Hop til indhold

Fremmed hund markerede i min have


Gæst Chocolate Labrador
 Share

Recommended Posts

:vedikke: Jeg forstår ikke hvad du mener med tøjsdyrsliv? Er det fordi at folk stopper deres hanhund i at markere på f.eks. en jakke der hænger over en stol :vedikke:

 

Ja, jeg siger selvfølgelig at hanhunde skal have lov til at strinte på folks tøj, tasker og sko som de lyster, ellers er det dyrplageri :roll:

(ironi kan være anvendt)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 183
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, ej mener det heller ikke så provokerende, som det måske kan læses :blink:

 

Synes bare at kunne læse i en del af indlæggene, at det er normalt for en hanhund at ville markere sig på alt muligt, ikke kun naturens egne produkter. Har ikke hentydet til hvor mange som synes at det er okay.. :-D

 

det er naturligt for en hanhund at ville markere på alt muligt. og som udgangspunkt kan halfdan altså ikke kende forskel på f.eks. et butiksskilt og en lygtepæl, hvordan skulle han kunne det. det har han jo så nogenlunde lært, fordi jeg siger nej, når han lægger an på uacceptable steder. jeg kunne bare ønske mig en smule forståelse fra klamhedsholdet, i forhold til, at man altså ikke altid har tusind procent kontrol over sin hunds blære, og at uheld sker. og ja, jeg er vildt flov, når det gør, men det ændrer lige som ikke på en tilstrintet taske. jeg prøver at være på forkant, men mere kan man altså ikke gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er naturligt for en hanhund at ville markere på alt muligt. og som udgangspunkt kan halfdan altså ikke kende forskel på f.eks. et butiksskilt og en lygtepæl, hvordan skulle han kunne det. det har han jo så nogenlunde lært, fordi jeg siger nej, når han lægger an på uacceptable steder. jeg kunne bare ønske mig en smule forståelse fra klamhedsholdet, i forhold til, at man altså ikke altid har tusind procent kontrol over sin hunds blære, og at uheld sker. og ja, jeg er vildt flov, når det gør, men det ændrer lige som ikke på en tilstrintet taske. jeg prøver at være på forkant, men mere kan man altså ikke gøre.

 

Selvfølgelig sker uheld:genert:

 

der er efter min mening bare forskel på, om man ER ligeglad eller om man er obs på det:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville aldrig falde mig ind at tænke "Årh skal ikke hænge min jakke der, for en hund pisser måske på den",

Hvis du går til træning med din hund, så er sådanne overvejelser nu eller nok være at gøre sig. Jeg har da set hanhunde dreje ud til siden på vej til en fremadsendelse eller rundering, for der stod da vist lige en træningstaske på jorden og så så forladt ud. :slem:

 

Og nej, bare for at undgå misforståelser - det er IKKE acceptabelt. Men man må altså se i øjnene, at det kan ske. Derfor er det klogt på forhånd at placere sit grej et fornuftigt sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, hanhunde strinter op ad hvad som helst, ikke fordi de ikke har tisset af, men fordi det er deres natur. Det er så op til os hanhundeejere at vurdere, hvad der på tisses på og hvad ikke.

 

Sofus får ikke lov at tisse på folks ejendele (cykler, biler, barnevogne.....), men letter han ben op ad en hæk, så får han altså lov. Vi går en bestemt morgenrunde og der bliver der lettet ben på adskillige hække. Det gjorde hans forgængere også, og hækkene er - og har altid været - dejligt grønne og ser bestemt ikke ud til at have taget skade.

 

Hvis man fx går en særlig lang skovtur med sin hanhund, vil de sidste mange benløft være "tomme", simpelthen fordi blæren er tømt undervejs. Men refleksen er der jo alligevel.

 

enig!

 

skipper har aldrig fået lov til at lette ben op af folks ejendele, husmure, stakitter osv. Og jo det kan man nemt stoppe hunden i hvis man er opmærksom. Han får heller ikke lov til at tisse i folks bede når vi går tur, for der må han selvfølgelig ikke være.

 

men vi bor altså i byen og hunden skal da tisse, så hække tisser han på hvis han skal og det kan jeg ikke se noget galt i. hunde må også gerne tisse på vores hæk :vedikke:

 

hvis vi er på besøg et sted med have så tænker jeg altså ikke over noget... folk ved jo at vi har hanhund, så må de sige til på forhånd, så lader vi ham blive hjemme. hvis hunden er løs i haven så gider jeg ikke rende efter ham :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor så lade ting stå, som ikke må tisses på? Jeg lader heller ikke penge / kamera ligge til tyven, lækre guffer ligge til tyvagtige hunde?

 

Har fået tisset på meget, ikke værre end det kan vaskes og er fint igen :engel:

 

Seriøst??

 

Hvis der kom en hund og lettede ben op af min stol + jakke til en udstilling, og ejeren hverken blev flov eller undskyldte meget. Så ville jeg ryge helt op i det røde felt.. Jeg ville nok snakke med store bogstaver i forvejen, da det er noget forbandet svineri....

 

Og tænk engang, hvis det var Cody's bur der lige fik et strint. Så skulle han sidde der med en anden hanhunds markering resten af dagen

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så skal jeg da lige indskyde at jeg hellere ville ha en hanhund til at strinte i min have, end en tæve til at tisse på græsplænen..

 

Lånte en tæve af min opdrætter, som vi sku ha med på udstilling en weekend..

Nøøj, en plettet græsplæne, det endte med..

 

Havde næsten glemt hvordan det så ud, da jeg selv havde tæve :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du går til træning med din hund, så er sådanne overvejelser nu eller nok være at gøre sig. Jeg har da set hanhunde dreje ud til siden på vej til en fremadsendelse eller rundering, for der stod da vist lige en træningstaske på jorden og så så forladt ud. :slem:

 

Og nej, bare for at undgå misforståelser - det er IKKE acceptabelt. Men man må altså se i øjnene, at det kan ske. Derfor er det klogt på forhånd at placere sit grej et fornuftigt sted.

 

Uheld sker... Jeg ville aldrig råbe og skrige hvis en hanhund pissede på min jakke som f.eks. hang på en stol til en udstilling... Men jeg ville forvente at ejeren af "tilpisseren" var noget flov (ligesom jeg selv ville være)... Og ikke at ejeren kiggede på mig og sagde "Nå ja sådan er hanhunde jo"... det ville jeg bliver sur over...

 

Men du har helt ret... Desuden så kan man jo ofte ikke nå at stoppe dem før end at de lige har fået kastet en dråbe eller to (Og det skal så siges at når hunden markere kommer der jo ofte ikke mere end et par dråber.. Det er jo ikke sådan at den tømmer blæren; Så er det jo netop at den pisser på jakken, og ikke markere.. Og jeg synes der er en kæmpe forskel)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det sige, at en sommerdag hvor terassedøren står åben hele dagen, og både hund og mennesker tilbringer det meste af tiden i haven, så tisser dine hunde ikke i haven?

 

Det er det første Elvis gør, når han bliver lukket ud i haven - næsten uanset, hvornår han sidst har været derude. Han har i sær 2 buske, som bliver markeret flere gange dagligt - og det kan ikke ses på dem ;-)

 

Jeg har ikke have nu.. Men ja, da jeg boede hjemme, havde vi Bonnie.. Hun kom på gåture og haven var til hygge.. Det var ikke noget vi lærte hende, hun gjorde det bare aldrig.. Luna har heller aldrig tisset i min mors have.. Igen ikke noget vi har lært hende, hun gør det bare ikke..

 

Hun bliver luftet, også selvom vi er der hele dagen.. Så får hun en gåtur midt i det hele:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hanhunde går altså ikke og strinter overalt - de har aldrig markeret indenfor eller på stole, tasker, cykler/biler, vinduer osv - men naturting såsom hæk anser de/har de anset som ting, der gerne må markeres på. Jeg plejer at bede Enzo "vente" til vi er udenfor området og ude i "naturen" (altså ikke private haver), så han ikke gør folk sure, irriterede eller kede af det. Det er der jo ingen grund til.

 

Da jeg boede inde i midtbyen så jeg engang i mellem hunde tisse op af butiks-skilte, udstillingsvinduer, døre ind til opgange etc - og jeg syntes det var dybt klamt og respektløst fra hundeejernes side. En alm hæk kan jeg dog ikke falde i svime over - men det er min grænse - og jo ikke nødvendigvis hækkens ejermands syn på det.

 

Men lidt "sjov" tråd. Husker tydeligt at Luckyluna en dag på en tur ville redde sin taske fra at Enzo evt ville tisse på den, og jeg stod sådan lidt mundlam tilbage - hvorfor skulle han gøre det.... - syn's altså det er et fåtal af de hanhunde jeg kender som går og strinter overalt på ikke natur-ting.... Men det kunne da være lidt sjovt at lave en "poll" om det og se om det forholder sig sådan. Det er jo lidt blandet i tråden hidtil.

 

Til TS: jeg syn's bestemt du skal sige noget, når du er ked af at hunden tisser på dine blomster/går i dine bede. Og jeg ville bestemt heller ikke kunne se det fede i at gå og lave havearbejde i det bed lige bagefter :genert:

 

Meget undskyld for min evt mistro;-) Men jeg har godt nok fået tisset på mange tasker, jakker ovs. Er endda blevet tisset opad nogle gange! Især i træningssammenhæng og når jeg har pigerne med.

 

Men jeg bliver nu ikke mopset, så længe ejere da undskylder.

 

Når jeg har hold til træning ligger min jakke/taske aldrig mere i tissehøjde, simpelthen alt for fristende.

Det er kun Enzo og Mio af alle de hanhunde der har besøgt os, der IKKE har markeret indendørs;-)

 

Om de tisser i min have er jeg ligeglad med og jeg tror aldrig jeg har tænkt over hvor de tisser i andres haver vi er på besøg i og Sheila markerer da temmelig meget... Men synes mest hun tager hækken og hvor deres egen hund ellers har været;-)

Hun tisser kun af nød i egen haven, ellers holder hun sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så skal jeg da lige indskyde at jeg hellere ville ha en hanhund til at strinte i min have, end en tæve til at tisse på græsplænen..

 

Lånte en tæve af min opdrætter, som vi sku ha med på udstilling en weekend..

Nøøj, en plettet græsplæne, det endte med..

En tæve giver los og tømmer, hvad tømmes kan på samme måde som en hvalp. En hanhund rationerer for at have nok til uforudsete forhindringer. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

En tæve giver los og tømmer, hvad tømmes kan på samme måde som en hvalp. En hanhund rationerer for at have nok til uforudsete forhindringer. :slem:

 

ahhh, det ved jeg nu ikke... Sheila tisser ALDRIG af kun engang! Tror kun jeg har set det en håndfuld gange og der har hun været i narkose eller dårlig på anden vis og derfor bare skulle tømme.

 

Hun markerer og letter ben fra 5 - 20 gange på en tur på en halv time, afhængigt af hvor vi går.

 

Mysla markerer også, men dog noget mindre og skal hun tisse, så tisser hun bare i haven.

 

De fleste tæver vi kender og går ture med, markerer faktisk..

Link til indlæg
Del på andre sites

det er naturligt for en hanhund at ville markere på alt muligt. og som udgangspunkt kan halfdan altså ikke kende forskel på f.eks. et butiksskilt og en lygtepæl, hvordan skulle han kunne det. det har han jo så nogenlunde lært, fordi jeg siger nej, når han lægger an på uacceptable steder. jeg kunne bare ønske mig en smule forståelse fra klamhedsholdet, i forhold til, at man altså ikke altid har tusind procent kontrol over sin hunds blære, og at uheld sker. og ja, jeg er vildt flov, når det gør, men det ændrer lige som ikke på en tilstrintet taske. jeg prøver at være på forkant, men mere kan man altså ikke gøre.

 

Når jeg nu åbenbart er på "Klamhedsholdet", så synes jeg da med de indlæg jeg har skrevet, at jeg viser forståelse for, at hanhunde har et behov for at markere sig, som man som ejer ikke altid er herre over. Har blandt andet skrevet, at jeg ikke blev sur da naboens plejehund var inde og pisse op ad min væg. Men klamt, ja det synes jeg sgu at det er!

 

Jeg har kort lunte, og vil ikke udelukke at jeg ville blive irriteret/mopset/få ondt bagi etc. hvis en hund skulle hen og tisse op ad min taske, uanset om jeg havde den over skulderen eller om den stod på jorden, MEN hvis jeg oplever en ejer, som oprigtigt er flov over uheldet og undskylder, så er det selvfølgelig en formildende omstændighed. Hvis vedkommende derimod er ligeglad eller ligefrem mener, at det da er helt okay at mine ting skal pisses til, så får denne hundeejer højst sandsynligt min vrede at føle.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er naturligt for en hanhund at ville markere på alt muligt. og som udgangspunkt kan halfdan altså ikke kende forskel på f.eks. et butiksskilt og en lygtepæl, hvordan skulle han kunne det. det har han jo så nogenlunde lært, fordi jeg siger nej, når han lægger an på uacceptable steder. jeg kunne bare ønske mig en smule forståelse fra klamhedsholdet, i forhold til, at man altså ikke altid har tusind procent kontrol over sin hunds blære, og at uheld sker. og ja, jeg er vildt flov, når det gør, men det ændrer lige som ikke på en tilstrintet taske. jeg prøver at være på forkant, men mere kan man altså ikke gøre.

 

Det er jo ikke fordi vi med tæver ikke kan forstå at I ikke kan holde øje med jeres hunde konstant, men det gør mig altså vred når hanhundeejere er bevidste om at deres hunde står og pisser op ad andre folks ting og synes det er okay.

 

Jeg er blevet tisset på min sko, og Caspers jakke har også måtte lade livet da den lå på en græsplane ovre i Søndermarken. Ingen af os blev sure, for det var tydeligt at se at begge gange var et uheld fordi ejerene var uopmærksomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi havde en han hund fik han lov til at løfte ben op ad "naturlige" ting. Ikke om han fik lov til at gøre det op ad cykler, biler, barnevogne etc etc.

 

 

Mine hanhunde har aldrig forsøgt at lette ben op af cykler, biler, tasker osv, så det er ikke noget jeg har lært dem ikke at gøre. Når det så er sagt ville de heller ikke få lov at markere op af ting som andre folk ville blive kede af/frustrerede eller sure over.

 

Vil det sige, at en sommerdag hvor terassedøren står åben hele dagen, og både hund og mennesker tilbringer det meste af tiden i haven, så tisser dine hunde ikke i haven?

 

Mine hunde har aldrig tisset i haven selvom døren er åben inden de har været på deres morgentur. Igen er det ikke noget jeg har lært dem. Det er ikke så længe siden Enzo var hvalp og her blev han lukket ud i haven efter at have sovet, leget... osv osv osv - og her både tissede og pøllede han. Som han blev ældre og kunne holde sig mere blev han først luftet/gået med om morgenen inden døren til haven blev åbnet og siden har han ikke tisset i min have - eller andre haver hvor der ikke går hunde rundt og tisser. Er vi på besøg i en have hvor andre hunde strinter, så gør Enzo det også.

 

Meget undskyld for min evt mistro;-) Men jeg har godt nok fået tisset på mange tasker, jakker ovs. Er endda blevet tisset opad nogle gange! Især i træningssammenhæng og når jeg har pigerne med.

 

(......)

 

Det er kun Enzo og Mio af alle de hanhunde der har besøgt os, der IKKE har markeret indendørs;-)

 

 

hehe intet at undskylde - blev bare godt overrasket, som jeg også sagde dengang, da jeg aldrig har oplevet det med mine hanhunde - og tror altså kun der i vores hundeomgangskreds er 1 hanhund - som jeg har hørt - kan finde på at markerer indendørs.

- syn's det er helt vildt, at det kun er Enzo og Mio som ikke har markeret indenfor af alle de hunde I har besøg af....

 

Men jeg var i Maxizoo med Enzo, hvor ekspedienten sagde at de ofte havde problemer med tissende hunde derinde.

 

 

En tæve giver los og tømmer, hvad tømmes kan på samme måde som en hvalp.

 

hehe ja min tæve tissede MAX 2 gange på en tur, og oftest kun én gang uagtet hvor mange timer vi gik. Det var nu lidt rart at vide at hun havde fået alt ud - især på de kortere ture :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg nu åbenbart er på "Klamhedsholdet", så synes jeg da med de indlæg jeg har skrevet, at jeg viser forståelse for, at hanhunde har et behov for at markere sig, som man som ejer ikke altid er herre over. Har blandt andet skrevet, at jeg ikke blev sur da naboens plejehund var inde og pisse op ad min væg. Men klamt, ja det synes jeg sgu at det er!

 

Jeg har kort lunte, og vil ikke udelukke at jeg ville blive irriteret/mopset/få ondt bagi etc. hvis en hund skulle hen og tisse op ad min taske, uanset om jeg havde den over skulderen eller om den stod på jorden, MEN hvis jeg oplever en ejer, som oprigtigt er flov over uheldet og undskylder, så er det selvfølgelig en formildende omstændighed. Hvis vedkommende derimod er ligeglad eller ligefrem mener, at det da er helt okay at mine ting skal pisses til, så får denne hundeejer højst sandsynligt min vrede at føle.

 

Jeg er 100 % enig... Og jeg har en hanhund.. Omend han ikke er gammel nok til at pisse på andres ting endnu! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg nu åbenbart er på "Klamhedsholdet", så synes jeg da med de indlæg jeg har skrevet, at jeg viser forståelse for, at hanhunde har et behov for at markere sig, som man som ejer ikke altid er herre over. Har blandt andet skrevet, at jeg ikke blev sur da naboens plejehund var inde og pisse op ad min væg. Men klamt, ja det synes jeg sgu at det er!

 

Jeg har kort lunte, og vil ikke udelukke at jeg ville blive irriteret/mopset/få ondt bagi etc. hvis en hund skulle hen og tisse op ad min taske, uanset om jeg havde den over skulderen eller om den stod på jorden, MEN hvis jeg oplever en ejer, som oprigtigt er flov over uheldet og undskylder, så er det selvfølgelig en formildende omstændighed. Hvis vedkommende derimod er ligeglad eller ligefrem mener, at det da er helt okay at mine ting skal pisses til, så får denne hundeejer højst sandsynligt min vrede at føle.

 

Kan vi ikke godt forsøge at blive enige om at der er milevid forskel på at tisse inde, på folks ejendele og folk selv, og så på at tisse på en busk i en forhave, et hegn eller en mur i byen?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

hehe intet at undskylde - blev bare godt overrasket, som jeg også sagde dengang, da jeg aldrig har oplevet det med mine hanhunde - og tror altså kun der i vores hundeomgangskreds er 1 hanhund - som jeg har hørt - kan finde på at markerer indendørs.

- syn's det er helt vildt, at det kun er Enzo og Mio som ikke har markeret indenfor af alle de hunde I har besøg af....

 

Men jeg var i Maxizoo med Enzo, hvor ekspedienten sagde at de ofte havde problemer med tissende hunde derinde.

 

Helt ok, og jeg kan godt huske du blev noget forbavset:lol:

 

ORk ja, lnagt de fleste intakte hanner vi har besøg af i butikken giver et strint fra sig hvis ikke deres ejere er over dem som en høg.. Og det er jo netop fordi de kan lugte at der er en anden hund der har gjort det samme en anden gang, Svært at vaske helt væk jo;-)

 

Så tror egentlig du er ret heldig med dine hanhunde der... Eller måske schæfere bare ikke er dem der markerer mest?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tror egentlig du er ret heldig med dine hanhunde der... Eller måske schæfere bare ikke er dem der markerer mest?

Jeg kender altså heller ingen hanhunde, der letter ben indendørs hverken hjemme eller hos venner?

 

Men indendørs på Frilandsmuseet, i Maxi Zoo og lignende lugtgode steder, der er snoren meget, meget kort og jeg kigger næsten konstant på Sofus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...