det så ikke lykkes,.... så finder nogle det iorden at man bare skrotter hunden. For med på det der er fint (og in) skal man jo være. :vedikke: Tænker bare at de ikke havde behøvet at skrotte hunden hvis de havde valgt en hund som de så også kunne håndtere. Hvis folk endelig vælger en retriever er det af jagtlinier eller de vælger en FT`er, for det er forbundet med lav status at eje en hund af udstillingslinier. Det er folks manglende opfattelse af egne evner jeg er ved at kaste op over, når det drejer sig om at hundene ikke kan hvad ejeren har sat sig i hovedet.

 

Ved ikke hvorfor ryet om at være nem at have med at gøre, er naglet til retriverne, men det er det altså. At der så er 30 racer (deriblandt papillonen) der efterhånden er lettere at have med at gøre,.... det forplanter sig ikke rigtigt blandt folk.

 

Jeg tror retrieveren har fået sit ry fordi labben i mange år blev fremhævet som værende den bedste begynderhund.

Jeg har haft rigtigt mange problem labber mellem hænderne gennem mange år. Men stort set ingen af de andre retrievere.

 

Måske er ens liv bare for kedeligt hvis man som hundeejer absolut skal udfordres?

 

Selv vil jeg helst have "nemme" hunde, hvad det så ellers er, jeg har ikke haft nogen endnu, der har været udfordringer hos dem alle

 

Godt jeg bare har en "nem" retriever. Det overstiger heldigvis ikke mine evner ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet ikke hvad du opponerer imod, for dine hunde hører da også ind under de samarbejdsvillige racer. Min søster har lige fået en papillonhvalp og hun lærer hurtigere end begge mine nogensinde har gjort.

 

Undrede mig bare over at jeg møder/ hører om så mange, der ikke kan få det vanskelligt nok og relaterede det bare til, at når det så ikke lykkes,.... så finder nogle det iorden at man bare skrotter hunden. For med på det der er fint (og in) skal man jo være. :vedikke: Tænker bare at de ikke havde behøvet at skrotte hunden hvis de havde valgt en hund som de så også kunne håndtere. Hvis folk endelig vælger en retriever er det af jagtlinier eller de vælger en FT`er, for det er forbundet med lav status at eje en hund af udstillingslinier. Det er folks manglende opfattelse af egne evner jeg er ved at kaste op over, når det drejer sig om at hundene ikke kan hvad ejeren har sat sig i hovedet.

 

Ved ikke hvorfor ryet om at være nem at have med at gøre, er naglet til retriverne, men det er det altså. At der så er 30 racer (deriblandt papillonen) der efterhånden er lettere at have med at gøre,.... det forplanter sig ikke rigtigt blandt folk.

 

Mener du, at det er forbundet med lavstatus at have en brugshund af udstillingslinjer?

Hvad mener du er en nem hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

:sjov: Siger du at Petrines hunde er dumme? :lol:

 

Nej, din flab. :fornaermet: Jeg siger, at de har nogle særlige personligheder og pga. deres start i livet - som ikke i alle tilfælde har været lige optimal - måske kan være lidt mere udfordrende at træne med end en "standard-paps". :blink: F.eks. tror jeg på ingen måde, at Zamzam er dum eller ikke kan lære noget, men hans indlærte passivitet og frygt for fødder gør det sværere at træne med ham, end hvis Petrinemor havde haft ham helt fra hvalp, så han ikke havde det med i bagagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...