Hop til indhold

Er det skidt for ledene at hoppe over et børnegitter?

Raenil
 Share

Recommended Posts

Mia er begyndt at kravle! :banan:

For at give Bella mulighed for at rende i sikkerhed og få sin middagssøvn i fred, og for at forhindre Mia i at nå Bellas mad og kurv, har vi sat et børnegitter op.

Børnegitteret er 72 cm højt, og Bella kan uden de store problemer springe over det - dertil når Mia vel først i femårsalderen.

Men jeg er kommet til at spekulere over, hvor godt det egentlig er for hendes led, sener og knogler, at lande på et klinkegulv 4-6 gange om dagen?

Bella er en Engelsk Springer Spaniel på 26 måneder.

Hvad mener i?

Redigeret af Raenil
Lidt kommaer
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

De er ret høje og jeg synes ikke din hund skal hoppe over dem, det ville jeg aldrig lade Teitur gøre ( han er en cocker spaniel ) . Hvorfor skal hun egentlig også hoppe over det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke sundt for leddene, men det er vel mere princippet i, at det er en skidt ting at lære kræet, at den kan hoppe over hegn :vedikke: Mine respekterer ethvert hegn - også selvom det kun er 30 cm højt... et hegn er et hegn... og de er agilitykræ - så det er ikke fordi de ikke ved hvordan man springer... men man må ikke over hegnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville ikke være bekymret som sådan, hvis din hund er sund og rask. Evt kan du lægge en måtte med skridsikkert underlag på hver side? Det er nok mest princippet, som Amocca siger, i at hun lærer at hoppe over. Min ene hund har desværre lært sig selv at hoppe over børnelågerne, og det er faktisk ret irriterende. Det har blandt andet betydet at han er nødt til at sove i bur, med mindre han får lov at komme med ovenpå, og det er ikke noget der sker hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke det er en god idé... Jeg synes også det er hele "hoppe over hegn for at slippe væk"- princippet der nok er det jeg mindst bryder mig om at lære hunden...

Vi har børnegitter og bruger det så Dexter ikke forsøger at kravle på trappen... (Ja han kravler på den!), og selvom at han helt sikkert kan hoppe over så gør han det ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke sundt for leddene, men det er vel mere princippet i, at det er en skidt ting at lære kræet, at den kan hoppe over hegn :vedikke: Mine respekterer ethvert hegn - også selvom det kun er 30 cm højt... et hegn er et hegn... og de er agilitykræ - så det er ikke fordi de ikke ved hvordan man springer... men man må ikke over hegnet...

Kom til at tænke på den her

:lol:

(Ej, ved ikke om den er tilladt at grine af, men synes nu den er ret kær, den stakkels lille hund :lun:)

For at svare på spørgsmålet: Jeg ville ikke turde lade min hund springe så højt, og slet ikke flere gange om dagen :???: Rigtig skidt for albuerne, når hun lander på klinker på den anden side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input alle sammen. Jeg er også lidt loren ved det - vi overvejer at pille det ned igen, og det har i nok hjulpet lidt til.

Hvorfor skal hun egentlig også hoppe over det ?

Fordi det er svært at komme udenom når der er mur på begge sider. :-)

Nej, pjat... Bella har adgang til hele huset. Mia må ikke komme i bryggers og entre - fordi vi ikke gider at børnesikre derude og gerne vil have et sted hvor vi kan smide ting og bøtter og hundemad på gulvet.

men det er vel mere princippet i

Det bekymrer mig ikke så meget - Bella har en rimelig forståelse for "Do's and Dont's" - fx må hun gerne være i sofaen hos naboen, men ikke hjemme hos os.

Nej, jeg ville nok heller ikke... Måske en kasse, hun kan hoppe op på først? Så har Mia også noget at rejse sig op ved :-D

Det er vidst for besværligt - vi skal jo også gerne igennem afogtil. :-)

...

Ny tanke slår ned i mig - en form for hundelem i døren.

:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Suk... :roll:

Hvad gør i andre for at hunde hundemaden og barnet adskilt (altså udover at holde øje med barnet)?

fodersøg på græsset. nu er alma 1 år (på søndag :lun:) og vi har ikke haft det store behov for adskillelse, jeg synes fx fint hun respekterer at vanskålen holder man sig fra selvom den står på gulvet der hvor hun kravler. Hvis jeg havde en hund der skulle spise fra skål så ville jeg måske bare lukke en dør indtil den har spist færdig :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville hæve gitter 15 cm op over gulvet så hunden ikke kan hoppe over og barnet ikke kravle under.. Det gjorde vi indtil Bassil fattede at man ikke kravler over gitteret.

Er der ikke låge i gitteret så den kan stå åben når barnet ikke lige er i nærheden eller interesseret i bryggers?

Sådan gør vi når barnebarn er her. Hvis hun udviser stor interesse for hundeskåle lukker vi bare lågen i lidt tid til hun glemmer det.. Hunden drikker og spiser jo ikke konstant?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville hæve gitter 15 cm op over gulvet så hunden ikke kan hoppe over og barnet ikke kravle under.. Det gjorde vi indtil Bassil fattede at man ikke kravler over gitteret.

Er der ikke låge i gitteret så den kan stå åben når barnet ikke lige er i nærheden eller interesseret i bryggers?

Sådan gør vi når barnebarn er her. Hvis hun udviser stor interesse for hundeskåle lukker vi bare lågen i lidt tid til hun glemmer det.. Hunden drikker og spiser jo ikke konstant?

han ville jo have at hunden SKULLE hoppe over gitteret, så at hæve det er nok ikke en god ide.

Hvis vores skal adskilles kommer de på hver sin side af gitteret, men hundene er nu ret glade/tolerante overfor den bette. De spiser i deres bur, eller med Agnes på anden side af lågen. Vandskål og baby er en dårlig kombi her, med mindre det er meget varmt udenfor, så den ryger op fra gulvet år hun er i stuen. Men hundene har vand i deres bure og i haven, og har da overlevet det indtil nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

fodersøg på græsset. nu er alma 1 år (på søndag :lun:) og vi har ikke haft det store behov for adskillelse, jeg synes fx fint hun respekterer at vanskålen holder man sig fra selvom den står på gulvet der hvor hun kravler. Hvis jeg havde en hund der skulle spise fra skål så ville jeg måske bare lukke en dør indtil den har spist færdig :hmm:

Så hurtig er hun ikke til at spise - men det er nu lige så meget vandskålen og andre ting vi har stående i bryggerset. Vores bryggers er vel en slags "beskidt" rum - her går vi ikke så meget op i at rydde op efter os. Og det vil vi gerne blive ved med på en eller anden måde.

Det havde jeg misforstået.. Troede bare at hunden gjorde det af sig selv..

Nej, hun skulle skam overtales, men nu har hun fundet ud af det - og er blevet ret dygtig endda. Hun kan springe fra sidende.

...

Jeg tror at løsningen indtil videre bliver at gøre som nu - lågen står åben medmindre Mia er i nærheden. Og hun er mest i stuen, medmindre jeg lige er ved at tømme opvaskemaskine.

Så slipper Bella for at springe så meget.

Det er altså ikke fordi de driver hinanden til vanvid. Mia undersøger Bella (og hun hiver ikke så meget i pelsen mere, det er hun ved at lære), og Bella slikker til gengæld Mia. Og hvis det bliver for voldsomt, eller Mia vil op på Bellas pude, så bliver de skilt. Men det sker sjældnere og sjældnere.

Men vi synes at Bella skal have mulighed for at kravle i sikkerhed - og hun nyder at være i entreen hvor hun oftest sover middagssøvn (ja, jeg går hjemme på barsel). En alternativ mulighed er at sætte vores hvalpegård op igen og lade lågen stå åben - men vi er en smule bekymrede for at Mia kommer til skade på nogen af de der metalpiggejaverter der sidder rundt om lågen.

Link til indlæg
Del på andre sites