Siri Skrevet Maj 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 24, 2012 En spændende undersøgelse fra Norge, som jeg lige ville dele: Sådan undgår hunde hofteledsdysplasi | Videnskab.dk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst boble Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 spændende...!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Sjov nok har mine hunde det lige som beskrevet, og jeg har en hund med D/E hofter, resten har A og B Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Maj 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Sjov nok har mine hunde det lige som beskrevet, og jeg har en hund med D/E hofter, resten har A og B Ja - mine hunde har det også som beskrevet - de har A. Det er især interessant det med varieret motion i vækstfasen. Rigtig mange, synes jeg, er motionsforskrækkede når hunden er ung - det kan så vise sig ikke at være helt hensigtsmæssigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Siri- du har fået en spalte i ude og hjemme Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Spændende.... Det er da i hvertfald noget der er værd at tænke over. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Intet nyt under solen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Maj 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Siri- du har fået en spalte i ude og hjemme Ja - hvis du så den første gang jeg var i, der var jeg også på forsiden. Der havde de så valgt at placere en rød bobble lige over mit hovede, hvori der stod: Netdating gjorde mig kynisk... Tak for det siger jeg bare :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Ja - hvis du så den første gang jeg var i, der var jeg også på forsiden. Der havde de så valgt at placere en rød bobble lige over mit hovede, hvori der stod: Netdating gjorde mig kynisk... Tak for det siger jeg bare :blink: Thi hi ja det så jeg godt, køber trofast udeoghjemme hver onsdag, så spottede dig med det samme :blink: Ærligt du ikke har mere klummeplads. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Maj 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Intet nyt under solen. Jeg kan jo ikke gøre for at du er klogere end mig, vel :blink: Lidt nyt under solen er der altså for mig.. jeg vidste eks. ikke, at der ikke er sammenhæng mellem hurtig vækst og HD... det troede jeg! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Ja - hvis du så den første gang jeg var i, der var jeg også på forsiden. Er der en netversion, så man kan læse dig uden at købe ude og hjemme? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Maj 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Er der en netversion, så man kan læse dig uden at købe ude og hjemme? Aner det ikke... Der er også grænser for hvad man kan skrive af spændende ting på 200 ord, men det er rigtig sjovt. Og en god måde at give lidt aktiveringsinput til en super bred målgruppe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Ja - hvis du så den første gang jeg var i, der var jeg også på forsiden. Der havde de så valgt at placere en rød bobble lige over mit hovede, hvori der stod: Netdating gjorde mig kynisk... Tak for det siger jeg bare :blink: jeg så det på færgen hjem fra DK og skrev om det i alt og intet!! :banan: Og jeg lagde slet ikke mærke til dit dårlige forhold til netdating, så forhåbentligt har andre heller ikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Maj 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 jeg så det på færgen hjem fra DK og skrev om det i alt og intet!! :banan: Og jeg lagde slet ikke mærke til dit dårlige forhold til netdating, så forhåbentligt har andre heller ikke Haha - godt at høre, at du ikke lagde mærke til det Og just for the record: Jeg har ikke gjort i det der netdating - og jeg vil selv mene, at jeg ikke er kynisk :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Jeg tror ikke rigtig på artiklen. Min egen hund har gjort alt som i artiklen og har da rigtig nok A hofter, men til gengæld dårlige albuer (på billederne - hunden ved det stadig ikke). Hans søskende har alle A hofter (8 stk), og en mere er så gået ud med dårlige albuer. Underligt. de har været vant til at løbe frit på landet, men har til gengæld forseret 3 trappetrin op og ned flere gange dagligt fra de var 6 uger til 8 uger. en af Barney´s søskende vejede ved sidste træf 40 kg. (til sammenligning vejer barney 28). den havde de fineste led. Hvorimod Barney jo så har fået alt det optimale foder, motion osv. og har fået dårlige led. Min opdrætter (som er dyrlæge) mener helt sikkert at det er genetik alene der bestemmer om en hund får dårlige led eller ej. Hun mener også at man godt kan have en hund med på lange gåture mens den er ung (Barneys søster som hun selv beholdte var med på en 12 km. tur før den var et halvt år og har 0 og A), da den kun vil udvikle dårlige led hvis den er genetisk disponibel (eller det opstår spontant). selvfølgelig ikke lange ture hver dag og ikke hoppe og springe rundt, men hun mener altså ikke at det har den store betydning, da hun tror på det er genetikken der bestemmer det. Og må efterhånden indrømme at det også er det jeg hælder mest til efterhånden. Indenfor 6 år har jeg haft 3 hvalpe, hvoraf den første havde meget dårlige led (flere forskellige sygdomme), den næste var SÅ fin i røngent og nu Barney som har lidt skygger på albuerne. Og de er alle 3 blevet passet på, luftet fornuftigt, fået korrekt foder osv.. Og når en hund på 40 kg. som helst vil sidde eller ligge som 12 måneders kan gå ud med 0 og A, mens en bror der er passet efter alle kunstens regler går ud med anmærkninger, så begynder jeg rigtig at tro på at det er gener der spiller ind. Nå ja, det blev lidt langt og måske lidt rodet. Jeg synes det er "spændende" med det her HD/AD for hvis man kunne knække koden kunne det måske være lettere at undgå. Jeg er personlig blevet lidt huk på ideen om at det er genetik der spiller mest ind, da jeg efterhånden selv har prøvet og har set flere eksempler hvor jeg synes det er eneste forklaring eller mulighed. Så det var bare lige mine tanker om emnet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Jeg synes det var en lidt underlig artikel, der egentlig gjorde mig endnu mere forvirret end jeg troede at jeg var.. Hvad er deres definition af "motion"?. Aflives "myten" (det fandt man aldrig ud af om det er) at ulødigt foder og for meget belastning kan give HD? og hvorfor skulle det være bedre at hvalpen kom fra en gård end fra et parcelhus?. Hvordan kan de afgøre at vægten ikke har noget at sige, for jeg har da en opfattelse af at labben og irsk ulvehund har flere muskler i forhold til deres vægt end newf`er og leonbergere, så kan ikke forstå at man kan ignorere musklernes styrke i forhold til hundens vægt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Jeg tror ikke rigtig på artiklen. Min egen hund har gjort alt som i artiklen og har da rigtig nok A hofter, men til gengæld dårlige albuer (på billederne - hunden ved det stadig ikke). Hans søskende har alle A hofter (8 stk), og en mere er så gået ud med dårlige albuer. Underligt. de har været vant til at løbe frit på landet, men har til gengæld forseret 3 trappetrin op og ned flere gange dagligt fra de var 6 uger til 8 uger. en af Barney´s søskende vejede ved sidste træf 40 kg. (til sammenligning vejer barney 28). den havde de fineste led. Hvorimod Barney jo så har fået alt det optimale foder, motion osv. og har fået dårlige led. Min opdrætter (som er dyrlæge) mener helt sikkert at det er genetik alene der bestemmer om en hund får dårlige led eller ej. Hun mener også at man godt kan have en hund med på lange gåture mens den er ung (Barneys søster som hun selv beholdte var med på en 12 km. tur før den var et halvt år og har 0 og A), da den kun vil udvikle dårlige led hvis den er genetisk disponibel (eller det opstår spontant). selvfølgelig ikke lange ture hver dag og ikke hoppe og springe rundt, men hun mener altså ikke at det har den store betydning, da hun tror på det er genetikken der bestemmer det. Og må efterhånden indrømme at det også er det jeg hælder mest til efterhånden. Indenfor 6 år har jeg haft 3 hvalpe, hvoraf den første havde meget dårlige led (flere forskellige sygdomme), den næste var SÅ fin i røngent og nu Barney som har lidt skygger på albuerne. Og de er alle 3 blevet passet på, luftet fornuftigt, fået korrekt foder osv.. Og når en hund på 40 kg. som helst vil sidde eller ligge som 12 måneders kan gå ud med 0 og A, mens en bror der er passet efter alle kunstens regler går ud med anmærkninger, så begynder jeg rigtig at tro på at det er gener der spiller ind. Nå ja, det blev lidt langt og måske lidt rodet. Jeg synes det er "spændende" med det her HD/AD for hvis man kunne knække koden kunne det måske være lettere at undgå. Jeg er personlig blevet lidt huk på ideen om at det er genetik der spiller mest ind, da jeg efterhånden selv har prøvet og har set flere eksempler hvor jeg synes det er eneste forklaring eller mulighed. Så det var bare lige mine tanker om emnet Jeg har det lidt som dig. Jeg gjorde "alt" rigtigt med Liva, bortset fra genetikken. Ingen trapper, ikke overdreven motion og et large breed foder, men alligevel har hun en D-hofte. Med Maggie har jeg gjort det samme + tjekket hundeweb for HD/AD resultater inden. Hun fik taget billeder i mandags og jeg har ikke det officielle resultat endnu, men dyrlægen siger fine fine hofter og albuer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Den tror jeg hellerikke på , da vi i spanielklubben har haft offenliggjort HD resultater i flere år. Og det var jo stort set samme familier, der ofte fik dårlig status, uanset hvordan opdrætter boede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Okay og Kanvas er der et 1/2 år imellem, jeg har ikke gjort forskel på de to. Kanvas er endda en Golden retriever, som er mere disponeret for HD end Okay. Okay har D-E hofter, Kanvas har B. Jeg er ret sikker på at genetik er synderen. Alle mine andre hunde igennem tiden ( 12 stk. ) har fine hofter, og jeg har ikke gjort noget anderledes. Så nå opdrætter forsøger at gardere sig ind under miljø, kan jeg godt blive lidt stram i masken Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 vi bor i et byhus i 4 plan + trapper ned til haven. Ikke stejle lange trapper, men der er en del af dem. Og skipper har rendt op og ned af dem mange gange dagligt siden han var 8-10 uger. Han har A hofter og 0 albuer. Vi bor også i byen så de fleste daglige ture foregår på fortove osv. Om det er mere held end forstand skal jeg ikke kunne sige. Men jeg holder nu også på at generne må spille en meget stor rolle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Nu er det jo kun en kort opsummering af en større undersøgelse. Jeg læser ingen steder i artiklen at genetik ikke er en medspiller i HD-problematikken. Tværtimod: "Hofteledsdysplasi (HD) er en genetisk betinget sygdom hos hunde, som også findes hos flere andre arter. Hunde er ikke født med HD, men genetisk disponerede hvalpe kan udvikle sygdommen i forskellig sværhedsgrad. Hvor tidligt hunden får symptomer på sygdommen og hvor længe den lever, afhænger af graden af HD." Men den mest interessante myteaflivning er den med fodring og vækst. Jeg har aldrig forstået den der med at at store racer skal "underernæres" så de vokser langsommere for at undgå HD - det kunne jeg da ikke finde på at gøre med mine børn - børn og dyr i vækst skal da have adgang til bedst og flest mulige vigtige næringsstoffer til at bygge deres krop af . Nej ingen skal være overvægtige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Jeg protester bare lidt . Ingen af mine er blevet underernæret omend jeg ofte er blevet opfordret til at give border collie hvalpen mindre at spise mår de blev for høje i bagenden. Opdrættere er utrolig hurtige til at give miljø skylden, og jeg er sikker at jeg kommer til at høre meget om den artikle på dvs racemøder. Jeg har ofte hørt en norsk undersøgelse refereret på disse møder ( som i f.eks Golden verden oftest går ud på at få lov at avle på c hofter) 60 procent af alt hd skyldes miljø ( hvis hunden i forvejen er disponeret for det) sætningen i parantesen undlader alle så at nævne. Sådan kan alle disse fine undersøgelser tolkes. Hvis det er det man vil Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Er det egentligt ikke noget med at man indenfor visse racer gerne må avle på C-hofter så længe man sørger for at hunden man parrer med har fået et bedre resultat? Altså B eller A-hofter? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Maj 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Er det egentligt ikke noget med at man indenfor visse racer gerne må avle på C-hofter så længe man sørger for at hunden man parrer med har fået et bedre resultat? Altså B eller A-hofter? Du må faktisk - inden for rigtig mange racer - parre med D og E hofter... desværre! Reglerne blev ændret i januar i år - der er stadig enkelte specialklubber der ikke har forhandlet færdig med DKK, men for rigtig mange racer gælder de nye regler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Maj 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Jeg protester bare lidt . Ingen af mine er blevet underernæret omend jeg ofte er blevet opfordret til at give border collie hvalpen mindre at spise mår de blev for høje i bagenden. Opdrættere er utrolig hurtige til at give miljø skylden, og jeg er sikker at jeg kommer til at høre meget om den artikle på dvs racemøder. Jeg har ofte hørt en norsk undersøgelse refereret på disse møder ( som i f.eks Golden verden oftest går ud på at få lov at avle på c hofter) 60 procent af alt hd skyldes miljø ( hvis hunden i forvejen er disponeret for det) sætningen i parantesen undlader alle så at nævne. Sådan kan alle disse fine undersøgelser tolkes. Hvis det er det man vil Den har jeg hørt ufatteligt mange gange før. Jeg skal blankt indrømme at jeg ikke er HD ekspert - det er jo heldigvis ikke et stort problem (endnu) i min race, så jeg kan kun min basisviden. Er det virkelig sådan, at 60% af HD skylde miljøfaktorer såfremt hunden er genetisk disponeret for HD? For så er det jo noget helt andet end det, at sige at 60% af HD skyldes miljø. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts