Hop til indhold

Så er det krøllede får flyttet ind


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Men ja det er nok rigtig det med at det ikke hjælper en dyt at aflede ham eller blive i det og lære ham at begå sig, for det kan han ikke i den tilstand.

 

Men altså har haft en del med nervøse heste at gøre og har selv haft en nervøs hoppe, og der begynder man hellere ikke at aflede eller standse op når man trækker med en nervøs hest, der tog jeg bare et rask tag i hende og gik bestemt forbi det hun var bange for uanset hvor meget hund fnyste og hoppede til siden. Må forsøge at gøre det samme med Tjaldur.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 478
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Tjaldur er faldet ned igen og stressen er dalet meget, siden den trælse episode som fik ham helt op at køre i flere uger efter. Han gør igen store fremskridt, tager nogle ordenlige ryk af gangen, for ligesom så at gå i stå eller lidt tilbage, tror det er meget normalt. Har feks passet venindes hund og barn, jamen han var så sød så sød, gav sine tyggeben til hunden og slikkede kærligt barnet når jeg holdt ham, altså barnet.

 

Han får ikke længere beroligende, andet end adaptil halsbåndet som jeg synes har god effekt. Det anede virkede simpelthen ikke.

 

 

Nogen gange udviser han en lidt spøjs adfærd, jeg tænker om i har et bud på.

 

Det er altid kun når han har overskuds energi, i dag har jeg feks pga smerter ikke gået ret langt med ham. Han løber næsten en time om dagen over på fodboldbanen og det er tydeligt at mærke når vi ikke har været den nogle gange, så har han vildt meget energi.

 

Men så her på aftengåturen, så går han og snuser på et stort grønt område og har 5 meter line, da han pludselig giver sig til at tonse rundt i cirkler og gør og går i legebuk, laver fræser, logre helt vildt med halen og bruger mig som trampolin til at springe op ad. Han knurre og rusker i snoren, fuldstændig ligesom overkåde hvalpe. Han leger generelt meget som en hvalp gør, jeg tænker at han er bagud mentalt i forhold til sin alder, simpelthen fordi han ikke på nogen måde er blevet stimuleret i sin opvækst og har været spærret meget inde.

 

Så sker der da at hen pludselig knurret dybt, han logre stadig og man kan se han er vild og kåd, men så hopper han op og tager fat i mine hænder og arme og snapper og bliver total vild. Her siger jeg kraftig stop til ham og sjovt nok så stopper han OMGÅENDE, han virker næsten bange, selvom jeg siger det så blidt som muligt og så går han videre som om INTET er hent.

 

 

Så er det jeg tænker. Bliver han overkåd og ekstra vild, ligesom hvalpe kan blive det i " ulvetimen" ? Har han tidligere lært at lege sådan, jeg ved at det primært er børn der har leget med ham, kunne forstille mig at de har løbet og han har hoppet rundt efter dem ? Eller bliver han pludselig usikker og er det så pludselig alvor for ham ??

 

 

 

Jeg oplever det faktisk kun når han ikke har fået brændt krudt af og ikke er fysisk træt, han er blevet meget mentalt stimuleret i dag, men det er slet ikke nok. Så er det simpelthen bare vild kådhed ?

 

 

 

 

oktober (18)tjaldur.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver, minder meget om noget jeg kender fra min egen race, som bliver kaldt for "shiba 500". Der er ingen forklaring, det sker både når de er velstimulerede eller ej, trætte eller friske. Engang imellem tager fanden bare ved dem og man fatter ikke hvorfor.

 

Her er to videoer, den sidste især viser det meget godt:

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver, minder meget om noget jeg kender fra min egen race, som bliver kaldt for "shiba 500". Der er ingen forklaring, det sker både når de er velstimulerede eller ej, trætte eller friske. Engang imellem tager fanden bare ved dem og man fatter ikke hvorfor.

 

Her er to videoer, den sidste især viser det meget godt:

 

 

 

 

 

Den første video ligner i mine øjne bare almindelig forbrug af energi, det gjorde Teitur også tit.

 

Det samme med video nr 3, det gjorde både Teitur og det gør Tjaldur også, men det er bare ren glæde.

 

Video nr 2 minder mere om det Tjaldur også gør, altså den springer frem mod ejer og gør og bakker, Tjaldur springer bare op af mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg arbejdede med Victor, kunne han også uanset vi var alene eller med flere hunde afsted springe op ad mig, sådan spontant.Jeg var forberedt , for mange cockerer gør dette , ved positiv kontakt.Og Freddy kan også pludselig gøre dette, selv om jeg har 6 hunde i snor.Jeg tror Freddy gør det ,kun for kontakt, her; jeg har gået pænt og mangler ros for det. Eller læg mærke til mig.Freddy er noget mere morsyg end de andre cockere , jeg har.

Jeg gør mig ondt, at du føler i har været tæt på O punktet igen.

Og som du skriver , skal legemligt overskud brændes af, før de ligesom kan kapere almindelig træning.

Lige nu har jeg ingen super ideer -desværre-.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det gør mig ikke noget, bliver ikke bange for ham eller tænker å nej, griner faktisk lidt af det, for det ser morsomt ud, men tænker også lidt " ala hvad skete der lige der " og jeg er i tvivl om hvad adfærderen betyder og om han bare er legesyg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at have forsøgt os med Zylkene, SereneUM både piller og flydende, Baldrian, DAP halsbånd og diacalm, mente min dyrlæge at nu var det nok med alt det natur medicin og halløj, det virkede simpelthen ikke og det kan jeg jo kun give ham ret i, Tjaldur er langt ude over den grænse hvor det har nogen som helst effekt.

 

Så min dyrlæge udskrev Klomipramin mylan, som han skal have 2 gange dagligt, hvilket undre mig lidt da hans størrelse burde have 1 om dagen, men ja det er vel fordi det er så greelt at for overhovedet at se om det har en virkning skal han have høj dosis til at starte med.

 

Han har nu været på det i 5 dage og kan intet mærke, men jeg ved faktisk hellere ikke hvor lang tid der går. Det er jo faktisk " lykkepiller" og de tager jo oftes 3 uger om at virker, hvert fald på mennesker.

 

Håber rigtig meget at det hjælper ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sjovt at man ligefrem kalder det noget, altså shiba 500, det har jeg godt nok aldrig hørt om før. Men så ved jeg da det :-D

 

Eller du kan kalde det grande-flip eller fransk bulldog amok eller ...... opfind selv noget med din egen race ;-)

Mon ikke det bare er nogle hundes måde at lege på eller lukke energi ud på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller du kan kalde det grande-flip eller fransk bulldog amok eller ...... opfind selv noget med din egen race ;-)

Mon ikke det bare er nogle hundes måde at lege på eller lukke energi ud på?

 

 

Indenfor husky racen kaldes det "zoomies", og jeg troede faktisk det var for alle racer... Det er simpelthen bare når hunden suser rundt, helt ustyrligt af glæde/overskuds energi eller whatever, uden noget rigtig formål andet end.. at løbe :lol:

 

Det andet ligner for mig bare leg.. Altså ejeren sidder jo med hånden og "leger/provokere" opførslen, så for mig er det bare et legemønster, og jeg tror de fleste hunde ville reagere sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller du kan kalde det grande-flip eller fransk bulldog amok eller ...... opfind selv noget med din egen race ;-)

Mon ikke det bare er nogle hundes måde at lege på eller lukke energi ud på?

 

Jo jeg døber det hermed cocker chokker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk syns jeg ikke at mine dobermann har fået de flip, men alle granderne gør det og min mors franske gør det osse :-)

Når sådan en grande har været i bad og ryger rundt i hele stuen, jojo det gælder lige om ikke at stå i vejen. Min første grande elskede at løbe 8'taller i en lille have jeg havde. Hun for ned for enden, rundt om en elefantbambus, op til huset rundt om et havebord og så retur... Der kom meget hurtigt et fint spor af den rute :mrgreen:

 

Ift. det andet klip syns jeg osse jeg bare ser en leg mellem hund og menneske som de begge har fundet ud af er sjov :-)

Jeg tror sgu bare at sådan nogle racefreaks som jeg selv tilhører, ikke ser andre racer end deres egen, og derfor tror at den hundeadfærd de ser er forbehold deres egen race ;-)

Der kører sådan en "joke" på facebook med et eller andet racenavn efterfulgt af en række billeder af racen der står stille, med forskellige kommandoer under hvert billede. De fleste har sikkert set den, men det er næppe den samme race der er på det i har set. Jeg har set den med husky, samojede, GD og noget andet molosse og nogle jeg ikke kan huske hvad var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi krydser :x2: for det. Jeg tror du har ret med hensyn til mængden, men hvis du er usikker, så ring og spørg dem om det er rigtigt. Lægerne giver jo også medicin i andre doser, hvis de vurdere at det er det der skal til.

 

 

Ja det har du ret i. Jeg håber virkelig også det hjælper, pt kan jeg faktisk næsten ikke gå tur med ham. Det skyldes også mine egne smerter, han river og flår i en, min krop er revet i stumper og stykker efter en gåtur på tyve minutter. Teitur var ikke en skid bedre, men han reagerede rigtig godt på haltiselen, hvorimod Tjaldur opfører sig som om han ikke har den på. Vi har så forsøgt med en anden antitræksele, men det er det samme, han går som om han ikke har den på. En almindelig halti har jeg opgivet, han hyler og skriger og knurre når han får den på, han kaster sin ind i alle hække for at få den af. Kort sagt stressen bliver ti gange værre.

 

For satan hvor han rykker og trækker, han kaster sig frem, står op bagbenene, kravler hen af jorden og laver voldsomme hop og ryk. De sidste to dage har jeg haft så ondt, at jeg har måtte lufte ham nede i gården/indkørslen, jeg kan simpelthen ikke gå med ham.

 

Problemet er jo så bare at hans energi stiger voldsomt, så alting bliver værre.

 

Så hvis nogen har lyst til at give ham en mega lang løbetur eller luftetur, så skriv endelig ( forventer ikke at nogen melder sig :lol: ) .

Link til indlæg
Del på andre sites

Hva sker der hvis man cykler med ham?

 

Har ingen cykel, så der sker ikke så meget ;)

 

Men derudover har jeg et gæt på hvad der sker hvis jeg havde en cykel. Møder man en anden hund, så kommer man ud for en alvorlig cykelulykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal huske Stella , at alle energiske hundetyper går meget dårlige i snor , når det er koldt.Husker i søndags at nabo + søn var med og vi havde 2 hunde hver.Og den voksne søn de største af dem. Og Alice ,min nabo måtte skælde gamle 9 årige Laura ud flere gange, fordi hun trak og bare pullede fremad som en hest, der bare vil frem. Ingen halve parader hjalp på hende.Kun på Molly, der jo snart er 12 1/2 år.

Idag er det slet ikke sikkert at mine kommer udenfor haven, men igår fik jeg alle sluppet i flere omgange..

Når du flytter må du kunne finde et sted, hvor de vil hjælpe med "gå pænt", på pladskommandoen.

Så kan man i det mindste gå mere sikkert , hvor der er glat.

Du skal have mere styr på ham ,for hvis hans krop forbliver stærk med alderen, fortsætter hans energiudladninger til gigten tager over.

For jer begges skyld, så turene kan foregå i harmoni- ja underligt ord her.

Du ved jo selv, hvor herligt det er, når bare en tur er gået sådan næsten uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal huske Stella , at alle energiske hundetyper går meget dårlige i snor , når det er koldt.Husker i søndags at nabo + søn var med og vi havde 2 hunde hver.Og den voksne søn de største af dem. Og Alice ,min nabo måtte skælde gamle 9 årige Laura ud flere gange, fordi hun trak og bare pullede fremad som en hest, der bare vil frem. Ingen halve parader hjalp på hende.Kun på Molly, der jo snart er 12 1/2 år.

Idag er det slet ikke sikkert at mine kommer udenfor haven, men igår fik jeg alle sluppet i flere omgange..

Når du flytter må du kunne finde et sted, hvor de vil hjælpe med "gå pænt", på pladskommandoen.

Så kan man i det mindste gå mere sikkert , hvor der er glat.

Du skal have mere styr på ham ,for hvis hans krop forbliver stærk med alderen, fortsætter hans energiudladninger til gigten tager over.

For jer begges skyld, så turene kan foregå i harmoni- ja underligt ord her.

Du ved jo selv, hvor herligt det er, når bare en tur er gået sådan næsten uden problemer.

 

 

Lige nu kan jeg slet ikke øve at gå pænt, han er uden for rækkevide på en gåtur, han er alt alt for stresset til at modtage en kommando eller en guf.

 

Der er kun 10 dage til jeg skal flytte og jeg GLÆDER mig, særlig fordi jeg får stor indhegnet have, der ville han kunne brænde det værste energi af og så fordi der er 5 minutters gang til en stor populær brakmark hvor man må lufte hund løs, men ikke at han kan rende løs, men så i lang tørresnor line.

 

Det er hellere ikke nemmere at det er glat, vred slemt rundt på min ankel i går fordi han trak og jeg gled.

 

Jamen alle dyr bliver vilde i kulden, hestene ude på rideskolen er hver vinter små livsfarlige og inden jeg skal undervise må jeg lukke hestene ind i ridehallen og brænde energi af, for ellers gør de det med eleverne på ryggen. Kan også mærke på Tjaldur at hans energi er steget. Han trækker langt mere, hvilket også skyldes hans stress, men han får også tit skøre flip når vi går, hvor han løber i cirkler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom Tjaldur det meste af tiden er en ustyrlig bavian, så er han også så utrolig kærlig og sød.

 

Han ELSKER sne og ville gerne sidde ude på terrassen i sneen og kigge ind af vinduet.

 

Her lige et par billeder snehund2.jpg

DSC08089.jpg

DSC08092.jpg

Snehund.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ingen cykel, så der sker ikke så meget ;)

 

Men derudover har jeg et gæt på hvad der sker hvis jeg havde en cykel. Møder man en anden hund, så kommer man ud for en alvorlig cykelulykke.

 

OK.. ja jeg har jo lidt svært ved at få min fantasi til at række :-)

Jeg har aldrig haft en hund der var mindre end min dobertæve på ca. 35 kilo og har kun haft et enkelt styrt fra min cykel, for mange år siden da hunden stoppede op mens vi kørte aller hurtigst ned af en bakke, han skulle skide NU!

Så det var bare min tanke at det måtte være en måde at få arbejdet med en hund som din, men det kunne godt være det skulle være en med en cykel der gjorde forsøget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nu kan jeg slet ikke øve at gå pænt, han er uden for rækkevide på en gåtur, han er alt alt for stresset til at modtage en kommando eller en guf.

 

Der er kun 10 dage til jeg skal flytte og jeg GLÆDER mig, særlig fordi jeg får stor indhegnet have, der ville han kunne brænde det værste energi af og så fordi der er 5 minutters gang til en stor populær brakmark hvor man må lufte hund løs, men ikke at han kan rende løs, men så i lang tørresnor line.

 

Det er hellere ikke nemmere at det er glat, vred slemt rundt på min ankel i går fordi han trak og jeg gled.

 

Jamen alle dyr bliver vilde i kulden, hestene ude på rideskolen er hver vinter små livsfarlige og inden jeg skal undervise må jeg lukke hestene ind i ridehallen og brænde energi af, for ellers gør de det med eleverne på ryggen. Kan også mærke på Tjaldur at hans energi er steget. Han trækker langt mere, hvilket også skyldes hans stress, men han får også tit skøre flip når vi går, hvor han løber i cirkler.

 

Kære stella.

Det gør mig ondt at høre at han stresser sådan :( og synd for jer begge at I ikke kan komme ud og gå tur, specielt når han har så meget energi.

Jeg ved godt at du ikke er meget for det, men er du sikker på det ikke var en god ide at få en adfærdsbehandler ud til ham, hvis han er så stresset? Det er jo synd for både dig og ham, og stress er jo samtidig også usundt for kroppen. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg kender en RIGTIG dygtig adfærdsbehandler i midtjylland hvis det har interesse.

Jeg fik nogle gode råd til at tackle min egen hunds usikkerhed overfor fremmede hunde (fik dem af en adfærdsbehandler), og sikke en forskel! Bare de få redskaber gør virkelig en stor forskel. Vi er langt fra i mål, men det er blevet MEGET bedre, og jeg VED nu hvordan jeg skal agere i situationen. (Ja det troede jeg også jeg vidste før, men åbenbart ikke). Og det er faktisk først nu at jeg ser hvor træls min hund egentlig har haft det når vi skulle forbi andre hunde.

 

Jeg håber virkelig at I får noget hjælp til at tackle hans stress, for det lyder da ikke nemt for jer, og da slet ikke i dette glatte vejr.

 

Skriv endelig hvis du gerne vil høre mere om adfærdsbehandleren i midtjylland.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kære stella.

Det gør mig ondt at høre at han stresser sådan :( og synd for jer begge at I ikke kan komme ud og gå tur, specielt når han har så meget energi.

Jeg ved godt at du ikke er meget for det, men er du sikker på det ikke var en god ide at få en adfærdsbehandler ud til ham, hvis han er så stresset? Det er jo synd for både dig og ham, og stress er jo samtidig også usundt for kroppen. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg kender en RIGTIG dygtig adfærdsbehandler i midtjylland hvis det har interesse.

Jeg fik nogle gode råd til at tackle min egen hunds usikkerhed overfor fremmede hunde (fik dem af en adfærdsbehandler), og sikke en forskel! Bare de få redskaber gør virkelig en stor forskel. Vi er langt fra i mål, men det er blevet MEGET bedre, og jeg VED nu hvordan jeg skal agere i situationen. (Ja det troede jeg også jeg vidste før, men åbenbart ikke). Og det er faktisk først nu at jeg ser hvor træls min hund egentlig har haft det når vi skulle forbi andre hunde.

 

Jeg håber virkelig at I får noget hjælp til at tackle hans stress, for det lyder da ikke nemt for jer, og da slet ikke i dette glatte vejr.

 

Skriv endelig hvis du gerne vil høre mere om adfærdsbehandleren i midtjylland.

 

 

Jeg har intet i mod adfærdsbehandler. Vi HAR jo også en adfærdsbehandler på, men hun hverken kan eller ville arbejde med Tjaldur før stressen er kommet ned via medicin, som han jo blev sat på for ca 6 dage siden.Men det var jo også hvad jeg selv havde tænkt, at en adfærdsbehandler var penge ud af vinduet i de første måneder jeg havde ham. Jeg kendte ham ikke, kendte ikke han specifikke problemer, kendte ikke hans reaktioner og hvornår og hvorfor og hvordan og Tjaldur havde rigelig i bare at trække vejret og være til, det ville have været urimeligt at forlange adfærdstræning oven i.

 

Nu er der gået knap 5 måneder, jeg kender Tjaldur LANGT bedre, jeg kan se hvilke problemer der er, hvorfor og hvordan og hvornår de opstår, Tjaldur kender nu mig rigtig godt og har tillid til mig i mange situationer.

 

Nu kan jeg feks se hans overordnede problemer er stress som faktisk er alt ødelæggende for ham. Når han ikke er stressede, hvilket sker få gange på en gåtur, så kan vi gå forbi andre hunde uden større besvær, når han er stresset kan han ikke se en anden hund på 20 meters afstand uden at gå amok. Det er hans stress der giver ham adfærdsproblemer.

 

Det samme sagde adfærdsbehandleren og sagde samtidig at det ville være håbløst og nederlag at gå i gang med at arbejde med en hund der var så stresset, for den kan ingenting lærer. Så derfor prøver vi nu med medicin i en måned i høj dosis og så kommer adfærdsbehandleren igen.

 

 

 

Lige pt handler det om at overleve gåturene og ellers bare nyde ham når vi er indenfor hvor han er den sødeste og dejligste hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har intet i mod adfærdsbehandler. Vi HAR jo også en adfærdsbehandler på, men hun hverken kan eller ville arbejde med Tjaldur før stressen er kommet ned via medicin, som han jo blev sat på for ca 6 dage siden.Men det var jo også hvad jeg selv havde tænkt, at en adfærdsbehandler var penge ud af vinduet i de første måneder jeg havde ham. Jeg kendte ham ikke, kendte ikke han specifikke problemer, kendte ikke hans reaktioner og hvornår og hvorfor og hvordan og Tjaldur havde rigelig i bare at trække vejret og være til, det ville have været urimeligt at forlange adfærdstræning oven i.

 

Nu er der gået knap 5 måneder, jeg kender Tjaldur LANGT bedre, jeg kan se hvilke problemer der er, hvorfor og hvordan og hvornår de opstår, Tjaldur kender nu mig rigtig godt og har tillid til mig i mange situationer.

 

Nu kan jeg feks se hans overordnede problemer er stress som faktisk er alt ødelæggende for ham. Når han ikke er stressede, hvilket sker få gange på en gåtur, så kan vi gå forbi andre hunde uden større besvær, når han er stresset kan han ikke se en anden hund på 20 meters afstand uden at gå amok. Det er hans stress der giver ham adfærdsproblemer.

 

Det samme sagde adfærdsbehandleren og sagde samtidig at det ville være håbløst og nederlag at gå i gang med at arbejde med en hund der var så stresset, for den kan ingenting lærer. Så derfor prøver vi nu med medicin i en måned i høj dosis og så kommer adfærdsbehandleren igen.

 

 

 

Lige pt handler det om at overleve gåturene og ellers bare nyde ham når vi er indenfor hvor han er den sødeste og dejligste hund.

 

En adfærdsbehandler kan finde ud af hvad årsagen til stressen er og arbejde med den. Stress kommer jo ikke af sig selv, der er altid en årsag.

 

Som du selv nævner, skal den type medicin have nogle uger før der kan ses en virkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...