Hop til indhold

Ressourceforsvar


Amocca
 Share

Recommended Posts

Idag da mine hunde lå og delte en tyggepind, kom jeg til at tænke lidt over ressourceforsvar...

 

Karla har aldrig haft ressourceforsvar overfor mad. Overfor mennesker vil hun faktisk allehelst, hvis vi gider holde i den anden ende af hendes ben når hun æder dem. Dette skyldes måske, at jeg har trænet det meget bevidst da hun var lille... Eller måske har hun bare naturligt altid været sådan? Hun har heller ikke ressourceforsvar overfor legetøj med hunde hun kender... Men fremmede hunde skal holde sig fra hendes bolde - ellers bliver hun gal!

 

Johna har heller intet ressourceforsvar. Hverken overfor mad eller legetøj. Og hverken overfor mennesker eller artsfæller. Hos hende har jeg dog ikke trænet det. Men har hun mon lært af Karla? Eller var det også en naturlig ting for hende, at man deles uden at blive sur?

 

Ligger ressourceforsvar naturligt i alle hunde? Eller ligger det kun latent og kommer så frem, hvis hunden kommer i en situation, hvor det er nødvendigt at tydeliggøre reglen om, at man ikke må stjæle noget en anden har?

 

Har din hund ressourceforsvar? Og i hvilke situationer? Overfor mennesker eller overfor artsfæller? Har du trænet det, eller er det naturlig opførsel? Og til jer med flere hunde... har jeres hunde ressourceforsvar overfor hinanden?

 

Havde ikke lige kamera handy imorges, men her er et billede fra teltet til DM, hvor tøserne deles om en tyrediller :mrgreen:

293989_10150317317687054_581222053_8184530_1685923701_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

der er intet overfor mennesker. Han deler gerne legetøj, fodersøg osv med andre hunde. De eneste situationer jeg har oplevet det i, er med rigtig gode tyggeting, og så kun overfor andre hunde.

 

Han har dog været oppe at toppes med min mors hund over en skål mad. Jeg så det ikke selv, men nogen syntes det var smart at give dem rester i samme lokale :roll: jeg tror dog at det var balder der forsvarede sin del af maden overfor skipper, baseret på mit kendskab til begge hunde.

 

Det er ikke noget vi har trænet. Når vi en dag skal have nr 2, må jeg dog lige overveje hvordan vi gør med tyggeting. Men den tid den sorg

 

EDIT: jeg fandt lige et par billeder af et fælles fodersøg med duffy :hjerte:

RIMG0015-3.jpg

RIMG0018-1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Asta'en har absolut intet ressourceforsvar overfor mennesker. Står hun med noget rigtigt godt og stjålet, stikker hun af med det. Men forsvare det, kunne ikke falde hende ind. Ben mv. ser hun gerne vi holder i den anden ende. Af og til kan hun være enddog noget så insisterende :lol: I aftes blev hun ved med at dutte sit okseøre ind i August, og var meget frustreret over at ungen ikke gad at holde det for hende :roll:

 

Hun har ressourceforsvar overfor andre hunde både med mad og Moar, men ikke i mere udbredt grad end, at hun knurrer og viser tænder hvis en anden hund decideret forsøger at stjæle noget ud af gabet på hende. Fodersøg og lign. er intet problem, men hun forventer at man overholder gængse hunderegler og ikke tager for næsen af hinanden.

Forleden nedlagde hun en beagle unghund der havde stået og gøet af og hoppet ind i hende i vel over 15 minutter imens hun spiste ben. Ved egentligt ikke om det var ressourceforsvar eller ren og skær mangel på tålmodighed der gjorde udslaget :vedikke:

 

Flere hunde har markeret overfor hende over en skål vand, det fatter hun helt tydeligt hat af. Vand kan man ikke vogte over, så hun vælger helt og aldeles at overhøre når andre gør det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Idag da mine hunde lå og delte en tyggepind, kom jeg til at tænke lidt over ressourceforsvar...

 

Karla har aldrig haft ressourceforsvar overfor mad. Overfor mennesker vil hun faktisk allehelst, hvis vi gider holde i den anden ende af hendes ben når hun æder dem. Dette skyldes måske, at jeg har trænet det meget bevidst da hun var lille... Eller måske har hun bare naturligt altid været sådan? Hun har heller ikke ressourceforsvar overfor legetøj med hunde hun kender... Men fremmede hunde skal holde sig fra hendes bolde - ellers bliver hun gal!

 

Johna har heller intet ressourceforsvar. Hverken overfor mad eller legetøj. Og hverken overfor mennesker eller artsfæller. Hos hende har jeg dog ikke trænet det. Men har hun mon lært af Karla? Eller var det også en naturlig ting for hende, at man deles uden at blive sur?

 

Ligger ressourceforsvar naturligt i alle hunde? Eller ligger det kun latent og kommer så frem, hvis hunden kommer i en situation, hvor det er nødvendigt at tydeliggøre reglen om, at man ikke må stjæle noget en anden har?

 

Har din hund ressourceforsvar? Og i hvilke situationer? Overfor mennesker eller overfor artsfæller? Har du trænet det, eller er det naturlig opførsel? Og til jer med flere hunde... har jeres hunde ressourceforsvar overfor hinanden?

 

Havde ikke lige kamera handy imorges, men her er et billede fra teltet til DM, hvor tøserne deles om en tyrediller :mrgreen:

[ATTACH=CONFIG]70387[/ATTACH]

 

Fint foto og man kan se at begge tøser gør alt hvad de kan for at signalere fredsommelighed, så de er begge klar over at det kan være grænseoverskridende overfor den anden at tygge så tæt.

 

Jeg har haft flere hunde med ressourceforsvar. Den mest overdrevne var Buller, en 4 årig omplaceringshund fra et dødsbo, som jeg troede skulle være min. Hans ressourceforsvar var så ekstremt at han truede mig på min egen mad! Han mente det skulle være hans og ved komfuret måtte jeg blokere hans adgang. Det var så slemt at jeg måtte sætte mig ved spisebordet med en stol til at holde plads om mig. Han ville have og han tog ikke et nej for andet end en udfordring! Han havde ingen humor omkring det!

 

Trille, cairn terrier, havde ressourceforsvar men kun overfor andre hunde. Også dem hun levede sammen med. Hun ville gerne have haft lov at udvikle det og bevogte større og større område omkring sig, men det fik hun ikke lov til. Jeg brugte ikke specielt meget pædagogik der.

 

Topsy, min datters golden var blevet drillet så meget af opdrætteren, som mente at man skal kunne tage alt fra en hund og gik højt op i det med både bolde og ben mv.

Topsy var enormt mistroisk og havde disse dårlige erfaringer.

Efter ca ½ år hvor vi bøjede af på hendes trusler var det hele overstået og hun kom en dag selv og præsenterede et ben.

 

Stjerne, labrador/flat, havde stort ressouceforsvar. Jeg kunne intet få fra hende, hverken en sok, en gråspurv eller noget andet. Hendes tidligere ejer havde plantet en dyb mistro i hende og jeg fulgte "Topsymodellen" med at bøje af og undgå konflikt. Det virkede på Stjerne modsat Topsy, Stjernes område blev stadig større lige indtil en dag jeg sagde at nu var det fandme nok! Hun fik et møgfald og en sang fra de varme lande og det rettede hun ind efter, så jeg kunne være omkring hende og hendes mad.

Hun blev dog aldrig så tillidsfuld at jeg kunne få noget hun havde taget som ejendom fra hende. Hun slugte det hellere.

 

Pelle blev opdraget af en forkælet mortæve som tog alle legeting ud af munden på ham og de øvrige hvalpe, så han lærte meget tidligt at sådan var det bare.

Men naturligvis har han ressourceforsvar ift. andre hunde omkring mad. De kan ligge meget tæt på ham, men hvis de viser at de tænker på at snige noget fra ham siger han fra.

Mennesker kan tage alt fra ham.

 

Grundlæggende bytter jeg med noget der er bedre, når jeg har en ny hund som skal lære at dele

Link til indlæg
Del på andre sites

Loke har har et ... stort må man nok sige..ressourcerforsvar overfor alle individer (uanset antal ben) bortset fra løbske tæver. Det er er noget der har været trænet intensivt på fra han flyttede ind og som vedligeholdes dagligt. Han vogter over ressourcen så længe den har hans interesse - legetøj f.eks. ville vogtes 24 timer i døgnet hvis han havde fri adgang til det. Et kødben derimod spises, gnaskes, massekreres og de sørgelige rester rager ham en høstblomst når han har forladt det. Men så længe han bare ser på det, skal ingen forsøge sig med at tage det (og nej det er der heller ingen der gør!). Han vogter også foderskålen hvis ikke jeg holder træningen ved lige med jævne mellemrum. Han fodres altid alene så ikke de andre hunde gasser ham op.

 

Når jeg går på træningsbanen vogtes jeg også som den omvandrende bærer af de guddommelige bolde, pibedyr mm. jeg er og at "hilse på dommer med hånd" på banen har været stort træningsprojekt.

 

Loke vogter også "gode steder" og døråbninger har derfor også været et træningsprojekt (åbning til bur, bil, hoveddøren, bryggerset etc. ).

 

At sidde og spise ved spisebordet har også været noget vi har trænet på. Han kunne sagtens finde på at forsøge sig med at true sig til indhold på tallerkner.

Og nej : Et NEJ, eller føj til denne herre ville kun være en invitation til en slåskamp som han tog med glæde.

Men man kan sagtens træne sig ud af den slags her. Loke er blevet knald god til at bakke - klikkertræning rules også til problemadfærd

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan har ikke for fem flade ører ressourceforsvar over for noget som helst. som astaen stikker han dog gerne af, hvis han har fundet noget lækkert, som han tænker, at jeg kunne finde på at tage. men ellers deler han gerne med både hunde og mennesker, og han reagerer overhovedet ikke på at få "stjålet" noget fra sig. jeg har altid tænkt, at det har lidt at gøre med hans generelle meget sådan ... fællesskabsagtige fornemmelse for verden. han har jo praktisk talt ingen privatsfære og virker bare slet ikke som en "selvbevidst" hund. måske er det lidt en kortslutning, jeg ved det ikke.

 

noget sjovt er, at han ellers er meget ressourcebevist ifht. andres ressourcer. selv om jeg aldrig har straffet ham overhovedet, er han med nogle ting noget tøvende med at tage fra min hånd, selv om jeg tilbyder det. jeg skal ligesom lægge det på gulvet, før det er hans. jeg kan også spise en leverpostejmad med ham på skødet, uden at han overhovedet forsøger sig med at tage den. og møder vi en hund, der vogter en bold el.lign., går han en pæn og høflig bue uden om. selv om han ellers overhovedet ikke lider af høflighed. det samme hvis der uddeles godbidder i flok, selv når det er hunde han kender virkelig godt, holder han sig så meget tilbage, at det kan være svært at give ham også.

 

spændende emne!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg glemte, at jeg har sådan lidt en fornemmelse af, at tendensen måske er medfødt? i hvert fald latensheden, eller udviklet da hvalpen var meget lille. jeg føler mig overbevist om, at ingen misforstået håndtering af halfdan, ville kunne trylle ressourceforsvar frem. tilgengæld kan hunde der har det "liggende" virkelig udvide det helt vildt, oplever jeg. vi kender en hund, som er blevet værre og værre og værre, nu sætter hun sig f.eks. konsekvent ved siden af mig, når vi møder dem, og så må halfdan ikke komme i nærheden af mig overhovedet, så får han tæsk. jeg stopper hende selvfølgelig, men ejeren gør ikke, der har jeg oplevelsen af, at hunden har fået lov at få succes med sin taktik og derfor har udvidet den til flere og flere ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg glemte, at jeg har sådan lidt en fornemmelse af, at tendensen måske er medfødt? i hvert fald latensheden, eller udviklet da hvalpen var meget lille. jeg føler mig overbevist om, at ingen misforstået håndtering af halfdan, ville kunne trylle ressourceforsvar frem. tilgengæld kan hunde der har det "liggende" virkelig udvide det helt vildt, oplever jeg. vi kender en hund, som er blevet værre og værre og værre, nu sætter hun sig f.eks. konsekvent ved siden af mig, når vi møder dem, og så må halfdan ikke komme i nærheden af mig overhovedet, så får han tæsk. jeg stopper hende selvfølgelig, men ejeren gør ikke, der har jeg oplevelsen af, at hunden har fået lov at få succes med sin taktik og derfor har udvidet den til flere og flere ting.
Jeg tror du har helt ret i at der ligger en stærk genetisk disposition som så senere kan formes i den ene eller anden retning.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ser en flok ulve deles om et bytte, synes jeg ikke der kan være meget tvivl om at ressourceforsvar er noget der ligger latent hos deres efterkommere. Der bliver meget højlydt signaleret "hold afstand", og ofte påtager et af flokkens ældre medlemmer sig rollen som den, der går imellem når konflikten eskalerer.

 

Bo havde lidt ressourceforsvar overfor både mennesker og hunde, dog ikke overfor mig. Jeg tror det skyldes min uerfarenhed da jeg fik ham.

Chili, der var blevet forladt og sultet som hvalp, havde et ekstremt ressourceforsvar.

Vinnie har overfor hunde, men ikke mennesker.

Cicero har ansat mig til at være tyggebensholder, så jeg tvivler på han udvikler store problemer i den retning :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine hunde har ressourceforsvar overfor mennesker eller overfor hinanden, dog skal kødbensretten respekteres hundene imellem og de har lært at respektere at den der ligger med benet er den der har retten til den.

Victor har ressourceforsvar overfor andre hunde end Oskar når det drejer sig om bolde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har intet ressourceforsvar overfor mennesker.. Ikke engang tæver med nyfødte hvalpe siger noget til at fremmede kigger..

De ligger gerne tæt og gnaver i ben, spiser af samme skål eller tigger fra samme tallerken... De er rigtig gode til ikke at snappe hurtigt efter mad når de tigger.. Kun robotstøvsugerne de tager gerne og gladelig fingrene.. Det har vi trænet hårdt med.. De fattede også hat i starten af at man ikke tager, men venter på sit navn.. Ellers er der altid nogen der bliver snydt.

Løverne er gode til at dele og gnaver også i hver sin ende af ben. Deles om legetøj..

 

Søster - det med at Halfdan ikke vil tage fra hånden tror jeg er fra hans fars side.. Danne tog aldrig mod en godbid.. Og både Vidan, vidi og Crazy gør heller ikke.. Jeg må lægge det på gulvet og så tager de det..

Mille og Michelle har ikke problemer med det? Hvad med Duffy??

Link til indlæg
Del på andre sites

Søster - det med at Halfdan ikke vil tage fra hånden tror jeg er fra hans fars side.. Danne tog aldrig mod en godbid.. Og både Vidan, vidi og Crazy gør heller ikke.. Jeg må lægge det på gulvet og så tager de det..

Mille og Michelle har ikke problemer med det? Hvad med Duffy??

 

jeg kan stå og vifte med en fiskefrikadelle, og alligevel vil han kun dutte og til nøds slikke på den, indtil jeg har lagt den fra mig :lol: godbidder tager han gerne, men de er jo også kommet væltende i en lind strøm siden vi fik ham. ved ikke med duffy, jeg ved kun, at hun har lidt ressourceissues, i hvert fald over for kattene.

 

man skal virkelig tage ressourceforsvar alvorligt, i vores park er en ungtæve for nylig blevet syet med 30 sting på maven, fordi en idiot af en ejer (til den ressourceforsvarende hund) kastede en godbid ned lige imellem hende og så hans hund, en rottweilerhan. hun nåede godbidden først :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har intet ressourceforsvar overfor mennesker.. Ikke engang tæver med nyfødte hvalpe siger noget til at fremmede kigger..

De ligger gerne tæt og gnaver i ben, spiser af samme skål eller tigger fra samme tallerken... De er rigtig gode til ikke at snappe hurtigt efter mad når de tigger.. Kun robotstøvsugerne de tager gerne og gladelig fingrene.. Det har vi trænet hårdt med.. De fattede også hat i starten af at man ikke tager, men venter på sit navn.. Ellers er der altid nogen der bliver snydt.

Løverne er gode til at dele og gnaver også i hver sin ende af ben. Deles om legetøj..

 

Søster - det med at Halfdan ikke vil tage fra hånden tror jeg er fra hans fars side.. Danne tog aldrig mod en godbid.. Og både Vidan, vidi og Crazy gør heller ikke.. Jeg må lægge det på gulvet og så tager de det..

Mille og Michelle har ikke problemer med det? Hvad med Duffy??

 

Duffy har lidt ressourceforsvar både overfor os og overfor kattene, kun i forbindelse med et lækkert kødben ell. lignende, hun forsvarer aldrig legetøj eller mennesker...

 

Jeg tror, at hendes ressourceforsvar desværre er udviklet pga. os... -dengang da vi trænede meget alene hjemme flere gange om dagen, tog vi jo hendes alenehjemme guffer til og fra, fordi hun ellers ville få alt for mange lækkerier på en dag, og vi har nok ikke altid været så gode til at få byttet ud med noget lækkert... Ressourceforsvaret opstod først efter den første løbetid, hvor hun jo havde lært at være alene og vi ikke sådan gik og tog hendes ting, men det må jo have udviklet sig på baggrund af det andet tror jeg ...

 

Den store kat må gerne spise hendes mad, hvorimod den lille bliver jaget væk, hvis han begynder, så hun forskelsbehandler kattene lidt :lol: Mine forældres hund som jo er ældre end Duffy, må hjertens gerne tage alle guffer uden at forsvarer ligesom de fint deler mad sammen, jeg ved ikke hvordan hun ville reagere, hvis det var en hvalp/yngre hund? :vedikke:

 

Guffer spiser hun forresten gerne fra hånden, ingen issues der :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter er kun 8 mdr. og har, indtilvidere, ikke udvist resouceforsvar.. Men det ville måske også være lige ungt nok...

 

Han viser ikke tegn på det overfor mennesker, da vi kun har en hund kan jeg ikke sige hvordan han er overfor andre hunde... Men når vi f.eks. har været hos min mor som har hund, så deler han gerne...

 

Jeg tror det ligger latent i alle hunde, og jeg TROR at alle hunde kan "tvinges" til at udvise det... Men jeg synes selvfølgelig ikke man skal tvinge en hund til det....

 

Vi har trænet med Dexter at tage mad, tyggeben og legetøj så han ikke reagere på det, men egentlig har det ikke været for at undgå resourceforsvar, men for at undgå at han forsøger at "holde fast" i at det er hans...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vores har intet resourceforsvar mht mennesker, liggepladser eller andre pladser. De har et meget lille resourceforsvar mht legetøj, men det er kun hvis det ikke er et legetøj, som kan leges med af flere eller løbes med.

 

Mht hurtig spiste godbidder viser de heller ingen tegn, men de tillader ikke, at den anden tager deres ben eller foder, der tager lidt tid at æde, dog kan de sagtens ligge ved siden af hinanden og æde.

Vi må tage alt fra Bravo og han kommer også gerne med det og viser frem/tilbyder, men Super er først begyndt at lære, at mennesker gerne må tage ben/foder og at det oftest kan betale sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine kan sagtens ligge klods op af hinanden, og tygge kødben, men der bliver signaleret "pis af", hvis der er én, der skulle få den forbryderiske tanke, at bytte kødben måske var lidt mere spændende. Min den sidste hundebasse der nu er 14 mdr., gav resten af flokken besked, hvis de nærmede sig hendes madskål, fra første dag, hun satte sine 8 ugers poter inden for døren. Så hun kan have sin mad stående (hvis hun fik lov af mig), selvom resten af banden går og savler rundt om skålen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor har aldrig haft det overfor mennesker eller dyr, ikke før Voodoo ankom :lol: Det passer måske ikke helt, begge har knurret af os da de var helt små men vi er så bare gået væk og de har lært at vi ikke stjæler, så nu er der ingenting overhovedet hvis vi eller andre kommer i nærheden af deres mad.

 

Det drejer sig kun om tyggeben når de vifter hinanden væk, jeg tror også Motor knurrer lidt (men ikke andet end det) nu hvis Voodoo går for tæt på maden men den tager jeg på mig, det har jeg lært ham for jeg har sagt neeeeejj Voodoo og flyttet ham (Voodoo havde helt garanteret slugt hele Motors portion hvis jeg ikke havde flyttet ham), Motor flyttede sig nemlig bare lidt så de begge kunne komme ordentligt til.

 

De deler også gerne godbidder med fremmede hunde, går godbidssøg osv, deler alt legetøj med alle.

 

Kan der være forskellige grader af ressourceforsvar? For mine kan sagtens have tyggeben liggende uden noget, de er først spændende når en går i gang med dem. Og de prøver efterhånden begge 2 at stjæle fra hinanden, jeg tror lidt det er en leg som især Voodoo har indført (dog med andre bagtanker end engle-Motor :lol: Grådige lille bølle).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Loke har har et ... stort må man nok sige..ressourcerforsvar overfor alle individer (uanset antal ben) bortset fra løbske tæver. Det er er noget der har været trænet intensivt på fra han flyttede ind og som vedligeholdes dagligt. Han vogter over ressourcen så længe den har hans interesse - legetøj f.eks. ville vogtes 24 timer i døgnet hvis han havde fri adgang til det. Et kødben derimod spises, gnaskes, massekreres og de sørgelige rester rager ham en høstblomst når han har forladt det. Men så længe han bare ser på det, skal ingen forsøge sig med at tage det (og nej det er der heller ingen der gør!). Han vogter også foderskålen hvis ikke jeg holder træningen ved lige med jævne mellemrum. Han fodres altid alene så ikke de andre hunde gasser ham op.

 

Når jeg går på træningsbanen vogtes jeg også som den omvandrende bærer af de guddommelige bolde, pibedyr mm. jeg er og at "hilse på dommer med hånd" på banen har været stort træningsprojekt.

 

Loke vogter også "gode steder" og døråbninger har derfor også været et træningsprojekt (åbning til bur, bil, hoveddøren, bryggerset etc. ).

 

At sidde og spise ved spisebordet har også været noget vi har trænet på. Han kunne sagtens finde på at forsøge sig med at true sig til indhold på tallerkner.

Og nej : Et NEJ, eller føj til denne herre ville kun være en invitation til en slåskamp som han tog med glæde.

Men man kan sagtens træne sig ud af den slags her. Loke er blevet knald god til at bakke - klikkertræning rules også til problemadfærd

 

Sådan en type hund ville jeg have svært ved, at leve sammen med - hatten af for dig.

 

Gør du noget for, at minimere det og hvis ja, så fortæl gerne lidt om hvad du gør :-)

 

Er det store resourceforsvar, noget der ligger naturligt til racen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter er kun 8 mdr. og har, indtilvidere, ikke udvist resouceforsvar.. Men det ville måske også være lige ungt nok...

resourceforsvar hunde imellem kan ses meget yngre end det. Da Charles og hans bror kom til pensionen som ca 4 mdrs, kunne de ikke spise sammen uden at slås. Det var så slemt at de sloges hvis de troede der var mad, eller hvis en havde glemt at fjerne en foderbold fra løbegården inden de blev lukket ud etc. De blev selvfølgelig skilt ad, men de nåede da at lave lidt flænger i hinanden (de blev selvfølgelig også altid fodret seperat!).

Det eneste tidspunkt de kunne spise i samme rum, var når vi tog dem med ind i vores opholdsrum i frokostpausen, og gav den en kong eller lignende, og sørgede for at holde dem adskilt. Der kunne de ligge pænt i hver ende af rummet uden at knurre eller vogte.

Til gengæld var der aldrig noget med mennesker.

Charles forsvarer stadig overfor hunde, men det er ikke slemt. Han kan sagtens spise i samme rum som en anden hund, han gider altså bare ikke dele! Han forsvarer aldrig noget overfor os mennesker, og spytter gladeligt selvdød kanin og andre lækkerier ud, hvis man beder ham.

Sally har ikke resourceforsvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Dexter er kun 8 mdr. og har, indtilvidere, ikke udvist resouceforsvar.. Men det ville måske også være lige ungt nok...

 

Han viser ikke tegn på det overfor mennesker, da vi kun har en hund kan jeg ikke sige hvordan han er overfor andre hunde... Men når vi f.eks. har været hos min mor som har hund, så deler han gerne...

 

Jeg tror det ligger latent i alle hunde, og jeg TROR at alle hunde kan "tvinges" til at udvise det... Men jeg synes selvfølgelig ikke man skal tvinge en hund til det....

 

Vi har trænet med Dexter at tage mad, tyggeben og legetøj så han ikke reagere på det, men egentlig har det ikke været for at undgå resourceforsvar, men for at undgå at han forsøger at "holde fast" i at det er hans...

 

Min erfaring med det er nu, at det kommer allerede som hvalp - vores Joey viste i hvert fald tegn på det allerede som 8 ugers, i hvert fald mht foder/ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det ligger latent i alle hunde, og jeg TROR at alle hunde kan "tvinges" til at udvise det... Men jeg synes selvfølgelig ikke man skal tvinge en hund til det....

 

jeg kan godt se, at du principielt må have ret. på den anden side føler jeg mig fuldstændig overbevist om, at min hund ville dø af sult, før han lærte at forsvare sin mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har det alle sammen overfor hinanden, og får derfor sjældent ting der tager lang tid at æde og hvis, lukkes de hver for sig med det.Jeg træner det ikke, mht at tage ting fra dem, kun hvis de på gåtur finder noget , jeg vil vide hvad er.

Det kan give mærkelige situationer.

Husker med min lidt hektiske hanhund, der kom her som 14 mdr´s kasseret fra DB(efter tvangsfjernelse), og tilbagesendt til fødekennelen og viderer til mig. Jeg gik på en mark med flere andre hund og ejerer.Og pludselig stikker min anden plejehund af og kommer tilbage og afleverer en død??tyrkerdue foan mig. Jeg kan ikke lige lide at tage den, hvis den er lidt levende og tager hånden i lommen efter en pose og vupti, så har Victor snuppet den.Alle hunde var vildt ophidsede og han får en pladskommando og et SLIP: På plads OK, men slip, nej, Så¨han æder den med alle fjer på og ja- brækker sig hele natten. Han var ellers rimelig lydig, men apportering gik aldrig rent ind. Jeg tror kun han åd den, for at de andre hunde ikke skulle få den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har ikke noget ressourceforsvar, så vidt jeg ved.

 

Som hvalp blev hun og Bella (veninde's schæfer) fodret sammen og gik og spiste mad sammen i gangen hos Kamille..

 

De gange vi har haft en anden hund på besøg, har vedkommende fået mad ude i gangen og Luna i køkkenet. De andre hunde vi har passet, har alle fået tørfoder, hvor Luna er råfodret.

 

Men vi deler gerne ben, hvis det stod til Luna:mrgreen: Legetøj, der slipper hun, hvis en anden hund vil have det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint foto og man kan se at begge tøser gør alt hvad de kan for at signalere fredsommelighed, så de er begge klar over at det kan være grænseoverskridende overfor den anden at tygge så tæt.

 

 

Bare lige for at få det på plads, så er det altså ikke på grund af "nød" at de deles om denne, det der ligger mellem Johnas forben er tyrediller nr 2... de fik en hver! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Bamse har ikke noget decideret ressource forsvar, hverken overfor os, eller overfor Kaia og jeg tror det har smittet af på Kaia, for vi har heller aldrig oplevet nogle problemer hos hende.

 

Nu gør vi heller ikke et problem ud af, hvis en af dem ikke synes de vil aflevere oksebenet, de har fundet efter 2 mdr. gravet ned i haven, men bytter bare med noget andet frem og tilbage et par gange indtil vi kan tage den bestemte ting uden problemer.

Det tager sjældent mere end 1-2 minutter inden det er overstået.

 

De kan godt give lyd fra sig, hvis de på præcis samme tidspunkt når hen til et bestemt ben eller andet godt, men det er slet ikke noget jeg på nogen måde vil betegne som ressourceforsvar.

 

De kan også sagtens dele mad, ben og legetøj... Ret så ofte, så kommer en af dem og deler den gode ting med den anden :lun:

 

 

Tror dog det er noget der tildels er tillært, for vi har aldrig brugt bare at tage hundenes ting fra dem uden at give noget andet i bytte.

For kunne godt forstille mig, at især Bamse kunne have en tendens til at vogte hans ting, da vi så en snert af det da vi fik ham.

Men intet der ikke var væk i løbet af kort tid med bytten gode sager.

 

Om det er arveligt, ligger latent, indlært? Aner det ikke, men er absolut ikke i tvivl om at ALLE hunde kan udvikle ressourceforsvar i hænderne på den forkerte ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...