AnneMangetal Skrevet Maj 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 19, 2012 Jeg så et program om hunde, hvor en forsker fortalte at en almindelig hund kan lære 15 ord. I programmet var der en border der kunne 340 ord! Hvilke ord kan din hund, herunder kommandoer? Bella som i morgen er 15 mdr. kan: Sit, dæk, stå, plads, bliv, finde, søge, apport, spring, rundér, halse, ti (stille), kig, fremad, snur rundt, pind, bold, ninus, ind, ud, kurv, bukke, bakke, dut, snack, toyota (), op, ned, far, mor, moster, gå tur, mis, mus. Det er 34 ord. Plus det løse .... Er det rene "genstande", kan hun 10 ord. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 sit navn og "mad" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Uha han kan mange ord, ved da ikke lige om jeg kan huske dem alle sammen. Sit, dæk, gå tur, gå pænt, kom, find bamse ( han kan navene på sine bamser ), find bolden, slip, mor, ind, ud, op, ned, vente, op i kurven, Jesper, Martin ( mine brødre ), skoven, stranden, hundeskoven, pind, køre bil, køre tog, køre bus, ud på rideskolen, hjem til mor, over, under, bakke, rundt om, kig på mig, sulten, mad, medicin, spring, stille, pote, giv mor kys, i bad, Nuller ( min kanin ) og så kan jeg ikke huske flere, men jeg tror vores hunde kan forstå langt mere end vi tror, ofte tror vi kun de kan forstå ordene, men ord som "gå tur " reagere de blot ekstra på, fordi de ved det indebærer noget godt, lidt ligesom når vi snakker med børn, hvis vi siger de skal i tivoli reagere de ekstra positivt, men det betyder ikke at de ikke har forstået alt det andet vi har sagt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Altså det er uden nogen form for tegn ik? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Øhh - min kommende konkurrencehund på 14 mdr. Kan nogenlunde sit og kom. Det var så vist det Han kan rigtig mange af konkurrence øvelserne - vi mangler bare at sætte stimulus (kommando) på. Ups må hellere se at komme igang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 jeg kan simpelthen ikke forstå, at hunde kun kan forstå 15 ord i gennemsnit. umiddelbart kan halfdan noget mere end det, og jeg har absolut indtryk af, at han er en af de hunde i verden, der forstår allerallermindst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Maj 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Måske de mente 15 genstandsord (pind, bold, gul bamse osv)? Hunden i programmet kunne have 100 bamser liggende, og så hente den specifikke bamse hun blev bedt om. Hun kunne også hente bamser ud fra billeder:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 nåja, det ville give meget mere mening for mig. i så fald kan halfdan 0 ord har prøvet at lære ham forskellen på to forskellige stykker legetøj, det var ikke nogen succes. han kan heller ikke navnet på nogen mennesker eller hunde, selv om det også er noget, jeg prøver at lære ham. han forstår heller ikke "mad" eller "godbid" osv., men han forstår dog "skal du se hvad mor har" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ida_Asta Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Pajko kan en del ord, selvom det nogle gange svigter, når han skal hente en bestemt ting... Det sker især når han bliver overivrig, og ikke rigtig hører efter hvad jeg siger.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Basse var vist i samme liga som Halfdan. Det eneste genstandsord hun kunne var "legetøjet". Og det dækkede vist over alt som var sjovt og kunne samles op... Hun kunne en del kommandoer, altså, dem hun gad lære, og derudover fattede hun ingenting, heller ikke navnene på nogle som helst mennesker eller hunde. Hun lærte det aldrig, selvom jeg virkelig virkelig forsøgte at indprente det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Ud over de almindelige lydigheds-kommandoer og agility- kommandoer, så kan Dupond faktisk meget. Bil = han finder selv vores bil på parkeringspladsen Bold = orange bold Tennis = grøn bold vand = han drikker af skålen Far = går hen til ham den lange mor = går hen til mig ryste = han ryster sig (god kommando på regnvejrs-dage) tørre = han stiller sig med siden til og får tørret poter anden side = han vender sig og får tørret poter på den anden side mor kigge = han sætter sig eller ligger på siden, så han kan undersøges ved dyrlægen eller af mig klap = han kommer hen og får klar og kram, da han ikke er en klappe-hund. Surt nok at skulle have kommando på nusning Han kan mange flere Men det er jo svært at huske dem alle, når det er "bare er noget man bruger" i hverdagen. Jeg troede i laaaaaang tid, han var små-dum, men han er ret klog. Jeg er mest stolt af "ryst" kommandoen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Min hund kan et genstandsord. Bold. Og 'bold' gælder for alt legetøj, også pinde. Kommandoer, tja ... umiddelbart ville jeg sige han kan en del, men når jeg tænker efter er det måske ikke så mange igen. Det er vel bare fordi jeg synes han kan det mest nødvendige. Men vi har også så mange rutiner, hvor jeg egentlig tror han mere læser mit kropssprog, eller ved hvad der forventes, end hører lige præcis hvilket ord der kommer ud af munden på mig. Når han f.eks. tigger ved bordet siger jeg noget i stil med 'hvad tror du selv?', men det er nok mere mit blik han reagerer på. Fast kan han: stanna (bliv), fri, søge, nej, ja, kom her, fod (fri ved fod), titta (kig på mig), gå (som i gå væk), gå hen og læg dig. Han blander tit sit og dæk sammen, så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken på at han kan dem Hans 'plads' er også tit lidt alternativ, men han ved da at det betyder at han skal sætte sig sådan nogenlunde i nærheden af mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Museklik Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Dæk, sit, her, slip, tag, "tisse i haven" "ud at gå". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chilli Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Nu har jeg så ikke hund endnu ...men vi arbejder på det :slem: Men hvis jeg kigger på naboens hund, kan den ET ord, Møgkøter......i en alder af 14 mdr. tisser den stadig på gulvet, kan ikke gå i snor osv...Han mener så selv at han er den perfekte hundeopdrager...men jeg tænker nu mit.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 sit navn og "mad" Er der brug for mere, spørger Maggie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Der menes genstands ord.. Altså at du siger "bold" så ved den hvad en bold er, og du siger "mand" så ved den hvad en mand er... Altså at den kan genkende genstande fra hinanden. Signaler/komandoer tæller altså ikke med som forståelse af en genstand. Dexter forstår ikke nogle genstande, og vi har ikke trænet at definere dem fra hinanden. Jeg har set klippet med den Border collie, det var helt sygt.. Er det ikke der hvor han ligger et nyt legetøj ind (Tror han kalder den Darwin?), og beder hunden finde det.. Da hunden ikke har lært ordet, vælger den at tage den eneste legetøj den ikke kender (Som jo så er korrekt)... Det er altså super klogt gjort!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Nissan kan vist ikke navnet på bestemte "ting" andet end, vand, godbid og mad... og om han skal "have sele af" hmm :hmm: tror han er ved at lære hvad "kommer far" betyder... for han er begyndt at kigge hen på døren. men det er overhovedet ikke i nærheden af robin der kan navnene på alle de personer han kender. man kan sidde og kommandere ham hen til forskellige personer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Ninja ved hvad 'far' betyder, og render straks afsted for at finde ham. 'legetøj' eller 'bold' dækker over den genstand hun sidst har haft lidt sjov med, og kan altså være alt lige fra en grankogle til mine sko (hvilket er knap så heldigt ). På en god dag kan hun sortere bolden ud af sin legetøjsbunke, når jeg beder hende finde 'bolden', men om det er fordi den har størst værdi for hende/er sjovest at lege med, aner jeg ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Er der brug for mere, spørger Maggie haha nej det tror jeg ikke jer hvis hunde kan sit, dæk osv. Kan de reelt kommandoen uden håndtegn. Altså hvis i står helt stille og neutralt og siger sit eller dæk? skipper kan en hel del kommandoer men der skal håndtegn med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 haha nej det tror jeg ikke jer hvis hunde kan sit, dæk osv. Kan de reelt kommandoen uden håndtegn. Altså hvis i står helt stille og neutralt og siger sit eller dæk? skipper kan en hel del kommandoer men der skal håndtegn med. Da hun var i træning, kunne Basse alle sine kommandoer verbalt, og dem med håndtegn uden den verbale kommando Men jeg havde ikke lært hende håndtegn på særlig mange, for jeg var simpelthen ikke opfindsom nok! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Mine kan mange ting uden håndtegn - bruger ikke håndtegn ret meget. så sit, dæk, give five, give ten, nysser, tørre, næse, ører, pote, bur, tis, stop, spise, mad, tæppe, kurv, tur, gå og mange andre giver omgående reaktion. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Liva kan stort set alle kommandoer uden håndtegn, mens Maggie stadig har håndtegn på alle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Cookie kan "hvor er far?" Yderst nyttig kommando når jeg synes kæresten har sovet længe nok i weekenden. "ruullle" = rulle rundt "helt død" =spil død "pote" = løft poten når hun skal have sele på / giv pote "Mad" eller "sulten" "Sid pænt" istedet for sit "mys" = kys. "Mor få mys" resulterer dog altid i at hun overslikker "fars" ansigt... "Mor" og "far" "Nubbes" =gnubbes med håndklæde "Gæster" = mine forældre "dytbil" = vi skal ud til bilen og køre et sted hen "Cookie med?" = hun skal med et sted hen "av-av" = have ondt et sted. Hun har ihvertfald været meget hensynsfuld her efter min knæoperation hvor jeg har vist hende mit av-av. Jeg peger også på hendes ben og spørger "cookie har av-av?" Når hun halter. Hun kan mange flere, også kende forskel på et par af sine tøjdyr. Vi taler generelt baby-agtigt til hende, altså siger "mor få mys" istedet for "må mor få et mys" fordi hun lader til at reagere bedre på kortere sætninger hvor der bliver lagt vægt på de vigtige ord.. og så er det hyggeligere at sige dytbil Jeg tror at de ord som andre også kan sige til hende, hvor hun tillægger det den samme betydning som når jeg siger det, må være forståelse for ordet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret Maj 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2012 Genstande: Far Mor Gangen Snor Sele Godbider Mad Hest (Bamse) Rotterne (kælerotter) Hektor (bedste hundeven) Bente (min mor) Bil Hundetræning Tommelfingeren (Så slikker de på den nærmeste tommelfinger) Sengen Hmm lige hvad jeg kan huske Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2012 Jeg har ikke talt hvilke ord Pelle kender betydningen af, men der er især ét ord han reagerer på: "Kommer"... "I dag kommer Thea" (hundeveninde) virker ved at han stiller sig ved havedøren og holder øje. "Maj-Britt kommer i dag" giver opmærksomhed, men han er vant til, at vi henter hende ved toget, så den situation og dermed reaktion er anderledes Siger man "kommer" bliver han i det hele taget meget opmærksom og han har forbundet ordet med noget han synes er positivt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts