Gæst Krogh Skrevet Juni 10, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2012 Hej hundeejere Jeg håber at kunne få et par råd fra jer som kan hjælpe os til at træffe den rigtige beslutning. Vi har haft vores hund i 2 1/2 år og fik hende 4 mdr gammel fra internat. Hun er den sødeste hund som altid er glad, glad for alle mennesker, legesyg og god til børn. Men hun er også en helt utrolig livlig hund og især når vi har gæster kan det tage timer før hun falder til ro. Hun tæsker rundt om dem, hopper op af dem og slikker konstant. Hvis vi sætter hende ud i haven, står hun og gør eller kradser på vinduet. Vi har gået til hvalpetræning med hende og vi har haft en hundepsykolog på hende. Hun har hver gang været meget villig til at adlyde så længe der var godbidder, men uden godbidder er det svært at få hende til at gøre det vi gerne vil. Vi er en familie som ikke har det største overskud og derfor har vi heller ikke været gode nok til at holde træningen ved lige og efter at vi har fået barn nr 2 er det rigtig svært at give hende den træning og opmærksomhed hun skal have. Vi har længe tænkt at hun nok falder lidt mere til ro når hun er blevet lidt ældre, men nu er hun snart 3 år, og der er ingen forskel i energiniveau fra hun var hvalp. Det er lidt svært i dette forum at skulle indrømme at vi synes det er mega irreterrende at hun ALTID har så meget energi og næsten hele tiden søger opmærksomhed. Men hun er jo også bare vildt sød, kærlig og dejlig og rigtig meget en del af familien. Jeg ved ikke hvordan man træffer den rigtige beslutning. Findes der et eller andet afkrydsningsskema hvor man ikke er i tvivl hvis man får sat 10 krydser eller sådan noget? Vi vil selvfølgelig det bedste både for vores hund og for vores familie. Er der nogen der kan hjælpe? Hilsen L. Krogh Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg synes du selv giver et fingerpeg om det største problem I har, nemlig det om at have overskud. Jeres hunds aktivitetsniveau vil sandsynligvis ikke begynde at falde før - i bedste fald - 5-års alderen. For en race som jeres, sandsynligvis flere år senere. Det er derfor 100% vigtigt at have energi til konsekvent træning - f.eks. at have godbidder på bordet og holde hunden under kontrol samtidig med at I underholder gæsterne og passer børnene - hver gang. At hunden kun vil adlyde så længe der er godbidder er helt normalt i indlæringsfasen - og den varer gerne op til 2 år. Den fejl, de fleste begår, er at de giver det et par måneder, og så opgiver de, og mener at hunden ikke kan lære. For at vende tilbage til spørgsmålet - hvis jeres hunds adfærd er så stort et problem i hverdagen, at det påvirker jeres livskvalitet i negativ retning, og hvis I virkelig ikke har overskuddet til tackle problemerne, så er omplacering måske det rigtige at gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Nu er I jo så heldige at netop jeres race er en, mange godt kunne tænke sig. Så omplacering til et virkeligt godt hjem er da en god mulighed. Vi har netop i mit kvarter fået en ny cavaliertæve, lidt forsigtig model. Hun er omplaceret pga 1 ste ejers skuffelse over , at hun ikke var mere aktiv, så de ville hellere have en schæfer??? Hvis jeres hverdag er præget af, at I dagligt irriteres over hendes væremåde, så mærker hun det tydeligt og dette gør hende endnu mere påtrængende og opmærksomhedskrævende.Hun skal jo konkurrere med jeres børn. Tænk jer godt om , og hvis I tager den beslutning at omplacerer, så stil krav og undersøg den nye familie godt. Hvis hun har stambog , så kontakt klub og opdrætter, for der ringes ofte fra folk, der gerne vil have voksen, renlig hund. Så med stambog kan hunden jo annonceres på klubbens hjemmeside, så andre opdrætterer ved , hun er der.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg er enig med Umulia... Jeres problemer kan sagtens trænes væk, men det kræver selvfølgelig noget overskud.. Og hvis man ikke har det... Jamen, det kan man jo ikke gøre noget ved.. Man kan jo ikke trylle.. Og jeg dømmer jer i hvert fald overhovedet slet ikke... I lyder som en familie, der har givet det en chance og er kommet frem til, at det nok ikke lige er jer at have hund lige nu... Og det er da en ærlig sag.. Så jeg må nok sige sige ja.. Hvis I vitterligt ikke har overskuddet til at få brudt de der trælse vaner, så er en omplacering nok desværre den bedste løsning... :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Vi har også cavalier king charles og kendetegnet for racen er at den simpelthen bare eeelsker alle mennesker. Vores gæster synes nok også vores hund godt kan være lidt vild og overstadig (hopper op i sofaen og slikker dem i hovedet). Men gode ved racen er jo, at den er 100% kærlig, den kunne aldrig drømme om at snappe nogen, det er ren kærlighed. Så det jeg gør, når hun er overstadig og mens der f.eks spises, er at lægge hende i sit bur med et godt ben. Så får hun også tid til at falde lidt ned og 1 times tid senere kommer hun ud og kan godt gå roligt omkring (pånær lige hvis der er børn, der leger vildt, så vil hun jo være med. Og så bliver hun bare lidt længere i buret). Jeg er ikke tilhænger af, at man skal misbruge bur, men i sådanne situationer, synes jeg et bur har dets berettigelse. Vi har også altid buret med ud, når vi besøger folk. I kan evt også sætte et børnegitter i en dør og lade hunden være på den anden side af lågen, mens der er gæster. Så kan den stadig være med... Og så giv den noget at beskæftige sig med. En plasticflaske med foder i, godbidder gemt i håndklæde, ben og lign. Jeg kunne forestille mig, hvor svært det er at gå af med hunden. Man finder ikke mere sød og børnevenlig hund end den race. Men hunden skal selvfølgelig også have et godt og meningsfuldt liv og være ønsket. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg er enig i hvad de fleste skriver. Min første tanke var faktisk at det du beskriver ER jo en hund der skal omplaceres... Men jeg vil gerne påpege at det altså handler om træning! Hun ændre sig jo ikke bare fordi hun skifter hjem, og den uacceptable opførsel vil være at finde hos hende, til det trænes væk. Har I ikke overskuddet til træningen, så er det i mine øjne helt klart bedst at omplacere hende og vente med at anskaffe sig en hund til jeres børn måske er noget ældre, og ikke så krævende mere. Jeg synes I tager den rigtige beslutning at omplacere hende, men jeg synes det er super vigtigt at I ikke anskaffer jer en hund igen (lige nu), alle hunde kræver aktivering og motion, de fleste skal altså have omkring 2-3 timers "1-1 kontakt" om dagen, ment på den måde at det er der hunden er 100% i fokus... Gåturer, træning osv... Så er der derudover en masse nussen, hyggen osv... Og det er jo noget alle hunde kræver. (gåture kan man jo så sagtens "snyde med", for der kan man jo f.eks. sagtens have børnene med også, de kan skam også hjælpe til med træningen, men det er "hundens tid",) Det der sker når hunden netop ikke får opfyldt disse behov er at den får en "generende adfærd", den vil jo bare så super gerne være social og være "med til alt", derfor synes jeg det er godt I tager beslutningen og overvejer at hun måske får det bedre et andet sted. Det gør jer netop til ansvarlige hundeejere at I kan se udover at hun er sød og dejlig, og kigge på hendes behov. Lad være at tage jer af folk der siger at det er "synd" at omplacere hunde, og "Når man først har anskaffet sig den så må man altså beholde den" det er noget pjat! Tænk på jeres hund, og vær ærlige overfor jer selv. Kan i finde et bedre hjem til hende... Så gør det! Brug tid på at finde den rigtige ejer, giv det tid, og ikke bare smid hende på guloggratis, og tag den første og bedste der ringer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninkamus Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg forstår ikke den med at pakke godbidderne væk når man træner med hunden efter et par år? Vil du gå på arbejde hver dag efter et par hvis det ikke var fordi der lå en gottepose i form af løn hver måned, også efter de to første år du har arbejdet der. Mon hunden gidder abejde for luft? Her bruger vi det at hunden kommer i snor hvis han er for tændt når der er gæster - snoren på så falder han til ro. Det er self noget der skal trænes og indøves, men den er super nem at bruge når de kan det. Umiddelbart lyder det ikke som om det kun er når I har gæster det er et problem - men ganske enkelt i hverdagen hunden er blevet til et irratations moment frem for det ekstra dejlige familie medlem i havde tænkt jer. Hvis I ikke syntes I kan give en hund det den har brug for - så for hundens skyld find et godt nyt hjem. Brug den tid det tager at finde et hjem til den (og ikke sådan en inden torsdag ellers dyrlæge besked), for hvad kommer hunden så ud til? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg forstår ikke den med at pakke godbidderne væk når man træner med hunden efter et par år? Vil du gå på arbejde hver dag efter et par hvis det ikke var fordi der lå en gottepose i form af løn hver måned, også efter de to første år du har arbejdet der. Mon hunden gidder abejde for luft? Jeg ved ikke om det var en kommentar til mit indlæg? Hvis det var, har du læst noget, jeg ikke har skrevet. Jeg kunne aldrig finde på at opfordre folk til at lægge godbidderne væk. Det jeg mener er bare, at først efter et par år, hvor man har bygget gode vaner op, kan man regne med at få en sikker respons, også uden godbidder. Man kan jo komme i situationer, hvor man ikke lige har noget på sig. Jeg forstår heller ikke de hundeejere, der mener at hunden skal gøre alt hvad der bliver sagt, bare fordi... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninkamus Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg ved ikke om det var en kommentar til mit indlæg? Hvis det var, har du læst noget, jeg ikke har skrevet.Jeg kunne aldrig finde på at opfordre folk til at lægge godbidderne væk. Det jeg mener er bare, at først efter et par år, hvor man har bygget gode vaner op, kan man regne med at få en sikker respons, også uden godbidder. Man kan jo komme i situationer, hvor man ikke lige har noget på sig. Jeg forstår heller ikke de hundeejere, der mener at hunden skal gøre alt hvad der bliver sagt, bare fordi... Det var denne sætning: At hunden kun vil adlyde så længe der er godbidder er helt normalt i indlæringsfasen - og den varer gerne op til 2 år. Tja hvis der ikke begynder et komme en belønning efter to år - hvorfor skulle hunden så gøre det? Det fanger den da lyn hurtigt om der kommer belønning eller ikke.. Ellers tror jeg ikke jeg forstår hvad du mener? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg giver ikke min hund en godbid når jeg beder ham vente når jeg lige skal noget uden for havelågen og den står åben (som eksempel), men jeg gav ham godbidder dengang vi øvede "vente" som en øvelse. Efter nogle år synes jeg godt man kan bede om ting uden der falder godbid af, men selvfølgelig roser jeg ham altid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Ellers tror jeg ikke jeg forstår hvad du mener? Nej, åbenbart ikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snuseren Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Krogh: Det er aldrig sjovt at måtte erkende man ikke har overskudet til den hund, man har anskaffet, at skulle omplacere er ikke rart men der er sikkert mange der gerne vil have sådan en lille opmærksomheds krævende hund, og som har mere tid og overskud der kræves, giv det en chance, det fortjæner hunden! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Krogh Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Tusind tak for jeres gode og konstruktive svar, som virkelig giver os noget at tænke over. Og tak fordi at I på ingen måde dømmer os, og samtidig giver os jeres ærlige mening. Vi kan jo godt læse og forstå at uden overskud er en hund og især en livlig hund ikke en god idé, så nu skal vi bare nå til at tage den endelige beslutning og finde en måde at forklare overfor vores 6 årige datter. Det gør ondt at skulle sige farvel, men det er jo nok den bedste. Jeg har meget lyst til at den nye familie vil lade os komme på besøg en enkelt gang eller to efter overtagelsen. Er det synd for hunden? Og i hvilket forum skal man evt. finde en ny familie? Mange hilsner L. Krogh Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 I kan jo altid lægge et opslag op herinde og gipote skulle vist også være et ok sted. Giv en grundig beskrivelse og hver ærlig. Jeg tror ikke i skal komme på besøg mindst den første måned, afhængig af hvor knyttet jeres hund har været til jer eller i hvertfald ikke før den nye familie kan mærke at hunden nu er faldet godt til. Nu jeres hund er så aktiv som hun lyder så vil det msåke være godt at finde nogen der gerne vil bruge hende til noget hundesport, så ambitionene er at bruge hendes aktivitet til noget. Måske hun ville elske agility? Det kunne jo også være noget i kunne starte på selv? Er det en helt umulig tanke at den ene af jer voksne kan få tid til en aften om ugen at gå til træning med hundepigen? Det kan nogengange gøre det udslag at hunden får kvalitetes tid med et familiemedlem og noget fornuftigt at lave og man blive selv lidt inspireret som ejer til at holde det hele ved lige:) og så kører hverdagen lidt nemmere:) Jeres datter på 6 år kan sikkert være gammel nok til at komme med til træning hvis hun har lyst:) Hvis i sprøger herinde er der sikkert nogen der kender et godt sted i nærheden af jer:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 12, 2012 Jeg har da haft besøg af forrige ejer til akuthunde og nok først efter en måned, hvor vi så talte sammen om hunden pr.tlf.Dette har ikke gevet hunden problemer i forhold til at ville med dem hjem, eller i forhold til mig. Hvis I kunne finde et naturglad ældre par, der ikke lige orker renlighedstræning af hvalp, men elsker deres hundegåture med mere., så er det virkelig ideelt, for der er ofte nogen at rende i rumpen af hele dagen. Hunde elsker jo også at følge med i havearbejde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Krogh Besvaret Juli 16, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 16, 2012 Kære alle jer som gav jeres holdning til om Abbie skulle omplaceres. Det har vi nu valgt og hvis I ikke allerede har set det er hun nu under gruppen omplaceringshunde. Jeg håber meget at vi denne vej finder frem til den rigtige nye ejer. Og ja måske er en af jer interesseret eller kender en som er? Den hedder "Glad, livlig, lærenem lille tæve søger nyt hjem" På forhånd tak for jeres hjælp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 16, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 16, 2012 Jeg synes I skulle vælge nogle lidt ældre mennesker, måske på efterløn, med masser af tid til hyggeture og leg med hende.Eller nogle med lidt større børn, der kan aktiverer hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 20, 2012 Jeg synes I skulle vælge nogle lidt ældre mennesker, måske på efterløn, med masser af tid til hyggeture og leg med hende.Eller nogle med lidt større børn, der kan aktiverer hende. Der findes da også unge mennesker, som kan finde ud af at aktivere sådan en hund.... 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stefano Fava Besvaret Juli 21, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 21, 2012 Der findes da også unge mennesker, som kan finde ud af at aktivere sådan en hund.... Helt klart enig, men lidt research skader ikke. Nytter jo ikke meget, at hunden kommer ud til en pige som er travlt beskæftiget med universitet og arbejde ved siden af. Det er ikke altid at pensionister, efterlønnere og førtidspensionister er det bedste valg. Bla.bla "historie"; søsters nye nabo, er førtidspensionist, han har adopteret en dsg for ca. 5år siden da dens tidligere ejere havde samme dilemma som Krogh. I 5 år, har hunden skidt og pisset indefor - sultet og fået tæsk. Research research og mere spionarbejde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Juli 21, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 21, 2012 Helt klart enig, men lidt research skader ikke. Nytter jo ikke meget, at hunden kommer ud til en pige som er travlt beskæftiget med universitet og arbejde ved siden af. Det er ikke altid at pensionister, efterlønnere og førtidspensionister er det bedste valg. Bla.bla "historie"; søsters nye nabo, er førtidspensionist, han har adopteret en dsg for ca. 5år siden da dens tidligere ejere havde samme dilemma som Krogh. I 5 år, har hunden skidt og pisset indefor - sultet og fået tæsk. Research research og mere spionarbejde. Det var dog en grum historie med dsg èn Den burde da fjernes aldeles omgående. Selv om man research`er så er det ingen garanti for, at hunden får et godt hjem. De kan jo sagtens lyde flinke og være virkelig interesseret i din hund, men man kender jo ikke folk, fordi man har talt med dem et par gange. De kan sagtens være helt anderledes inden for hjemmets 4 vægge, desværre. Men selvfølgelig, er der jo altid nogle krav, man kan stille til den kommende ejer, så som, om det skal være hos en førtidspensionist, på landet, om der skal være eller ikke være børn osv. osv. og så kan man HÅBE på, at det er nogen mennesker, med hjertet på rette sted og at man har valgt det rette sted til hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 21, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 21, 2012 Helt klart enig, men lidt research skader ikke. Nytter jo ikke meget, at hunden kommer ud til en pige som er travlt beskæftiget med universitet og arbejde ved siden af. Det er ikke altid at pensionister, efterlønnere og førtidspensionister er det bedste valg. Bla.bla "historie"; søsters nye nabo, er førtidspensionist, han har adopteret en dsg for ca. 5år siden da dens tidligere ejere havde samme dilemma som Krogh. I 5 år, har hunden skidt og pisset indefor - sultet og fået tæsk. Research research og mere spionarbejde. Hvad mener du med, at research ikke skader? Det, jeg skriver, er en hentydning til, at jeg synes, det er et besynderligt råd at give en familie, at de skal gå efter en pensionist/efterlønner (var tosomheden også at foretrække Ulla?), eller en familie med store børn som kan aktivere hunden. Den dukker op en gang imellem, og det irriterer mig, at man har et behov for indirekte at fraråde en familie at sælge deres hund til grupper, som i den grad er i stand til at give en hund et ordentligt liv. Og JA jeg føler mig faktisk ramt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
caro2001 Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Jeg havde tænkt mig at anskaffe en hvalp til næste år, men hun lyder som den helt rigtige hund for mig, vi har en hund i forvejen så de kan lege og hygge, jeg er selv meget aktiv! Men har lige et par spørgsmål: Hvilken farve er hun? Har hun hjertefejl (er en typisk sygdom hos racen)? Hvor bor i (by)? Er hun solgt? Kan jeg se nogle billeder? Ps. jeg er tolv, men ret erfaren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
caro2001 Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Jeg venter selvfølgelig ikke til næste år:stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Jeg havde tænkt mig at anskaffe en hvalp til næste år, men hun lyder som den helt rigtige hund for mig, vi har en hund i forvejen så de kan lege og hygge, jeg er selv meget aktiv!Men har lige et par spørgsmål: Hvilken farve er hun? Har hun hjertefejl (er en typisk sygdom hos racen)? Hvor bor i (by)? Er hun solgt? Kan jeg se nogle billeder? Ps. jeg er tolv, men ret erfaren. Du kan læse mere her: http://www.hunde-forum.dk/omplaceringshund/33044-glad-livlig-laerenem-lille-taeve-soger-nyt-hjem.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
caro2001 Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Du kan læse mere her:http://www.hunde-forum.dk/omplaceringshund/33044-glad-livlig-laerenem-lille-taeve-soger-nyt-hjem.html Tak og hvor er hun lækker ikk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts