Hop til indhold

Jeg er simpelthen rystet


NickiA
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige kommet hjem fra arbejde, og da jeg gik ud fra arbejde så jeg en mand gå tur med sine to små hunde hvor den ene var en stor chihuahua på vej over et kryds bliver den meget bange og lægger sig ned, men manden skal over så den bliver bare trukket hele vejen over mens den med alt kraft står imod, og så også lige over cykelstien selvom der kommer cykler imod den. Mandens selv går en 2-3 meter længere fremme da han bruger flexline. Hunden kommer så endelig over og ligger sig ned men i stedet for at tjekke til sin hund bliver den da bare hevet fremad igen uden nogle tanke på at hunden på det tidspunkt ligger og glider hen af asfalten.

 

Jeg stiger af cyklen og begynder at gå imod ham, og da han ser mig kan han godt se den er gal, så stopper endelig op og hunden løber glad hen til ham, men i stedet for at tænke på sin hund løfter han den fandme op i selen så dens bagpoter lige røer jorden og trækker den nogle meter frem hvorefter han lader den falde til jorden igen og så går de videre....

 

Jeg var simpelthen i chok, hvad fanden tænker idioten på, jeg var rasende men alligevel kunne jeg slet ikke få mig selv til at råbe op, var dog lige ved, sådan et menneske skulle bare ikke i nærheden af at håndtere dyr.... føj

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt svært at fprstå historien... men altså, er vi på vej henover en vej og den ene af mine går i æsel, så trækker jeg sgu også bare videre.... Man kan da ikke stoppe midt på en vej eller en cykelsti, det kan ligesom være relativt livsfarligt for både fører og hunde! Det er nok knap så pædagogisk, men sådan er livet nu engang...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænkte lidt det samme. altså, du vil også af og til kunne se en tyk dame på indre nørrebro trække afsted med komplet hysterisk, liggende/imodstrittende hund. jeg ved ikke engang, om jeg synes, at det er sådan vildt upædagogisk, nogle ting er bare, som nogle ting er, og når jeg siger, at vi går (f.eks. forbi løbsk tæve eller rasende hanhund), så betyder det altså går, ikke slå bremserne i. man skal selvfølgelig ikke gøre fysisk skade på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok ikke hverken første eller sidste gang han behandler hunden sådan. Jeg forstår ikke, at du ikke sagde noget til ham, hvis hans behandling af hunden rystede dig. (Nu var jeg der ikke selv, så jeg kan ikke sige, hvordan jeg ville opfatte det, men du skriver selv, at du er rystet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der chi jeg passede akut, smed sig i protest hver gang vi skulle ud at gå. Når det ikke virkede at lokke med ham, trak jeg ham en meters penge, og prøvede så igen. På græs virkede det bedst:-) Efter et par dage var der ikke mere bøvl med ham.

 

Det var så tydeligt at han bare var vant til at blive båret rundt, men jeg nægtede altså at bære rundt på en overvægtig chi i 30-45 min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Scenariet lyder da ikke for smart nej, og i flexi... men jeg tænker også midt på en vej? Jeg var nok heller ikke ligefrem stoppet op og givet mig til at finde pølserne frem.

 

Mit kræ har faktisk lært at skynde sig over vejen. Denne indlæring er kommet som konsekvens af, at hun engang havde for vane at sætte sig til at klø sig midt på vejbanen. Som i altid. Tror det bundede i usikkerhed over biler/lastbiler og overspringshandlen.

Nå men, bottomline, så har jeg stået i lignende situationer. Og der har jeg sgu også bare trukket, for alternativet er ligesom at vi begge bliver slået ihjel eller i hvert fald kommer slemt til skade. Og så har jeg det ligesom SL, at når jeg siger at vi går, så skal hun altså gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis mine lægger sig fladt ned, så tjekker jeg godt nok, hvad der er galt - hvis hunden ikke gider gå tur, så er der da noget galt (fysisk eller mentalt), men ved også er erfaring, at den slags ejer altid ved bedre og hunden bare skal GÅ når der bliver sagt gå.

 

Fx overvægtig chihuahua, altid vant til at blive båret, har godt nok ikke været behageligt for den, at blive trukket rundt, jeg havde nok ladet den få lov at starte med korte gåture, bare fordi jeg har en anden tilgang til overvægtige taskehunde end ejeren har, skal hunden ikke udsættes for en stroppetur af den grund. Jeg vover et øje og synes det lyder ret Milan-agtigt :oops: 'bange for det glatte gulv? Jamen så flår jeg dig da bare ind på det glatte gulv til du stopper med det pjat'

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis mine lægger sig fladt ned, så tjekker jeg godt nok, hvad der er galt - hvis hunden ikke gider gå tur, så er der da noget galt (fysisk eller mentalt), men ved også er erfaring, at den slags ejer altid ved bedre og hunden bare skal GÅ når der bliver sagt gå.

Ja jo - men igen, det her er midt på en VEJ?

 

Det mest pædagogiske havde da været at samle hunden op, bære den ind til siden og tjekke om der er noget i vejen. Det er vi helt enige om. Men som sagt, så har jeg også slæbt mit kræ over vejen, for jeg tager ikke lige 20 kg på nakken og løber, imens lastbilen kommer nærmere og nærmere :lol: så jeg vil helst ikke dømme andre for at gøre det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det sker jo af og til for mig, hvis Karla fx opdager et barn på den side af vejen vi er på vej imod. Så vil hun ikke med! Men det er der altså bare ikke noget at gøre ved! Vi bor ved siden af en ekstremt befærdet vej, som jeg opfordrer begge kræ til at løbe henover sammen med mig. Så man KAN ikke gå i æsel midt på den og nægte at gå videre - så dør man, eller kommer ihvertfald slemt til skade! Så der er ingen kære mor. Vi SKAL over, og så må vi tage problemet med barnet derefter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis mine lægger sig fladt ned, så tjekker jeg godt nok, hvad der er galt - hvis hunden ikke gider gå tur, så er der da noget galt (fysisk eller mentalt), men ved også er erfaring, at den slags ejer altid ved bedre og hunden bare skal GÅ når der bliver sagt gå.

 

Fx overvægtig chihuahua, altid vant til at blive båret, har godt nok ikke været behageligt for den, at blive trukket rundt, jeg havde nok ladet den få lov at starte med korte gåture, bare fordi jeg har en anden tilgang til overvægtige taskehunde end ejeren har, skal hunden ikke udsættes for en stroppetur af den grund. Jeg vover et øje og synes det lyder ret Milan-agtigt :oops: 'bange for det glatte gulv? Jamen så flår jeg dig da bare ind på det glatte gulv til du stopper med det pjat'

 

nu gør min hund det kun i situationer, hvor jeg overhovedet ikke er i tvivl om, hvorfor han stopper. f.eks. hvis vi passerer en hanhund, som råber røv, og halfdan så vil hen og slå på tæven. der er altså ingen kære mor, der bestemmer jeg, at vi skal forbi i rimeligt raskt tempo. jeg kunne selvfølgelig løfte ham op i stedet, men det er vel nogenlunde lige upædagogisk. han får selvfølgelig mulighed for, med korte mellemrum, at vælge at bevæge sig selv i stedet - og det gør han da også lynhurtigt. tror det lyder mere brutalt, end jeg synes det er :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu gør min hund det kun i situationer

 

Mine har halsbånd (tror andre bruger sele), er nemme at løfte op og er 'mere velopdragne' på gåture (NU går vi, så rejser man sig, med mindre der seriøst er noget galt) - så måske det gør en forskel. Men jeg synes stadig I er ret brutale, i alle andre sammenhænge skal man reagere på hundens signaler, ikke brutalt tvinge den direkte mod klamme børn etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har halsbånd (tror andre bruger sele), er nemme at løfte op og er 'mere velopdragne' på gåture (NU går vi, så rejser man sig, med mindre der seriøst er noget galt) - så måske det gør en forskel. Men jeg synes stadig I er ret brutale, i alle andre sammenhænge skal man reagere på hundens signaler, ikke brutalt tvinge den direkte mod klamme børn etc.

 

halfdan er i sele, jeg ville ikke slæbe ham i halsbånd. og vi har et "kom så går vi"-signal, og en fuldstændigt klar aftale om, at hunde på fortove passeres pænt og hurtigt - det fungerer 95% af tiden, og de sidste 5% er jeg ikke i tvivl om, at han udmærket er klar over, hvad det er jeg beder ham om. for mig er det ikke så meget en ideologisk ting, det er rent pragmatisk, at vi skal ud af situationen, før den bliver farlig/ubehagelig/urimelig over for andre. og i vores tilfælde drejer det sig aldrig om at tvinge ham hen til ting (så skulle det netop være fordi han stoppede midt på vej el.lign., det har jeg vist ikke prøvet) - det er kun et spørgsmål om at tvinge ham væk fra ting, som jeg HAR fortalt ham helt tydeligt, at han ikke skal hen til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har halsbånd (tror andre bruger sele), er nemme at løfte op og er 'mere velopdragne' på gåture (NU går vi, så rejser man sig, med mindre der seriøst er noget galt) - så måske det gør en forskel. Men jeg synes stadig I er ret brutale, i alle andre sammenhænge skal man reagere på hundens signaler, ikke brutalt tvinge den direkte mod klamme børn etc.

 

Jamen, ingen tvivl om at Karla føler sig overgrebet når hun bliver trukket frem mod det grimme barn imod sin vilje... men da hellere det end at vi alle tre bliver mast af en bus! Jeg ved jo logisk at bussen er mere farlig end barnet, det ved hun ikke, men eftersom jeg nu engang er den "voksne" så træffer jeg dette valg for hende. Helt uden diskussion!

 

Går vi et sted hvor det ikke er farligt at stoppe, så kan vi godt tage en samtale om de grimme børn og få en ostehaps for at forholde os roligt i deres nærhed. Men sgu ikke midt på ringgaden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der chi jeg passede akut, smed sig i protest hver gang vi skulle ud at gå. Når det ikke virkede at lokke med ham, trak jeg ham en meters penge, og prøvede så igen. På græs virkede det bedst:-) Efter et par dage var der ikke mere bøvl med ham.

 

Det var så tydeligt at han bare var vant til at blive båret rundt, men jeg nægtede altså at bære rundt på en overvægtig chi i 30-45 min.

 

Så skulle du prøve en Bullmastiff-Grand Danois! :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er min "No mercy" politik det falder ind under... Vi har ganske få ting hvor jeg har sagt at der er der ingen diskussion, og ingen "tagen hensyn"... Over vejen skal vi, færdig bum!

 

Lagde han sig ned på en gåtur midt på fortorvet ville jeg afgjort med det samme tage problemet, men jeg nægter at gøre det midt ude på en vej... Der må jeg igen tænke på ikke kun min egen sikkerhed men også folk i evt. biler og dem omkring os... Jeg kan jo ikke stoppe hele verden fordi min hund har valgt at sætte sig ned.. Jeg ville afgjort så snart vi havde krydset vejen tjekke et evt. problem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså ... Jeg må indrømme at det her havde jeg ikke haft tålmodighed til:

 

 

Hvis det er noget hunden ofte gør, så ville jeg altså heller ikke gide stoppe op og tjekke hunden igennem - altså hvis jeg VIDSTE at det bare var i ... trods?

 

Ninja har aldrig gjort det, og sker det en dag, vil jeg være sikker på at noget er i vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ligger hunde sig da, fordi de bare ikke gider gå? Vil der som regel ikke være en årsag til det? Fx. at de er utrygge ved at gå den vej eller noget i den stil?

 

Der må da være en eller anden grund til, at de gør det? Eller hvad? Kan de godt finde på at gøre sådan noget i ren trods?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan stadig ikke se pointen i at hvis ens hund ikke vil gå at det er i orden at trække den, mens den ligger ned hen af jorden, det giver i min verden ingen mening... for da han endelig stoppede op og gik tilbage til sin hund rejste den sig jo fint og fulgte efter, den var jo bare tydeligt bange...

 

jeg kan self. godt se meningen i at skal man over et lyskryds så skal det self. gå lidt stærkt, men så må man da tage sig pænt af sit dyr bagefter, hmmm bare fuldstændig grotesk i min verden, men vi er jo self. alle forskellige, og det kan da godt være at mange ikke ville opfatte situationen så hårdt som jeg gjorde, men i min verden er det bare ikke måden at håndtere sin hund på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ligger hunde sig da, fordi de bare ikke gider gå? Vil der som regel ikke være en årsag til det? Fx. at de er utrygge ved at gå den vej eller noget i den stil?

 

Der må da være en eller anden grund til, at de gør det? Eller hvad? Kan de godt finde på at gøre sådan noget i ren trods?

 

min hund kan f.eks. finde på at lægge sig, hvis han vil hen til en hund, som han ikke må komme hen til. heldigvis ikke så tit, ikke hvis jeg er på forkant med situationen. han lægger sig også en sjælden gang, hvis han har fundet noget VIRKELIG lækkert, som jeg ikke vil have, at han spiser. igen sker det kun, hvis jeg ikke har opdaget det tids nok til at styre tilstrækkeligt uden om og ligesom tage kontrol over situationen mens tid er. men ja, så prøver han ligesom diskret at kravle/krabbe sig hen ad jorden for at nå hen til brækklatten/menneskepølsen/den udsmattede kebab. godt jeg ikke har grand danois med mine opdragelsestalenter :roll: men ja, absolut ren trods, du ville ikke være i tvivl, når du så det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

min hund kan f.eks. finde på at lægge sig, hvis han vil hen til en hund, som han ikke må komme hen til. heldigvis ikke så tit, ikke hvis jeg er på forkant med situationen. han lægger sig også en sjælden gang, hvis han har fundet noget VIRKELIG lækkert, som jeg ikke vil have, at han spiser. igen sker det kun, hvis jeg ikke har opdaget det tids nok til at styre tilstrækkeligt uden om og ligesom tage kontrol over situationen mens tid er. men ja, så prøver han ligesom diskret at kravle/krabbe sig hen ad jorden for at nå hen til brækklatten/menneskepølsen/den udsmattede kebab. godt jeg ikke har grand danois med mine opdragelsestalenter :roll: men ja, absolut ren trods, du ville ikke være i tvivl, når du så det :lol:
Jo jo, men så er der jo på sin vis også en grund til det :-D Altså, han lægger sig jo bare lige pludselig bare fordi, at nu gider han altså ikke gå mere... Eller jo, det gør han jo lidt, men der er jo en årsag til at han ikke gider gå...

 

Ej, nu bliver det vist kringlet... Og tror da egentligt også bare det er lidt ordkløveri fra min side... I første omgang læste jeg det bare som om, at hunden bare lagde sig fordi den ville bestemme, at nu gad den ikke gå mere... Og det tror jeg altså ikke :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...