Hop til indhold

Blanding eller ren?


RunaDalby
 Share

Recommended Posts

Hvad synes i om blandinger? Og hvad har i selv?

 

Grunden til at jeg spørger er: min hanhund parrede min venindes tæve ved et uheld. Og nu er vi kommet i tvivl om vi kan finde ordentlige hjem til hvalpene da de ikke er af samme race? Begge små hunde. (Tjekkisk rottehund og cavalier king Charles spaniel) så hvad er jeres syn på blandinger?

Link til indlæg
Del på andre sites

De er begge sunde og raske:) så det er ikke der problemet ligger.

 

Altså er de begge blevet øjenlyst, og fået foretaget andre undersøgelser, der kan sikre at forældrehundene ikke fejler noget i det skjulte som de kan give videre til hvalpene ?

 

 

Jeg er ikke imod blandingshunde (har selv én), men jeg har noget imod folk der bevidst avler på deres blandinger, og derefter kalder det designer-hunde eller hvad ved jeg. Folk der for 2. gang lader en blandingstæve parre med en blandingshan, fordi det første kuld blev såååååå flotte og skønne.

 

 

Min hund er fra en ordentlig UPS'ER på landet, hvor naboens hanhund åbnede hele to døre, for at komme ind til den løbske tæve - Det kan ske, og jeg synes absolut ikke at hundene skal dødsdømmes af den årsag.

 

 

Mange finder blandingshunde utrolig charmerende, så kald dem det de er, en rundkørsel, og sørg så for at de kommer til gode hjem (de er derude ;-)), og for at køberne er indforståede med blandingen, og ved hvad begge racer kræver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare på om hvalpene kunne ske at blive til impuls køb da de er blandinger? Nu har jeg ikke selv haft blandingshunde så jeg ved ikke om der er nogle som hellere vil have blandings hunde eller hvordan det hænger sammen?:)

 

Det du måske skal være opmærksom på, er at nogle mennesker falder for de små racer/blandinger, fordi de nemmere passer ned i en taske. (ja, så er det sagt :lol:).

 

 

Stod jeg med sådan et kuld, ville jeg nok gå efter folk der var interesserede i at dyrke sport med sin hund - Agility f.eks, eller måske som familiehund og så ellers takke nej tak til den unge pige der bare vil have en hund under armen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Synes blandingshunde er dejlige.

Jeg har to stk.

 

Men synes man bør være ærlig overfor sig selv og køberne, når man sætter et blandingskuld i verden.

 

For selvom både mor og far umiddelbart er raske, så kan de have en del forskellige arvelige sygdomme, som endnu ikke har vist sig, eller som de kan nedarve til hvalpene.

Så at forældrenes sundhedstjek hos dyrlægen ikke har vist nogle skavanker, betyder så langt fra at de laver sunde hvalpe.

Det skal man så lade være med at prøve at bilde sig selv og køberne ind.

 

Derudover så er det ofte langt svære at finde ordentlige købere til små blandingshunde.

De er jo tit billigere og selvom mange der ikke køber en dyr hund med tavle, sagtens (og ofte) kan være gode ejere - Så tiltrækker en lille og billigere blandingshund oftere personer som måske ikke helt har sat sig ind i, hvad de ønsker af en hund - Og ikke mindst hvad de kan tilbyde den!!

Det er trods nemmere at lave et impulskøb til 3.000 end til 10.-15.000.

 

Blandingshunde er som oftest fine, søde, dejlige og unikke - Men det er altså lidt som at købe katten i sækken.

Man aner ikke hvad man får af temperament, udseende og sundhed når man køber en blandingshvalp.

Det synes jeg man som sælger bør være bevidst om og hjælpe køberne med, at finde ud af om de nu også vil kunne leve med de "dårlige" egenskaber fra hver af racerne og samtlige af de arvelige sygdomme.

For det er reelt hvad man risikere at en eller flere af hvalpene arver - Og det synes jeg er vigtigt man er bevidst om, når man avler et blandingskuld.

 

Er man ærlig overfor sig selv og køberne, så er der langt større sandsynlighed for, at man ikke sætter et kuld i verden man ikke kan komme af med, eller som ender hos de forkerte mennesker og for et alt for kort liv eller bliver kastebolde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til en anden gang: ved uheld, kan man få en abortsprøjte til tæven. Så behøver man slet ikke at bekymre sig ;-)

 

Jeg synes blandinger som regel er fine og søde, ligesom alle mulige andre hunde, men jeg mener samtidig at der er RIGELIGT med hunde i DK og der ikke er nogen grund til uovervejet at sætte flere i verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to smukke blandinger.... og ville aldrig turde avle på dem, da jeg simpelthen ikke tror på, at jeg ville kunne tiltrække de rette købere... Det er skammeligt (og hyklerisk og dobbeltmoralsk) at sige - når man selv har købt blandinger 2 gange... men gårdhundeblandinger som mine er der 15 af på dusinet og de bliver købt af folk der "bare vil have en hund"... De krav jeg ville have til en hvalpekøber ville næppe kunne opfyldes blandt de købere der meldte sig - så jeg ville ende med at beholde alle kræene selv :lol:

 

Når det er sagt, så er jeg personligt gået i store buer uden om alle blandingskuld der indeholdt cavalier - grundet de voldsomt mange problemer racen kæmper med... og - lad os være ærlige - forældrene til blandingskuld er sjældent tjekket for noget som helst overhovedet....

 

Men når det er sagt, så skal I nok sagtens kunne finde købere til jeres hvalpe. De er jo lavet af 2 små racer - og det er det folk vil have....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst Sus&Siku

Hmm der findes jo folk, som kun fortrækker blandingshunde.

 

Da jeg besluttede, at jeg ville anskaffe mig en hund, kiggede jeg kun efter blandingshunde. Satte mig selvfølgelig ind i racerne og fandt en kombi af dem.

 

Min krav til en hund var dengang, at det skulle være en han, være glad for mindre børn, være doven. Og hunden skulle være lille, så jeg kunne løfte den(ved sygdom! og ved transport)og min datter kunne holde den.

 

Jeg fandt et mix og han passer fint ind i vores dagligdag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...