Hop til indhold

Forsøg - hold afstand, TAK


Gæst LKollerup
 Share

Recommended Posts

Gæst LKollerup

Hold afstand,TAK!

Derer, i hvert fald herhjemme i Danmark, en tendens til at hunde skal holde afalle andre hunde. Det bedste er gerne hvis de får lov til at hilse på andrehunde - hvad enten de er i snor eller ej. Ideen udspringer helt sikkert fra etønske om at gøre det bedste for hunden; nemlig at sørge for at denne møder såmange artsfæller som muligt.

Når det er sagt, er der dog også mange hundeejere, der dagligt frustreres overde mange andre ejere, der gerne vil at deres hunde skal hilse.

De bliver ofte mødt med sætningen 'jamen, min hund gør ikke noget'. Det er ogsåganske venligt og rart at vide, men det er langt fra sikkert, at den andenhundeejer ønsker, at lade sin hund hilse på en fremmed artsfælle.

Grundene,til at man ønsker at holde afstand, kan være mange: tæven kan være i løbetid,hunden kan have en fysisk gene, den kan være under træning, den kan være bangefor andre hunde eller den bryder sig måske ganske enkelt ikke om, at andrehunde kommer for tæt på!

Uanset hvilken årsag, skal hunden stadig ud og så længe man overholder reglenom at have sin hund i snor, kan man vel egentlig godt tillade sig at forvente,at andre gør det samme. Det betyder også, at man har ret til at kræve, at andreholder deres hunde på afstand.

Sammenmed vores elever, som alle kender til problematikken af den ene eller andenårsag, har vi besluttet os for at forsøge at gøre det nemmere for allehundeejere.

I hesteverdenen er det - eller har i hvert fald været - sådan at man kan sætteen rød sløjfe i hestens hale for at gøre andre ryttere opmærksom på, at de skalholde afstand. Sagt på en mere forståelig måde betyder det i bund og grund:hesten sparker!

Og af en eller anden uvis grund bliver det respekteret af andre ryttere :)

Enrød sløjfe i hundens hale, vil vi dog ikke begynde at eksperimentere med, men vi har besluttet os for at opfordreDanmarks hundeejere til at sætte en GUL MARKERING på deres hund, hvis de ønskerat andre hunde skal holde afstand. Det kan være en gul sløjfe i selen,halsbåndet eller snoren eller en gul klud om halsen på hunden.

Det vigtigste er, at det er så synligt som muligt for andre hundeejere!

Årsagen til den ønskede afstand er uvæsentlig forandre hundeejere og derfor også uvæsentlig for dette forsøg.

Ideen er, at hundeejere får mulighed for at tage ansvar for både deres egne ogandre hunde, uden at måtte råbe højt af hverken hunde eller hundeejere.

Så hjælp os venligst med at få dette sat i værk - for alles skyld :)

På vegne af vores elever og undertegnede

Line og Tore, Alpha HundeadfærdsCenter

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 353
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvornår er det blevet forbudt at spørge om de må hilse?

Det er de fleste mennesker der har et veludviklet sprog - det dette behøver man hverken gule eller røde markeringer.

 

Måske det bare fordi jeg har valgt schæfer - men der er ikke nogen der finder den store trang til at deres firbenet venner skal hilse på mit bastard.

De som alligevel gør spørger pænt, og så kan jeg jo på en god måde svare pænt tilbage hvad mit ønske med min hund er i den givne situation.

 

Hvis folk ikke vil accepter mit svar i form af et "nej tak" - mon de så bedre kan forstå og accepter en rød eller gul markering?

 

 

tilføjelse: Skal det så være i orden at hilse på alle hunde uden en markering? for uden en markering mener de jo ikke at deres hund ikke må hilse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ideen er i princippet god, jeg tror desværre at det er en lille procentdel af danske hundeejere, der kommer i klubber og lign. og dermed læser om den idé. Dvs. at når man møder andre hundeejere, ved de ikke, hvad den gule markering betyder ...

 

Vi sender det ud til så mange klubber, foreninger og private træningspladser samt til hundeblade, som forhåbentlig vil være søde at publicere det :)

 

Inden I gør det, synes jeg I skal læse korrektur på det igen :genert: Der mangler rigtig mange mellemrum mellem ordene, og for nogen (mig selv incl. :blink:) gør det desværre budskabet mindre seriøst, når der er mange fejl i en tekst + at det jo heller ikke er så læsevenligt. Det er lidt synd, eftersom det ellers er ret godt skrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LKollerup

Det står folk ganske frit for, om de vil være med eller ej - ingen tvang :)

 

Jeg kan godt se, at der er sammensætninger i sætninger, hvilket blot er fordi det er kopieret fra et wordprogram, men mon ikke det kan forståes alligevel.... ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LKollerup

Vi har også selv schæfere og oplever heller ikke de store problemer, men rigtig mange af vores kunder/klienter oplever dagligt frustrerende gåture og vi synes det er et spændende projekt, som vi under alle omstændigheder glæder os til at følge :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er vel et spørgsmål om at stå ved den gule markering:???: For som det nævnes, er der INGEN i hesteverdenen der er i tvivl om hvad den røde sløjfe betyder - helt fra ponyrytter til World Cup vindere.

 

Og hvis gul sløjfe betyder "min hund bider" skal budskabet nok komme ud, om end det kommer til at tage nogle år:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det står folk ganske frit for, om de vil være med eller ej - ingen tvang :)

 

Jeg kan godt se, at der er sammensætninger i sætninger, hvilket blot er fordi det er kopieret fra et wordprogram, men mon ikke det kan forståes alligevel.... ;)

 

Selvfølgelig kan det forståes, men som jeg skriver, så virker en tekst m/fejl mindre seriøs på mange, og jeg må indrømme, at jeg var tæt på at lade være med at læsee teksten overhovedet, eftersom der var fejl i allerførste ord: Derer (i stedet for Der er). Så tænker jeg med det samme (ret fordomsfuldt, det ved jeg godt): Her er en dårlig skrevet tekst, den er garanteret fyldt med stavefejl og er nok helt uforståelig - den gider jeg ikke bruge tid på :genert:

 

Sorry, men sådan er det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Men det er vel et spørgsmål om at stå ved den gule markering:???: For som det nævnes, er der INGEN i hesteverdenen der er i tvivl om hvad den røde sløjfe betyder - helt fra ponyrytter til World Cup vindere.

 

Og hvis gul sløjfe betyder "min hund bider" skal budskabet nok komme ud, om end det kommer til at tage nogle år:-)

 

Jamen hvad så med os hvis hund ikke bider, men som bare ikke har lyst til at hilse på alle mulige fremmede? Jeg personligt skulle aldrig stemples mere end jeg bliver i forvejen med mundkurv og 2m line....så var det ikke bedre at dem der gerne vil at hunden skal hilse, binder en grøn bandit på snoren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok fordi jeg er hestepige at jeg kan se det logiske i at markere hvis ens hund ikke skal hilse. Det skal måske siges, at hestefolk jo ikke lader deres hest hilse på alle - overhovedet! Men fordi man i ridesporten ofte skal passere tæt bag andre heste.

 

Mht. tekstens opbygning og mangel på mellemrum, så er problemet vist opstået i forbindelse med copy-paste. Det eksemplar jeg så af teksten på fb tidligere på dagen, havde ihvertfald ingen fejl:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også selv schæfere og oplever heller ikke de store problemer, men rigtig mange af vores kunder/klienter oplever dagligt frustrerende gåture og vi synes det er et spændende projekt, som vi under alle omstændigheder glæder os til at følge :)

Det er da godt nok blevet indviklet at være hundeejer i dagens Danmark. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da godt nok blevet indviklet at være hundeejer i dagens Danmark. :shock:

 

Og jeg ville ikke have den mindste forståelse for den slags snore, fx ville Bastardens 'ejer' straks sætte gul på Bastardens snor, med det formål at HUN kan opsøge fremmede og ikke omvendt, tror ikke på ideen overhovedet (og læste kun første linie, så lukkede min stavenazist ned)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kunne fungere, ville det da være lækkert!

Det er nok bare mig, der ikke kan se problemet. Når jeg lufter Sofus i snor, så får han kun lov at hilse på de hvalpe eller damehunde, der selv gør mine til at komme over til ham. Alle andre passerer vi bare forbi.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en fin ide, at man gør et eller andet for at tydeliggøre om ens hund skal hilse eller ej... Det kunne være fint at få lidt fokus på problemet, så dem der ikke rigtig oplever eller hører om "den anden side" af en træls hilse situation får øjnene op for at det ikke altid er optimalt... Men om det kan fungere i praksis, ved jeg sgu ikke rigtig...

 

Folk skal jo vide, at et gult mærke betyder, at de skal holde afstand... Og hvis man ikke lige kommer i en klub, så ved man det jo ikke :vedikke: Men ideen er helt vildt super duper fin :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tror desværre heller ikke det vinder indpas og som i selv nævner, så er dem der er det største problem, også dem der ikke kommer på internetfora, i klubber og på div. arrangementer.

De mødes stort set kun på de daglige gåture.

 

Men jeg kan desværre udmærket følge problematikken.

 

Er så glad for at være flyttet fra byen, hvor det stort set var dagligdag, at løse hunde kom farende i hovedet på mine.

Valgte jeg så at gå på de knap så populære tidspunkter, kunne jeg med held få de her uønskede møder ned på en gang om ugen i snit.

Ikke at det hver gang var ubehagelige møder, der var også gode hundevenner imellem, hvor hundene fik lov at lege sammen - Men alle hundene var uden line og udenfor kontrol.

 

Det er frygteligt at have en hund der ikke bryder sig om andre hunde, men som igen og igen bliver tvunget ud i situationer den slet ikke kan tackle.

Dem der kender mig, ved ellers hvor meget jeg har gjort for at undgå de her møder, men det var stort set umuligt hvis jeg ville lufte min hund.

I stedet kørte vi meget rundt for at lufte hundene hvor der ikke var så mange andre.

 

Problemet er jo bare, at de folk vi mødte som var årsag til problemerne, overhovedet ikke så noget som helst problem i, at hundene mødes - Uanset hvordan jeg prøvede at forklare dem, at det var en elendig ide.

 

Disse mennesker tvivler jeg kraftigt på ville respektere et gult bånd, selvom de vidste hvad det betød.

 

Dog synes jeg det er fint der kommer fokus på det og det bliver spredt via FB, hvor der er mulighed for at rigtig mange kan læse det og det rammer mange forskellige mennesker.

Men enig med de andre - Selvom man forstår budskabet, så bør der korrigeres for stave og grammatik fejl.

Der er så meget info og så mange opslag på FB og alle andre steder, at man lynhurtigt sortere det fra som virker useriøst pga. stavefejl, som med bare lidt grundighed kunne være undgået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er så glad for at være flyttet fra byen, hvor det stort set var dagligdag, at løse hunde kom farende i hovedet på mine.

 

Og så er et gult bånd jo en fantastisk idé for det forstår løse hunde nemlig :lol:

Sorry min sarkasme - men det er jo indstillingen fra de andre hundefører der er problemet - en indstilling der pludselig vil ændre sig grundet et gult bånd??

 

Så hvis det er et holdningsspørgsmål så skal vi have gang i et hundeprogram på dr1 i bedste sendetid :mrgreen:

 

Problemet er jo bare, at de folk vi mødte som var årsag til problemerne, overhovedet ikke så noget som helst problem i, at hundene mødes - Uanset hvordan jeg prøvede at forklare dem, at det var en elendig ide.

 

Du må låne Darko næste gang :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok bare mig, der ikke kan se problemet. Når jeg lufter Sofus i snor, så får han kun lov at hilse på de hvalpe eller damehunde, der selv gør mine til at komme over til ham. Alle andre passerer vi bare forbi.

 

Jeg havde både problemet før, da jeg havde en terrier/gravhunde blanding der var død angst for andre hunde... og som desværre hellere angreb end risikeret at blive angrebet... Med ham blev vi gang på gang opsøgt på trods af vi undgik andre hunde og dermed gik omveje eller store buer uden om... Så var der selvfølgelig også de løse hunde folk ikke gad kalde til sig, for deres hund gjorde jo ikke noget :stupid: Når man var heldig reageret de da på, at man sagde nå men det gør min..

 

Nu har vi så to cavalier piger, som jo ser så søde ud... Hvilket gør at alle jo må hilse på dem!.. Nu har især Tilde, så en stor privat atmosfære.. og ikke det store behov for at snakke med andre hunde (hun vil hellere på jagt eller snakke med deres ejere) Det er også lidt trælst med vores Tilde, som åbenbart lugter utrolig lækker for hanhunde, også endnu mere når hun er i løb.. derfor har jeg flere gange har fysisk måtte holde andres hunde fra hende da de har set det som naturligt at hun da skulle snakke med deres hund :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Og så er et gult bånd jo en fantastisk idé for det forstår løse hunde nemlig :lol:

Sorry min sarkasme - men det er jo indstillingen fra de andre hundefører der er problemet - en indstilling der pludselig vil ændre sig grundet et gult bånd??

 

Så hvis det er et holdningsspørgsmål så skal vi have gang i et hundeprogram på dr1 i bedste sendetid :mrgreen:

 

Det er jo også det jeg skriver - At jeg ikke tror på det har nogen som helst effekt, på dem der reelt er problemet ;-)

 

Du må låne Darko næste gang :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Eller sætte vat i næsen på mine kræ og sprøjte dem med gå væk hund i rigelige mængder? :hmm:

 

Men helt ærligt, så tror jeg man har knap så store problemer, når man har en schæfer, rottweiler, bulldog eller muskelhund - dem har folk sådan generelt lidt mere respekt for, end en middelstor eller lille hvid pelset hund, der ligner noget man har lyst til at kramme.

Indtil hele tandsættet bliver fremvist, sammen med lidt fråde og lyn i øjnene, for ligesom at fuldende transformationen, selvfølgelig :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som ejer at 1 styk super asocial hund og et styk supersocial hund, så kender jeg udemærket til problematikken... og sommed alle andre regler, så kommer den nok desværre ikke til at ramme dem den egentlig brude ramme... for jeg kan sige 17 gange til folk at min hund ikke vil hilse,men den ser sød og rar ud, så folk insisterer stædigt på at deres altså "ikke gør noget" eller "har godt af at blive sat på plads" :evil: og sender alligevel deres køtere over i hovedet på min ....

 

Som Miss Menelli har jeg efterhånden opgivet ture i mit nærmiljø (bor inde midt i byen) og smide istedet hundene i bilen og kører ud for at gå tur på mindre befærdede steder... Hvis jeg er tvunget til at gå der hvor jeg bor, så forsøger jeg at gå på skæve tidspunkter, så jeg kan undgå andre hundeejere...

 

Ideen og tanken bag, er god, men jeg tror ikke på den vil virke i praksis...

Link til indlæg
Del på andre sites

Som ejer at 1 styk super asocial hund og et styk supersocial hund, så kender jeg udemærket til problematikken... og sommed alle andre regler, så kommer den nok desværre ikke til at ramme dem den egentlig brude ramme... for jeg kan sige 17 gange til folk at min hund ikke vil hilse,men den ser sød og rar ud, så folk insisterer stædigt på at deres altså "ikke gør noget" eller "har godt af at blive sat på plads" :evil: og sender alligevel deres køtere over i hovedet på min ....

 

Som Miss Menelli har jeg efterhånden opgivet ture i mit nærmiljø (bor inde midt i byen) og smide istedet hundene i bilen og kører ud for at gå tur på mindre befærdede steder... Hvis jeg er tvunget til at gå der hvor jeg bor, så forsøger jeg at gå på skæve tidspunkter, så jeg kan undgå andre hundeejere...

 

Ideen og tanken bag, er god, men jeg tror ikke på den vil virke i praksis...

Og det er jo bare rigtig, rigtig træls for os, der ikke bare kan køre!

 

Eller det er det jo i det hele taget... Det må da være skide irriterende at man skal føle sig tvunget til at køre et andet sted hen hver gang man skal lufte sin hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...