Hop til indhold

Hvad folk dog ikke vil gøre...


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Da jeg i sin tid startede i DcH var begrundelsen for at hundene skulle bære kvælerkæde i konkurencer at der alt for ofte var forsøgt at snyde sig til at have et alm udseende halsbånd med pigge på indersiden.

 

Nu er pigge så forbudt, men nogle vil åbenbart stadig have dem.

 

Fotoet er ikke af et halsbånd set i DcH sammenhæng, men sendt til DcH som en advarsel om at denne type

halsbånd, som ikke er hjemmelavet, er i omkøb

 

 

kamoufleret pighalsbånd.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 158
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Da jeg i sin tid startede i DcH var begrundelsen for at hundene skulle bære kvælerkæde i konkurencer at der alt for ofte var forsøgt at snyde sig til at have et alm udseende halsbånd med pigge på indersiden.

 

Nu er pigge så forbudt, men nogle vil åbenbart stadig have dem.

 

Fotoet er ikke af et halsbånd set i DcH sammenhæng, men sendt til DcH som en advarsel om at denne type

halsbånd, som ikke er hjemmelavet, er i omkøb

 

 

[ATTACH=CONFIG]68728[/ATTACH]

 

Nej nej nej, føj for s***n da!!! :evil: :evil: :evil:

 

Så må alle instruktører vel til at stikke hånden ned i hundehalsbåndene fra nu af, for at tjekke fra indersiden... Godt vi skal ha' halsbåndene helt af til agility...

 

Fatter ikke at der stadig findes mennesker der er så fladpandede at de ikke er kommet længere mht. hundetræning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg i sin tid startede i DcH var begrundelsen for at hundene skulle bære kvælerkæde i konkurencer at der alt for ofte var forsøgt at snyde sig til at have et alm udseende halsbånd med pigge på indersiden.

 

Nu er pigge så forbudt, men nogle vil åbenbart stadig have dem.

 

Fotoet er ikke af et halsbånd set i DcH sammenhæng, men sendt til DcH som en advarsel om at denne type

halsbånd, som ikke er hjemmelavet, er i omkøb

 

 

[ATTACH=CONFIG]68728[/ATTACH]

 

:evil: :evil: :evil: Jeg er rystet.....

Jeg forstår ikke at nogen kan kigge ind i øjnene på en vaps, der har den på, uden at se smerten og ydmygelsen :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Elsker de ikke deres hunde? :megaked:

 

Tjo på deres måde tror jeg nok de gør.

 

Mine tanker er:

 

- handler det om at have magt? Hvis man ikke kan få hundens accept på den ene måde må den "handles" på denne måde? :vedikke:

 

Eller handler det om at hunden ikke kan styres/holdes tilbage og de er bange for den gør nogen skade - eller selv kommer til skade?. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Ja det er rædselsfuldt !!!! Forleden da jeg surfede u-tube for Ideer til jagttræning kunne jeg næsten heller ikke finde en USA labrador uden stødhalsbånd. Det er en faliterklæring. Hvem sagde lige menneskets bedste ven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjo på deres måde tror jeg nok de gør.

 

Mine tanker er:

 

- handler det om at have magt? Hvis man ikke kan få hundens accept på den ene måde må den "handles" på denne måde? :vedikke:

 

Eller handler det om at hunden ikke kan styres/holdes tilbage og de er bange for den gør nogen skade - eller selv kommer til skade?. :vedikke:

 

Tjaaa, for hr. og fru Danmark tror jeg, at anvendelsen finder sted for at kunne kontrollere/holde hunden, hvis/når den sætter 4-hjulsstrækket til :???:

 

I træningssammenhæng er det argument jeg høre for at kunne udøve "tilstrækkelig" konsekvens ved udvisning af uønsket adfærd :evil:

 

Anvendelsen af pighalsbånd under træning blev gen-tilladt i schæferhundenklubben for knap 2 år siden, en af begrundelserne var, at forbuddet ikke kunne opretholdes pga. DKK - alle sager om anvendelse af pighalsbånd blev nemlig videregivet til DKKs diciplinærudvalg, som aldrig nedlagde sanktion, da de beviser de fik til rådighed primært fotos, ikke kunne dokumentere, at piggene var over 8 mm. Pigge på 8 mm er nemlig lovmæssigt tilladt. Siden er brugen eksploderet :damn: og ja skjulte pighalsbånd er et vanligt syn.

 

For en god ordens skyld skal jeg lige slå fast, at brugen af pigge IKKE er tilladt til prøver, der skal hunden være i ført kædehalsbånd, sele er tilladt til sporarbejdet.

I Tyskland er brugen af pigge MEGET udbredt også på små hunde, fx. gravhunde :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener da at visse pighalsbånd med stumpe tænder??? stadig er tillidt og fatter det ikke. Husker jeg solgte en hvalp, der senere gik hos DCH til konkurrencer og der var kravet så kvælerhalsbånd til prøver. Hunden havde aldrig prøvet et, de måtte låne og det gik .

Men for søren da, at ikke kunne gå til prøve med et almindelig blødt læderhalsbånd.

Og heldigvis var hun den eneste den dag, der gik derfra med 10 point i både linieføring og fri ved fod. Og ja, en cocker går faktisk helst lige foran sin fører.

Håber det gav lidt stof til eftertanke hos visse andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja - man kan se her hvad der er muligt at købe af gear på de store mesterskaber i udlandet :

Vlkommen till BruksWebben kig i venstre-menuen under "stackel och el"

 

Det er vældig udbredt i udlandet (og i visse kredse i lille DK)

 

Gå ud og vis gode resultater med positiv træning - det er det vi har brug for at få vist!

 

Og så at folk ikke bare mener at man har "været heldig, dommerne kan lide din hund, har haft en god dag og bare har en supernem hund" Det har jeg måtte høre rigtig meget for

 

Ja, ud og vift med superresultater baseret på positiv omgang med sin hund/træning, for det er ikke nok at gøre det lige så godt, det skal gøres bedre for at overbevise skeptikerne

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

[ATTACH=CONFIG]68728[/ATTACH]

 

Jeg græder inden i. For pokker hvordan kan nogen overhovedet overveje at bruge sådan et til sin hund. Øv og føj og skam!!! Det ligner et tortur-redskab. Jeg håber aldrig at jeg møder en som har et sådan på sin hund, jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne styre mig... næ ved nærmere eftertanke så ved jeg at det ville jeg ikke kunne klare at se på uden at reagere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter nada - prøver at poste igen:

Og så at folk ikke bare mener at man har "været heldig, dommerne kan lide din hund, har haft en god dag og bare har en supernem hund" Det har jeg måtte høre rigtig meget for

 

Ja, ud og vift med superresultater baseret på positiv omgang med sin hund/træning, for det er ikke nok at gøre det lige så godt, det skal gøres bedre for at overbevise skeptikerne

 

Alle de der bortforklaringer på hvorfor den positivt trænede hund gjorde det godt, kommer du ALDRIG til at undgå - og om vi så gjorde det 100000 gange bedre end andre ville det heller ikke flytte dem som ikke VIL flyttes. De ville altid finde en eller anden bortforklaring i den der kaliber. Vi skal holde op med at tro at man kan flytte den gruppe. Man kan ikke flytte dem der ikke selv vil flyttes: Det er spild af krudt at tro at man kan.

Vi skal derimod vise dem som er åbne og nye at der er andre veje og andre mulige måder at træne sin hund til gode resultater. Det er de åbne og de nye vi skal bruge krudtet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Handler det ikke om øjnene der ser, og hvordan udstyret bruges, samt hvorfor det er det givne udstyr man tyr til?

Min hund er en cattledog, som er rimelig aktiv, men som samtidig er en følsom hund, som kan være en ekstremt dramaqueen. Derfor går han med et helt almindeligt blødt rundsyet læderhalsbånd og sele når vi går spor. Træner vi er han uden snor går vi tur har han oftest snor på, medmindre vi færdes på steder hvor dette ikke er påkrævet.

Jeg har tidligere haft mindre aktive racer, og så en enkelt total knald i låget hund :lol:

De fleste af jer der skriver i denne tråd, er også folk med racer der har et hvad jeg vil kalde rimeligt aktivitetsniveau, og hvorfor bruge et træningsredskab til en hund, hvor dette ikke er påkrævet?

Heste-verden har også forskellige redskaber til forskellige temperamenter.

 

Hvad bruges der af halsbånd i sportshundeverden? Kædekvæler vel typisk, jeg har set mange stå og rykke og flå i et sådan halsbånd. HVIS nu brugen af et pighalsbånd med små afrundede pigge gør at der ikke skal rykkes, men bare nykkes, er det så mere skadeligt for hunden eller mindre?

Jeg er helt med på at det ville være allermest blødt og allermindst skadeligt med en fast læderhalsbånd som der ikke blev hverken nykket eller rykket i.

 

Nu prøver jeg bare at sætte tingene på spidsen, for ingen af os, hverken jer der har skrevet i tråden eller jeg, har en hund der kører helt deroppe hvor almindelig positiv forstærkning ikke trænger ind. Nogle racer er avlet til at køre langt højere end man egentlig tror muligt. Og at vente på at de tilbyder den ønskede adfærd så man kan forstærke denne er måske nok utopi, i hvertfald hvis man forestiller sig at man skal komme så langt i træningen med denne at man kan stille til konkurrencer med den og opnå andet end at stille med en ustyrlig hund.

 

Så kan man diskutere hvorvidt det er rimeligt at have hunde der kører så højt, eller man kan diskutere om niveauet skal sættes ned til konkurrencerne.

Ingen af tingene er noget man nogensinde vil kunne komme til at pille ved. Så når nu tingene ér sådan, hvad er så mindst skadeligt for hunden? Et kædekvæler som der rykkes i, og som der rykkes hårdt i, eller et pighalsbånd som der nykkes i?

 

Hvis vi sammenligner med heste-udstyret vil jeg hellere se en rytter der berører hestens flanke blidt med en spore, end en der banker med benene i en evighed.

Men det er måske bare en smagssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Handler det ikke om øjnene der ser, og hvordan udstyret bruges, samt hvorfor det er det givne udstyr man tyr til?

Min hund er en cattledog, som er rimelig aktiv, men som samtidig er en følsom hund. Derfor går han med et helt almindeligt blødt rundsyet læderhalsbånd og sele når vi går spor. Træner vi er han uden snor går vi tur har han oftest snor på, medmindre vi færdes på steder hvor dette ikke er påkrævet.

Jeg har tidligere haft mindre aktive racer, og så en enkelt total knald i låget hund :lol:

De fleste af jer der skriver i denne tråd, er også folk med racer der har et hvad jeg vil kalde rimeligt aktivitetsniveau, og hvorfor bruge et træningsredskab til en hund, hvor dette ikke er påkrævet?

Heste-verden har også forskellige redskaber til forskellige temperamenter.

 

Hvad bruges der af halsbånd i sportshundeverden? Kædekvæler vel typisk, jeg har set mange stå og rykke og flå i et sådan halsbånd. HVIS nu brugen af et pighalsbånd med små afrundede pigge gør at der ikke skal rykkes, men bare nykkes, er det så mere skadeligt for hunden eller mindre?

Jeg er helt med på at det ville være allermest blødt og allermindst skadeligt med en fast læderhalsbånd som der ikke blev hverken nykket eller rykket i.

 

Nu prøver jeg bare at sætte tingene på spidsen, for ingen af os, hverken jer der har skrevet i tråden eller jeg, har en hund der kører helt deroppe hvor almindelig positiv forstærkning ikke trænger ind. Nogle racer er avlet til at køre langt højere end man egentlig tror muligt. Og at vente på at de tilbyder den ønskede adfærd så man kan forstærke denne er måske nok utopi, i hvertfald hvis man forestiller sig at man skal komme så langt i træningen med denne at man kan stille til konkurrencer med den og opnå andet end at stille med en ustyrlig hund.

 

Så kan man diskutere hvorvidt det er rimeligt at have hunde der kører så højt, eller man kan diskutere om niveauet skal sættes ned til konkurrencerne.

Ingen af tingene er noget man nogensinde vil kunne komme til at pille ved. Så når nu tingene ér sådan, hvad er så mindst skadeligt for hunden? Et kædekvæler som der rykkes i, og som der rykkes hårdt i, eller et pighalsbånd som der nykkes i?

 

Hvis vi sammenligner med heste-udstyret vil jeg hellere se en rytter der berører hestens flanke blidt med en spore, end en der banker med benene i en evighed.

Men det er måske bare en smagssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener da at visse pighalsbånd med stumpe tænder??? stadig er tillidt og fatter det ikke. Husker jeg solgte en hvalp, der senere gik hos DCH til konkurrencer og der var kravet så kvælerhalsbånd til prøver. Hunden havde aldrig prøvet et, de måtte låne og det gik .

Men for søren da, at ikke kunne gå til prøve med et almindelig blødt læderhalsbånd.

Og heldigvis var hun den eneste den dag, der gik derfra med 10 point i både linieføring og fri ved fod. Og ja, en cocker går faktisk helst lige foran sin fører.

Håber det gav lidt stof til eftertanke hos visse andre.

 

Nu er det faktisk sådan at den reglen blev indført fordi man så tydeligt kunne se at der ikke kunne hæftes noget fast i læderhalsbåndet på indvending side - måske ikke helt så grelt som det halsbånd i første indlæg - men tegnestifter ect.

Der var åbentbart nogen idioter der ikke kunne gå til konkurrence uden disse "hjælpemidler" og det ville men ikke have i DCH - så derfor reglen med kædehalsbånd ;-)

I dag må du vist selv bestemme igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...