Hop til indhold

Vores hund ødelægger vores græsplæne.

Gæst nellie
 Share

Recommended Posts

Gæst nellie

Hej derude - vi har desperat brug for noget hjælp.

Vores labrador hund på 1½ år (tæve) tisser og skider overalt på vores græsplæne, med det resultat at den konstant er ødelagt af store gule plamager.

Vi går tur med den min. 3 gange om dagen af 30-40 min. varighed hvor den løber fri - her tisser og skider den også.

Den løber fri i haven hele dagen og det virker som om den bare tisser og skider "for sjov" - det er ikke fordi den ikke kan vente til de jævnlige ture.

Som sidste tiltag har vi bygget et hundetoilet bagerst i haven på små 5m2 som er indhegnet, ligger lidt højt og med en bund af barkflis - alt efter foreskrifterne.

Vi har desuden hentet en masse ting fra skovbunden (blade, grankogler osv) og strøget ud over det hele.

Vi prøvede at få hende til at bruge toilet ved gå med hende derind og rose hende når hun har tisset, men hun er meget modvillig for at gøre det derinde. SUK.

Faktisk viser hun slet ingen interesse i at gå derind overhovedet :(

Hvordan kan vi få hende til at bruge toiletet - er der nogen derude der kan hjælpe os så vi igen kan nyde vores græsplæne ALLE sammen.

Redigeret af nellie
fejl i formulering
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange gange om dagen skider hun?? Hun bør ikke skide mere end max 4 gange vil jeg sige.. Ellers ville jeg finde et andet foder hvor affaldet er mindre?

Vores skider kun i haven hvis han er tvunget til det.. Han vil helst udenfor matriklen.. Nu er han jo så en hanhund som tisser på hækken og ikke bare på græsset..

Hvis hun tisser ofte kan hun have blærebetændelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

5 kvm er heller ikke meget:???: Vi har lært Bella kun at lave i den bagerste del af haven. Ikke desto mindre er det et stykke græs på ca 10x30 meter.

Hunde bryder sig jo ikke om at lave der hvor der er for "brugt", så måske toilettet sinpelthen er for småt? Eller at din hund kun vil tisse på grønt? Jeg tror ikke Bella ville tisse i barkflis om hun så fik en halv ko for det:-)

Ellers er der kun muligheden med at samle op mindst en gang om dagen. Med tisseriet må du straks hælde vand på hvor der er tisset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nellie

Hun skider 2 til 3 gange om dagen og hendes tisseri er også helt normalt.

Hun vil helst skide ude på gåturene, hvorimod tisseriet er lidt "hip som hap" om hun gør det på gåturen eller i haven. Hun kan f.eks. sagtens gå en lang tur hvor hun tisser flere gange og når hun så kommer hjem gør hun det lige i haven :(.

Vi vil jo godt lære hende at hun godt må gøre det i haven så længe det foregår på toiletet - det er jo praktisk ved sygdom eller hvis man af anden grund er forhindret i at gå en tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nellie

Ja, det kan godt være at vi skal ændre underlaget...

Vi samler op så snart hun skider, hvis hun tisser hælder vi også vand på med det samme (hvis vi ser det). Tisser hun bare en gang er græsset ødelagt 2 dage efter. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nellie

Det er ikke skideriet der er det værste - det sker 2til3 gange om dagen og det samler vi bare op.

Det er tisseriet der er problemet - om så vi gik 10 ture om dagen hyggetisser hun stadig på græsset.

Spørgsmålet går på hvordan vi kan motivere hende til at gøre det på toiletet - se nedenfor?

Hundetoilet.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Drikker hun meget vand?? Det der lyder forfærdeligt meget som blærebetændelse... Det er faktisk rigtigt nemt at få tjekket ved dr. dyr. Man kan bare aflevere en tisseprøve og så tjekker de den. Vi giver omkring 200kr. for det. Og så er man på den sikre side. Det kræver ikke konsultation eller noget i den dur :mrgreen:

Hvis det er, så kan man faktisk få sådan et smart glas ved dyrlægen med skål, som man bare elegang smider ind under den tissende hund. Men man skal være hurtig, for finder de ud af, hvad man har gang i, så kan man rende bagefter hele dagen :genert: Og så tisser de nemlig ikke i snor eller med en i nærheden.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nellie

Hun har IKKE blærebetændelse. Tisser hun bare èn gang på græsset så dør der fuldstændigt og sådan har det været siden hun var hvalp.

Jeg vil tro at hun tiser en gang i haven om dagen, men det er også nok til at græsset ødelægges fuldstændigt på bare en måned - vi har lige sået nyt og det er allerede hårdt medtaget :(

Vi synes jo det er ok at hun gør det i haven - men så skal det altså være på hundetoiletet. Det er derfor jeg søger råd til hvordan vi motiverer hende til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Hun har ikke blærebetændelse.

Hun tisser stort på turene og laver få markeringer - nogle gange gør hun det bare i haven og det er jo det der er problemet.

Har i fået det tjekket?? Grunden til jeg siger det er, at min tæve som også tisser meget, markerer m.m. ikke viste nogen tegn på blærebetændelse andet end, at hun rengjorde sig lidt ekstra. Men hun går aldrig ud i haven efter en tur og tisser...

Men nu lyder det som om, at det bare er en gang imellem, at hun tisser i haven? Altså man kan vel egentlig bruge en "nej" kommando, når hun er ved at sætte sig og så gå med hende ned på "toilettet". Herefter ros for det korrekte. Men denne form for træning gør, at i ikke kan lade hende gå alene i haven før, at i er sikre på at hun gør det på "toilettet". Lidt ligesom renlighedstræning??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har IKKE blærebetændelse. Tisser hun bare èn gang på græsset så dør der fuldstændigt og sådan har det været siden hun var hvalp.

Jeg vil tro at hun tiser en gang i haven om dagen, men det er også nok til at græsset ødelægges fuldstændigt på bare en måned - vi har lige sået nyt og det er allerede hårdt medtaget :(

Vi synes jo det er ok at hun gør det i haven - men så skal det altså være på hundetoiletet. Det er derfor jeg søger råd til hvordan vi motiverer hende til det.

Når du ved hun skal tisse, så giv hende en line på og gå ned på hundetoilettet. Lige så snart hun begynder at tisse roser du hende, og giver en godbid. Gør det hver gang hun skal ud, og gå så turen bagefter.Hvis hun tisser på græsset ignorerer du det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

I første indlæg skriver du at hun tisser og skider meget i haven, næsten " for sjov ", men nu skriver du at hun kun tisser i haven en gang om dagen ??

Hvor meget hunde skider er forskelligt, min hund gør det alt fra 2 gange om dagen til 5 gange om dagen.

Så synes din hund lyder helt normal.

Jeg har personligt slet ikke styr på hvor meget min hund tisser, han er en hanhund og markere rigtig meget.

Men hvis din tæve gør det konstant som du skriver i første indlæg bør du få hende tjekket for evt blærebetændelse, men hvis hun kun gør det en gang om dagen i haven, som du skriver i sidste indlæg, så synes jeg ikke det lyder som et problem. Det er underligt at græsset går ud ? Det synes jeg aldrig jeg har oplevet.

Hvis i ville have hun skal bruge toilettet, så må i træne hende, faktisk næsten ligesom dengang i gjorde hende renlig. Måske i så blot skal være opmærksom på at i ikke opnår at hun derefter KUN ville besøge på " toilettet " og ikke på gåturene.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, underligt med det græs! At nogle oplever gule pletter og andre ikke..kan det have noget med jordbundsforhold at gøre mon? Nu er jeg ikke ekspert overhovedet, men hvis feks jorden er sur, så skulle kalk jo være godt. Og hvis nu de gule pletter var tegn på at jordbunden ikke kunne "tåle" belastningen fra urin, så kunne man måske gøre noget i den stil, med kalk eller gødning?

Flot toilet i har lavet! Hvad underlag foretrækker hun at tisse på normalt? For det er nok det i skal efterligne. Jeg har erfaring for at spaghnum eller halm er et hit, men måske jeres hund simpelthen foretrækker græs?

Måske i kender en markeringslysten hund i kan få på besøg i haven til at blive luftet på hendes toilet, nogengange kan det at der lugter af anden hund, animere ens egen til at tisse lige der..

Link til indlæg
Del på andre sites