Hop til indhold

Ulve er ikke kæledyr...

Umulia
 Share

Recommended Posts

Føj for satan! Jeg forstår godt min forrige hunds finske opdrætter, der voksede op helt oppe nordpå. Hun kunne ikke fordrage ulve og mente, at selv den allersidste skulle skydes. Hun måtte hver dag gå (laaaangt) til skole, hele tiden med skrækken for, om der nu dukkede ulve op.

Selv har jeg jo mest et hyggesyn på de dyr. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Føj for satan! Jeg forstår godt min forrige hunds finske opdrætter, der voksede op helt oppe nordpå. Hun kunne ikke fordrage ulve og mente, at selv den allersidste skulle skydes. Hun måtte hver dag gå (laaaangt) til skole, hele tiden med skrækken for, om der nu dukkede ulve op.

Awesome....var det rødhætte?:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvor mange løvepassere går ind til en stor flok af dem? Og ja, ifølge det program Luna, så er jeg ikke sikker på at jeg vil kende svaret.

Sad lige og talte om en episode, hvor ejeren af en sort panter gik tur med den i LA. Og de forbipasserendes kommentarer var at det var da godt den var i snor :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

For nogle år siden var jeg sammen med 3 andre tøser inde hos ulvene i Kolmården. Jeg er da glad for at jeg har nået det, for det kan man nok ikke få lov til ret meget længere.

Synd hvis det skal skade ulvens image. De ulve der findes i Kolmården er jo præget på mennesker og frygter os derfor ikke længere,.. og så kan der jo ske uheld, hvis dyrepasseren kommer til at falde eller lign., der er jo ingen der ved hvorfor de er gået til angreb på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk der f.eks. opdrætter får og rener giver den altså også helt vildt meget gas, når det drejer sig om at give dette dyr et næsten menneskeligt ondt sind. Men sagen er jo, at de ude i det fri, er skide bange for mennesker og går en lang bue udenom med mindre de er syge og sulter. Bl.a. derfor har det jo været noget af en prøvelse at komme til at studere ulve der ikke er låst inde bag et hegn. Havde det været lettere, havde de moderne måder at tænke "hund" på, nok slået igennem allerede før Roger udtænkte sit "Psykologi fremfor magt"- hundesyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puhaaa en fæl historie....

Jeg er helt vildt facineret af ulve men uanset hvor meget de bliver præget på mennesker så mener jeg man må huske de er rovdyr og opføre sig derefter, nu ved man ikke hvad der er sket og da der ingen øjenvidner var blvier det nok svært at opklare.. Men ja der er sikkert sket et eller andet som har gjort de har følt sig truet eller forskrækket..

ØV :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels dyrepasser.

Jeg har været inde hos ulvene i Kålmorden 2 gange og været i meget hyggelig nærkontakt med ulvene ala slik i ansigtet.

Dyrepasseren havde denne interessante info: Stierne i anlægget er "fælles areal" for personale, besøgende og ulve. Udenfor stierne kommer kun ulvene, det er deres territorium og dyrepasseren sagde, at ingen af de ansatte ville vove sig derind. Det var i ´97, så det kan naturligvis have ændret sig.

En stor ulv kom ikke ud at hilse, han blev betegnet som "lederen" af flokken og han og dyrepasseren holdt "væbnet neutralitet" forklaret således, at ulven muligvis anså dyrepasseren som menneskeflokkens "leder" og ikke ønskede konfrontationer med ham. Hanulven kom aldrig hen til denne dyrepasser og ignorerede ham nærmest.

Dyrepasseren gjorde meget ud af at fortælle at disse menneskeprægede ulve ikke var "tamdyr" og selvom man kunne kæle med dem og de viste underdanighed, var han konstant på vagt efter det mindste tegn på at der kunne opstå en konflikt. Var der optræk til konflikt afledte han ulvene ved at kaste tørfoder væk fra dem så de selv opløste situationen.

Ingen besøgende måtte bære det mindste med pels, have et sår eller have løse genstande på sig, da dette ville ophidse ulvene eller få dem til at forsøge at bemægtige sig tingene. En ulv forsøgte at nuppe en fingerring fra mig og en handicappet kvinde i kørestol fik nuppet en sok samt en ekstra hynde til stolen. Begge dele blev splittet til atomer efter i triumf at være båret væk fra stien.

Begge de gange jeg har været der, var det i temmelig stor flok og der har kun været 5 - 7 ulve, så de har været pænt i undertal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver bare vred. Vred over, at man forsøger at gøre vilde dyr til noget, de ikke er. Jaja, fint at det er en god oplevelse for folk, men det er sgu ikke derfor at ulvene findes. Det er ikke det, de "kan" eller det, de gør, hvis det står til dem selv.

Det er beklageligt og trist at der er sket et dødsfald, men skal man finde noget positivt i det kunne det være, at dyrene måske endelig kan få lov til at få fred til at være det, de nu engang er - vilde dyr.

Jeg har intet imod zoologiske haver generelt, så længe der er ordnede forhold for dyrene, fordi man kan lære børn og voksne en masse nyttigt om dyr, hvilket i det store billede kommer naturen som helhed til gode. Men man skal ikke gøre det til en "petting zoo", hvor man kan klappe en ulv. Så har man ikke respekt nok for dyrenes natur IMO.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver bare vred. Vred over, at man forsøger at gøre vilde dyr til noget, de ikke er. Jaja, fint at det er en god oplevelse for folk, men det er sgu ikke derfor at ulvene findes. Det er ikke det, de "kan" eller det, de gør, hvis det står til dem selv.

Det er beklageligt og trist at der er sket et dødsfald, men skal man finde noget positivt i det kunne det være, at dyrene måske endelig kan få lov til at få fred til at være det, de nu engang er - vilde dyr.

Jeg har intet imod zoologiske haver generelt, så længe der er ordnede forhold for dyrene, fordi man kan lære børn og voksne en masse nyttigt om dyr, hvilket i det store billede kommer naturen som helhed til gode. Men man skal ikke gøre det til en "petting zoo", hvor man kan klappe en ulv. Så har man ikke respekt nok for dyrenes natur IMO.

Jeg kan godt følge dig og så alligevel ikke helt.

Det må være lavet om siden Irene var deroppe. Nu var vi kun 4 der skulle ind, men det var fordi vi havde betalt os fra at være en del af en stor gruppe, men vi gik ikke på nogen stier. Vi blev beordret til at gå direkte hen og sætte os på nogle sten, hvilket var lidt af en udfordring da ulvene syntes vi var rigtig spændende og var stimlet sammen foran lågen vi skulle ind igennem.

Da vi havde siddet på stenene lidt og ulvene havde undersøgt os grundigt (hvilket godt kan gøre lidt nas, noget vi var blevet advaret imod og havde fået instrukser omkring) fik vi lov til at gå ca. 20 m længere ind i indhegningen. Der opholdt vi os så, mens dyrepasseren fortalte og svarede på spørgsmål. Ulvene opholdt sig frivilligt omkring os. Nogle af dem blev ved med at ville kæles med, mens andre lagde sig ned og sov. På et tidspunkt tog de sig en løbetur men kom hen til os igen, så jeg fik indtrykket af at vi faktisk var en slags aktivering for ulvene,... noget de sikkert må undvære i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge dig og så alligevel ikke helt.

Det må være lavet om siden Irene var deroppe. Nu var vi kun 4 der skulle ind, men det var fordi vi havde betalt os fra at være en del af en stor gruppe, men vi gik ikke på nogen stier. Vi blev beordret til at gå direkte hen og sætte os på nogle sten, hvilket var lidt af en udfordring da ulvene syntes vi var rigtig spændende og var stimlet sammen foran lågen vi skulle ind igennem.

Da vi havde siddet på stenene lidt og ulvene havde undersøgt os grundigt (hvilket godt kan gøre lidt nas, noget vi var blevet advaret imod og havde fået instrukser omkring) fik vi lov til at gå ca. 20 m længere ind i indhegningen. Der opholdt vi os så, mens dyrepasseren fortalte og svarede på spørgsmål. Ulvene opholdt sig frivilligt omkring os. Nogle af dem blev ved med at ville kæles med, mens andre lagde sig ned og sov. På et tidspunkt tog de sig en løbetur men kom hen til os igen, så jeg fik indtrykket af at vi faktisk var en slags aktivering for ulvene,... noget de sikkert må undvære i fremtiden.

Interessant! Fik I noget at vide om hvordan I skulle være overfor ulvene? Jeg tænker på om I skulle vise dæmpende signaler - smaske, kigge væk osv? Det er nok hvad jeg selv umiddelbart ville gøre, men det kunne måske også blive fortolket som sårbarhed - ved det ikke? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant! Fik I noget at vide om hvordan I skulle være overfor ulvene? Jeg tænker på om I skulle vise dæmpende signaler - smaske, kigge væk osv? Det er nok hvad jeg selv umiddelbart ville gøre, men det kunne måske også blive fortolket som sårbarhed - ved det ikke? :hmm:

Det snakkede vi faktisk om, var underligt at vi ikke fik at vide. Så det er jeg ret sikker på at vi ikke fik besked på, selvom det jo efterhånden er nogle år siden. Som jeg husker det, fik vi at vide hvad vi ikke måtte have med ind og hvordan vi skulle ordne vores tøj så vi fik det med ud i hele stykker. Så måtte vi ikke reagere hvis vi blev bange, men skulle sige til, hvis vi ville af med en ulv der blev for voldsom. Dyrepasseren måtte også fjerne en ulv på et tidspunkt, da den havde fundet ud af at det da var meget sjovt at tygge i min venindes kranie (hun fik nogle rimelig store blå mærker i hovedbunden af det).

Jeg tog ikke øjenkontakt før jeg var blevet snuset til. Om det var dèt der gjorde at ulvene totalt overså mig (jeg havde, som den eneste, ingen blå mærker at kunne prale med da vi kom ud igen) ved jeg jo ikke, men jeg var så den eneste der kom til at hilse på omegaulven. Præcis hvad man kan tolke ud af det, har jeg tænkt en del over, dog uden at kunne gennemskue det.

Link til indlæg
Del på andre sites