Hop til indhold

Ressourceforsvar


Amocca
 Share

Recommended Posts

Zamzam havde det vildeste resourceforsvar da vi fik ham, alt mad var ekstremt lækkert og bare man gik forbi (i en bue udenom) angreb han, nu er han sød og venlig, Ella kan tage madting ud af munden på ham.

 

Ella er voldsom, hvis der ligger noget lidt for lækkert et stykke fra Ella og nogen kigger på det, så kommer hele tandsættet frem - hun er i skrap træning.

 

Fønix er også en tand for aggresiv, dog uden tænder, men han dutter MEGET hårdt med snuden, hvis han synes min hånd er for tæt på.

 

Jeg kan slet ikke acceptere den slags, de skal være alene hjemme uden at ryge i totterne på hinanden og uden jeg først skal støvsuge for guffer og gnaveben, det lykkedes fint med Zamzam så det skal nok gå med de to andre også.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til mad har jeg aldrig oplevet Charlie have noget ressourceforsvar og han er heller ikke overdrevet fokuseret på mad.. Han har tyggeben liggende alle vejne og finder så et frem, når han har lyst og, hvis ikke han ligger ovenpå mig mens han tygger i det, så ligger han ved siden af, og så skal jeg helst holde i den, beundre den og gerne smage, hvor lækker den er:lol: Jeg har også fået den ære at passe godt på hans skatter, hvis han lige skal noget i et øjeblik (drikke vand eller lignende), så lægger han tingene i mit skød mens han lige futter afsted og hurtigt kommer tilbage og skal have den.

Når vi er hos mine forældre og de alle får en tyggepind, render de 3 andre i hver deres retning, sluger den og løber tilbage og hugger Charlies, men han siger ikke noget til det, finder bare på noget andet at lave.. Han er meget forsigtig med at tage godbider fra hånden og f.eks. når han får et kyllinglår, så slikker han kun lidt på det, indtil jeg har lagt det på gulvet, så kan det overfaldes :P

 

Han forsvarer heller ikke sit legetøj.. Dog, har han to absolutte favorit-elske-legetøj; PivKo og PivElefant.. Han forsvarer dem ikke med klør og næb, næh så det meget nemmere at kravle under sofaen og gemme dem, så gæsten ikke tager dem.. De andre ting deler han gerne..

 

Min mors hunde har et ekstremt ressourceforsvar, løverne overfor alt spiseligt og Mille overfor lækkerheder men mest legetøj.. Alt legetøj tilhører Mille, ingen kan ligge med noget uden hun kommer og tager det fra dem.. Freddie tager forsigtigt mod godbider, Jessie har intet problem med at tage et par fingre med i farten. Men både Jessie og Freddie er virkelig sataner når det kommer til tyggeting. Både overfor hunde og mennesker.

 

Charlie har sin "skattekiste" hvor han ligger alle sine favoritting.. Man sover bedst, blandt skatter:lun: Skatter kan også være mine ting, han beslutter sig for, nu er hans:lol: Læg lige mærke til gengangerne på billederne; PivKo og PivElefant:mrgreen:

14112011484.jpg

06092011267.jpg

08092011275.jpg

08092011276.jpg

15102011429.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men naturligvis har han ressourceforsvar ift. andre hunde omkring mad. De kan ligge meget tæt på ham, men hvis de viser at de tænker på at snige noget fra ham siger han fra.

Mennesker kan tage alt fra ham.

 

 

Spørger måske dumt, men har en hund normalvis ressourceforsvar overfor andre (måske fremmede) hunde? Jeg har jo kun erfaringer fra Smilla at trække på. Og Smilla er lige som Halfdan. Alle dyr (hund, kat..) og mennesker kan tage ALT fra hende, når som helst de lyster. Og det eneste hun gør er, at se lettere betuttet ud. Det er fint på nogle måder, men også lidt 'ærgeligt' (min retfærdighedssans vækkes jo) ;-).. Har dog en fornemmelse af det er typisk adfærd for en blød cavalier. Hvorimod terriere osv normalvis har lidt kortere lunte. Og det 'lave selvværd' kan man vel ikke gøre noget ved? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever pt intet der ligner ressourceforsvar hos Buzz. Han tager heller ikke bare ting ud af hænderne på os. Han tager gerne godbidder fra hænderne, men større ting skal vi helst lægge på gulvet til ham.

 

Han er ret god til at respektere andre hundes signaler om en ressource de beskytter, og lunter udenom/går væk. Vi mødte manisk "hund med bold" i morges, der knurrede af Buzz. Han vendte sig gik væk. Spurgte om leg med playbow, fik nej fra den anden hund (ikke voldsomt), sukkede og gik igen.

 

Min tæve havde intet ressourceforsvar, hverken overfor hunde eller mennesker. Det eneste, jeg har oplevet hende "beskytte", var min største datter, da to vildfarne (legesyge, store og absolutte tabt for omverdenene i vild og voldsom leg) hunde styrede direkte mod hende og jeg var for langsom til at nå hen til barnevognen. Der var hun der først :lun: Men min datter var nok ikke en ressource, set med hundens øjne

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke huske, om min gamle hanhund havde noget nævneværdigt ressourceforsvar. Jeg ved, at han kunne dele mad med vores tæve...og med gæstehunde...men fremmede hunde i byen, ville han nok ikke dele noget med :hmm:

 

Vi oplevede intet ressourceforsvar ved vores riesen-tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige for at få det på plads, så er det altså ikke på grund af "nød" at de deles om denne, det der ligger mellem Johnas forben er tyrediller nr 2... de fik en hver! :mrgreen:

 

Den tanke havde jeg slet ikke fået. Men hundene er jo ekstremt gode til helst at ville have det den ældste har.. Når Pelle har damerne på besøg vil den yngste på knapt 1½ år aldrig have sin egen tyggeting, hun vil altid have de andres og det hygger de andre sig så med. Hun skulle lige vide, hvad det faktisk er for mulighed hun giver dem for at understrege deres ejendomsret ved at være så tændt på deres tyggeting :stupid: Sådan en tyggeting bliver jo ekstra attraktiv når hun står og sukker efter den :klap: Onkel Pelle nyder sine tygeting ekstra meget når hun er på besøg :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine tre ( 1 flatcoat og 2 yorkier) har ressource forsvar ift. til mennesker. Nikka har det med bolde eller pinde der bliver kastet og andre hunde. Mht mad er hun utrolig large, selvom hun er ekstremt madglad lader hun glad og gerne de små spise af madskålen sammen med hende, ligesom hun heller ingen problemer har med, at spise ben selvom de er lige ved siden af.

 

My har rigtig meget ressource forsvar ift. til Nikka. Det tror jeg skyldes, at hun dels har et helt andet temperament (terrier) og dels, at hun har erfaringer med, at Nikka snupper hendes ressourcer. Nikka stjæler ikke fra hende men benytter alle kneb for, at få hendes ben, tyggeting eller hvad det nu måtte være. Flytter My sig bare 10 cm så er det ædt:shock: og Nikka er simpelthen verdensmester i, at aflede og narre hende så hun ender ofte med, at få det.

 

My er tilgengæld ret tolerant overfor Maggie hun flytter sig ofte hvis Maggie kommer for, at smage på hendes mad og venter tålmodigt indtil hun er færdig. Får de to små tyggeting er der en del knurren og gøen hvis en kommer for tæt på. I starten var jeg utrolig obs på det og af angst for de skulle "fare i flæsket" på hinanden" blandede jeg mig og så eskalerede tingene og de angreb hinanden. Nu blander jeg mig ikke mere og der er aldrig problemer, de kan ligge op af hinanden og tygge med lejlighedsvise gø og knurren hvis en kommer lidt for tæt men der sker aldrig mere, de styrer det fint selv.

 

Maggie har ressource forsvar overfor My og tillader ikke My kommer for tæt på hende madskål. Både My og Maggie havde en teenager periode da de var 9-10 mdr hvor de havde ressource forsvar ift til mig. Ingen andre hunde skulle komme for tæt på mig når de var i nærheden men det er heldigivs gået over af sig selv.

 

Ingen af mine har noget med sovepladser, de sover glad og gerne sammen og ingen "ejer" de gode steder. Legetøj deles de også om medmindre jeg forsøger, at lege med, så flegner de små ud:cry: så jeg leger kun med dem en af gangen.

DSC00708.jpg

Jeg tror, at ressource forsvar tildels er er genestisk men jeg oplever også det er en tillært adfærd og, at de ældre hunde er utrolig "large" overfor de yngste, de vil strække sig langt for, at holde fred og fordragelighed i flokken.

Redigeret af viviansen
tilføjelse af billede
Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja har absolut intet ressourceforsvar overfor mennesker, dog kan hun godt finde på at løbe lidt væk hvis hun har fundet/fået noget virkeligt spændende, men man kan altid få hende til at lægge det fra sig (medmindre det er mad, så sluger hun det)

 

Ellers har jeg sågar taget mad ud af munden på hende, fordi jeg simpelthen ikke vil have hun samler det op fra fortovet :genert:

 

Og så tror jeg at pga. Ninjas forsigtige natur, så er hun også en smule konfliktsky når det kommer til ressourceforsvar overfor andre hunde. Hun respekterer sÅ fint når andre hunde ligger med noget, og står bare og kigger (selv da det var en 4 mdr. gammel Boston terrier :lun:) og snuser lidt - meget forsigtigt for ikke at overskride den anden hunds grænse.

 

Ligger hun selv med noget og en hund kommer hen, rejser hun sig hellere og går væk med genstanden, fremfor at sige fra med knurren, blottede tænder eller lyd, om det så betyder at hun skal rejse sig 5 gange.

 

Finder hun en gren tuller hun rundt med den, og møder hun så en anden hund kan hun sagtens lægge grenen fra sig for lige at hilse på. Man kan godt se at hun holder øje med den, men er den anden hund også interesseret i grenen og samtidig er hurtigere end hende er det som om hun bare tænker "Øv, nå - men nu er det din, skal vi lege med den sammen eller vil du have den for dig selv ?".

Link til indlæg
Del på andre sites

Den tanke havde jeg slet ikke fået. Men hundene er jo ekstremt gode til helst at ville have det den ældste har.. Når Pelle har damerne på besøg vil den yngste på knapt 1½ år aldrig have sin egen tyggeting, hun vil altid have de andres og det hygger de andre sig så med. Hun skulle lige vide, hvad det faktisk er for mulighed hun giver dem for at understrege deres ejendomsret ved at være så tændt på deres tyggeting :stupid: Sådan en tyggeting bliver jo ekstra attraktiv når hun står og sukker efter den :klap: Onkel Pelle nyder sine tygeting ekstra meget når hun er på besøg :banan:

 

hahaha :lol: sådan fungerer det ikke helt her i huset... KArla er så utroligt overbærende, at hvis Johna synes at Karlas tyggepind er bedre end hendes egen identiske tyggepind :roll: så kan der ske 1 af 3 ting...

 

1. Karla smider tyggepinden og går over og tager Johnas efterladte

2. Karla tilbyder at Johna kan tygge i den anden ende

3. Karla vender sig om og tygger videre, mens hun roligt ignorerer ALT det lille utyske kan klage af hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Flipsen og Tinka deler alt og når de ligger med tyggeting går der ikke lang før de leger bytte-byttekøbmand :mrgreen:

Når der har været gæstehunde sammen med dem er det eneste der bliver forsvaret Flipsens havenisserfælder i haven, de andre må tage alle lækkerierne, men de skal saft sus'me holde sig fra havenissefælderne!! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hugo, som jeg fik som 2-årig, havde ikke et direkte forsvar, men han fryser over maden, stopper med at spise og stivner, når jeg går forbi. I forvejen spiser han i baggangen - kattefrit:-) - og jeg lader ham generelt i fred. Jeg har trænet det rigtig meget, men puha det tager tid, og ind imellem falder han tilbage.

 

Det skyldes oplevelser i det gamle hjem, hvor de fxc syntes at det var sjovt at sige nej og se hvor længe han kunne blive liggende foran skålen helt intens. En gang har de fortalt - og det syntes de var rigtig sjovt - havde de glemt ham og så lå han der hele dagen, mens de var på job. Så ja ved min hund er det tillært...

 

Der er sandsynligvis også en genetisk disponering. Normalt hvis jeg ser det ved hvalpe er det genetisk betinget, mens du altid kan få lært en voksne hund det, hvis du opfører dig skidt nok over for den. Forsvaret handler i bund og grund om mistillid jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg af den opfattelse at alle hunde har ressurceforsvar... det er bare ikke sikkert de giver udtryk for det, eller udviser det med andre ord.

Som med anden form for aggression så handler det imo om forskellige tærskels værdier for forskellige hunde, samt indlæring.

 

Sheila udviser meget meget lidt ressurceforsvar, for alvor.. for hun gør det nemlig meget i leg, ved feks at legeknurre omkring en fundet pind eller legetøj, men hvor hun egentlig gerne vil have den anden til at trække i den anden ende eller forsøge at stjæle fra hende.

 

Jeg kan pille alt ud af munden på hende, den anden dag afleverede hun pænt et rådyr løb i hånden på mig, selvom hun dog var meget interesseret i at få det igen!

Har hun noget rigtig godt og personen der nærmer sig ikke er kendt, så kan hun dog godt fryse og derefter flytte sig. Det samme gør hun stortset hvis det er en anden hun der interesserer sg for det hun har. Kun hvis det er meget meget lækkert at hun kan føje en knurren til, men hun mener tydeligvis ikke at mere er balladen værd, så hellere opgive sin ejendom.

 

Mysla udviser intet som helst ressurceforsvar overfor mennesker, men hunde er en helt anden snak! Sheial deler hun fint langt det meste med, dog vogter hun glad og gerne over en tyggeting hun ikke gider have, bare fordi det er sjovt at sheila vil have den...dog deler hun absolut ikke musehuller med nogen som helst hunde, de risikerer et par ekstra pircinger hvis de får næsen for langt frem!

 

Fremmede hunde generelt er hun noget problematisk omkring ressurcer med, men værst hvis et menneske eller sheila blander sig, da hun er ekstremt beskyttende omrking sheila og hendes mennesker. Ikke fordi vi så meget er en ressurce, nok mere som forsvar:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine har udvist ressourceforsvar mht. legetøj - her deler de alt med hinanden, med andre hunde og både kendte og fremmede mennesker.

 

Luffe udviser kun ressourceforsvar hvad mad angår, når han har været på rov i f.eks skraldespand i forbindelse med opvask eller lign. I de situationer kan jeg blive helt "bange" for ham - og forskrækket over, at min ellers altid godmodige hund, bliver til et frådende monster. I alle andre situationer, kan vi tage alt fra ham, både mad og guffere, og han deler gerne med de andre hunde.

 

Humle har ikke udvist ressourceforsvar endnu - men han er jo heller ikke så gammel.

 

Buddy derimod, har lidt tendens til det. Han er en LANGSOM - MEGET LANGSOM spiser, og arme madglade Humle bliver så lige så ivrig som tigerdyret i Peter Plys. og Buddy har det med at tage 1 stk. tørfodder, gå væk fra skålen, tygge det meget grundigt - for så at hente et nyt stykke, så det er ind i mellem en hel aftens proces. Egentlig burde jeg tage maden fra ham efter 15 minutter - men han er så tynd og småtspisende, at jeg ikke nænner det.

 

Bare Humle kigger på ham i processen, knurrer og gør han - sjovt nok må Luffe gerne kredse om skålen imens - det gør ham ingenting. Vi kan sagtens tage maden fra ham - uden at han siger et kny.

 

Jeg ved ikke, om det hænger sammen med, at Buddy generelt er lidt nervøst anlagt, og at ham og Humle ikke helt har fundet hver sin plads i flokken endnu. Luffe er bossen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker ressourceforsvar og zoneforsvar. Eller det er nok det forkerte udtryk, men jeg synes simpelthen det er så spændende! Jeg har set mange forskellige variationer af zone og ressourceforsvar og herhjemme har jeg også lidt af hvert repræsenteret.

 

Lily har levet det meste af sit liv på gaden i Grækenland og det er snarere reglen end undtagelsen, at de har utrolig meget ressourceforsvar, når de kommer fra sådan en tilværelse. Da hun kom ind i hjemmet stjal hun fra de andre hunde og når hun først lå med noget, så kunne man nærmest ikke komme inden for 10 meters afstand af hende. Både hunde og mennesker. Jeg har arbejdet en del med desensibilisering med hende og har desuden også haft fat i hende et par gange, sådan for alvor. Hun må godt have ressourceforsvar, men hun må ikke stjæle fra de andre og desuden skal vi andre kunne færdes i huset, selvom hun har et ben. Det er intet problem i dag. Hun slipper aldrig af med sit forsvar, men det er til at håndtere. Skal jeg have noget fra hende akut (eks. hvis det er noget farligt) så har jeg udviklet en metode, til at holde hende og tage genstand fra hende, uden at blive bidt.

 

Hvad der er sjovt med netop Lily er, at hun kun finder værdi i mad. Men, der er et bestemt sted i huset - under min kærestes skrivebord - hvor genstande også har værdi. Taber man noget ned under skrivebordet, mens hun ligger der, så er det hendes. Hvadenten det er et stykke legetøj eller en skrue. Så snart genstanden er væk fra skrivebordet, har den ingen værdi. Det kan jeg ikke lige helt gennemskue...

 

De andre hunde har intet ressourceforsvar over for mennesker. Som udgangspunkt tager jeg heller aldrig mad fra dem, medmindre det er strengt nødvendigt. De har almindeligt ressourceforsvar over for hinanden, hvis de får noget af meget høj værdi (eks tørret mave), men almindelige ben deler de på kryds og tværs.

 

Jeg har absolut intet problem med ressourceforsvar over for artsfæller. Det er helt fint med mig. Men det er absolut forbudt at stjæle her i huset. Den der har benet, har det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, de fleste hunde har det, i hvert fald over for foder, for det er vel et overlevelsesinstinkt. Men jeg tror at virkelige underhunde ikke tør vise det overfor alle.

Min yngste græker er underhund er det er nok derfor han var så mager , da han ankom. Han har boet i bur med meget mere toffe typer og så får man jo ikke, hvad man skal for at mættes. Han spiser for sig selv her , meget langsomt, og jeg tror ,de fleste af mine cockerer kunne få ham væk fra madskålen med et blik. Han bryder sig hellerikke om at søge i græsset sammen med for aktive hunde.

Men hos cocker er det ofte temmelig udpræget- desværre.

Havde en dag for år tilbage verdens sødeste flattertæve på besøg om efteråret + en anden tæve. Flatteren var helt vild med alle de nedfaldsæbler og der lå bare mindst 50 stk til hver hund. Alligevel var min ene cockertæve på stikkerne for at vor gæstehund ikke troede, hun kunne æde ad libitum. Så Laura måtte lige have en kontant besked fra mig.Man er vel sig selv nærmest.

I sengen har vi stort set faste pladser, fraset den ældste mener, hun må ligge hvor hun vil.Min græske underhund blev 1 ste aften lagt i min fodende og han har aldrig forsøgt at ligge andre steder, undtaget lige en kæler op af mig. tror han føler sig tryg i fodenden , så kommer han ikkei kambolage med tøserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har masser af hunde-ressourceforsvar, heldigvis kun lidt menneske-ressourceforsvar.

 

Da vi havde kat forsvarede Soko også sine ting overfor dem. En af de underligste ting hun forsvarede var gåture. Når jeg fandt snorene frem og hundene hoppede glade rundt for at komme med på tur, skulle kattene bare holde sig væk.

 

Soko forsvarer alt hvad hun mener er hendes og hendes ressourceforsvars-zone er meget stor. Det vil sige at selv om et kødben ligger i den anden ende af stuen mener hun stadig hun har retten til det.

Omvendt synes hun at hun har ret til at tage noget Nanna har, selv om det ligger mellem Nannas ben, bare Nanna ikke kigger på det :stupid:

 

Heldigvis er Nannas ressourceforsvar ret lille, så det fører sjældent til slåskampe.

Det giver selvfølgelig nogle problemer mellem de to hunde ind imellem, men hvis man er lidt opmærksom går det faktisk okay.

 

Det største problem med Sokos ressourceforsvar er at det besværliggør holdtræning. For det første fordi Sokos ressourceforsvar er større over for fremmede hunde end overfor dem hun kender.

For det andet fordi træning er en meget vigtig ressource for Soko og der skal ikke komme nogen andre hunde og tage det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...