Hop til indhold

Farve-avl


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Gæst A-team of loving
jeg vil sætte det endnu mere firkantet op. Glem sundheden. Hvad med hundens baselle egenskaber? Dens interiør?

 

Det er imo dét der gåes på kompromis med, hver gang folk avler efter udseendet. De er ofte hurtigfe til at prale af sundhed og alt hvad der har med dét at gøre. Mens de baselle egenskaber som jo sådan set er dét der har skabt racen i første omgang. Dét gåes der velvilligt på kompromis med? Ja jeg fatter det ikke!

 

 

Hvor ser du at der gås på krompromi ?

 

Jeg tror såmænd da at det er meget sundt med forskellige standarder :-D

 

Og basale Egenskaber er mig bekendt heller ikke noget der gås på krompromi med ??? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 137
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvor ser du at der gås på krompromi ?

 

Jeg tror såmænd da at det er meget sundt med forskellige standarder :-D

 

Og basale Egenskaber er mig bekendt heller ikke noget der gås på krompromi med ??? :hmm:

enten er du nødt til at forklare hvad du mener bedre, eller du er nødt til at forholde dig til hvad der rent faktisk bliver skrevet.

Og altsammen mens du forholder dig til lidt mere end din egen lille boble. ;-)

 

Jeg ser såmænd kompromiserne i stort set alle racer der har et egentligt brugsformål. Og kompromiserne er iøvrigt målbare.

 

Sundt med forskellige standarder? Hvem har snakket om standarder? Og selv hvis nogen havde, så var det noget sludder. Hvis du køber en labrador i Danmark, så burde det være en labrador med de samme egenskaber man kunne have købt i f.eks. england, eller i amerika. Det ér det bare ikke helt generelt set.

Link til indlæg
Del på andre sites

Omkring mit fiskende :

 

Det virker som om du vil have dokumentation for at racerne har samme "gener", og det virker som du om fisker efter at TS skulle påstå racerne er "de samme", og avles på samme måde...

 

 

Så syntes jeg jo det blev lagt op sådan, og det kan man jo naturligvis IKKE :blink:

 

Vi taler jo netop om Gener , og trods at F.eks Hr. hansen og Fru larsen får et barn, så trods at de begge er fuldt ud friske , ja, så kan der via naturen jo tilstøde komplikationer :lun:

 

Hvis jeg nu var den mindste smule i Tvivl om det som jeg opdrætter med ikke er i orden, ja, så havde jeg jo naturligvis heller ikke gjort det !!!

 

Præsis som alle i andre :blink:

Nu er jeg ikke helt skarp i det her, så folk må gerne rette mig, hvis jeg siger noget volapyk, men...

 

Hvis Hr. Hansen og Fru Larsen får et sygt barn, selvom de begge to er sunde og raske, så har de begge to været bærere af en sygdom, som bliver "aktiveret," fordi begge gen med sygdommen bliver nedarvet til barnet. Eller at der nedarves et dominant gen fra den ene af forældrene. Det kan vi vel godt blive enige om? Arvelige sygdomme kommer jo ikke bare ud af det blå. Sådan noget er vel genetisk bestemt :vedikke:

Og det samme må da gælde for hunde. Genetikken er vel grundlæggende den samme hele vejen rundt, uanset hvilken art vi taler om.

 

Det er vel også derfor, at det er blevet bestemt, at man ikke parrer nogle bestemte farver sammen.. For selvom forældre hundene ikke fejler noget, så kan de vel godt nedarve det gen til deres hvalpe, som gør dem syge. Og hvis der så er to af dem, bliver risikoen dobbelt så stor.

 

Altså, jeg synes bare det giver så meget mening, så jeg forstår slet ikke hvordan man kan stille spørgsmålstegn ved om det er rigtigt eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til DKW og andre.

Du ved da godt at de regerende folk i de forskellige landes kennelraceklubber ofte har andre formål med avl end brugsegenskaber.

Sådan er det da for mig at se. Ellers ville mange jagthunde, da ikke fremstilles som bare Showhunde.Hvis vi går 40 år tilbage, tror jeg ikke mange gad udstille deres breton, de forskellige setter så meget. Mange af disse er da blevet kun showhunde.Og dermed vil nogle af racens avlshunde ændre sig og komme til at se forskellige ud, med tiden.Ofte med stor interesse for f.eks smuk pels og bestemte bevægelser, der gør sig i ringen..

Førhen og vel stadigvæk føler mange opdrætterer nok, at det er farligt at f.eks mixe 2 gode brugshunde, hvis der er risico for farvefejl, ofte for meget hvidt på en helfarvet.

Farven er for mig at se underordnet, det burde være stærk bygning , sundhed, dejlig pzyke og hundens evne til samarbejde til dens raceformål, der drev avlerer. Jeg mener pzyke og sundhed også har stor prioritet.Ikke kun brugsegenskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Nu er jeg ikke helt skarp i det her, så folk må gerne rette mig, hvis jeg siger noget volapyk, men...

 

Hvis Hr. Hansen og Fru Larsen får et sygt barn, selvom de begge to er sunde og raske, så har de begge to været bærere af en sygdom, som bliver "aktiveret," fordi begge gen med sygdommen bliver nedarvet til barnet. Eller at der nedarves et dominant gen fra den ene af forældrene. Det kan vi vel godt blive enige om? Arvelige sygdomme kommer jo ikke bare ud af det blå. Sådan noget er vel genetisk bestemt :vedikke:

Og det samme må da gælde for hunde. Genetikken er vel grundlæggende den samme hele vejen rundt, uanset hvilken art vi taler om.

 

Det er vel også derfor, at det er blevet bestemt, at man ikke parrer nogle bestemte farver sammen.. For selvom forældre hundene ikke fejler noget, så kan de vel godt nedarve det gen til deres hvalpe, som gør dem syge. Og hvis der så er to af dem, bliver risikoen dobbelt så stor.

 

Altså, jeg synes bare det giver så meget mening, så jeg forstår slet ikke hvordan man kan stille spørgsmålstegn ved om det er rigtigt eller ej.

 

 

 

Smiler... genetik er jo fra individ til individ :oops: lidt tekniskt sat op :blink:

 

Omkring farver, så NEJ , du kan da så sandelig ikke sige at f.eks rødhårede er mere syge end blondiner :hmm:

 

Men for Merle problematikken har man undersøgelser der viser at der "kan være komplikationer" ved at føre merlegen til merlegen. ( mener sidste jeg læste på var fra 2006)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
enten er du nødt til at forklare hvad du mener bedre, eller du er nødt til at forholde dig til hvad der rent faktisk bliver skrevet.

Og altsammen mens du forholder dig til lidt mere end din egen lille boble. ;-)

 

Jeg ser såmænd kompromiserne i stort set alle racer der har et egentligt brugsformål. Og kompromiserne er iøvrigt målbare.

 

Sundt med forskellige standarder? Hvem har snakket om standarder? Og selv hvis nogen havde, så var det noget sludder. Hvis du køber en labrador i Danmark, så burde det være en labrador med de samme egenskaber man kunne have købt i f.eks. england, eller i amerika. Det ér det bare ikke helt generelt set.

 

 

 

Aha... jamen igen, de oprindelige brugsmål, gør rigtig mange da også virkelig meget for at bevare ?

 

Men tror at jeg kan følge dig ud fra at der fokuseres mere i andre ting , sorry :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Smiler... genetik er jo fra individ til individ :oops: lidt tekniskt sat op :blink:

 

Omkring farver, så NEJ , du kan da så sandelig ikke sige at f.eks rødhårede er mere syge end blondiner :hmm:

 

Men for Merle problematikken har man undersøgelser der viser at der "kan være komplikationer" ved at føre merlegen til merlegen. ( mener sidste jeg læste på var fra 2006)

Ja, det er forskelligt hvad der bliver nedarvet, for vi har jo alle sammen forskelligt DNA. Så på den måde er det individuelt, ja. Men grundlæggende er det nøjagtig det samme der sker, tænker jeg.

 

Og nej, selvfølgelig er rødhårede ikke mere syge ned blondiner :-D Det var heller ikke helt min pointe :-) Prøvede bare at komme frem til, at hvis to sunde hunde begge to er bærere af en sygdom, som man ikke har opdaget, fordi de netop bare er bærere af den, så kan deres hvalpe blive syge, hvis det tilfældigvis er de to gener, der nedarves til hvalpene. Det er ikke sikkert hvalpene bliver syge, men det kan ske.

Og det er vel netop derfor der er sådan nogle restriktioner på nogle farver. Hvis man har fundet ud af at bestemte sygdomme kobler sig på generne, der bestemmer farven, så er det jo logisk tænkning ikke at parre to hunde med samme farve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til DKW og andre.

Du ved da godt at de regerende folk i de forskellige landes kennelraceklubber ofte har andre formål med avl end brugsegenskaber.

Sådan er det da for mig at se. Ellers ville mange jagthunde, da ikke fremstilles som bare Showhunde.Hvis vi går 40 år tilbage, tror jeg ikke mange gad udstille deres breton, de forskellige setter så meget. Mange af disse er da blevet kun showhunde.Og dermed vil nogle af racens avlshunde ændre sig og komme til at se forskellige ud, med tiden.Ofte med stor interesse for f.eks smuk pels og bestemte bevægelser, der gør sig i ringen..

Førhen og vel stadigvæk føler mange opdrætterer nok, at det er farligt at f.eks mixe 2 gode brugshunde, hvis der er risico for farvefejl, ofte for meget hvidt på en helfarvet.

Farven er for mig at se underordnet, det burde være stærk bygning , sundhed, dejlig pzyke og hundens evne til samarbejde til dens raceformål, der drev avlerer. Jeg mener pzyke og sundhed også har stor prioritet.Ikke kun brugsegenskaber.

 

Det er jeg bestemt ikke uenig i Ulla.

 

Og heri består netop problemet. For det er jo racens egenskaber og dét at man rent faktisk får afprøvet de egenskaber, der har givet de forskellige brugshundercaer i første omgang. Og også de selvsamme egenskaber der har vist sig at være så gode til al mulig anden anvendelse også.

 

At gå på kompromis med dét, har jo ved flere racer vist sig at give problemer. Særligt når udseendet (såsom farven) går hen og bliver en væsentlig faktor i ens valg som opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Ja, det er forskelligt hvad der bliver nedarvet, for vi har jo alle sammen forskelligt DNA. Så på den måde er det individuelt, ja. Men grundlæggende er det nøjagtig det samme der sker, tænker jeg.

 

Og nej, selvfølgelig er rødhårede ikke mere syge ned blondiner :-D Det var heller ikke helt min pointe :-) Prøvede bare at komme frem til, at hvis to sunde hunde begge to er bærere af en sygdom, som man ikke har opdaget, fordi de netop bare er bærere af den, så kan deres hvalpe blive syge, hvis det tilfældigvis er de to gener, der nedarves til hvalpene. Det er ikke sikkert hvalpene bliver syge, men det kan ske.

Og det er vel netop derfor der er sådan nogle restriktioner på nogle farver. Hvis man har fundet ud af at bestemte sygdomme kobler sig på generne, der bestemmer farven, så er det jo logisk tænkning ikke at parre to hunde med samme farve.

 

 

 

Jeg kender da i hvertilfælde IKKE nogen der vil opdrætte i noget der ikke er med gode forudsættninger :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel 10 år siden , at man i USA regnede med, at mindst 25 % af dalmatinerhvalpe blev født døve???? Nå ja, film havde jo gjort dem populærer og smukke er de da. Herhjemme mener jeg, at % en var meget lav, så danske opdrætter har da ikke faldet for at bare lave billlige hvalpe.

Vi ved jo også at hvide katte har dette problem med døvhed ind imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Undskyld, men hvad søren har det med mit indlæg at gøre? :-)

 

 

Såmænd da ikke andet end at jeg ikke kender nogen der vil opdrætte, såfremt at der skulle være problemer :lol:

 

Og det er jo det dit indlæg omhandler ikke ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tager jeg lige nogle andre briller på, for efter min mening har mange af de frembragte brugshunderacer ingen stor glæde at at blive familiehunde, ud fra i deres oprindelige brugsform.

Folk køber ofte hunde efter deres øjne, den er så smuk, se hvor sporty de er.Se den smukke pels.

Jeg har set dette med mine mange år på bagen.Og også fået mine kommentarer.

Unge mennesker med grønlands slædehund i lille varm lejlighed.

1ste gangshundeneejer med Canarie mastif.

Mødte for mange år siden en kvinde , jeg kendte lidt fra bussen med en smuk, smuk bretonhvalp. Hun synes den var rimelig livlig, NÅ JA. Så den ikke efterfølgende???

Folk, der vil have en klappesofahund og køber beagle. Den er svær at gå tur med, så må blive i haven.

Eller de ældre kvinder , som jeg selv, der altid har en labber, der er så fed, at den fra 6-8 mdr+s alderen ikke kan lege i normalt unghundeleg med andre hunde. Og brækker ned kropslig pga sin overvægt i ung alder. Rimelig tynde ben og en overkrop , hvor der kan dækkes bord til 12 personer.

Jeg er flere gange blevet stoppet af folk, kun mænd, der spørger hvad jeg bruger en vizhla til her i Tåstrup. De er skægt nok alle fra Lollond/Falster hvor populationene er større. Så får de lige den oprindelig forklaring på, at jeg ikke anede hvad jeg fik, fordi hun er født i Grækenland.Og mit krav var, korthåret tævehvalp, der var bygget til at kunne følge med en cocker på langtur.Og så griner de. For ja- jeg fik , hvad jeg bad om og lidt mere til.

Vi, der har familiehunde, tror jo ofte , vi kan ændre hundens genetiske formål og drøm om beskæftigelse ved opdragelse.

Mange , alt for mange hunde får aldrig deres behov opfyldt, det er ikke kun hvalpeprægning, der udvikler dem, også deres baggrund.

Husker for 4 år siden, mit knæ var netop udskiftet, Jeg havde lejet en elkørestol og Snoopy var netop ankommet som 5 mdr. fra Grækenland. Min el stol stod ved den nærmeste eng og jeg stod på krykker derinde med cockerer og Snoopy løs i leg. Så kommer en forbi fra vor agility klub og spørger så: hvorfor har du fået en border????

Ja: hvorfor- fik at vide han nok var en cockermix.???? det er han så ikke.

Jeg har også fået mine udfordringer, men håber mit hundehold lykkedes for dem, men altfor mange hunde lander de forkerte steder.

Jeg synes heldigvis , at også mange unge nye hundeejerer gør mere ud af at finde den hundetype, der vil lykkes til deres familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Nej? :-D Det handlede om problemerne der kunne være ved farveavl :lol:

 

 

Nå.... Sorry, Tja, de problemer kan jeg jo ikke hjælpe dig med, da jeg ikke kender til dem i praksis :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tager jeg lige nogle andre briller på, for efter min mening har mange af de frembragte brugshunderacer ingen stor glæde at at blive familiehunde, ud fra i deres oprindelige brugsform.

Langt de fleste brugshunderacer, om det er schäfer, labrador, en setter, eller andet, lever da størstedelen af deres liv som familiehunde, og har ganske stor glæde af netop dét, ligesom de har glæde af at få lov at blive brugt til dét de er avlet til at gøre når der er behov for det.

 

Hvorfor skal det adskilles? Jeg køber da ikke en labrador eller en cocker eller andet i dén dur, som jagthund, uden at den samtidig er familiehund. Måske endda i første linie faktisk ér netop dét!

Link til indlæg
Del på andre sites

Smiler... genetik er jo fra individ til individ :oops: lidt tekniskt sat op :blink:

 

Det er faktisk meget uteknisk - og forkert. Vi har alle vores gener til fælles, bare i forskellige variationer af recessiv/dominant, aktiv/inaktiv osv. Men alle skal have gener for hudfarve, øjenfarve, hårfarve - bare for at nævne nogle få eksempler. Og disse gener fungerer ens i alle individer - man ved hvilke kombinationer, der giver hvilke resultater, og hvilke gener der bærer sygdomme. Det er ens for alle.

 

Omkring farver, så NEJ , du kan da så sandelig ikke sige at f.eks rødhårede er mere syge end blondiner :hmm:

 

Jo, det kan man faktisk. Rødhårede har f.eks. større risiko end andre for at blive forbrændt af solen, og dermed for at få hudkræft. Se f.eks: Research points to cancer risks for redheads - Health - Cancer - msnbc.com

 

Men for Merle problematikken har man undersøgelser der viser at der "kan være komplikationer" ved at føre merlegen til merlegen. ( mener sidste jeg læste på var fra 2006)

 

Merle/merle komplikationer er yderst veldokumenterede, hvorfor dobbelt-merle avl også er forbudt i de fleste kennelkluber og raceklubber. I betragtning af hvor meget der skal til før klubberne indfører avlsrestriktioner, må man antage at resultaterne af avl på merle-genet er ret alvorlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå.... Sorry, Tja, de problemer kan jeg jo ikke hjælpe dig med, da jeg ikke kender til dem i praksis :hmm:

Ikke for at fornærme dig eller noget, men det der synes jeg altså er noget fis. Jeg er heller ikke opdrætter, så jeg kender heller ikke til problemerne i praksis. Men det forhindrer vel ikke nogen i at forholde sig til dem og diskutere det.

 

Desuden bad jeg jo ikke om hjælp til noget som sådan. Det er tanker jeg gør mig. Og jeg forstår ikke helt hvorfor du vælger at lade være med at kommentere på det. Det er da ret relevant?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
A-loving team, har du læst det her link, i det første indlæg? Westminster Rewards Cruelty For så kan du vel ikke være i tvivl om, at der foregår noget lort i din race?

 

 

Ork , jeg kender siden, er sådan set blevet tudet ørene fulde...

 

Men jeg kan stadigvæk jo kun forholde mig til det som jeg dels selv oplever og som jeg taler med andre opdrættere om.

 

Og jeg kender heller ingen der parre dobbelt merle :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Det er faktisk meget uteknisk - og forkert. Vi har alle vores gener til fælles, bare i forskellige variationer af recessiv/dominant, aktiv/inaktiv osv. Men alle skal have gener for hudfarve, øjenfarve, hårfarve - bare for at nævne nogle få eksempler. Og disse gener fungerer ens i alle individer - man ved hvilke kombinationer, der giver hvilke resultater, og hvilke gener der bærer sygdomme. Det er ens for alle.

 

 

 

Jo, det kan man faktisk. Rødhårede har f.eks. større risiko end andre for at blive forbrændt af solen, og dermed for at få hudkræft. Se f.eks: Research points to cancer risks for redheads - Health - Cancer - msnbc.com

 

 

 

Merle/merle komplikationer er yderst veldokumenterede, hvorfor dobbelt-merle avl også er forbudt i de fleste kennelkluber og raceklubber. I betragtning af hvor meget der skal til før klubberne indfører avlsrestriktioner, må man antage at resultaterne af avl på merle-genet er ret alvorlige.

 

 

 

ALT avl er jo alvorligt, vi har jo med levende små væsner at gøre, så - igen - jeg kender ikke nogen der handler mod fornuft :hjerte:

 

Jeg kan jo godt se at der er nogen der avler og får hunde der er blinde m.v. - jeg kan jo igen, bare ikke forholde mig til noget, jeg ikke er en del af :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Jo, det kan man faktisk. Rødhårede har f.eks. større risiko end andre for at blive forbrændt af solen, og dermed for at få hudkræft. Se f.eks: Research points to cancer risks for redheads - Health - Cancer - msnbc.com

 

Det kan jeg skrive under på. Jeg er selv rødhåret eller var:blink:, og jeg kan slet ikke tåle sol, og varme har jeg det heller ikke godt med. Men ellers er jeg rask nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Men hvorfor? :vedikke:

 

 

Det er da fordi jeg syntes at mine (og andres ) Hvide Collier er så specielle og dejlige :hjerte:

 

Sådan tror jeg såmænd at vi alle har det.... ( altså ovefor de hunde vi nu hver især har valgt os ) :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...