Hop til indhold

straf


Gæst Malou-jan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ejmen helt ærligt... nu har jeg ikke læst det sidste af tråden, kun de første par sider... men sidder lidt og tænker... hvis man ikke har overskud til at fortælle hvordan man har indlært "nej", så lad da vær med bare at sige "det skal indlæres" som om nye brugere automatisk ved hvordan man gør det.

 

Med alfarulning er jeg enig i at det eneste det giver din hund er ødelagt tillid til dig.

 

og til spørgsmålet. Med den ældste hund (cocker) har vi aldrig indlært nej, men han har forstået det alligevel. Ved nogle ting (som at jage katten) har vi været inde og blokerer vejen med kroppen og simpelthen "skubbet" ham stille og rolig væk. Altså ikke voldsomt, men været inde og vise konsekvent at der skal du ikke gå hen og stillet os i vejen for ham, men ellers har han egentlig været sød til at høre efter et nej.

 

Ved terrieren... har vi haft uendelige mængder tålmodighed :lol:

Først indlærte vi nej ved at jeg havde en godbid foran hende. Når hun forsøgte at tage den sagde jeg nej og fjernede den. Når hun lod den være fik hun en endnu bedre godbid fra den anden hånd... og så blev jeg i starten på gåture nød til at have gode godbidder med. Der ville hun æde lort, så når jeg nåede at sige nej inden og hun lod den være fik hun en godbid for at lade den være. Tog hun det alligevel hev jeg det ud af munden på hende og vi gik videre (ja nok ikke pædagogisk korrekt, men det eneste jeg havde i hovedet var smittefarer).

Med at gå hen steder hvor hun ikke må har vi gentagne gange fjernet hende, og fjernet hende, og fjernet hende, blokeret hende vejen når vi kunne nå det, samt afledt hendes opmærksomhed på noget andet, men hun er jo terrier, så man skal lige afprøve mange gange om man måske godt må nu? :engel::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

mht. leg har vi lært den store at slippe på passivitet ved trækkeleg (dvs. trækker jeg ikke mere slipper hunden). Det gjorde vi ved at jeg stoppede med at trække igen, så slipper den store som regel efter kort tid og så fik han belønning for at slippe.

 

Ved den lille har vi lært slip kommando. Når hun har sluppet har hun fået kommandoen "slip" og så en lækker godbid, så sad den der hurtig. Når hun blev for opkørt i leg ignorerede vi hende og gik vores vej, pev højlydt når hun nappede for hårdt i os (den virkede på hende, men det er åbenbart langt fra alle den gør det ved) og hvis intet virkede holdte vi hende til hun var nede i gear igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejmen helt ærligt... nu har jeg ikke læst det sidste af tråden, kun de første par sider... men sidder lidt og tænker... hvis man ikke har overskud til at fortælle hvordan man har indlært "nej", så lad da vær med bare at sige "det skal indlæres" som om nye brugere automatisk ved hvordan man gør det.

 

En skam du ikke lige nåede til side 3, for der står det :lol:

 

 

Men bortset fra det, så vil jeg godt erklære mig skyldig i at have været for utålmodig i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

I normalt tilfælde er et nej nok her hjemme - lige med undtagelse for når vi er hos min svoger og deres hund og Maya køre hinanden op til "nu skal katten jagtes igennem hus og have", og der stiller jeg mig op og råber et eller andet - men god effekt for det meste, fordi Maya ikke er vant til det og lige skal stop op og se hvorfor jeg ter mig sådan.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har da talt MEGET om det i forbindelse med indkald :mrgreen:

At fejle et indkald er en af de absolut slemmeste forseelser i min bog, så da har jeg også - som du ved ;-) - påført straf i form af ryk i linen eller skarp irettesættelse (ja jeg tør altså ikke skrive skideballe længere :mrgreen: )

 

Jamen jeg tør godt anvende ordet skideballe, for det er hvad der falder, hvis en forseelse er så grov at min respons skal gøre et stort indtryk :-)Pelle har nok indhentet to skideballer i sit 6 årige liv. Jeg kan ihvertfald huske én...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hunde er i trods alderen kan der ske rigtige mange ting.Den ellers så lydige hund man synes man havde, kan pludselig ikke engang huske sit eget navn mere osv. Det kan være en rigtig streng periode, som sætter enhver tålmodig sjæl på hård prøve. Det er enormt vigtig du støtter din hund igennem den svære periode det osse er for den, på en positiv måde. Når den så kommer ud på den anden side, har du pludselig den mest velafbalanceret og lydige hund.

 

Jamen hunde kommer jo ikke i trodsalder

 

Har bare sagt ordet i flæng.

Har aldrig haft hund før.

Så jeg gjorde hvad jeg troede var rigtigt:)

Hvorfor gør det modsatte af ham:)?

 

Jeg synes du er pænt tålmodig selvom du har fået nogle "hug" i denne tråd.

 

Hvis du søger her på forum på hundehviskeren eller Cesar Millan kan du læse side op og side ned om, hvad vi mener om hans metoder.

De fleste er enige om, at Cesar Millans metoder ikke høre hjemme i hundetræning/opdragelse, da de er totalt gerænseoverskridende ift. hundes egne grænser og den måde de behandler hinanden på.

Millan går stort set udelukkende efter at kunne kontrollere hundene og skeler ikke til deres velfærd. I Danmark er disse af hans metoder: Spark, hårde ryk i halsbåndet, pighalsbånd og el - halsbånd, lukning af hundenes luftveje til nær kvælningspunktet mv. iøvrigt forbudte.

 

Vi kommer meget længere ved at opdrage hunde efter metoder, de kan forstå, metoder som skaber gensidig tillid og glæde og ikke mindst giver varigt resultat meget hurtigere og med langt mindre muskelkraft og følelseskulde end det Millan udviser. Det vil sige metoder, hvor vi vælger at ignorere småforseelser, vejler hunden positivt i retning af at undgå de store forseelser og konsekvent belønner det man gerne vil have hunden til at gøre igen, f.eks. forholde sig i ro, komme på kald mv. i indlæringsstarten

 

Ved forbudstræning indebærer dette, at man frister sin hund lidt, men ikke mere end den kan håndtere det og belønner den for at stoppe sin vej mod fristelsen. Når dette fungerer med en mindre attraktiv fristelse tæt ved én selv, øger man gradvist afstanden og øvrige sværhedsgrader i det tempo hunden kan håndtere situationen, dvs. at man opnår succes når man siger "nej" i et roligt toneleje og hunden opnår belønning når den arbejder med.

 

Får man sagt nej i en situation hvor hunden lukker ørene, er fristelsen større end hunden kan tackle og hunden lærer da bare at ignorere nej'et.

 

Jeg vil foreslå at nej kobles på øjenkontakt, da du derved dels får stoppet din hund med ordet dels søger hun øjenkontakt. Denne øjenkontakt virker meget stærkt og får hunde til at blive hos ejeren og afvente hvad øjenkontakten giver af belønning og dermed er fokus flyttet fra det hunden ville og hen på ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejmen helt ærligt... nu har jeg ikke læst det sidste af tråden, kun de første par sider... men sidder lidt og tænker... hvis man ikke har overskud til at fortælle hvordan man har indlært "nej", så lad da vær med bare at sige "det skal indlæres" som om nye brugere automatisk ved hvordan man gør det.

 

Med alfarulning er jeg enig i at det eneste det giver din hund er ødelagt tillid til dig.

 

og til spørgsmålet. Med den ældste hund (cocker) har vi aldrig indlært nej, men han har forstået det alligevel. Ved nogle ting (som at jage katten) har vi været inde og blokerer vejen med kroppen og simpelthen "skubbet" ham stille og rolig væk. Altså ikke voldsomt, men været inde og vise konsekvent at der skal du ikke gå hen og stillet os i vejen for ham, men ellers har han egentlig været sød til at høre efter et nej.

 

Ved terrieren... har vi haft uendelige mængder tålmodighed :lol:

Først indlærte vi nej ved at jeg havde en godbid foran hende. Når hun forsøgte at tage den sagde jeg nej og fjernede den. Når hun lod den være fik hun en endnu bedre godbid fra den anden hånd... og så blev jeg i starten på gåture nød til at have gode godbidder med. Der ville hun æde lort, så når jeg nåede at sige nej inden og hun lod den være fik hun en godbid for at lade den være. Tog hun det alligevel hev jeg det ud af munden på hende og vi gik videre (ja nok ikke pædagogisk korrekt, men det eneste jeg havde i hovedet var smittefarer).

Med at gå hen steder hvor hun ikke må har vi gentagne gange fjernet hende, og fjernet hende, og fjernet hende, blokeret hende vejen når vi kunne nå det, samt afledt hendes opmærksomhed på noget andet, men hun er jo terrier, så man skal lige afprøve mange gange om man måske godt må nu? :engel::lol:

 

Synes du skal prøve at læse hele tråden og så række hvor mange gange man (jeg) har spurgt hvordan nej blev indøvet. Hvis TS havde svaret at der bare blev sagt nej, var der jo en chance for at han hurtigere havde fået "opskriften":-) Men Iben skrev jo et ganske udmærket indlæg hvor hun på bedste vis beskriver øvelsen, og det gav heller ingen respons fra TS.

 

Nu har han imidlertid set lyset, så mon ikke alle er glade når det kommer til stykket?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En skam du ikke lige nåede til side 3, for der står det :lol:

 

 

Men bortset fra det, så vil jeg godt erklære mig skyldig i at have været for utålmodig i denne tråd.

 

Det gjorde jeg så også ganske kort efter :lol:

Ja så kan jeg jo passende selv erklære mig skyldig i det samme og lade være med at svare før jeg har gidet læse tråden igennem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg beklager mine korte indlæg (mht manglende forklaring).... Skal til eksamen i morgen, så er lidt distræt.. Kunne selvfølgelig blot ha undladt overhovedet at deltage i tråden...

Ej undskyld, jeg beklager selv!

Kunne bare lade vær med at komme med sådan et udbrud når jeg ikke engang selv har læst tråden igennem. Er selv ved at læse til eksamen i overmorgen, så jeg skal åbenbart brokke mig over småting. Den kunne jeg godt have undladt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd :-)

 

 

 

Kære Ninjamor vil du uddybe hvordan man lærer hunden at tilbyde kontakt efter "nej" ??

 

Jep. Her kommer et lille skriv om emnet:

 

 

Indlæring af "nej" gennem kontakt.

 

Hunde kan sagtens lære at betragte et forbudsord, som f.eks. "nej" som et tegn til at tage øjenkontakt til sin ejer og derefter afvente nærmere besked.

Fordelen ved dette nej er dels, at det ikke vil blive taget negativt op af hunden, dels at den lærer at bibeholde øjenkontakten til sin ejer, så denne hermed kan nå at påvirke hunden til at gøre noget andet end det, den havde tænkt sig - det der udløste forbudsordet.

 

Se følgende situation for dig : Du kommer gående med din hund løs og pludselig får den øje på en anden hund, som den gerne vil hilse på lidt længere fremme. Din hund sætter afsted mod den anden, men da du siger "nej", stopper den op og ser på dig. Nu har du pludselig tid til at rose hunden, sætte line på samt belønne den med en aktivitet, den er meget glad for og/eller en godbid. Så nemt kan det faktisk blive, blot du lægger energi og konsekvens i øvelsen!

Jo tudligere i hvalpen sliv du starter des nemmere går det.

 

Trin 1. Der skal være ro omkring dig og din hund. Læg en lækker godbid på dit knæ/gulvet, mens hunden ser på. Straks hunden vil tage godbidden, dækker du denne med hånden og siger roligt og dæmpet ”nej" en enkelt gang. Afvent nu tålmodigt at hunden lige skotter op mod dig og vær tavs imens du venter og fjern straks hånden og sig "ja" eller hvad du nu vil bruge af ord og lad hunden spise godbidden.

Hvis hunden kradser på din hånd eller på anden måde prøver at tage godbidden siger du intet. Bliver den vild så stop og brug derefter en mindre attraktiv godbid.

Dette trin trænes så mange gange, at din hund automatisk ser op på dig, når du lægger godbidden på knæet.

Først da må du gå videre i indlæringen. Det er vigtigt du øver alle mulige steder ude som hjemme.

 

Trin 2. Som ovenfor, men nu skal øjenkontakten holdes 1 sekund eller 2 og ikke blot markeres.

 

Trin 3. Varigheden af øjenkontakt øges nu gradvist (1 - 2 sekunder) og gå ind imellem tilbage til trin 1, således at øvelsen bliver supernem for hunden, dette vil motivere den *til at fortsætte på trods af yderligere sværhedsgrad. Hver gang du øger et krav i øvelsen, skal et andet krav sænkes f.eks. varigheden af øjenkontakten.

 

Trin 4. Indtil nu har du siddet helt tæt på hunden og har brugt dit knæ. Nu skal du til, igen gradvist, at træne forbudsordet op uden denne nærhed. Læg godbidden på en omvendt legespand eller lign. lige foran dig og træn trin 1, 2, og 3.

 

Trin 5. Legespanden skal gradvist flyttes væk fra dig, således at du til sidst kun lige akkurat kan nå godbidden.

 

Trin 6. Øv trin 3 med legespanden på afstand som i trin 5.

 

Trin 7. Line på hunden. Nu skal I gå forbi legespanden men i øvrigt træne som i trin 1, altså meget tæt på dig selv (øget sværhedsgrad og dermed sænkning af et andet krav).

Bliver det for svært for din hund at modstå fristelsen, når I passerer legespanden, har du gået for hurtigt frem og så må du hurtigt lægge hånden/foden over godbidden som i trin 1 eller lynhurtigt træde ind foran din hund med front imod den og dermed markere at godbidden er indenfor din kropszone = forbudt for hunden i denne situation. Gå da ind mod din hund, så du med din kropszone "maser" hundeh væk fra spanden.

 

Trin 8. Når trin 7 fungerer uden fejl, lægger du godbidden på en ny genstand.*********************

 

Trin 9. Træn uden line og fra forskellige vinkler og i varieret tempo.

 

Trin 10. Læg gradvist forstyrrelser på. Husk at gå tilbage til trin 1 for hver ny sværhedsgrad (forstyrrelse).

 

Trin 11. Din hund skal nu lære at generalisere: Forstå at et forbudsord ikke kun gælder i faste situationer, men at det er ordet i sig selv, den skal reagere på. Brug andet end godbidder til at forstyrre med: legetøj, mennesker, hunde, ja alt det, du ønsker at kunne stoppe din hund på

Husk at træne hver ny forstyrrelse fra trin 1 altså meget tæt på dig selv!

 

Trin 12. For motivationens skyld kan du ind imellem træne trin 1 og 2.

 

Bevægelse gør situationen vanskeligere at kontrollere, så dette er sidste fase: Kast godbidder til din hund, mens du sidder på gulvet eller står lige foran den. Sig ”ja” eller det valgte tilladelsesord hver gang du kaster. Efter få godbidder kaster du en ”nej” godbid.

Det er vigtigt forbuddet først gives, når du kan se, din hund vil tage godbidden, så du får en fornemmelse af, at den faktisk kan styre sin impuls til at tage godbidden.

Når hunden undlader at tage godbidden på dit forbudsord roser du og giver derefter tilladelsen.

 

Gradvis øges afstanden til hunden og du kaster flere godbidder af hver kategori dog uden et genkendeligt mønster, så din hund kan få flere ”ja” og ”nej” før du skifter.

Ved at gøre en ”nej godbid til en ”ja” godbid opnår du større impulskontrol og opmærksomhed end hvis en ”nej” godbid aldrig kan ændres.

 

Når du har opnået, at din hund bare står og ser på dig (øjenkontakt) når du går i gang med godbidderne, skal du provokere med mere bevægelse, mere uimodståelige godbidder og dermed udvikle din hunds koncentration og fokus på dig.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Straf herhjemme foregår meget effektivt ved, at have sammenrullede aviser liggende i hvert rum klar til brug. Når hunden så gør noget, man ikke vil have, tager man simpelthen avisen og slår sig selv gentagende gange i hovedet mens man siger "Fy, dårlig ejer! Tag dig sammen!". Bagefter kan man så læse lidt Irene Jarnved for at løse problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Straf herhjemme foregår meget effektivt ved, at have sammenrullede aviser liggende i hvert rum klar til brug. Når hunden så gør noget, man ikke vil have, tager man simpelthen avisen og slår sig selv gentagende gange i hovedet mens man siger "Fy, dårlig ejer! Tag dig sammen!". Bagefter kan man så læse lidt Irene Jarnved for at løse problemet.

 

Den metode er simpelthen genial... Den vil jeg huske... :-)

 

Og også tak til Ninjamor for metoden til at lære nej med øjenkontakt... Den skal jeg igang med at træne med Mokkah. Det er super at få øjenkontakten med hunden i stedet for at han forsætter med det han ikke må...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tesito

Jeg straffer heller ikke. Men "fortæller" mine hunde at de har lavet noget forkert via en nej kommando. Og hvis de f.ek.s ik sætter sig når og hvor jeg beder dem om det, så følger jeg dem pænt hen til stedet hvor jeg fløjtede stop/sit første gang. ( jeg bruger mine på jagt, så jeg vil gerne have dem til at sætte sig selv på meget lange afstande )

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...