Hop til indhold

Det sværeste valg i verden... At vælge en race..


Therese
 Share

Recommended Posts

Suk! Bliver simpelthen ved med at komme i tvivl om hvilken race jeg skal kigge efter. Så nu har jeg brug for jeres input.

Jeg er haft vildt mange forskellige racer i tankerne, men har da fået skåret det til en 3. Jeg vil lige vente med at sige dem indtil I er kommet med jeres forslag, så jeres ideer ikke bliver påvirkede af mine ønsker :-)

 

Jeg kan tilbyde en hund 3-4 gåture dagligt med indlagt aktivering, træning og leg. Jeg er heller ikke afvisende overfor at gå til træning med hunden og lave et eller andet den synes er sjovt, men det er ikke livsnødvendigt for mig at træne lidt mere seriøst.

 

Hunden skal med stor sandsynlighed kunne lære at gå løs, så den skal ikke være for selvstændig eller med tendens til at smutte på udflugt for sig selv. Den skal selvfølgelig kunne trives i byen med alt dens larm og liv, så ikke for sky eller for vogtende. Hmm.. Bum bum.. Hvad mere?

Jo, den skal være en ret robust hund rent psykisk - jeg er ikke så god til hunde, der overreagerer og bliver bange for alt muligt. Selvfølgelig må hunde godt blive bange, men hvis racen generelt er lidt skrøbelig, passer den ikke rigtig ind her.

 

Så må hunden gerne være af en vis størrelse, da den skal kunne fungere sammen med mine forældres labrador, som vi kommer til at se ret tit. Udseendet er selvfølgelig ikke altafgørende, men det er praktisk at hunden ikke er for lille, så de kan lege lidt.

 

Sæt i gang :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Suk! Bliver simpelthen ved med at komme i tvivl om hvilken race jeg skal kigge efter. Så nu har jeg brug for jeres input.

Jeg er haft vildt mange forskellige racer i tankerne, men har da fået skåret det til en 3. Jeg vil lige vente med at sige dem indtil I er kommet med jeres forslag, så jeres ideer ikke bliver påvirkede af mine ønsker :-)

 

Jeg kan tilbyde en hund 3-4 gåture dagligt med indlagt aktivering, træning og leg. Jeg er heller ikke afvisende overfor at gå til træning med hunden og lave et eller andet den synes er sjovt, men det er ikke livsnødvendigt for mig at træne lidt mere seriøst.

 

Hunden skal med stor sandsynlighed kunne lære at gå løs, så den skal ikke være for selvstændig eller med tendens til at smutte på udflugt for sig selv. Den skal selvfølgelig kunne trives i byen med alt dens larm og liv, så ikke for sky eller for vogtende. Hmm.. Bum bum.. Hvad mere?

Jo, den skal være en ret robust hund rent psykisk - jeg er ikke så god til hunde, der overreagerer og bliver bange for alt muligt. Selvfølgelig må hunde godt blive bange, men hvis racen generelt er lidt skrøbelig, passer den ikke rigtig ind her.

 

Så må hunden gerne være af en vis størrelse, da den skal kunne fungere sammen med mine forældres labrador, som vi kommer til at se ret tit. Udseendet er selvfølgelig ikke altafgørende, men det er praktisk at hunden ikke er for lille, så de kan lege lidt.

 

Sæt i gang :mrgreen:

 

Jamen der er da mange racer der ville trives fint hos dig, mht. aktivering og træning! Så det er da godt gået at komme helt ned på tre racer. 3-4 gåturer pr. dag, med aktivering/træning/leg - det er sgida mere end min får... Okay, det har hun fået da hun var yngre... Men ikke nu. Til gengæld agilitytræning 1-3 gange om ugen, de dage får hun så absolut ingen gåtur! Hvis ikke du har specifikke ønsker om træning/hundesport, så ville jeg nok kigge efter racer der går godt sammen med lab, hvis de skal ses tit. Både mentalt og kropssprogsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen der er da mange racer der ville trives fint hos dig, mht. aktivering og træning! Så det er da godt gået at komme helt ned på tre racer. 3-4 gåturer pr. dag, med aktivering/træning/leg - det er sgida mere end min får... Okay, det har hun fået da hun var yngre... Men ikke nu. Til gengæld agilitytræning 1-3 gange om ugen, de dage får hun så absolut ingen gåtur! Hvis ikke du har specifikke ønsker om træning/hundesport, så ville jeg nok kigge efter racer der går godt sammen med lab, hvis de skal ses tit. Både mentalt og kropssprogsmæssigt.

Ej, det er nok også lidt firkantet sat op, for selvfølgelig handler det også om hvad man laver :) Hvis jeg har gået en rigtig lang tur med hunden den ene dag, får den måske en lidt kortere tur næste dag og sådan. Men det mest optimale ville helt klart være en hund, der nød at komme med (og kunne holde til det fysisk) men som også kunne holde til en dag på sofaen og lidt aktivering uden at kokse helt oven i hovedet.

 

Og ja, mine overvejelser er netop også med henblik på, at de skal kunne klare at tumle lidt og det skal være en hund, der ikke bliver afskrækket af, at han er lidt her-kommer-jeg-og-jeg-er-bare-så-sød-og-dejlig-tralala-hov-stod-du-der-agtig. For han KAN altså godt virke rigtig voldsom på en lille hund og selvom jeg selvfølgelig vil stoppe ham, hvis hvalpen bliver utryg og gøre hvad jeg kan for at lære ham nogle gode legemønstre inden jeg køber hund, så er labber jo ret lalleglade fra naturens side. Så det er den nok nødt til at kunne holde til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen med kendskab til både Golden og Labrador, eller bare en af dem, der lige kan beskrive dem, så jeg kan sammenligne og se forskellen. For vi har haft en retriever blanding derhjemme og nu en labrador, så det kan godt være jeg skal holde mig til dem lige for nu, som Birgitta siger :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det er nok også lidt firkantet sat op, for selvfølgelig handler det også om hvad man laver :) Hvis jeg har gået en rigtig lang tur med hunden den ene dag, får den måske en lidt kortere tur næste dag og sådan. Men det mest optimale ville helt klart være en hund, der nød at komme med (og kunne holde til det fysisk) men som også kunne holde til en dag på sofaen og lidt aktivering uden at kokse helt oven i hovedet.

 

Og ja, mine overvejelser er netop også med henblik på, at de skal kunne klare at tumle lidt og det skal være en hund, der ikke bliver afskrækket af, at han er lidt her-kommer-jeg-og-jeg-er-bare-så-sød-og-dejlig-tralala-hov-stod-du-der-agtig. For han KAN altså godt virke rigtig voldsom på en lille hund og selvom jeg selvfølgelig vil stoppe ham, hvis hvalpen bliver utryg og gøre hvad jeg kan for at lære ham nogle gode legemønstre inden jeg køber hund, så er labber jo ret lalleglade fra naturens side. Så det er den nok nødt til at kunne holde til.

 

Det er nemlig lige det - labber er tit lalleglade, og har et meget direkte kropssprog, tit ret voldsomt, som ikke altid passer vildt godt til f.eks. hyrdehundene. Men på den anden side, hvis du får den som hvalp, så lærer de hinanden, og hinandens sprog, at kende fra start, så det bli'r måske ikke et problem...

 

Men jeg synes det er vildt svært at komme med idéer - personlig ville jeg synes det var nemmere hvis du nævnte de 3 du selv har tænkt på - og ikke mindst hvorfor du er faldet for dem! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hehe.. Det ville være det oplagte valg! Og den har også været en del af mine overvejelser, men.. Ja pyha, synes det er svært.. Er så bange for at jeg vælger en race, som alligevel viste sig at være den forkerte og som slet ikke passer til mig..

 

Man indretter sig jo bare - efter hunden, selvklart :mrgreen:

 

Hvilke racer kan du lide? Hvad kan du lide ved dem/hvorfor kan du lide dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Kan de ikke være sådan lidt skarpe overfor andre hunde? Eller er det bare et rygte?

 

Jo, det kan de - men det skrev du jo ikke noget om at de ikke måtte være :mrgreen: Som regel er det dog kun overfor eget køn og bestemt heller ikke hos alle.

Chino kan ikke lide hanner, men Sputnik som han har kendt fra hvalp kan han godt lide. Så at køre den sammen med en fast legekammerat fra start af burde ikke være noget problem.

De er gerne så førerfikserede og træningsvillige at det er nemt at få dem til at ignorere andre hunde - men selvfølgelig - hvis din hund skal løbe rundt i hundeskoven og lege med andre, ville boxer nok heller ikke være mit førstevalg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tumbarumbahvalpene er klar d. 25. juli.....

Og de bor ikke så langt væk... Store Heddinge...

 

Hvis jeg havde måttet sige farvel til Silke, så ville jeg nok have lagt billet ind på en lille gul tæve derfra.. :lun:

 

Jeg tror, det er sådan en, der bliver min næste hund... Hvis Silke mod forventning ikke bliver over 15 år..

 

---Men du skal regne med, at sådan en FYLDER!! I dit hjerte og i din hverdag. Hver dag i de næste 10-15 år...

 

Men det vil gælde alle racer. En hund er et familiemedlem. Og hvis du er alene, så er den ligesom et barn eller en partner. Man laver ikke ret meget i løbet af dagen uden at tænke på sin hund.

 

Så kan du enten lave ting SAMMEN med din hund. Eller du kan lave ting UDEN din hund med dårlig samvittighed..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DogByHeart

Jeg ville sige en labrador, men det har du jo allerede. :lol:

De gamle typer (ikke F1) er som regl meget meget stærke i psyken. Min himmelhund Bossi, var der intet der kunne bringe ud af fatning.

 

Hva med en DSG?

Er selv lun på dem. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen med kendskab til både Golden og Labrador, eller bare en af dem, der lige kan beskrive dem, så jeg kan sammenligne og se forskellen. For vi har haft en retriever blanding derhjemme og nu en labrador, så det kan godt være jeg skal holde mig til dem lige for nu, som Birgitta siger :)

 

Jeg synes (min egen oplevelse af de to racer), at det er to sider af samme sag. Mine bedsteforældre har altid haft labber, og Kaya minder utroligt meget om dem temperamentsmæssigt. Glade, fjollede, kærlige og godmodige, ok meget energi, men siger ikke nej til sofahygge. Skønne hunde :lun:

 

Hvad med en flatcoated?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DogByHeart

Fandt så lige ud af at Bobo ikke er din egen. :-D

 

Jamen så vil jeg KLART anbefale en stor gammeldags udstillings-labrador.

 

Min Bossi var SÅ rolig, SÅ venlig og SÅ intelligent.

Faktisk var han så rolig, at han (undskyld Bossi) næsten var kedelig. ;-)

Total stabil i psyken, knurrede aldrig af nogen, forsvarede sig kun nødigt hvis der var ballade.

Fyrværkeri, no problemos, han var endda med ude kl.24

Kun kortvarige alene-hjemme teenage ballade, med en tygget dørkarm.

En fantastisk hund var han! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...