Hop til indhold

De mest dårlige råd nogensinde overhovedet


Gæst Iben B
 Share

Recommended Posts

Iben, han må aldrig snakke med nogen hunde når hun går med ham.. det ligner altid mest af alt at det er træls at gå med ham. Så jeg synes faktisk det er synd.. hunde skal da have lov til at sige hej, når de begge helt vildt gerne vil..

 

Det synes jeg der er flere gode grunde til at hunde ikke skal..

 

Hundene vænner sig til at skulle hilse på alt og alle hvis det er hvad de oplever i hvalpetiden og det kan give nogle uhensigtsmæssige bivirkninger:

 

Hunden som har hoste må ikke smitte og hidser sig nu meget op, hvad den bestemt ikke har godt af med en infektion i kroppen

 

Hunden som forventer at skulle hilse bliver frustreret når den ikke må - langt fra alle hunde må for eksempel hilse på min hund

 

Hunden som forventer at skulle hilse kan være meget, meget vanskelig at få og bevare kontakt med

 

Hunden som forventer at skulle hilse kan få dette som dagsorden for selve turen og dermed er ejeren sat lidt ude af spil

 

Hunden som bare får lov at hilse når den vil kan have svært ved at lære impulskontrol

 

mv. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 145
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg gik for et par år siden til begynder lydighed med en låne hund (mens min egen var lånt ud til Rally) og der var der en anden ung hund der skulle hilse/snuse til samtlige andre hunde på holdt, ellers kunne den ikke koncentrere sig om at træne - fortalte ejeren den første dag alt imens hun vadede rundt til alle med hunden om var fuldkommen opslugt af at skulle hen til alle de andre hunde!

 

Nå, men jeg var der ikke for at hilse, så jeg sagde bestemt nej-tak og holdt fast i det mens jeg trak væk og resultatet var, at hendes hund "kartede" rundt i snoren og kunne ikke koncentrere sig hver gang jeg og låne-hunden var i nærheden og ejeren var møg-sur på mig og mente, at det helt og aldeles var min skyld.

 

Heldigvis var træner af samme mening som jeg og opfordrede, på dygtig vis, ejere til at forholde sig anderledes til deres problem og få "vanen" af-lært hos hunden igen og kom med gode råd om hvordan osv...

 

Bare en lille historie om, hvor langt ude og problematiske den slags forventninger kan ende med blive når ejere synes "det er okay" at hunden har det sådan... "Problemet"/adfærden er jo tillært og selv-forstærkende og en "biden sig selv i halen"; hvalp vil hilse og ejer giver lov i alle situationer, unghund vil hilse og ejer giver lov i alle situationer, unghund kan ikke forstå den ikke må hilse og bliver fustreret og ejer bliver fustreret og mener at unghund skal hilse for ellers kan den ikke træne...

 

Scenarie kunne være et hvilket som helst andet, på gåturen, i hjemmet osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabell_

"Hvis din hvalp bider dig, skal du bare kaste den om på ryggen og bide den hårdt i øret. Så gør den ikke det igen!"

 

"Nå, din hvalp (12 uger) har ikke et stabilt indkald? Skæld den ud, når den ignorerer dig, så lærer den at respektere dig!"

 

"Du skal tage hvalpen om snuden og råbe "nej" når den tisser indendøre. Ellers bliver den aldrig renlig."

 

 

:damn: Jeg bliver så træt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Westien har ry for at være en sur lille hund. Cookie er den eneste på vejen som den synes rigtig godt om. Og cookie, har også for vane at være en sur lille hund. De tisser en hilsen når de står på hver side af hækken og de bliver begge så glade af lige at få lov til at hilse og ingen af dem overskrider grænser!

Tro mig, jeg synes da heller ikke alle hunde skal hilse altid, jeg er da den første til, venligt at advare om at cookie er hidsig når hun møder en ny hund, men hvis begge hunde så gerne vil, så synes jeg det er småligt af en ejer at gøre sig så meget til ejer at man skal bestemme om hunden må have lidt kammeratlig hygge!! Cookie må ikke alt, men jeg skal dælme da ikke bestemme hvem hun holder af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ejeren en grund til at hundene ikke skal hilse, sygdom eller utilregneligt sind eller noget andet spændende, så fred være med det! Men at hundene ikke skal hilse fordi ejeren har en magtliderlig ide om at hunden bliver et bedre væsen af at blive nægtet at snakke med en hund som den tydelig godt kan lide, det synes jeg nærmere er et dårligt råd... Vi hilser også på naboen selvom jeg hellere vil flygte langt væk, men cookie elsker ham og så skal hun da hilse! De første mange gange vi mødte vejens labbehvalp, var hun sur, men nu hvor meget af hvalpheden er væk, vil de begge enormt gerne hilse og så skal de have lov til det. Når det er hundens gåtur, så skal den da også have opfyldt sine behov for snusning, småtisseri og social logren med halen. Jeg ville dælme blive træt af hvis min kæreste konsekvent nægtede mig at tale med bestemte veninder, fordi han havde en ide om han skulle bestemme over mine følelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ejeren en grund til at hundene ikke skal hilse, sygdom eller utilregneligt sind eller noget andet spændende, så fred være med det! Men at hundene ikke skal hilse fordi ejeren har en magtliderlig ide om at hunden bliver et bedre væsen af at blive nægtet at snakke med en hund som den tydelig godt kan lide, det synes jeg nærmere er et dårligt råd... Vi hilser også på naboen selvom jeg hellere vil flygte langt væk, men cookie elsker ham og så skal hun da hilse! De første mange gange vi mødte vejens labbehvalp, var hun sur, men nu hvor meget af hvalpheden er væk, vil de begge enormt gerne hilse og så skal de have lov til det. Når det er hundens gåtur, så skal den da også have opfyldt sine behov for snusning, småtisseri og social logren med halen. Jeg ville dælme blive træt af hvis min kæreste konsekvent nægtede mig at tale med bestemte veninder, fordi han havde en ide om han skulle bestemme over mine følelser.

 

Nå ja ja, vel ikke ligefrem magtliderlig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ejeren en grund til at hundene ikke skal hilse, sygdom eller utilregneligt sind eller noget andet spændende, så fred være med det! Men at hundene ikke skal hilse fordi ejeren har en magtliderlig ide om at hunden bliver et bedre væsen af at blive nægtet at snakke med en hund som den tydelig godt kan lide, det synes jeg nærmere er et dårligt råd... Vi hilser også på naboen selvom jeg hellere vil flygte langt væk, men cookie elsker ham og så skal hun da hilse! De første mange gange vi mødte vejens labbehvalp, var hun sur, men nu hvor meget af hvalpheden er væk, vil de begge enormt gerne hilse og så skal de have lov til det. Når det er hundens gåtur, så skal den da også have opfyldt sine behov for snusning, småtisseri og social logren med halen. Jeg ville dælme blive træt af hvis min kæreste konsekvent nægtede mig at tale med bestemte veninder, fordi han havde en ide om han skulle bestemme over mine følelser.

 

:shock:

 

Wow!

Så kan man da snakke om at misforstå et formål, at tillægge andre mennesker modbydelige tilbøjeligheder og drage paralleller mellem dyr og mennesker på et noget gyngende grundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Iben, han må aldrig snakke med nogen hunde når hun går med ham.. det ligner altid mest af alt at det er træls at gå med ham. Så jeg synes faktisk det er synd.. hunde skal da have lov til at sige hej, når de begge helt vildt gerne vil..

 

Boris vil rigtig gerne snakke med andre hunde. Han har aldrig lært at han skulle hilse på alle, men det synes han selv. Dette resulterer i, at han gør og springer rundt, hvis jeg ikke afleder ham. Denne adfærd er jo ikke hensigtsmæssig, for mange mennesker og fremmede hunde misforstår hans ivrighed og tror han er vred. Denne adfærd er jo ikke okay.

Hvis jeg så lod ham hilse på alle, bare fordi han 'gerne vil', så ville han da først lære, at den adfærd er i orden og dermed forstærke hans adfærd endnu mere.

Det ville jo ende med, at folk og andre hunde blev bange for det ivrigt gøende kræ.

Samtidig har Boris jo en lettere retarderet 'bror' der nogle gange tror, at han skal bakke Boris op med sin gøen og så ender man med to ivrige hunde som folk mistolker som små hidsige kræ. Dette kan jo ikke være i orden.

Så hellere aflede og lære dem, at de ikke får noget ud af den anden adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabelle

Jeg synes egentlig, det er meget simpelt det med at hilse. Mine hunde er, stort set, altid uden snor. De får lov til at hilse på alle andre hunde, der ligeledes er uden snor. Møder vi hunde i snor, spørger jeg ejeren, om det er OK, at de hilser. Er det ikke OK, beder jeg mine hunde undlade at hilse. De kigger gerne lidt undrende på mig :genert: men accepterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Så fik jeg lige igen den der med, at smide hvalpen ned på ryggen og holde den fast om halsen, indtil den overgav sig :damn:

 

Hvor kommer alt det dominanspjat fra?

Hvorfor er det så udbredt at stort set alle mine kollegaer, mener at når man vælger "alfaen" i kuldet, så skal den konsekvent holdes nede via magt for ellers overtager den herredømmet? :vedikke:

 

Det sværeste ved kollegaer er, at jeg jo sjældent har tid til en forklaring på, hvorfor det ikke forholder sig som de mener.

Og så er det sjældent at kollegaer har lyst til at høre at deres gode råd, er knap så gode :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Køb Anders Hallgrens "Alfasyndromet" og lån den ud til dine kolleger :blink:

 

Haha... Tvivler sgu' på den ville blive åbnet!

Så det er vist spild af penge - Omend den ligger herhjemme, så de kunne såmænd bare låne, hvis de havde nogen som helst interesse i, at få ændret deres syn på hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hiver lige denne tråd frem igen, for nu har jeg da læst noget af det mest horrible :shock:

 

En person skriver at hun har problemer med at hendes hund skider i buret, når den er alene hjemme. Hele beskrivelsen tyder på klassisk separationsangst.

Det råd hun får: Køb et bur, der er så småt, at hunden bliver nødt til at sidde i lorten, hvis den skider derinde. Så skal den nok holde op :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Hiver lige denne tråd frem igen, for nu har jeg da læst noget af det mest horrible :shock:

 

En person skriver at hun har problemer med at hendes hund skider i buret, når den er alene hjemme. Hele beskrivelsen tyder på klassisk separationsangst.

Det råd hun får: Køb et bur, der er så småt, at hunden bliver nødt til at sidde i lorten, hvis den skider derinde. Så skal den nok holde op :stupid:

 

Ja det var da vel nok et fantastisk råd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe jeg har engang hørt en som sagde at man ALDRIG måtte lade sin hund lege med en pudel hund, fordi den ville tro det var et får og så vil den være vild ved fårene :stupid:

 

griner stadig over den engang imellem :P

 

Maria: Kan du ikke bare sige til dine kollegaer som vores kære træner plejer at sige: "Min hund måtte sgu gerne overtage leder rollen herhjemme. Så var det jo ham der skulle lave mad, hente børn, gøre rent, vaske op osv. Så det vil passe mig ganske fint hvis han kravlede op af rangstien :D".

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg lige igen den der med, at smide hvalpen ned på ryggen og holde den fast om halsen, indtil den overgav sig :damn:

 

Hvor kommer alt det dominanspjat fra?

Hvorfor er det så udbredt at stort set alle mine kollegaer, mener at når man vælger "alfaen" i kuldet, så skal den konsekvent holdes nede via magt for ellers overtager den herredømmet? :vedikke:

 

Det sværeste ved kollegaer er, at jeg jo sjældent har tid til en forklaring på, hvorfor det ikke forholder sig som de mener.

Og så er det sjældent at kollegaer har lyst til at høre at deres gode råd, er knap så gode :roll:

 

Det er forhåbentligt ikke min kusine, for så vanker der til næste familiesammenkomst :fyfy:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hiver lige denne tråd frem igen, for nu har jeg da læst noget af det mest horrible :shock:

 

En person skriver at hun har problemer med at hendes hund skider i buret, når den er alene hjemme. Hele beskrivelsen tyder på klassisk separationsangst.

Det råd hun får: Køb et bur, der er så småt, at hunden bliver nødt til at sidde i lorten, hvis den skider derinde. Så skal den nok holde op :stupid:

 

Øv, hvor grimt :(

 

Og det råd kan da ikke være givet af nogen, som rent faktisk har prøvet det.

 

Jeg har tre gange oplevet at komme hjem til en hund som havde fået eksplosiv diarre i buret. Og selvom det var en god størrelse, kunne hun pludselig ikke sidde ned, eller gå rundt og ligge og rigtig strække og dase sig, uden at få lort på sig.

Det var en meget trist hund jeg kom hjem til, som ja, nærmest virkede som om den skammede sig, og slet ikke var glad for at se mig, men bare sad og hang.. Det ville jeg godt nok aldrig råde nogen til at forsøge at fremtvinge med vilje!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, hvor grimt :(

 

Og det råd kan da ikke være givet af nogen, som rent faktisk har prøvet det.

 

Jeg har tre gange oplevet at komme hjem til en hund som havde fået eksplosiv diarre i buret. Og selvom det var en god størrelse, kunne hun pludselig ikke sidde ned, eller gå rundt og ligge og rigtig strække og dase sig, uden at få lort på sig.

Det var en meget trist hund jeg kom hjem til, som ja, nærmest virkede som om den skammede sig, og slet ikke var glad for at se mig, men bare sad og hang.. Det ville jeg godt nok aldrig råde nogen til at forsøge at fremtvinge med vilje!!!

 

Vedkommende lever af at træne hunde. Det kan nok også kun lade sig gøre fordi det er USA. Herhjemme ville hun være på kontanthjælp - håber jeg da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe jeg har engang hørt en som sagde at man ALDRIG måtte lade sin hund lege med en pudel hund, fordi den ville tro det var et får og så vil den være vild ved fårene :stupid:

 

griner stadig over den engang imellem :P

 

:lol: Eftersom en pige i skolealderen i ramme alvor har spurgt mig, om Buzz er et får, så kan jeg godt se, at der måske er noget om snakken :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg fik forleden råd fra en kollega, som har haft adskellige hunde.

 

"Når hvalpen snerrede/viser tænder under leg, skulle jeg først knipse den på snuden, derefter se den i øjene og råbe NEJ...

Faktisk mente hun at det var standart opdragelse, at knipse først på snuden, derefter råbe NEJ. Uanset hvad hvalpen kunne finde på at ulykker...!"

 

Kunne aldrig finde på at aggere sådan. Hvis Siku ikke iforvejen var opkørt, ville han da blive det...

 

Ellers hører jeg råd om bid i hundens øre(for det gør hundemor)....

Træde på bagpoterne, når hunden springer op...

Smøre sennep/chilly på dør/fodlisterne, hvis hunden bider i det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik forleden råd fra en kollega, som har haft adskellige hunde.

 

"Når hvalpen snerrede/viser tænder under leg, skulle jeg først knipse den på snuden, derefter se den i øjene og råbe NEJ...

Faktisk mente hun at det var standart opdragelse, at knipse først på snuden, derefter råbe NEJ. Uanset hvad hvalpen kunne finde på at ulykker...!"

 

Kunne aldrig finde på at aggere sådan. Hvis Siku ikke iforvejen var opkørt, ville han da blive det...

 

Ellers hører jeg råd om bid i hundens øre(for det gør hundemor)....

Træde på bagpoterne, når hunden springer op...

Smøre sennep/chilly på dør/fodlisterne, hvis hunden bider i det...

 

Jeg har aldrig hørt det råd, men jeg har udfoldet det overfor Berneren...uden succes....den væg skulle bare nedlægges... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...