Hop til indhold

Kastration - følgevirkninger


Lonny
 Share

Recommended Posts

Det er jeg ikke enig i. Jeg er ikke interesseret i en træt og ugidelig hund. Mine har ikke været/er ikke trætte og ugidelige.

 

Det er al ære værd, men det ændrer ikke på at et ret stort antal hundeejere tror - med mere eller mindre ret - at de kan bruge kastration som et middel til at nedsætte deres hunds aktivitetsniveau. Man behøver bare at søge her på forum - blandt de begrundelser der nævnes er bl.a. strejfen, strinten, humperi, lømmelalder, trækken i snoren, "hyperaktivitet", skraben bagud efter tis og selvfølgelig klassikeren: "dominans".

Hvis der sidder nogle og tænker, at nogle af disse ting for det første slet ikke er problemer, og for det andet ikke kan ændres ved kastration, så er vi helt enige. Men ikke desto mindre er det det, folk tror, og så længe det er tilfældet vil hanhunde blive kastreret af de årsager.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hunde har også både testikler og hypofyse, så jeg tror altså stadig at rigtig meget kan sammenlignes i mellem mennesker og hunde

 

Tror seriøst ikke hunde lægger samme store del af deres mandighed i kønsorganerne, hvor det for en mand er meget frygteligt (tror slet ikke vi kvinder kan sætte os ind i, hvor meget der går tabt for en mand) - når jeg tænker på den generelle modvilje mod at lade hanhunde gimpe på bamser, så helre kastrere og miste lysten end leve med uudløste lyster. Lige på det punkt, tror jeg hunde lever i lykkelig uvidenhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er al ære værd, men det ændrer ikke på at et ret stort antal hundeejere tror - med mere eller mindre ret - at de kan bruge kastration som et middel til at nedsætte deres hunds aktivitetsniveau. Man behøver bare at søge her på forum - blandt de begrundelser der nævnes er bl.a. strejfen, strinten, humperi, lømmelalder, trækken i snoren, "hyperaktivitet", skraben bagud efter tis og selvfølgelig klassikeren: "dominans".

Hvis der sidder nogle og tænker, at nogle af disse ting for det første slet ikke er problemer, og for det andet ikke kan ændres ved kastration, så er vi helt enige. Men ikke desto mindre er det det, folk tror, og så længe det er tilfældet vil hanhunde blive kastreret af de årsager.

 

Jeg er enig i, at det ikke skal gøres som en "nu skal problemet løses". Jeg opfattede det som om, det var reglen mere end undtagelsen, at en kastrat bliver sløv og doven. Det synes jeg nu ikke det er. Så ud fra det, er vi nok enige...eller også er jeg for træt til at være helt med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Lonny

Jeg tror det er domenistisering, der har gjort det muligt for de fleste tæver at kunne opfostre 2 kuld/år. En normalfungerende hanhund vil kun komme i forplantningstanker ved duft at hundhunden feromoner, eller hvad de hedder.Så sættes gang i sædproduktionen for alvor, og de andre hanhormoner, , der skal til for at få den udkårne gjort intereriseret i netop ham som den udvagte. Her er hanhunde jo i vort tætte samfund på herrens mark med hensyn til heletiden sådanne tævedufte. Dette villle jo ikke ske , hvis man boede på 200 tønder land i Canada med 50 km til nærmeste nabo.

For mig at se bliver vore hanhunde altså udfordret hele året, og betragter det også som unaturligt.

Tænk hvor dejligt for dem, hvis der kun var løbetid i jan+ feb , og så var det overstået indtil næste år.

Om vi kan sammaligne med mænd generelt , kan jeg så ikke overskue????Hellerikke afvise??? .

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min tanke efter første indlæg er: Men det ved vi jo allerede?

 

Grunden til de fleste får deres han kastreret er jo at fjerne sexlysten, nogle får ham kastreret for at få hunden til at blive roligere osv.

 

Det er brugt som et middel mod at fjerne aggression, men det er jo også velkendt at det kan have den modsatte effekt...

 

Med hensyn til vægt er det jo også et normalt fænomen at en kastrat kan tage på, hvis man ikke passer på og holder øje med vægten...

 

Med hensyn til om hunden skulle blive øm, eller få svagere knogler er det jo noget som er op til ejeren at holde øje med...

 

Dexter er kemisk kastreret, og udfra min opfattelse af hvordan det har påvirket ham.. Ja så har det ikke... Faktisk har vi flere gange talt om, OM det rent faktisk har virke? :vedikke: Der ville det ligesom have været nemmere hvis han var "rigtig" kastreret, så havde vi jo kunne se det... Eller hvis han havde haft bivirkninger...

 

Dertil sagt er jeg enig i at man ikke bare skal kastrere sin han "bare fordi", men jeg mener ikke at det udelukkende er negativt at gøre det, og jeg mener bestemt ikke at det ikke er velkendte bivirkninger du nævner der... Jeg synes faktisk det er pudsigt at bivirkningerne hos mand og hund er "så ens" (Lidt skræmmende også, ikke?)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Motor er kemisk kastreret og efter et stykke tid slåssede jeg virkelig meget med mig selv, om det var det bedste jeg havde gjort, eller det absolut værste. Det var ikke sjovt i starten da han flere gange blev super nervøs og jumpy, men jeg tror det er den bivirkning (som jo ikke er ukendt) at der bliver produceret mere testosteron i starten, og det tog bare længere end vi havde regnet med, for det sidste lange stykke tid har han været super stabil.

 

Han er meget mere træt herhjemme og jeg vil kalde ham doven, sammenlignet med før, for før var han jo virkelig utrættelig. Og det syntes jeg var en belastende fantastisk egenskab ved ham :lol: Når vi er ude på tur i nabolaget, er han virkelig sød og rolig at gå med, er vi et spændende sted henne, er han vild hund som altid. Men han får sig nogle stener-trips hvor han bare går i sin lille bobbel og snuser. Ligner nu en som nyder det.

 

Jeg tror ikke man kan sige så meget om Motor ud fra ovenstående, for det er tydeligt at en del af hans adfærd er indlært: når man er et spændende sted, så er man vild og juhuu. Og når man er i lokalområdet, så er man ret rolig. Og sådan har han jo altid været.

 

Ang. overvægt, så kom det før den kemiske, altså ikke meget men han blev sgu lidt bredere pludselig, vi har bare været vant til at han kunne spise alt han ville uden at tage et gram på. Så det har ikke rigtigt ændret sig.

 

 

Alt i alt er jeg ikke blevet kastrations forskrækket, men mit indtryk er at meget af adfærd kommer sig af hvad hunden har tillært sig, og jeg synes ikke Motor har ændret sig specielt meget med kastrationen nu hvor han er stabil. Men han er blevet mere godbidsfikseret, og dét har hjulpet os super meget. Håber det er blevet en ny vane :lol: Det er fantastisk at have en hund der faktisk vælger en godbid over alt muligt andet. Dog er det så også lidt stressende herhjemme at han er så madfikseret, vil jeg dog sige. Men det er jo bare Motor, enten er han pisse ligeglad eller også er han 1000% interesseret.

 

Er spændt på hvordan det bliver når den kemiske ikke virker mere.

 

 

 

Hov, forresten, han fik den pga nogle meget uheldige møder med hanhunde og det var tidligt forår hvor vi var en del ude og køre/løbe med ham, og jeg blev rigtig bange fordi det går så hurtigt når vi kører, og jeg har 2 hunde spændt for, jeg blev bange for hvor galt det kunne gå og kunne mærke at Motor også blev mega utryg, så det var super svært at passere/overhale andre hunde, da han ikke ville have dem bag sig. Og der valgte jeg nok et eller andet sted, at løbene faktisk betød meget for os. Det er og bliver det han elsker mest i verdenen, men ikke på den måde som det var ved at blive.

Han reagerede desuden meget hidsigt når vi så andre hunde og var virkelig virkelig svær at få afledt, det var meget uoverskueligt når jeg stod med 2 hunde. Det går rigtig godt nu, han vælger næsten altid os og godbidden i stedet for at hidse sig op over en anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Lonny

Jeg tror det er domenistisering, der har gjort det muligt for de fleste tæver at kunne opfostre 2 kuld/år. En normalfungerende hanhund vil kun komme i forplantningstanker ved duft at hundhunden feromoner, eller hvad de hedder.Så sættes gang i sædproduktionen for alvor, og de andre hanhormoner, , der skal til for at få den udkårne gjort intereriseret i netop ham som den udvagte. Her er hanhunde jo i vort tætte samfund på herrens mark med hensyn til heletiden sådanne tævedufte. Dette villle jo ikke ske , hvis man boede på 200 tønder land i Canada med 50 km til nærmeste nabo.

For mig at se bliver vore hanhunde altså udfordret hele året, og betragter det også som unaturligt.

Tænk hvor dejligt for dem, hvis der kun var løbetid i jan+ feb , og så var det overstået indtil næste år.

Om vi kan sammaligne med mænd generelt , kan jeg så ikke overskue????Hellerikke afvise??? .

 

Min sammenligning med mænd gik ikke på det rent psykiske, jeg tror bestemt at hunde og mænd er forskellige på det område (måske :hmm::blink:), men selve fysikken tror jeg godt at vi til et vist punkt kan sammenligne.

 

Og med hensyn til at sætte gang i sædproduktionen, så er det jo også bevist at mennesker påvirkes sexuelt af dufte, så umiddelbart kan vi jo ikke vide om vores mere eller mere konstante sexlyst skyldes at vi konstant bombaderes med dufte fra andre mennesker der er i den forplantningsdygtige del af deres cyklus :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min tanke efter første indlæg er: Men det ved vi jo allerede?

 

Grunden til de fleste får deres han kastreret er jo at fjerne sexlysten, nogle får ham kastreret for at få hunden til at blive roligere osv.

 

Det er brugt som et middel mod at fjerne aggression, men det er jo også velkendt at det kan have den modsatte effekt...

 

Med hensyn til vægt er det jo også et normalt fænomen at en kastrat kan tage på, hvis man ikke passer på og holder øje med vægten...

 

Med hensyn til om hunden skulle blive øm, eller få svagere knogler er det jo noget som er op til ejeren at holde øje med...

 

Dexter er kemisk kastreret, og udfra min opfattelse af hvordan det har påvirket ham.. Ja så har det ikke... Faktisk har vi flere gange talt om, OM det rent faktisk har virke? :vedikke: Der ville det ligesom have været nemmere hvis han var "rigtig" kastreret, så havde vi jo kunne se det... Eller hvis han havde haft bivirkninger...

 

Dertil sagt er jeg enig i at man ikke bare skal kastrere sin han "bare fordi", men jeg mener ikke at det udelukkende er negativt at gøre det, og jeg mener bestemt ikke at det ikke er velkendte bivirkninger du nævner der... Jeg synes faktisk det er pudsigt at bivirkningerne hos mand og hund er "så ens" (Lidt skræmmende også, ikke?)...

 

Jeg syntes ikke så meget at det er skræmmende, mere tankevækkende, nu gør vi så meget for at distancere os fra alle dyr (vi er jo mennesker :fornaermet:), og så er vi alligevel ens på så mange punkter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for info i startindlægget Lonny :5up:

Det med hedeture, kalk og sukkersyge havde jeg ikke hørt før.

 

Der er jo en grund til vi ikke har valgt at kastrerer Dumle. Vi fik ham jo kemisk kastreret, men det var 6mdr in hell! Mage til hidsig hund skulle man da lede længe efter. Pludselig var det ikke kun nogle andre hanhunde han reagerede på, men også tævehunde og nogle personer! Vi følte vi fik dobbelt op på usikker hund der ikke vidste hvordan man gebærdede sig.

Vi valgte jo at få det gjort lige omkring den tid han var ved at være ovre de værste unghundenykker... og egentlig kom vi i perioden lidt til at savne den voksne harmoniske hanhund, der til tider ikke kunne tåle synet af andre hanhunde, som han inden da havde været ved at udvikle sig til.

Om det ville være anderledes med en reel kastration skal jeg jo så ikke kunne sige, men vi tør ihvert fald ikke tage chancen.

 

Noget andet jeg ofte oplever at folk kastrerer for er ofte de der unghundenykker med at skulle snuse efter tævetis, ikke kunne lade tævehundene være i fred, strejfe. Jeg kan virkelig godt forstå det i de tilfælde hvor hunden slet ikke kan fungerer når der er tævehund i løbetid! men jeg må indrømme at jeg blev overrasket ved Dumle da den kemiske kastration var ovre, over at se hvordan han egentlig "modnede" med alderen. Lige pludselig ved man godt at man ikke skal sidde i rumpen på de gnavne tæver hele tiden, man ved godt at man ikke skal humpe men hellere komme til mig og søge hjælp når legen bliver for vild, man kan godt lege med hvalpe uden at tromle dem ned og tævetis og tævehund i løbetid kan der abstraheres fra så længe den ikke er højløbsk.

Det er helt klart også fordi vi har arbejdet med det at det er blevet bedre, men hunden er helt klart også blevet mere moden og har fået noget mere livserfaring. Jeg oplever flere hanhundeejere der siger det er sket for deres hunde.

 

Når så al det her er sagt med at "det går over med alderen" og sådan. Så må jeg da også indrømme at det der med at have en hanhund der ikke kan med nogle andre hanhunde og at gennemgå en lang periode med sin hanhund, hvor den kun har tæver i hovedet og pludselig strejfer ved fært... det kan virkelig være en prøvelse nogen gange! og jeg forstår udemærket dem der vælger at kastrerer! Jeg er bare samtidig ret overbevist om at det ikke er det rette i alle tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for info i startindlægget Lonny :5up:

Det med hedeture, kalk og sukkersyge havde jeg ikke hørt før.

 

Der er jo en grund til vi ikke har valgt at kastrerer Dumle. Vi fik ham jo kemisk kastreret, men det var 6mdr in hell! Mage til hidsig hund skulle man da lede længe efter. Pludselig var det ikke kun nogle andre hanhunde han reagerede på, men også tævehunde og nogle personer! Vi følte vi fik dobbelt op på usikker hund der ikke vidste hvordan man gebærdede sig.

Vi valgte jo at få det gjort lige omkring den tid han var ved at være ovre de værste unghundenykker... og egentlig kom vi i perioden lidt til at savne den voksne harmoniske hanhund, der til tider ikke kunne tåle synet af andre hanhunde, som han inden da havde været ved at udvikle sig til.

Om det ville være anderledes med en reel kastration skal jeg jo så ikke kunne sige, men vi tør ihvert fald ikke tage chancen.

 

Noget andet jeg ofte oplever at folk kastrerer for er ofte de der unghundenykker med at skulle snuse efter tævetis, ikke kunne lade tævehundene være i fred, strejfe. Jeg kan virkelig godt forstå det i de tilfælde hvor hunden slet ikke kan fungerer når der er tævehund i løbetid! men jeg må indrømme at jeg blev overrasket ved Dumle da den kemiske kastration var ovre, over at se hvordan han egentlig "modnede" med alderen. Lige pludselig ved man godt at man ikke skal sidde i rumpen på de gnavne tæver hele tiden, man ved godt at man ikke skal humpe men hellere komme til mig og søge hjælp når legen bliver for vild, man kan godt lege med hvalpe uden at tromle dem ned og tævetis og tævehund i løbetid kan der abstraheres fra så længe den ikke er højløbsk.

Det er helt klart også fordi vi har arbejdet med det at det er blevet bedre, men hunden er helt klart også blevet mere moden og har fået noget mere livserfaring. Jeg oplever flere hanhundeejere der siger det er sket for deres hunde.

 

Når så al det her er sagt med at "det går over med alderen" og sådan. Så må jeg da også indrømme at det der med at have en hanhund der ikke kan med nogle andre hanhunde og at gennemgå en lang periode med sin hanhund, hvor den kun har tæver i hovedet og pludselig strejfer ved fært... det kan virkelig være en prøvelse nogen gange! og jeg forstår udemærket dem der vælger at kastrerer! Jeg er bare samtidig ret overbevist om at det ikke er det rette i alle tilfælde.

 

Jeg tror helt sikkert at du har ret i at mange neutraliserer deres hunde udfra problemer som alligevel ville have løst sig selv med alderen, lidt ligesom man i gamle sagde at "tæver bliver roligere af at få hvalpe", nej de gør så ej, men i mellemtiden er de blevet ældre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok aldrig hørt om hverken hedeture, sukkersyge - aller afkalkning af knogler før! :-/ Nu blev det da lige slået fast med syvtommer søm, at Møffe IKKE under nogen som helst omstændigheder skal kastreres, medmindre det er livsnødvendigt-agtigt... Med hans svage led, skal der sq ikke lægges mere risiko til! Slet ikke med tanke på, at andre hanhunde har det med at humpe kastrater... Nej, det vil vist være direkte dumt :lol:

 

Jeg har hørt, at det kan være dumt at kastrere hvalpe af hensyn til udviklingen af knogler - det skyldes jo så nok, at knoglerne så har svært ved at blive knogler? Altså, at udvikle sig fra benbrusk til relele knogler. Nu fik jeg vist så forklaringen bag ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok aldrig hørt om hverken hedeture, sukkersyge - aller afkalkning af knogler før! :-/ Nu blev det da lige slået fast med syvtommer søm, at Møffe IKKE under nogen som helst omstændigheder skal kastreres, medmindre det er livsnødvendigt-agtigt... Med hans svage led, skal der sq ikke lægges mere risiko til! Slet ikke med tanke på, at andre hanhunde har det med at humpe kastrater... Nej, det vil vist være direkte dumt :lol:

 

Jeg har hørt, at det kan være dumt at kastrere hvalpe af hensyn til udviklingen af knogler - det skyldes jo så nok, at knoglerne så har svært ved at blive knogler? Altså, at udvikle sig fra benbrusk til relele knogler. Nu fik jeg vist så forklaringen bag ;-)

 

Testosteron er medvirkende til at at drengebørn vokser, så hvis de mangler testosteron før de går i purberteten, så giver man det som tilskud for at de ikke skal ende ud med at blive dværge, så mon ikke der også er noget sammenhæng her :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Testosteron er medvirkende til at at drengebørn vokser, så hvis de mangler testosteron før de går i purberteten, så giver man det som tilskud for at de ikke skal ende ud med at blive dværge, så mon ikke der også er noget sammenhæng her :hmm:

 

Jo, det er der jo netop nok :-) Mente også, at det kun var hanhvalpe, men blev pludselig i tvivl mens jeg skrev indlægget... Hehe :-) Men mon ikke der ikke også er ét eller andet med tæver i den retning? Godt nok er vi kvinder sjældent lige så høje som mænd, men vi er jo ikke dværge... Men det er ren tankespind, det her ;-)

 

(ååh jo, og endnu en grund til, at jeg aldrig vil kastrere Møffe: Han er sq doven nok i forvejen!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes dog jeg ser en tendens til at hunde der bliver kastereret som ca. 6 mdrs bliver høje, ranglet og "giraf" agtige. Jeg har 3 stk til træning herude

 

Jeg har engang fået at vide af en dyrlæge, at hvis man kastrerer en hund før den er fuldt udvokset, vokser den i højden i stedet for bredden.

Det er bl.a derfor jeg ikke vil kastrere Cicero for tidligt - hvem kunne tænke sig en høj tynd Bulldog? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg har engang fået at vide af en dyrlæge, at hvis man kastrerer en hund før den er fuldt udvokset, vokser den i højden i stedet for bredden.

Det er bl.a derfor jeg ikke vil kastrere Cicero for tidligt - hvem kunne tænke sig en høj tynd Bulldog? :hmm:

 

Hehe.

 

 

Jeg har også hørt det, dog bare at de blev større - det virker ret modsat af hvad Lonny har læst, mærkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun selv haft en kastrat og det var Max, men han var 8 år da jeg fik ham så hvordan han var før og efter ved jeg ikke.

 

Han var både legende, aktiv og super glad-glad-glad i låget og kjææærlighed til verden :lol: Det eneste minus ved ham var pelsen, han var en kæmpe stor Golden på 42 kg., muskler, knogler og pels, ja med pels som en vel-pelset Berner Sennen :fornaermet:

 

 

 

Jeg vil ikke udelukke at hvis jeg en dag stod med en hanhund der efter dens 2. år var så hyper-sex fikseret at det hele bare var sur-sur og mere sur mellem os, ikke ville vælge kastration.

 

Min første hund Buster (labrador) var ekstremt sex-fikseret fra omkring 6. måned og var det forsat ind i hans 2-3 leve år, var han altså blevet snittet i kuglerne for vi var konstant på kant af hinanden ude som inde og han kunne intet - som i INTET herude, hvor der hele året er mindst en dejlig tæve i løbetid - og den tæve var til Buster, i følge ham selv *S*

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok aldrig hørt om hverken hedeture, sukkersyge - aller afkalkning af knogler før! :-/ Nu blev det da lige slået fast med syvtommer søm, at Møffe IKKE under nogen som helst omstændigheder skal kastreres, medmindre det er livsnødvendigt-agtigt... Med hans svage led, skal der sq ikke lægges mere risiko til! Slet ikke med tanke på, at andre hanhunde har det med at humpe kastrater... Nej, det vil vist være direkte dumt :lol:

 

Jeg har hørt, at det kan være dumt at kastrere hvalpe af hensyn til udviklingen af knogler - det skyldes jo så nok, at knoglerne så har svært ved at blive knogler? Altså, at udvikle sig fra benbrusk til relele knogler. Nu fik jeg vist så forklaringen bag ;-)

 

Hvis jeg skal være helt ærlig, så må det være ejeren af den humpende hund, der har et problem, de må håndtere. På lige fod med hvis samme humpende hund, humpede en tæve bare fordi hun er dejlig (ikke i løb) Ikke fordi min hund er kastrat.

 

Testosteron er medvirkende til at at drengebørn vokser, så hvis de mangler testosteron før de går i purberteten, så giver man det som tilskud for at de ikke skal ende ud med at blive dværge, så mon ikke der også er noget sammenhæng her :hmm:

 

Det er så det omvendte jeg har hørt og læst. At de netop bliver højere.

Link til indlæg
Del på andre sites

aner det ikke - Bassil bliver jævnligt humpet af både intakte og kastrater.. men han finder sig ikke i det..

 

Til gengæld har han aldrig humpet noget selv.. en enkelt gang er understellet startet med at gynge, men han havde alle 4 ben i jorden og det var på grund af temmelig insisterende højløbsk tæve der næææsten bakkede ind under ham.. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Og det der med at humpe kastrerede hunde, er det et dansk fænomen eller hvad?? Det er bare ALDRIG sket for Charles herovre, men i DK blev han straks humpet af et styks ung forvirret hanhund (ingen navne nævnt :engel::lol:) :vedikke:

 

Der er ikke nogen som har humpet Motor som ikke ville have gjort det før :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...